גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצפה של משרדים? מה מחפשים היזמים באזור התעשייה המלוכלך של מערב ראשון לציון

באזור התעשייה המלוכלך והמוזנח במערב העיר נבנים במקביל עשרות אלפי מ"ר בבנייני משרדים חדשים • האם יהיה ביקוש לכל השטחים הללו, והאם האזור יצליח להתרומם לצד מתחם האלף שבצד השני של האיילון?

הצפת משרדים במערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס
הצפת משרדים במערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

איפה אפשר למצוא בית חולים וטרינרי ליד מוסך לרכבי אקסטרים, ואת הסופרמרקט החרדי "אושר עד" מול מסגריית ענק ותחנת מעבר לפסולת בניין, אפופה באבק? כל אלה, לצד אולם אירועים בסגנון קולוניאלי בכאילו, שוכנים באזור התעשייה במערב העיר ראשון לציון.

פעם זה היה סוף העיר וסוף העולם. ממערב היו רק חולות, ופעילות שהייתה כרוכה ברעש ובלכלוך לא הפריעה לאף אחד. עם השנים, המרחב העירוני התפתח וסגר עליו מכל כיוון.

הרחובות באזור התעשייה הזה הם צירי תנועה רחבים, כמעט אוטוסטרדות. המדרכות צרות, מלוכלכות, עם מעט עצים, מעט ספסלים ומכולות זבל פתוחות. אף אחד לא הולך פה ברגל, גם כשמזג-האוויר נעים. בשנות ה-90 זה היה אזור של קניונים, אך רובם כשלו. עם השנים נוצר מוקד שבו החלה הפעילות לקבל אופי יותר מובהק: אזור קניון הזהב והסינמה סיטי, שמסביבו עוד ועוד שטחי מסחר שנבנים. קצת מערבה משם, מעבר לאיילון, כבר עובדים במרץ על תשתיות מתחם האלף.

מתכנן הערים רן וולף מכיר את אזור התעשייה המערבי של ראשון לציון היטב, משום שעד לא מזמן הוא ניהל עבור העירייה פרויקט שניסה להחיות את המקום. הוא היה ממובילי התחדשות של נמל תל אביב, נמל יפו, העיר התחתית והשוק הטורקי בחיפה ומתחם התחנה בירושלים. לדבריו, "יש מצב אורבני מעניין שבו אזורי תעשייה ומלאכה, בתהליך מאוד איטי, הופכים לאזורי תעסוקה ומשרדים. למשל באזור הבורסה ברמת גן, השוק אומר את שלו ואת מקום המלטשות מחליפים משרדים ואפילו מגורים. בראשון לציון העירייה לקחה את מתחם האלף, בין היתר כי יש לה שם קרקעות, ושמה מיליוני שקלים על השיווק שלו. אזור התעשייה המערבי קצת נשאר מאחור.

"בעיני, צריך לפתוח את הראש לגבי השימושים שהמתחם מציע. אני הייתי עושה שם דיור מוגן, הייתי מכניס קצת מגורים, משום שמתחם האלף הולך לאכלס עשרות אלפי עובדים. זה מקום עם נגישות מעולה: הולכת להיות שם רכבת קלה, יש תחנת רכבת כבדה, זה ליד נתיבי איילון".

בית יהודה לניאדו, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

האזינו לפודקאסט "כסף בקיר" בפרק השקעות משרדים בראשל"צ

"לתת מענה כלכלי לגידול האוכלוסייה"

בשנים האחרונות מקודמים באזור כמה מגדלי משרדים עם אלפי מטרים של שטחי משרדים ומסחר באזור, והשאלה אם לכולם יהיה ביקוש.

מהנדס העיר ראשון לציון קיריל קוזיול מבהיר כי "תוכנית המתאר הכוללנית שלנו מביאה אותנו לסדרי גודל של שמונה מיליון מ"ר תעסוקה, כשהיום קיימים רק שלושה מיליון מ"ר. זו מסגרת שגם היא ניתנה לנו בצמצום כי מדיניות התכנון הארצית היא לחלק את העוגה. צריך לזכור שגם היום אנחנו לא במספרים גדולים של יחס התעסוקה לאוכלוסייה. עד 2030 העיר הולכת לגדול בעוד 300 אלף איש, וצריך לתת מענה כלכלי לצרכים של אותם תושבים".

האם בכוונתכם להכניס מגורים?

"אנחנו חושבים להכניס אופציה למלונאות עסקים, כפי שמקובל גם באזורי תעשייה אחרים, כמו עתידים והרצליה פיתוח".

ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, מודע היטב למצבו העגום של אזור התעסוקה המערבי, אך הוא אופטימי: "אני מדמיין את האזור הזה כחלק משלים של מתחם האלף, ומתכנן להקים שם מינהלת. היום האזור הזה נראה פחות טוב, אפילו ג'יפה, ולקחתי לי למשימה לשנות אותו. יש בו המון פוטנציאל. המון יזמים ובעלי קרקעות פונים אלינו בבקשה לאשר בנייני משרדים".

טליה סומך, לשעבר מנהלת אגף האסטרטגיה של עיריית ראשון לציון, סבורה שאזור התעשייה המערבי מוצלח מאוד. לדבריה, "זה אזור שעובד חזק גם בלי הכוונה מלמעלה. זה מכרה זהב".

סומך הייתה אחראית מטעם העירייה לקידום "מתחם המדיה", הכולל את בית "ידיעות אחרונות" ובית "גלובס", ששניהם יושבים על האיילון. "כש'ידיעות אחרונות' הצטרפו ל'גלובס' והתיישבו באותו אזור, שמתי לב שקורה פה משהו. בנינו, יחד עם גיתם, תוכנית של 'מתחם מדיה', מודל שמצליח במקומות אחרים בעולם", היא מספרת.

אבל מתחם המדיה לא מתרומם כל כך בינתיים. סומך מספרת שהיו ניסיונות להביא מסחר תומך (בתי קפה, מסעדות), אבל זה לא כל כך צלח: "באו היזמים, עמדו שעה ברחוב ואמרו, אין פה אף אחד והלכו. זה ביצה ותרנגולת".

טליה סומך  / צילום: סיון פרג'

"להעביר את שדרות רוטשילד לראשל"צ"

מיכל קלימברג, בתו של מייסד מפעל "כרמית" ודירקטורית בחברת "לגובה נכסים", מקדמת כיום הקמת מבנה ענק שמיועד למסחר ועסקים המכונה weTUBE.

"כשרכשנו את המגרש למפעל כרמית, בסוף שנות ה-80, זה היה קצה העיר, הוא היה מוקף חולות. הכוונה הראשונית שלנו הייתה להרחיב את המפעל, אבל הסביבה השתנתה באופן דרמטי: נסללו נתיבי איילון, נבנתה תחנת הרכבת הכבדה ומתוכננים שלושה קווים של הרכבת הקלה. אני מאמינה בתחבורה ציבורית. ברגע שזה יהיה קיים זה ממש לא יהיה מעניין מה הכתובת שלך, אלא איפה את גר ביחס לתחבורה ציבורית", היא אומרת.

למי אתם מייעדים את הבניין החדש? בסופו של דבר יש המון שטחי תעסוקה באזור.

"לחברות עתירות כוח אדם שתחבורה ציבורית משמעותית להן. לא מחפשים כאן משרדים קטנים של 200 מ"ר, אלא חברות שיקחו קומות. גודל הקומה הוא כ-3,700 מ"ר (בשונה ממגדל טיפוסי שם גודל קומה הוא כ-1,000 מ"ר - ג.נ) וזה משפיע על יחסי ברוטו נטו, במובן של שטחי שירות".

weTUBE, בניין משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

קלימברג מבהירה שהיזמים לא מוכרים את שטחי המשרדים אלא משכירים אותם בלבד. בעתיד הרחוק, בכוונתם להרוס את מפעל כרמית ובמקומו לבנות מגדל בגובה 40 קומות, שיהיה בו שימוש מעורב של מסחר, תעסוקה ואף מעונות לסטודנטים.

עד אז, וזו בשורה נחמדה לקיצרי הסבלנות, בכוונתה של מיכל לפתוח במבנה מפעל כרמית, לכשיפתנה, מתחם סדנאות אוכל, או 700 מ"ר של "אינקובטור" מזון, שיקרא "MAKEAT", כולל חנויות ודוכנים.

פרויקט SPACE הוא בית משרדים חדש שבנייתו מושלמת בימים אלה ברחוב מוזס, מול בית ידיעות אחרונות. השטח הבנוי בפרויקט הוא 18.5 אלף מ"ר, ומתוכם כ-3,000 מ"ר למסחר, 9,500 משרדים ו-6,000 מ"ר חניה.

משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת הבנייה והיזמות "צרפתי צבי ובניו", יזמית הפרויקט, מודה שאזור התעסוקה המערבי מוזנח אך הוא אופטימי. לדבריו, "במטרופולין של יותר מחצי מיליון איש המיקום של אזור התעסוקה הזה מנצח. ברגע שפתחתי את המכירה מכרתי את כל המשרדים בתוך עשרה חודשים". לחברה יש כרגע עוד פרויקט בהקמה של מבנה תעסוקה באזור התעסוקה שממערב לציר האיילון.

נועם קונס מחברת אנגלו סקסון ראשון לציון, המשווקת את פרויקט SPACE מסביר כי "העניין פשוט מאוד: העירייה נתנה באזור הזה 360 אחוזי בנייה. אתה תראה שיקומו פה עוד ועוד פרויקטים. כל מפעל שיושב על קומה וחצי הופך ליזם. במדינת ישראל כל קנעקר הוא עצמאי. כל יהודי הוא מנכ"ל. אני לא דואג, הכול יאוכלס. בראשון לציון אין בכלל בנייני משרדים. עד היום היה בניין UMI ליד קניון הזהב, עוד אחד ברחוב רוטשילד, במדרחוב, ויש את עזריאלי על הרכבת - שם יש רשימת המתנה. רק עכשיו נפתח הפקק".

SPACE, בניין משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

"אין פה מגדל משרדים שמכבד את עצמו"

מגדל ירון מילר ברחוב ההגנה הוא יוזמה של קבוצת גל אמרלד, קבוצה ותיקה, העוסקת בתחום ייזום, ניהול והשקעות בנכסי נדל"ן שונים. בין היתר, הקבוצה אחראית לבניין "הלוויתן", בדרך קיבוץ גלויות 107 בדרום תל אביב ולמגדל לבנדה, ליד התחנה המרכזית בתל אביב.

המגדל נבנה על מגרש בשטח של 4.2 דונם, הוא בגובה של 12 קומות ובשטח של כ-15 אלף מ"ר. נדב ליסובסקי, מנכ"ל חברת גל-אמרלד, יזמית המגדל: "זיהינו את הצורך במשרדים בפריפריה. ראינו שהכניסות לתל אביב פקוקות ושיש בעיה עם חניות. הבנו שזה עדיין מרכז, אבל לא במחירים של תל אביב".

למה דווקא באזור התעשייה בראשון לציון?

"יש המון משתמשי קצה, כלומר כאלה מאזור ראשון לציון שיש להם משרד, ושעבורם תשלום הריבית על רכישת משרד יהיה פחות מהשכירות. אחר כך ראינו שיש הרבה חברות שמעוניינות לעבור לראשון כי הן מזהות שתל אביב יקרה. בהנחה שהן הבעלים של הקרקע בתל אביב אז יש חלופות הרבה יותר טובות מאשר משרדים. כך למשל חברת 'השטיח המעופף' מעדיפה לעזוב את הבניין שלה ביפו, לעשות שם יזמות נדל"ן, ולעבור לכאן. הם קנו שלוש קומות אצלנו בבניין".

מגדל ירון מילר, בניין משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בימים אלה מקודמת בניית שני מגדלים באתר אולם האירועים "שמש אדומה", ברחוב אלטלנה 1. נחום נפשי, מבעלי הקרקע ואחד היזמים, מרגיש שהוא חלוץ: "כשאתה נוסע ברכבת ומגיע לתל אביב אתה רואה את מגדלי עזריאלי, כשאתה מגיע לרמת גן, אתה רואה את מגדלי מתחם הבורסה. מי שמגיע לראשון לא רואה כלום. לעירייה יש אינטרס שהכניסה לאזור תסומן. היא לקחה שלושה מגרשים כדי שיעשו מגדלים יפים ויראו את הכניסה לעיר. העיריה תיתן 500% בנייה.

"אם אתה מסתכל על כל מערב ראשון אז אין שם מגדל משרדים שמכבד את עצמו, כמו בתל אביב. ראשון היא עיר גדולה, זו עיר מסחרית. אני מניח שיעברו לפה אנשים גם מראשון. תהיה פה רכבת קלה. אנשים יבואו ללא רכב".

שמש אדומה , בנייני משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

***גילוי מלא: עיתון "גלובס" שוכר משרדים במרכז בר און במערב ראשון לציון, וגם בית הדפוס של "גלובס" ממוקם בנכס. חברת אילקורפ המחזיקה במחצית ממניות ב.ר.א.פ - הבעלים של מרכז בר און - היא בשליטת משפחת בר און ונמצאת בהליך מיזוג לתוך מבני תעשייה. אלונה בר און היא יו"ר "גלובס" ומבעלות השליטה בעיתון.

עוד כתבות

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ