גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלבוש מערבי, בקדמת קהל המפגינים: הנשים הלבנוניות מובילות את המחאה לשינוי פני המדינה

הנשים מקפידות להדגיש כי הן שותפות למטרה הכללית של מהפכה אמיתית, ומקוות באמצעותה להשיג שינוי גם ביחס אליהן ● גל המחאה שסחף את המדינה הצליח להביא להתפטרותו של ראש הממשלה, אבל הדרך לשינוי שיטת השלטון ארוכה, והמכשולים העיקריים הם חיזבאללה ואיראן

מפגינים בלבנון / צילום: רויטרס
מפגינים בלבנון / צילום: רויטרס

התפטרותו של סעד א-דין אלחרירי מראשות הממשלה בלבנון, יותר משהיא היענות לרצון גל המחאה, היא בריחה של מי שלא הצליח להיכנס לנעליים הגדולות של אביו, ולהוביל את המדינה לעצמאות אמיתית ולקידמה.

נער השעשועים המיליונר ניסה בעבר להתפטר אך אולץ להישאר, בעיקר על ידי פטרוניו מסעודיה. בינתיים הוא ויתר לחיזבאללה בכול, ואיפשר לארגון להקים מעשית מדינה בתוך מדינה, כשחיזבאללה מאפשר לו לקיים מערכת פיננסית רקובה ומושחתת שהעשירה קומץ אבל דירדרה את המדינה לסף פשיטת רגל.

לפי החוקה שנקבעה בתום מלחמת האזרחים לפני 30 שנה, מוקדי הכוח מחולקים בין העדות: הנשיא נוצרי, ראש הממשלה סוני, יו"ר הפרלמנט שיעי.

גל המחאה הנוכחי הציב דרישה אחת מהותית ועקרונית. לבטל את השיטה הזו, ולהביא לדמוקרטיה שוויונית אמיתית, שתעלה לשלטון את מי שבאמת מסוגלים לנהל את המדינה.

לבנון היא מדינה מתקדמת ומשכילה יחסית, שמקיימת קשרים ענפים עם מדינות המערב, ובראשן צרפת, קנדה וארה"ב. קהילות רבות של לבנונים שוהות במדינות אלה, ונחשבות מהמשגשגות שבקהילות הערביות הגולות.

איראן לא תהיה מוכנה לוותר

בחיזבאללה מתנגדים לשינוי המבוקש, אבל לא רק שם. גורמים בעדות השונות חוששים כי הדבר יוביל בחזרה למלחמת אזרחים ולהשתלטות מלאה של נסראללה על המדינה בזכות כוחו הצבאי. איראן, כך חוששים בלבנון, לא תהיה מוכנה לוותר על המשלט הזה שלה, ולכן תדחוף את נסראללה לפעולה.

עיתוני לבנון מבטאים את החשש הזה, אבל מנגד מתרבים הפרסומים על מגעים שמקיים הנשיא מישל עאון, האחראי על מינוי מועמד להקמת ממשלה חדשה, עם אישים מחוץ לפוליטיקה כדי להקים ממשלת מומחים בעיקר בתחום הכלכלה והמשפט, שתוביל את המדינה למשך תקופת ביניים עד לבחירות חדשות. עאון הוא דמות מפתח כעת, והוא מקפיד להיפגש עם נציגים של המפגינים כמו גם עם נציגי העדות השונות.

פועל יוצא ישיר של ההפגנות הוא הקמתה של מפלגת מרכז רב עדתית, שמצהירה בגלוי על רצונה בשינוי החוקה והשיטה הפוליטית הנהוגה. היא כוללת מנהיגים מכל העדות, ולפחות לפי הרשתות החברתיות מעוררת התעניינות רבה.

הנשים הלבנוניות - הכוח העולה של ההפגנות

אחד מהסרטונים הבולטים והוויראליים ביותר מהפגנות הרחוב בלבנון הוא של מעגל צעירים, רוקדים דבקה, שאותם מובילה צעירה בלונדינית, לבושה בג'ינס ובחולצת בטן.

רבות מהתגובות לסרטון הזה ברשתות החברתיות במדינות ערב, ובעיקר באלה שיש בהן מחאות כמו עיראק, היו "למה אצלנו הנשים לא מובילות?". בלבנון הן מובילות ועוד איך.

בניגוד להפגנות ברוב מדינות ערב האחרות, בלבנון - אולי המדינה הערבית המתקדמת ביותר בהיבט הזה, לפחות בקרב הנוצרים והסונים, הנשים הן חלק חשוב במיוחד בהפגנות. יש להן תפקיד מעשי חשוב. בחלק מההפגנות שבהן כוחות משטרה וצבא הגיעו לפזר את המפגינים, הן עמדו בשורות צפופות בקדמת הקהל ובכך מנעו פיזור בכוח, שכן השוטרים והחיילים נמנעו ממגע גופני עם הנשים.

כמו הצעירה ממעגל הרוקדים, נשים רבות בולטות בהובלת הקריאות בהפגנות, נושאות דגלים ושלטים, ומתראיינות לכלי התקשורת. רובן לבושות באופן מערבי לחלוטין, וניכר כי הן משכילות ודורשות כי דעתן תישמע.

זה נראה הגיוני, סביר ומובן מאליו במדינות המערב, אבל שונה דרמטית מהמתרחש בעולם הערבי, שם בחלק מהמקרים אסרו מטיפים וראשי דת על הנשים להשתתף בהפגנות.

היותה של לבנון מדינה פתוחה ומתקדמת יחסית מעניק הסבר אחד. הסיבה המהותית יותר היא רצונן של הנשים להביא לשינוי חוקתי בלבנון, שינוי שיפנים את אופי החברה, ויבטל את החוקים המבוססים על הדת, אוסרים למעשה נישואים בין דתיים ומפלים נשים בתוך המשפחה במקרים של ירושה, גירושים, משמורת על הילדים ועוד.

וכך, במהלך ההפגנות, נשאה אישה שיעית שלט קטן ובו כתבה כי לאחר שהתגרשה, בעלה לשעבר אסר עליה לראות את בנם תוך הסתמכות על החוק המבוסס על כללי השיעה הנוקשים. סיפורה התפרסם, ולאחר יממה איתרו פעילים חברתיים את הבן שהאב הסתיר בעיירה בדרום המדינה, ובעקבות הלחץ עליו האם נפגשה עם בנה.

והשינוי הזה שמבקשות הנשים כבר מחלחל. נדין אל עלי מטריפולי אמרה בראיון כי לפני ההפגנות חששה להסתובב ברבים מרחובות העיר כשהיא לבושה בטי שירט וג'ינס, בשל הערות וקללות שספגה על לבושה שנתפס כמתירני בעיניים שמרניות.

"להפגנות הראשונות הגעתי בחולצות כאלה ואף חשופות יותר, להביע את מחאתי על הגישה השמרנית הזו החונקת נשים, וגיליתי שככל שהן מתמשכות, לאף אחד לא אכפת איך אני מתלבשת, הם התרגלו ואני מרגישה בטוח!" אמרה. זו כנראה הנוכחות הנשית המוגברת בהפגנות והכבוד שהן רוכשות בהשתתפות הפעילה הזו, המביא להסתכלות אחרת עליהן, הסבירה.

הנשים מקפידות להדגיש כי הן שותפות בעיקר למטרה הכללית של מהפכה אמיתית בלבנון, חוקתית וכלכלית, ושרק עם השינוי הזה יבוא השינוי גם כלפי הנשים.

כצפוי, חיזבאללה הוא אחד מהמתנגדים העיקריים למגמה הזו בהפגנות, לצד ההתנגדות לעצם ההפגנות. כמה ממנהיגיו התבטאו נגד הנשים המשתתפות ונגד הדרישות לשינויים בחוקי האישות.

הנשים מקוות כי מעורבותן בהפגנות וגם אחר כך בתפקידי המפתח של ההנהגה הפוליטית החדשה שאולי תקום, תביא לקידומה של המדינה לעידן חדש. כפי שאמרה בראיון ליילה נסראללה (אין קרבת משפחה): "המעורבות של יותר ויותר נשים היא תנאי חשוב להפיכת לבנון למדינה מתקדמת בטוחה ומשגשגת כפי שהפוטנציאל שלה מראה". 

בישראל מביטים בחשש: ממשלה חדשה לא תוכל להתעלם מנסראללה

גורמי בטחון והערכה בישראל מביטים בעיקר בחשש על המתרחש בלבנון, ועל הכאוס הפוליטי הצפוי בעקבות התפטרותו של אל-חרירי.

אל-חרירי איפשר לארגון חיזבאללה, האויב המוחשי המשמעותי ביותר על גבולה של ישראל, לעשות כל שירצה, להגדיל את הצבא-בתוך-מדינה שהקים נסראללה, ולשלוט מעשית על אזורית נרחבים כולל גביית מסים בדרום המדינה ובאזור הבקעא. הוא לא עשה דבר אל מול הקמת מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה למרות אזהרות שקיבל מישראל דרך גורמים בינלאומיים, ובראשם נשיא צרפת מקרון והממשל האמריקאי.

לכאורה שינוי הסדר הקיים עשוי להוביל להקמת ממשלה שתתחשב פחות בחיזבאללה, אשר צבר כוח רב ופגע לא רק בריבונותה של לבנון אלא גם באופן חריף בכלכלתה, לאחר שהרחיק ממנה משקיעים ומיזמים.

אלא שהתרחיש הזה אופטימי מדי. לפי גורמים ישראלים, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בגיבוי איראן, לא ישקוט על שמריו ולא יאפשר פגיעה במעמד ארגונו. ההחרפה בנאומיו על ההפגנות ניכרת ככל שעוברים הימים. בתחילה הוא הביע תמיכה בסיבות שהביאו להפגנות, אחר כך הזהיר במילים עדינות מפני התפרעות שלא תפתור את המצב, ובהמשך עבר לאיומים כי התפטרות הממשלה תוביל לכאוס. הוא האשים "גורמים זרים" בליבוי ההפגנות, כשהוא מכוון לישראל ולארה"ב.

בישראל מעריכים כי איראן דרשה מנסראללה להתחיל לפעול. הצעד הראשון היה הפגנת נגד למחאה שארגן חיזבאללה בשבוע שעבר, ובהמשך מתקפות רחוב של בריוני הארגון נגד המפגינים בביירות, בצידון ובמקומות אחרים.

המתקפות הללו גרמו לחיזוק הקריאות נגד חיזבאללה בהפגנות ול"שחרורה של לבנון מעולו של הרשע", כפי שנכתב באחת מהסיסמאות הפופולריות.

הצפי בישראל הוא כי נסראללה יפעל קודם כול במישור הפוליטי, כדי לדאוג שהממשלה הבאה תהיה גם היא בשליטתו. אם זה לא יצליח, מעריכים בישראל כי נסראללה לא יהסס להשתמש בכוח הצבאי שלו נגד המחאה.

גורם אחד שיכול במידה חלקית לעמוד נגדו הוא צבא לבנון, שאמנם נמצא בעמדת נחיתות מבחינה צבאית, אבל בתמיכת ההמונים ובגיבוי בינלאומי עשוי לעצור ולו חלקית את הארגון השיעי. תרחיש זה עשוי להוביל למלחמה או אולי למעין התפשרות של נסראללה. ואכן בישראל מעריכים כי מנהיג הארגון המפוכח והמתוחכם ינסה להגיע לפשרה כזו ולא למאבק פנימי מזוין, העשוי להרוס את הישגיו עד כה.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"