גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צנזורה על אמנות - השותקים, המשתתקים והמשתיקים

לפי המחקרים של פרופ' דנה אריאלי, ב-2005, פחות מ-10% מהאמנים דיווחו שחוו צנזורה. ב-2019 המספר עלה ליותר מ-50%. אבל הנתון המטריד מכול הוא שכבר לא צריך לצנזר אמנים ואוצרים, הם עושים את זה יפה מאוד בעצמם

ברבור עבודה של הדס עפרת / צילום: הדס עפרת
ברבור עבודה של הדס עפרת / צילום: הדס עפרת

מה מצב הצנזורה בעולם האמנות בישראל בעשור האחרון? מחקר חדש של פרופסור דנה אריאלי, צלמת וחוקרת המתמקדת בקשרי הגומלין שבין אמנות לפוליטיקה בדמוקרטיות ובדיקטטורות, מגלה תמונת מצב מטרידה: "יש התדרדרות", מזהירה אריאלי, שהשתתפה השבוע בכנס ירושלים לאמנות במכון ון ליר (יוזמה משותפת של כתבי העת "ערב רב" ו"הרמה"). הכנס התקיים במסגרת פסטיבל "מנופים" בירושלים (שיימשך עד שבת 2.11) ובמסגרתו נפתחו תערוכות שונות ברחבי העיר.

שורשי המחקר של 2019 נמצאים במחקר שהחלה אריאלי בשנת 2005, אז יצא לאור ספרה "יוצרים בעומס יתר" (שזכה בפרס ראש הממשלה), שעסק ברצח רבין והשפעתו על האמנים בישראל. "לא ידעתי אז שזה יהיה ספר אחד מתוך שניים, כי ב-2015 הוצאתי עוד ספר בנושא. במסגרת העבודה על שני הספרים ראיינתי כשבעים אמנים ישראלים ושאלתי אותם שאלות על צנזורה. אפשר לומר שהמחקר הנוכחי של 2019 הוא המשך למה שנעשה לפני 14 שנים, בהבדל אחד גדול".

והוא?

"ב-2005 הדגש במחקר היה על האמנים, ואילו בשנת 2019 הדגש ששמתי הוא על האוצרים. נקודת המוצא שלי הייתה שאוצרים נמצאים בצמתים מכריעים, באים במגע עם אוכלוסיות רחבות, עובדים בתוך ממסדים ועם הרבה אמנים. לכן, אם יש תביעה לצנזורה בממסד - לנקודת המבט של האוצר יש הרחבה משמעותית. האוצרים יכולים לספק פריזמה רחבה יותר מאשר פנייה רק לאמנים".

בחודש מארס האחרון פנתה אריאלי לאוצרים ולאוצרות מרחבי הארץ, שפועלים בחללי תצוגה ממסדיים ולא ממסדיים, מוזיאונים וגלריות, בפריפריה ובמרכז, והפנתה אליהם שאלון. סך הכול פנתה החוקרת לשבעים אוצרים ואוצרות. את הנתונים העדכניים של 2019 היא בוחנת מול הנתונים שעלו בעבודת המחקר מ-2005.

"לפחות 50% מהמשיבים על השאלונים הגיבו שהם נחשפו לתביעות לצנזורה", מדווחת אריאלי, "זה מספר גבוה לאין ערוך מ-2005, אז פחות מ-10% התייחסו לצנזורה כאקט שחוו. אני מניחה את הנתונים האלה בזהירות, כי כשאמן אומר שחווה צנזורה, זה שונה מאשר כשאוצר אומר שהוא חווה צנזורה, אבל זה בהחלט נתון מטריד".

ברכות שנה טובה שלקול לחופש הביטוי / צילום : לי לוריאן

בין מירי רגב ל"בצלמו"

רבים מהאוצרים והאמנים המשיבים, אומרת אריאלי, מדווחים על צנזורה עצמית. "הביטוי צנזורה עצמית שגור בשפה העברית, אבל הוא מאוד בעייתי. הרי כשאנחנו מדברים על אקט צנזוריאלי, אנחנו מתייחסים לכך שהממשל מפעיל צנזורה. בצנזורה העצמית פרט גוזר זאת על עצמו כשהוא נמצא בסיטואציה של פחד שמתבטא בתחום מסוים, אבל זה לא חייב להיות פחד משלטון.

"במצב של צנזורה עצמית, אנחנו רואים שהפרט לא אומר משהו כי הוא מפחד מהתגובה של המשטר, של הקהל, של העמיתים שלו או בגלל אקלים מוסרי-תרבותי של החברה, שלא מאפשר לדבר על כל מיני דברים. 51% מהאוצרים והאמנים שהשיבו במחקר העידו שאם הם כנים עם עצמם - הם נמצאים במצב של צנזורה עצמית".

ממה הם חוששים?

"למשל, אוצר אמר 'אם אני תולה את העבודה על הקיר, יכול להיות שהתורם לא ימשיך לתת לי כסף'. אוצר אחר אמר שפחד שאם יתלה על הקיר עבודה עם עירום, יכול להיות שזה לא יתקבל טוב אצל התושבים".

איך את מפרשת את הנתונים?

"ניסיתי לאפיין כמה זה קשור למירי רגב, שרת התרבות היוצאת, ולהצעת חוק הנאמנות והתיקון שלו בשנת 2018. פה הופתעתי. למרות שיש עלייה במספר האוצרים והאמנים שמעידים שחוו תביעות לצנזורה או צנזורה עצמית, הסיפור לא בהכרח הולך למערכת הפוליטית. אין לי עקבות שמובילות ישירות למשרד התרבות".

כי זה השיח הציבורי שמצנזר.

"כן. כיום בשיח הציבורי ישראלי יש חשש מדיבור על כל מה שקשור לשטחים, ולכיבוש בעיקר. דמות בכירה בעולם האוצרות הישראלי אמרה לי שהיא התבקשה יותר מפעם אחת לא להשתמש בביטוי 'כיבוש פלסטין', למשל.

"יש הרבה תביעות לצנזורה סביב סוגיות פוליטיות, אבל הן לא מגיעות מהגברת רגב או מהמערכת הפוליטית, אלא מפעילי ימין שהבינו את הכוח בלפנות לכל מיני מכניזמים תרבותיים. הם מפוצצים את הדברים פעם אחר פעם".

את מדברת למשל על פעילות של ארגונים כמו בצלמו?

"כן, זאת דוגמה טובה שראינו אותה בסדרת אירועים שהתקיימה בירושלים. אם זה בפעילויות של 'ערב רב' (כתב עת עצמאי לאמנות, תרבות וחברה, צ' ה' ק') או בפעילות של גלריה 'ברבור' שמתייחסות לכיבוש. השיח בירושלים יותר רותח. אבל מצאתי גם שהרבה מאוד מהתביעות לצנזורה נשמעות מתוך הממסד: אוצר בא עם רעיון לתערוכה, וזה יכול לקרות גם במוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל או באר שבע, והמנכ"לים והמנהלים הגבוהים לא תמיד יתנו לו את הגיבוי, אלא יגידו לו 'למה לנו להתעסק בדבר הזה?'".

מארגון בצלמו נמסר: "אנחנו ארגון שעוסק בזכויות אדם ולא בצנזורה. יחד עם זאת, לא ייתכן ששוב ושוב יתנו במה לארגונים תומכי חרם או להצגות המאדירות מחבלים שהורשעו בפועל ומסיתים לטרור ואלימות. זו לא תרבות. זו הסתה לטרור ואלימות. האם, למשל, יועמ"ש של משרד האוצר, שקבע שחלק מהתכנים בתיאטרון יפו מסיתים לאלימות וטרור, הוא צנזור או איש ימין? ארגון בצלמו ימשיך להילחם על שיח מכבד שאינו פוגע במדינה או בזכויות האדם של אזרחי ישראל ואינו מסית או קורא לחרם על ישראל".

פוליטיקה, עירום, שואה

על-פי אריאלי, למעלה מ-50% מהמדווחים על תביעות לצנזורה או צנזורה עצמית מדווחים עליה בהקשר של סוגיות פוליטיות. במקום השני זה קורה בגלל פחד מפגיעה ברגשות הציבור (כמו ביטויים של עירום או טיפול בנושאי מיניות),"ובמקום השלישי נמצא משהו שדווקא כיכב במחקר של 2005 והוא, הצנזורה סביב השואה, נמצאת בירידה. אולי בגלל שדור הניצולים התבגר", אומרת אריאלי, "בכל מקרה, כיום בישראל - בכל הקשור לצנזורה, התמה השולטת היא פוליטית, ובתוך הפוליטיקה עומד הכיבוש, בלי שום ספק".

נתון נוסף שעלה במחקר של אריאלי הוא פחד המשיבים להזדהות בשם. "יש לא מעט אנשים שמפחדים להזדהות", היא מדווחת. "65% אמרו שאין להם בעיה שאצטט אותם במחקר, אבל 25% אמרו שהם לא רוצים להסתבך. בהשוואה ל-2005 חלה החמרה בעניין הזה, וגם זה מלמד על האקלים בישראל בכל הקשור לפחד, צנזורה וצנזורה עצמית בעולם האמנות". 

גאים להציג: תערוכת מכירה של אמנות להט"בית

לק ,עבודה של ישראל חמד / צילום באדיבות האמן

תערוכת המכירה "מחוץ לקופסא" באברהם הוסטל בתל אביב עוסקת באמנות ישראלית גאה, והכנסותיה יוחזרו לקהילה הגאה בצורה מלגה לאמן או אמנית

מחר (1.11) תיפתח תערוכת המכירה "מחוץ לקופסא" באברהם הוסטל בתל אביב. התערוכה (אוצרים: ליאב מזרחי וד"ר יעל רוזין) עוסקת באמנות ישראלית גאה, והכנסותיה יוחזרו לקהילה הגאה בצורה מלגה לאמן או אמנית גאים. מאחורי המיזם עומד ARTiq - מיזם לקידום אמנות גאה שנוסד לפני כשנתיים על-ידי קבוצת פעילים מקהילת הלהט"ב, בהובלת רוזין, ונתמך על-ידי האגודה לזכויות הלהט"ב. מטרתו היא "קידום אמנות גאה בישראל".

בין האמנים המשתתפים בתערוכת המכירה: ליאב מזרחי, גל וולינץ, דרור ישראל חמד, רקפת וינר עומר, היידי שטרן, יובל ישראלי, גיל יפמן ועוד רבים ורבות שלקחו חלק בתערוכה שהוצגה במהלך חודשי הקיץ, במסגרת אירועי הגאווה בתל אביב. לאחר שננעלה התערוכה, האמנים התבקשו לתרום פרינטים לטובת תערוכת המכירה, ואלה יימכרו במחיר אחיד של 350 שקל.

קהל היעד של ארטיק, שיזם תערוכות של אמני הקהילה הגאה גם במוז"א, הוא כלל החברה הישראלית. "חשוב לנו להראות ולהכיר את התרבות והאמנות הגאה כחלק אינטגרלי מסיפורה של האמנות הישראלית", מסבירה רוזין, "קהל יעד נוסף הם כמובן חברי הקהילה הגאה, באופן שמעצים את חברי וחברות הקהילה, הגברת הנראות ושזירת הנרטיב הקווירי".

הקוויריות בהחלט נוכחת באמנות הישראלית.

"נכון, בעולם האמנות, נוכחות קווירית אינה שולית או חדשה ואמנים קוויריים גודשים את עולם האמנות. מה שחסר הוא לא נוכחות כשלעצמה אלא נוכחות של השיח הזה בדיוק, אודות התכיפות או העדר התכיפות שבה ‘קוויר’ משמש כמתודולוגיה אוצרותית או מוזכר כחלק מהנרטיב ההגמוני של עולם האמנות.

"תוצרי התרבות והאמנות של הקהילה הגאה הם חלק מהמארג התרבותי ומעולם האמנות הישראלית", מסבירה רוזין את המשמעויות, "אמנות קווירית היא ניסיונית ופרובוקטיבית. היא מחפשת איך לפרק רעיונות דומיננטיים שמגבילים ומדירים מבעים קוויריים. אמנות קווירית יכולה להציע דרכים חלופיות לפעולה ושינוי בעולם האמנות ההגמוני - ולהעניק במה ולקדם נראות למיעוטים בחברה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו