גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה עם סטייל צרפתי: הקרוסאובר הקומפקטי החדש של המותג DS

הקרוסאובר הקומפקטי החדש של DS מחצין עיצוב אוונגרדי, ומציע ייצור איכותי, טכנולוגיה מתקדמת ושלדה נעימה לנהיגה ● עם תמחור בקצה העליון של מתחרי פרימיום מבוססים לבית אאודי ומיני, ממתין לו קרב קשה ביותר

ב-2009 השיקה קבוצת פיג'ו סיטרואן את המותג "DS" עם ייעוד מוצהר להיות "האאודי הצרפתית". במילים אחרות, מותג פרימיום שמבוסס על פלטפורמות ומכלולים שמשותפים לכל הקבוצה של הקבוצה, אבל עם ערך מוסף תדמיתי-יוקרתי, וקצת הנדסי, וכמובן עם שולי רווח גבוהים משמעותית.

עשר שנים מאוחר יותר המותג DS (הפעם בלי הקידומת "סיטרואן") לוקח כיוון שונה לחלוטין: לא עוד מדיניות "גם אני גרמני", אלא נסיון ליצור זהות מובחנת של מותג הייטק, שמתמקד ברכבי פנאי "טכנולוגיים" ואמור להוביל את הקבוצה כולה לעבר העתיד של רכב חשמלי.

הסנונית החשמלית הראשונה של המותג מושקת בימים אלה באירופה בדמות גרסה כל-חשמלית של ה-DS3 "קרוסבק" עם טווח של כ-320 קילומטרים בין טעינות וייעוד מוצהר של של "טסלה עם סטייל צרפתי".

הגרסה החשמלית הזו עדיין די רחוקה מהשוק הישראלי, ובינתיים משווק כאן DS3 קרוסבק בגרסת טורבו-בנזין מקובלת, שמכוון לטריטוריה של אאודי Q2 ושות'.

במחלקת העיצוב של DS לא מאמינים באיפוק והכלי רחוק מקו העיצוב החרישי של אאודי ככל שרק ניתן. יש לו פרופורציות קצרות-רחבות-גבוהות, שמשוות לו מראה של עכביש עתידני, והוא עמוס בגימיקים חזותיים שובי עין - כולל גריל "כוורת" ענק, שלא היה מבייש את בנטלי, כונסי אוויר נוסח מפציץ חמקן, פנסי LED מרצדים-ממוחשבים, חישוקי ענק בצבע תואם לגוף, חיפויים פלסטיים על החלק הקדמי העליון של הדלתות האחוריות שיוצרים אפקט של מכונית קופה, זנב מדורג וכמובן ידיות דלתות אלחוטיות שקופצות החוצה מהמרכב כאשר בעל הרכב מתקרב לרכב ומספקות נושא לשיחה עם עוברי אורח מזדמנים. בקיצור, כלי שלא משעמם להסתכל עליו.

אם את עיצוב החוץ ניתן לכנות "מוחצן אלגנטי", הרי שעיצוב הפנים הזכיר לנו קצת את השיר המפורסם של הביטלס "לוסי ברקיע היהלומים", שנכתב על פי השמועות בהשראת סם ההזיות אל.אס.די. זו לא רק מטאפורה: צורת היהלום כה חביבה על מעצבי הפנים של ה-DS3, עד שניתן למצוא אותה בעיצוב פתחי האוורור והמתגים סביבם, מסגרת לוח המחוונים, לחצני התפעול שמסביב למוט ההילוכים, מתג ההתנעה, בוררי התפעול על ההגה, דיפון הקונסול, ריפוד המושבים בדגמים העיליים ואולי החמצנו עוד כמה.

בקיצור, גן עד לחובבי מעוינים, אם כי גם הנדסת האנוש דורשת לעיתים תקופת הסתגלות (או LSD) - למה למקם את מתג בלם היד החשמלי בצמוד למתג תפעול החלונות, שעיצובו כמעט זהה?

פרט לכך, מצויד התא במערך פיקוד טכנולוגי מתוחכם, שמוכר לנו מהאח הגדול DS7. לוח מחוונים על בסיס מסך LCD מציע תצוגה עשירה שניתן לשנות את עיצובה, מערכת מולטימדיה ופיקוד מלבנית גדולה ניצבת לצד הנהג, מוט הילוכים מעוצב בתצורת ג'ויסטיק כמו בפיז'ו 3008, ההגה פחוס וקומפקטי, תאורת הפנים בגוונים משתנים לבחירה ועוד.

לאתר - DS3  קרוסבאק

מערכת קול שעושה את ההבדל

ההשקעה באיכות חומרי הדיפון ובאיכות הייצור מרשימה כמו ב-DS7. בידוד הרעשים אפקטיבי מאוד, ולמעט תחושה קצת פלסטיקית מדי של חלק מהמתגים, התא בהחלט מצליח להצדיק את מיצוב הפרימיום.

הדגם הבכיר שבו נסענו מאובזר תקנית בצורה די טוטאלית, כולל מערכות בטיחות ושליטה סמי-אוטונומיות מתקדמות, מגנון עיסוי במושב הנהג, טעינה אלחוטית, ריפוד משובץ עור ועוד שלל פריטים, שעליהם הגרמנים אוהבים לגבות אקסטרה. אהבנו במיוחד את החוויה הקולית שהעניקה מערכת הקול מבית מותג האודיופילים הצרפתי הנודע פוקל, שהרמקולים הביתיים שלו עולים אלפי אירו.

בכל הנוגע למרווח הפנים צריך להתאים ציפיות. זה עדיין רכב באורך של מכוניות סופר-מיני טיפוסיות עם בסיס גלגלים של 2.56 מ', כמעט 10 סנטימטרים פחות מהממוצע במשפחתיות עדכניות. סף הכניסה גבוה ונוח, מציב את הנהג והנוסעים מעל התנועה ויוצר אשליה של רכב גדול מכפי מידותיו.

הרוחב המכובד מספק די מרווח כתפיים לשני מבוגרים פלוס נספח במושב האחורי, אבל מרווח הרגליים מאחור עונה למינימום ההכרחי, מרווח הראש לא יותר מסביר ותא המטען קטן יותר מזה של פיז'ו 308. גם חלונות הצד הצרים מאחור, שחלק משטחם הוקרב לטובת משטחי הדלת המעוצבים, יוצרים תחושה סגורה מאחור בנוסח טויוטה CH-R.

חסכוני, אבל לא מספיק קרבי

בחזית ממוקם מנוע הטורבו-בנזין המוכר של פיז'ו-סיטרואן עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר. הוא משווק בשתי גרסאות - עם 130 כ"ס ו-156 כ"ס - וגרסת המבחן הייתה החזקה מבין השתיים. אאודי כבר פרצה את מחסום התדמית של שלושה צילינדרים ונפח קטן בפלח הפרימיום, והיא ומשווקת בהצלחה את ה-Q2 עם מנוע 1 ליטר טורבו.

גם ה-1.2 ליטר של PSA יענה על הדרישות של נהגים עירוניים נטולי אמביציות, ובסיוע תיבה בת 8 מהירויות ומשקל עצמי נמוך הוא מייצר דחף הולם בעליות, שיוט מהיר ורגוע בכבישים בינעירוניים ותאוצה מכובדת מאפס ל-100 ב-8.2 שניות.

ובכל זאת, עם עיצוב חיצוני כה נמרץ, והתחשב במחיר שחוצה את רף ה-200 אלף שקל בגרסה הבכירה, ניתן היה לייחל למנוע יותר קרבי וחלק, שיכול להאיץ במרץ גם בלי שנצטרך להעניק דחיפה לא מבוטלת לדוושה, לחוש השהיית טורבו ולטפס לסל"ד גבוה וקולני. אפשר להתנחם בצריכת דלק של כ-15 קילומטרים לליטר בנהיגה נמרצת.

מתחת לכסות של ה-DS3 מסתתרת הפלטפורמה הגלובלית החדשה של הקבוצה, שתשרת בשנים הקרובים הרבה מאוד דגמים של החברה. על סמך ההיכרות עם ה-DS3 יש בהחלט למה לחכות.

זוהי שלדה נעימה לנהיגה נמרצת בכבישים מפותלים, עם היגוי נעים, מהיר ומאוזן היטב (לאחר ניתוק מערכות הסיוע), שמגיבה בצורה קלילה ומדויקת לפקודות ההגה והדוושה. למרות הגובה נטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית, הצמיגים הגדולים מספקים אחיזה רצינית והרכב היה יכול להסתדר בקלות עם עוד איזה 50-80 כוחות סוס. השילוב של ממדים קומפקטיים, מרווח גחון גבוה ונוחות נסיעה מצוינת הופכים אותו גם לנשק יעיל מאוד בקרב ההישרדות העירוני.

המחיר של DS3 CROSSBACK מתחיל בכ-180 אלף שקל לגרסת ה-130 כ"ס ונוסק עד כ-215 אלף שקל לגרסה החזקה והאולטרה-מאובזרת. זהו תמחור שמציב את המכונית ישירות בטריטוריה של אאודי Q2 ובהתחשב שבמחירים כאלה אפשר לרכוש רכבי קרוס-אובר הרבה יותר גדולים וחזקים, שחלקם גם מאובזרים היטב, אין ספק שהתמחור מבוסס לא במעט על היכולת לבסס תדמית פרימיום. אובייקטיבית יש לו את כל המרכיבים של רכב פרימיום. האם תדמית המותג כבר שם? ימים יגידו.

חלק מהמתחרות:

אאודי Q2

אאודי Q2 דומה מאוד במידותיה החיצוניות והפנימיות ל-DS3 וניצבת על בסיס גלגלים של 2.58 מ'. עיצובה החיצוני והפנימי מתון יותר, השלדה מאוזנת ונעימה והגרסאות הבכירות מצוידות במנוע 1.5 טורבו עם 150 כ"ס, שמאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות. מחיר הגרסה הבכירה מתחיל ב-202 אלף, ועם חבילות אבזור שמיישרות קו עם ה-DS המחיר נוסק ל-230 אלף

מיני קאונטרמן קופר S

גרסאת הקאונטרימן שומרת על העיצוב הייחודי של המותג פלוס שימושיות של קרוס-אובר עירוני קומפקטי. יש לה תא נוסעים מרווח יותר משל המתחרות, עיצוב פנים מסוגנן וייחודי, מרווח גחון מוגבה ושלדה חדה ונמרצת. הגרסה עם מנוע טורבו 1.5 ליטר עם 192 כ"ס מתחילה ב-217 אלף שקל

ג'יפ רנגייד

גם המותג ג'יפ טוען בשנים האחרונות לתואר פרימיום והנציג שלו בפלח הקומפקטי הוא הרנגייד, אורכו, רוחבו ובסיס הגלגלים דומים למתחרים אולם הוא גבוה יותר בכמה סנטימטרים. העיצוב החיצוני מוחצן ומעניין, תא הנוסעים צעיר וב-206 אלף שקל מקבלים מנוע 1.4 טורבו עם 170 כ"ס, הנעה כפולה ופוטנציאל שטח מכובד

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט