גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכם השלום ישראל-ירדן: כך מחמיצות שתי המדינות את הפוטנציאל הכלכלי של ההסכם ביניהן כבר 25 שנה

הכלכלה הירדנית הקורסת זקוקה ליחסי המסחר עם ישראל כאוויר לנשימה, בישראל בונים על הקשר הירדני לטובת מבט מזרחה לכיוון עיראק המסוכסכת ואיראן • אבל מלבד שני הסכמי גז, הפרויקטים הגדולים בין המדינות תקועים והירדנים תולים את האשמה בביורוקרטיה ובפוליטיקה הישראלית

גבול ישראל-ירדן ליד נהריים / צילום: רויטרס
גבול ישראל-ירדן ליד נהריים / צילום: רויטרס

לפני 25 שנים נחתם הסכם השלום עם ירדן. הסכם שעל הנייר הבטיח רבות מבחינה כלכלית עבור שתי המדינות אבל מיעט מאוד לקיים. קשרי הכלכלה והמסחר בין המדינות, למרות הפוטנציאל, אינם משמעותיים.

מדוע בעצם החמיצו ישראל וירדן את הסכם השלום הזה? ראשית נזכיר כי חלק מהסיבות נעוצות בלא מעט אירועים בתקופה הזאת שהיקשו על מימוש הפוטנציאל. חלק מהן מסיבות ירדניות פנימיות, למשל אי קבלה של השלום בשכבות נרחבות באוכלוסייה הירדנית. חלקן קשורות באי התקדמות השלום עם הפלסטינים והעולם הערבי. לצד זה היו לא מעט משברים, מפרשת ההתנקשות בחאלד משעל משנות ה-90, אירוע המגנומטרים בהר הבית, ירי המאבטח הישראלי בשגרירות בעמאן ביולי 2017 ועוד.

עבור ישראל מדובר בהחמצה גדולה. אחד מהאינטרסים המדיניים והביטחוניים החשובים ביותר עבור ישראל הוא יציבותה האזרחית ולצד זה הכלכלית של ירדן. בישראל מביטים כל העת מזרחה את הממלכה החוצצת בינינו לבין עיראק המסוכסכת, שבה השפעה איראנית ממשית. גורם ביטחוני ישראלי אומר ל"גלובס", כי "ירדן יציבה היא אינטרס לאומי חשוב במעלה, ויש להיאבק בכל דרך, באפשרות נפילתה לידי גורמים איסלמיים שיהפכו גם את גבולנו המזרחי לחזית".

מבחינה כלכלית, יחסי הסחר של ישראל עם ירדן נכון להיום הם שוליים יחסית, ומהווים רק כשליש האחוז מסך סחר החוץ של ישראל - כשני מיליארד שקלים בסה"כ ב-2018. עבור הירדנים, היצוא לישראל מהווה כ-4% מכלל היצוא השנתי של הממלכה. ענפי היבוא העיקריים מירדן לישראל הם פלסטיק ומוצריו, כימיקלים ומחצבים, טקסטיל ומוצריו.

אבל ברקע מתבשלים בשנים האחרונות כמה פרויקטים גדולי ממדים בשותפות עם ארצות-הברית, האיחוד האירופי ויפן. פרויקטים שמבחינת ירדן הם בבחינת חבל הצלה פוטנציאלי למצבה הכלכלי הקשה, אך תקועים בעיקר בשל המבוי הסתום בשנה האחרונה בפוליטיקה הישראלית.

גורם ירדני בכיר, העוסק בקשרים עם ישראל, אומר ל"גלובס", כי "אמנם גם אנחנו לא יצאנו מגדרנו לטפח את הקשרים הללו, אבל ישראל מעכבת וממסמסת את הפרויקט החשוב ביותר לנו - תעלת הימים. בכך היא מראה כי הקשרים עם ירדן כנראה לא חשובים לה".

אותו גורם מציין כי השלטון בעמאן נתון בלחצים קשים שעיקרם כלכליים, ההפגנות נמשכות, הפליטים מסוריה מכבידים על מצב הכלכלה, והממשלה מתקשה ליישם רפורמות כלכליות.

מצבה הכלכלי של ירדן נראה עגום לפחות על פי דוח של קרן המטבע העולמית שפורסם באמצע חודש מאי 2019. הקרן ציינה כי המלך מתקשה לבצע רפורמות כלכליות, שאליהן התחייב לפני שלוש שנים עם קבלת הסיוע אז מהקרן בהיקף של 723 מיליון דולר. הצמיחה חלשה מהצפוי, האבטלה בעיקר בקרב הצעירים מגיעה ליותר מ-40%, הגירעון הממשלתי שובר שיאים ומגיע ל-4.3% מהתמ"ג.

"פרויקט ענק כמו תעלת הימים, ולצידו פרויקט אזור התעשייה שער הירדן, היו יכולים לסייע לנו מאוד במאבקים הללו, אבל בישראל תקועים בתירוצים ביורוקרטיים, ונתלים בממשלת המעבר כעילה לעיכובים", אומר הבכיר הירדני.

מבדיקה של "גלובס" עולה כי מדובר בטענות מבוססות. לפחות בשנה האחרונה, שני הפרויקטים המרכזיים הללו - תעלת הימים ואזור התעשייה שער הירדן - אכן תקועים בגלל תקופות הבחירות ואי היכולת להקים כאן ממשלה. ל"גלובס" נודע, כי השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי פנה אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לאפשר דיון וההצבעה בממשלה על קידום שני הפרויקטים הללו, אך נענה בשלילה.

הביורוקרטיה הטביעה את תעלת הימים

הרעיון להקים תעלה ימית אל ים המלח אינו חדש. במתכונת הנוכחית הוא נולד בוועידת האקלים שהתקיימה ביוהנסבורג ב-2002, מתוך מטרה לספק מי שתייה לאזור המדברי בדרום ירדן ולערבה שלנו, בד בבד עם שיקומו של ים המלח הגוסס.

מסקנות סקר היתכנות שערך הבנק העולמי לפרויקט הנרחב, היו כי קיים סיכון סביבתי לא קטן, ובמקביל הובע חשש כי עלותו הכלכלית של הפרויקט גבוהה עד כדי חוסר היתכנות. לכן הומלץ ליישם תוכנית קטנה יותר, מעין פיילוט, שהרחבתה תיבחן לאחר בחינת ההשפעות על ים המלח לאחר הזרמת המים אליו מים סוף.

לאחר שנים של דיונים, ב-2013 נחתם הסכם עקרוני משולש עם ירדן והרשות הפלסטינית, וב-2015 הסכם יישומי בין ישראל וירדן תוך הסכמה כי את הפרויקט יקימו חברות פרטיות בשיטת BOT. ארה"ב ויפן התחייבו להעניק תמיכה של 120 מיליון דולר, בעוד ישראל וירדן אמורות לממן עוד 280 מיליון דולר בחלקים שווים.

הפרויקט אמור לספק מים לישראל, לירדן ולרשות הפלסטינית ממתקני התפלה שיוקמו בים סוף. עבור הירדנים מדובר בצורך דחוף לכל האזור הדרומי של המדינה הנחשב לאחד מהיבשים בעולם; לפלסטינים היו אמורים המים לשמש לדרום הגדה וגם לרצועת עזה, שבה רוב המים מהברזים אינם ראויים לשתייה.

מה קרה מאז? פורסם קול קורא ונבחרו חמש חברות לשלב הבחירה הסופי במכרז. כאן גם נתקע המהלך. העיכובים נגרמו בשל משברים בין ישראל לירדן, אבל גם בגלל כניסת גורמי ממשלה ישראליים נוספים לפרויקט, כמו משרד האוצר, רשות המים ומשרד האנרגיה, והביורוקרטיה האטה את קצב ההתקדמות.

במקביל החלה להתעורר התנגדות מכיוון גורמים בישראל לפרויקט, בין השאר מצד הפרופסור אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, ומצד גיורא שחם מנהל רשות המים ששינה את עמדת הרשות עם כניסתו לתפקיד. מנגד ניצבים אנשי המשרד לשיתוף פעולה אזורי האחראים על הפרויקט, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד החוץ הרואים את התועלת הבינלאומית הגדולה שבו, ואיתם גורמי הערכה ומודיעין שלפיהם הפרויקט חיוני לביטחונה של ישראל, לא פחות.

בקיץ שעבר נדמה היה כי ההחלטה נפלה והעניינים זזים, אבל אז הוקדמו הבחירות, ואיתו נוצר הפלונטר הפוליטי שאינו מאפשר את קידום הפרויקט.

מי יאשר כביש ב-60 מיליון שקל

תעלת הימים אינה השת"פ היחיד עם ירדן. בעבר דנו ארוכות בהקמת שדה תעופה משותף לאילת ולעקבה, במסגרת מיזם תיירות רחב היקף למפרץ אילת. בשל התנגדות גורמי ביטחון המיזם בוטל, וישראל הקימה לבדה את שדה התעופה רמון.

פרויקטים בין ישראל לירדן - מה עובד ומה לא

הפרויקט השני שנתקע בשל המשבר הפוליטי הוא "שער הירדן" - אזור תעשייה משותף סמוך לטירת צבי שבעמק הירדן, שהוסכם כי יהיה אזור סחר חופשי. חציו תוכנן בצד הירדני ובו מפעלי תעשייה האמורים להעסיק כעשרת אלפים פועלים, וחציו בצד הישראלי ובו בעיקר האדמיניסטרציה והשירותים הדרושים לאזור הזה.

בין שני אזורי התעשייה עובר גשר מעל נהר הירדן, שבנייתו הושלמה בימים אלה, והמקום הוגדר "בועה", אזור שהכניסה אליו מותרת ללא דרכונים והוא מעין אקס טריטוריה. האזור הזה חשוב מתוקף האפשרות להגדיר את המוצרים היוצאים ממנו בשלוש דרכים שונות: תוצרת ישראל, תוצרת ירדן או "תוצרת נייטרלית" - made in Jordan Gateway. כך יעקפו החרמות והגבלות שונות ויתאפשר מסחר אל מדינות שאינן בקשרים עם מי מהצדדים.

בצד הירדני כבר פועלים חלק מהמפעלים, רובם של משפחת רפפורט השווייצרית, אך היישום המלא של אזור הסחר תקוע בגלל 60 מיליון שקל בלבד - הסכום הנחוץ להשלמת כביש הגישה למקום בצד הישראלי, שיאפשר תנועת משאיות. אבל לשם כך נחוצה החלטת ממשלה, וממשלת המעבר לא מוסמכת לעשות כן. פניות של השר הנגבי גם בנושא הזה נענו בשלילה מצד היועץ המשפטי לממשלה.

המעורבים בפרויקט בצד הישראלי אומרים כי הירדנים ממתינים ליישום המלא, בעיקר כדי להגדיל את היצע מקומות התעסוקה. העיכוב הביא גם לדחייה ביוזמה אחרת - הקמת מרכז רפואי גדול בצד הישראלי לטיפול בחולים ירדניים. מתברר כי כמה גורמים בישראל ובעולם הביעו עניין בהקמת מרכז כזה, שישלב בין מערכת הבריאות הישראלית המתקדמת עם צרכי האוכלוסייה הירדנית הגוברים.

תחום אחר שבו הקשרים בין המדינות מתהדקים הוא הגז. ישראל מוכרת מאז 2014 גז טבעי לירדן באמצעות חוזה קטן יחסית, בהיקף של 700 מיליון דולר ל-15 שנה, בין שותפות תמר לפוטאש הירדנית. החוזה השני והגדול יותר נחתם בשנה שעברה בין שותפות לווייתן לבין חברת החשמל הירדנית, והיקפו 10 מיליארד שקל ל-15 שנה. מאגר לווייתן יספק לחברת החשמל הירדנית 40% מצריכת האנרגיה שלה.

סיוע אחר שישראל מעניקה לכלכלה הירדנית הוא מעקף תחבורתי. קו המסחר היבשתי דרך סוריה נותק בשל מלחמת האזרחים, ומאז 2011 ישראל מספקת קו חליפי. הסחורות מגיעות במשאיות, לרוב טורקיות, לנמל חיפה, ומשם בהיתר מיוחד מוסעות בשיירות אל מעבר נהר הירדן וחוצות את הגבול לממלכה.

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים