גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דווקא השבוע המשפטנים העדיפו לשתוק: הגיע הזמן להחליט אם מתנגדים יותר לנתניהו או לחקיקה פרסונלית

החוק הפרסונלי שכחול לבן מקדמת כדי למנוע מרה"מ לכהן תחת כתב אישום מחייב את המשפטנים להחליט למה הם מתנגדים יותר: לנתניהו או לחקיקה פרסונלית ● ומה הייתה השאלה שהשופט אהרן ברק לא ידע לענות עליה ● דעה

בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ, גלובס
בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ, גלובס

פרופ' ברק מדינה, רקטור האוניברסיטה העברית, נחשב כיום לגדול המומחים למשפט חוקתי בישראל. הטרנספורמציה שעברה השבוע גישתו לחקיקה פרסונלית יכולה לתרום לנו כמה תובנות מעניינות ומעציבות בדבר היחסים שמתקיימים בין משפט לפוליטיקה.

לפני כשנתיים פרסם מדינה מאמר שבו טען, כי הכנסת אינה רשאית לחוקק חוקים "אם כל תכליתם היא למנוע מאדם מסוים לכהן בתפקיד". מדינה המשיך וקבע שכל חקיקה העוברת בכנסת חייבת להיות "רחבה וכללית, ולא פרסונלית". עד כאן יפה. אלא שהשבוע, על רקע הניסיון לחוקק חקיקת בזק פרסונלית, שתאסור על נתניהו לכהן כראש ממשלה במקרה של כתב אישום נגדו, נשמע מדינה לגמרי אחרת.

הוא לא היה היחיד ששינה את טעמו עם קבלת התחושה שסופו הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו מבושש לבוא בדרכים הדמוקרטיות הרגילות. ההבנה הפוליטית ש"גוש ה-55" יציב, גורמת ללא מעט גורמים לנסות להביא לקיצו של נתניהו גם באמצעים חריגים ולא דמוקרטיים. מפלגת כחול לבן היא גורם שכזה. רק לפני רגע שימשה בתור הכוח המרכזי שהתנגד ל"חוק החסינות" בגלל ההשפעה החיובית שעשויה להיות לו (גם) על ראש הממשלה. מבחינתם, זה הספיק כדי לראות את החוק כפרסונלי.

השבוע, התחלפה לה ההתנגדות הזו, הסולדת מכל אלמנט פרסונלי קל שבקלים, בתמיכה גורפת בהצעות חוק מגה-פרסונליות, שמטרתן הייתה לסיים את כהונתו של נתניהו באופן מיידי.

על מה כל המהומה?

בראיון לעיתונאי מוטי גילת ולפרופ' יובל אלבשן, טען השבוע פרופ' מדינה כי אין מניעה לחוקק את החוק שיאסור המשך כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום. זאת, על אף שברור שתכלית החוק היא פרסונלית ומכוונת נגד נתניהו. מדוע מדינה המתנגד לחקיקה פרסונלית בדרך-כלל החליט להכשיר דווקא את החוק הפרסונלי הזה?

ההסבר הרשמי שמסר היה, שמדובר ב"חוק מבהיר בלבד" שכלל אינו משנה את המצב המשפטי. לדבריו, ברור שבית המשפט לא יאפשר לנתניהו להמשיך לכהן תחת כתב אישום גם לפי הדין הקיים, וזאת בלי לשנות את החוק. אלא שההנמקה הזו אינה מתקבלת על הדעת.

אם מדינה צודק והחוק המוצע הוא חוק מבהיר בלבד (ומיותר מבחינה משפטית) - מדוע כחול לבן מזדרזים לחוקקו ודורסים על הדרך כל הנחיה משפטית בעניין ההימנעות מחקיקה בזמן ממשלת מעבר? ואיך אפשר להבין את הוויכוח האינסופי בין כחול לבן לליכוד לגבי השאלה מתי תתחיל נבצרות נתניהו? אם צודק מדינה, הרי שעם הגשת כתב אישום יהיה על ראש הממשלה להסתלק לאלתר, אז על מה כל המהומה הפוליטית?

הטענה של מדינה אינה מתקבלת על הדעת, קודם כול ברמה המשפטית. "הלכת פנחסי", שעליה מתבסס מדינה, קובעת כי לבית המשפט סמכות להורות על פיטורי שר אם כתב האישום שהוגש נגדו חמור דיו. לפסיקה הזו אין אח ורע בשום מדינה, ולא בכדי משפטנים רבים סבורים שהיא בעייתית מאוד, ונכון היה לולא התקבלה. ודאי שאין הם סבורים כי בית המשפט ירחיב אותה באופן אוטומטי גם במקרה שבו מוגש כתב האישום נגד ראש הממשלה.

ויש להם שתי סיבות עיקריות לחשוב כך: ראשית, לשון החוק מאוד ברורה במקרה של ראש ממשלה, וקובעת כי כהונתו תיפסק רק במקרה שבו הורשע בעבירה שיש בה קלון ופסק הדין הפך סופי. ב"הלכת פנחסי" הסיטואציה הייתה אז שונה, ולשון החוק לא כללה מועד ברור להפסקת כהונתו של שר.

שנית, המשמעות של פקיעת כהונתו של ראש ממשלה דרמטית בהרבה מסיום כהונה של שר. עם סיום כהונתו של ראש ממשלה רואים בשרים כולם כמי שהתפטרו, והממשלה הופכת לממשלה יוצאת.

לא מדובר כאן בפעולה כירורגית מדויקת. החלה של הלכת פנחסי על ראש ממשלה באמצעות חקיקה חדשה, עלולה לשנות סדרי עולם. תוצאה כל-כך שונה וקשה, בוודאי תובא בחשבון גם על-ידי השופטים ועשויה לגרום להם לפרש את ההלכה בצמצום. מהיכן הביטחון של מדינה שהחוק החדש שירחיב את הלכת פנחסי, גם ביחס לראש ממשלה, לא ישנה את המצב המשפטי?

האם לפוליטיקאים יש זכות לכבוד?

ראשי כחול לבן מקדמים את החוק לסילוק נתניהו מראשות הממשלה מתוך פוזיציה פוליטית נגדו. זה ברור ואפילו לגיטימי. אך מדוע רבים כל-כך מהמשפטנים מכשירים את החוק הזה, בדיבורם הישיר או בשתיקתם הטקטית, בשעה שבמשך שנים התנגדו בקול לחקיקה פרסונלית? במה שונה מבחינתם המקרה הזה?

עיינתי השבוע שוב בראיון מלפני עשור, שערך פרופ' אריאל בנדור עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרן ברק, בעניין הלכת פנחסי. דברי ברק, שהוא גם השופט שהוביל את הפסיקה בעניין זה, יכולים לשפוך לא מעט אור על העמדות שנשמעו השבוע בעניין החקיקה נגד נתניהו.

- "האם אין כאן בעיה של פגיעה בכבוד האדם כאשר פוסלים אדם מלכהן בתפקידים ציבוריים (...) גם אם לא הורשע?", שאל בנדור את ברק, וניסה להבין ממנו מדוע הלכת פנחסי מתעלמת מהעובדה שהשרים, כמו כל אדם אחר, אמורים לקבל יחס של חפים מפשע עד להרשעתם.

ברק השיב לו: "צריך לבדוק אם זו באמת פגיעה בכבוד האדם. אני לא בדקתי זאת". והוסיף, "אינטואיטיבית אני לא חושב שזה פוגע בכבוד האדם".

התשובה הזו מפתיעה מאוד. ברק מודה שכלל לא עצר לשאול את עצמו האם הפסיקה שלו פוגעת בזכויותיהם של נבחרי הציבור. למעשה, גם לאחר שנים הוא אינו חושב שפסיקתו, השוללת מפוליטיקאים שמעולם לא הורשעו לשמש כשרים, פוגעת בזכות מזכויותיהם.

מעבר לזה שהעובדה הזו מקוממת, יש כאן נקודה נוספת. לו היה ברק מכיר בעובדה שפסיקתו פוגעת בזכותם של נבחרי הציבור, היה עליו לבחון אם הפגיעה שפסיקתו מייצרת ביחס לזכות זו עומדת במבחנים החוקתיים שקבעו חוקי היסוד. האם הפגיעה מידתית? האם היא הולמת מבחינה דמוקרטית? לא בטוח שההחלטה של ברק הייתה צולחת במקרה זה את כל המבחנים הנדרשים.

ברק ביקש להגן על עמדתו, והסביר לבנדור כי מבחינה היסטורית המשפט הישראלי לא התפתח מתוך תפיסה של זכויות, אלא "מתוך עיסוק בסמכויות השלטון". ובכל זאת, גם כשבנדור ביקש להבין מברק האם היום, בעידן הזכויות, היה פוסק אחרת, בנדור זוכה מברק לתשובה שלילית. כשבנדור מנסה להבין אם ברק אינו מצליח לראות שהלכת פנחסי עשויה לפגוע בזכויות של נבחרי הציבור, ברק עונה תשובה שמעודי לא נתקלתי בה מצידו. הוא משיב: "איני יודע".

חייבים להודות שמבחינת ברק, יש משהו מאוד נוח באי-הידיעה הזו. היא הופכת את שליטתו של בית המשפט בשרי הממשלה לפשוטה יותר. לכזו שלא כפופה למגבלות. אי-הידיעה הזו היא הדרך להעביר אותה באופן חלק. ויש משהו גם מאוד נוח בחוסר היכולת של מדינה להבחין בקפיצה העצומה שיש בהחלת הלכת פנחסי על ראש ממשלה. חוסר היכולת הזה להבחין בין שר לראש ממשלה הופך את שליטתו של בית המשפט בראש הממשלה לקלה יותר. למוצדקת יותר. היא מאפשרת להביא להחלפת הממשלה כולה, ובמקביל לשאול - מה כבר עשינו?

זו הייתה יכולה להיות שעתם היפה

העובדה שיש משפטנים שמביעים תמיכה בחקיקה פרסונלית נגד נתניהו, בשעה שרק לפני רגע התנגדו לחקיקה פרסונלית בעדו, מוכיחה שוב שהמשפט החוקתי נעשה קרדום פוליטי לחפור בו. זו עוד דוגמה לכך שהמשפט הפך להיות מכשיר המקדם תוצאות פוליטיות רצויות, ומונע את אלה שאינן.

ובתוך כל הביקורת צריך גם לומר מילה טובה. ציון לשבח מקבלת התנועה לאיכות השלטון, ששמרה על עמדה עקבית לאורך כל הדרך ושלחה השבוע, באמצעות מנהל האגף המשפטי שלה, עו"ד תומר נאור, מכתב ליועץ המשפטי לכנסת, שבו יצאה נגד יוזמת כחול לבן.

במכתבה ציינה התנועה: "חמורה היא העובדה הפשוטה כי שינוי חוק יסוד: הממשלה בעת הזו, עומד כשינוי כללי המשחק "תוך כדי המשחק", על- ידי מה שנדמה כלא אחרת מאשר חקיקה פרסונלית ורטרואקטיבית, אשר כל עניינה לפגוע במועמד אשר כבר זכה לאמון חלקים נכבדים מן הציבור בישראל, ובדרך הפוגעת באופן אנוש בעקרון שלטון החוק, באמון הציבור בנבחרי הציבור ובענייניות השיקולים המנחים אותם".

אלא שהתנועה לאיכות השלטון נשארה חריג לכלל. רבים מהמשפטנים בחרו להחריש השבוע בשעה שנראה היה להם ששתיקתם תביא לתוצאה פוליטית מועדפת. בכך פספסו את מה שיכולה הייתה להיות שעתם היפה. השעה שבה יכולים היו להוכיח שמשפט לחוד ופוליטיקה לחוד.

*** הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא תלמיד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית. 

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי