גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמנכ"ל הכספים התריע - המנכ"ל הרגיע; כך התפתח גירעון העתק במאוחדת

דוח הוועדה לבדיקת הגירעון במאוחדת אשר נחשף ב"גלובס" באפריל פורסם אתמול באופן רשמי ● הוא מתאר כשל רב-מערכתי שהוביל להתפתחות גירעון העתק בקופה ב-2018, קרוב לחצי מיליארד שקל, והונע בעיקרו בידי מנכ"ל דומיננטי שכולם סמכו על תחזיותיו

זאב וורמברנד./  צילום: איל יצהר
זאב וורמברנד./ צילום: איל יצהר

גירעון העתק שנפער ב"מאוחדת" ב-2018, ואשר נחשף באפריל ב"גלובס" - 440 מיליון שקל, הגדול ביותר שידעה הקופה אי-פעם - הוא תוצאה של כשל רב-מערכתי, שיסודותיו נעוצים בשאננות שגילה המנכ"ל דאז, זאב וורמברנד, לאזהרות שקיבל מאגף הכספים בקופה ביחס לגירעון הצפוי, ומאי-יישומן של כמה תוכניות התייעלות. כך עולה מדוח ועדת הבדיקה לעניין הגירעון במאוחדת ומטעמה, שנמסר אתמול (א') לאנשי הקופה ולמשרדי הבריאות והאוצר.

וורמברנד היה מנכ"ל מאוחדת במשך שש שנים. בניגוד לחשדות משרדי הבריאות והאוצר, שעלו עם גילוי הגירעון בתחילת השנה, לפיהן וורמברנד חתם על הסכם ייצוב מולם רק חודש לפני כן, כשהוא יודע שלא יוכל לעמוד בו - הדוח אינו מצביע על כך. 

בראיון ל"גלובס" אמרה באחרונה בעניין מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב-רוזנברג, שמונתה לתפקיד בינואר (עד יוני 2018, הייתה סמנכ"לית הכספים בקופה): "כשהגעתי למאוחדת שאלתי מה היקף הגירעון. זאב אמר: 'סיגל, אנחנו מסיימים ב-300 מיליון'. זו הייתה חריגה של כ-100 מיליון שקל מהיעד השנתי, שנתפסה כסבירה. אחרי כמעט שבוע הגיעו דוחות כספיים שהראו שהגירעון גבוה מ-400 מיליון שקל. אמרתי לזאב, 'תסתכל במספרים'. הייתי מאוד בלחץ. חיפשתי עם וורמברנד טעויות - נכנסנו לכמעט חמישה ימים שבהם הפכנו את כול המספרים. עברנו שוב על כול הקבצים והממשקים. זו לא הייתה טעות. נשמתי עמוק ואמרתי: 'טוב עכשיו צריך לראות מה עושים'".

את הדוח, שמבוסס על ראיונות עם הגורמים המעורבים ועל פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון והתכתבויות מייל, כתבו בחודשים האחרונים עו"ד רמי תמם (יו"ר), לשעבר חוקר ביחידת להב 433 במשטרה; איריס גינזבורג, בוגרת אגף תקציבים במשרד האוצר וסמנכ"לית הכספים לשעבר במאוחדת; ופרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי במחלקת המחקר בבנק ישראל.

הדוח מתאר כרוניקה אשר במסגרתה, ככל שנוקפים החודשים ב-2018 - גירעון הקופה, כפי שמעריכים אותו המנכ"ל ואנשי הכספים - גדל והולך. בעוד סמנכ"ל הכספים דאז, רועי בן משה, מתריע על גירעון בהיקף מסוים, המנכ"ל וורמברנד ממתן את ההערכות ומכנה את בן משה "פסימי". כך למשל, באוגוסט 2018 הציג בן משה תחזית גירעון של 360-370 מיליון שקל, ואילו וורמברנד חלק על ההערכה והציג תחזית גירעון בהיקף של 270 מיליון שקל. עוד כתוב בדוח, שאחת מחברות ועדת הכספים בדירקטוריון, אמרה במועד זה: "התחושה היא שהולכים להתנגש בקיר ולא יודעים אם הברקסים עובדים".

באוקטובר, תחזית הגירעון של בן משה היא של כ-370 מיליון שקל ואילו וורמבנרד מציין שהוא "הרבה יותר אופטימי" והתחייב לכך שהגירעון לא יעלה על 300 מיליון שקל. יו"ר הוועדה, שהוא גם יו"ר הדירקטוריון, אייל גבאי, הציע למנות חשב מלווה למחוז מרכז של הקופה, שם הגירעון גדול במיוחד, ומתריע על כך שגיוס כוח האדם לקופה לא נעצר, אך וורמברנד אומר שאין צורך בחשב מלווה. בדצמבר, הדירקטוריון ובן משה מביעים דאגה עמוקה מהשתלשלות העניינים, ווורמברנד אומר ש: "אם תהיה חריגה של 10-15 מיליון שקל זה לא סיפור גדול".

הסיבות האובייקטיביות לכך שהגירעון תפח במידה כה רבה ב-2018 נסקרו בעבר בידי וורמברנד ורגב-רוזנברג: חתימה על הסכם קיבוצי מול העובדים (100 מיליון שקל בשנה); מערכות טכנולוגיות חדשות שהוטמעו (40 מיליון שקל בשנה); רכש מבית החולים אסותא-אשדוד, שהקופות לא קונות בו בהנחות, והוצאות גבוהות על טיפולים המוצעים דרך הביטוח המשלים. הייתה גם הרכישה של 40% מרשת בתי החולים הפרטית נארא בסכום של כ-100 מיליון שקל - רכישה שנחתמה סופית בפברואר השנה, ושהותנתה בכך שמאוחדת תחתום על הסכם הייצוב, בגובה 540 מיליון שקל לשלוש שנים.

"המנכ"ל - אדם דומיננטי מאוד"

בשורה התחתונה, לצד הביקורת החריפה שהוועדה מפנה כלפי וורמברנד, היא מייחסת אחריות למצב גם לדירקטוריון הקופה, שלא פיקח על המתרחש במידה מספקת, וכן לרגולטור - משרדי הבריאות והאוצר. לפי הוועדה, המפגשים של מאוחדת עם הרגולטור, שנערכו בעיקר בציר מנכ"ל-אוצר, לא תועדו בכתב, וכן הערכת הגירעון שדווחה לאוצר והייתה גבוהה מהמצופה, לא זכתה למשוב.

הוועדה גם טוענת שהעובדה שהאוצר כרך את הרכישה של 40% מרשת נארא בידי מאוחדת, בחתימה על הסכמי הייצוב, הייתה שגויה, "כי הקופה נאלצה לשקול שיקולים שונים שאינם בהכרח קשורים במישרין להסכם הייצוב". במילים אחרות, ייתכן שהוועדה חותרת לכך שבגלל שמאוחדת רצתה מאוד לרכוש את נארא, כך שסוף סוף יהיה בידה בית חולים משלה, היא העדיפה "לעצום עיניים", נוכח הגירעון התופח. מבחינת האוצר, הסיבה לכך שנארא נכרכה בהסכם הייצוב, נבעה מרצונו לוודא שמאוחדת מסוגלת תקציבית לעמוד ברכישה.

הוועדה מסיקה ומסכמת שמהחומרים שהובאו בפניה, וורמברנד מצטייר כ"אדם דומיננטי מאוד, שנתפש בידי המנהלים ונציגי הממשלה כבעל ניסיון רב...וניכר שלאורך מרבית התקופה הדירקטוריון העדיף את תחזיותיו על פניו תחזיות אחרות שהושמעו בישיבות". סמנכ"ל הכספים דאז, בן משה, אמר בראיונות עם אנשי הוועדה שוורמברנד חזר והעיר לו שהוא "פסימי מדי, ומפחיד את הדירקטוריון". לדבריה, רק כאשר הפער בין תחזיותיו של בן משה לאלה של וורמברנד הפך מהותי מאוד, "ביקש הדירקטוריון להיכנס לעומק הנתונים".

לאור הנסיבות האלה, הוועדה ממליצה על יתר מעורבות של הדירקטוריון בהתנהלות תקציב הקופה וכן על הידוק הבקרה על הקופה מצד הרגולטורים. היא גם מעירה שהשיטה הקיימת של תקצוב הקופות באמצעות הסכמי ייצוב בדיעבד - לקראת סיום ההסכם, שנפרש על פני שלוש שנים - "עלול לתמרץ את הקופות להציג גירעון גדול יותר לצרכי משא-ומתן, במקום להוות תמריץ לעמידה ביעדים פיננסיים ואחרים".

זאב וורמברנד מסר בתגובה: "בשנתי האחרונה כמנכ"ל התבקשתי בידי הדירקטוריון לממש פרויקטים משמעותיים שעמדו על הפרק, כמו חתימה על הסכם עבודה קיבוצי, מעבר הקופה לרפואה דיגיטלית-היברידית, רכישה של בעלות בבתי חולים, וגם - חתימה עם משרד האוצר על הסכם ייצוב לשנים 2017-2019. קודם לכן, היה לי ניסיון חיובי בביצוע שני הסכמי ייצוב קודמים במאוחדת - לשנים 2013 ו-2014-2016. בהסכמים אלה הגיעה מאוחדת לביצועים שעלו על ביצועיהן של שתי קופות החולים הגדולות, כללית ומכבי.

}הסכמי הייצוב של קופות החולים מיועדים לקבוע את היקף התמיכה התקציבית של משרד האוצר בקופות החולים, כדי להקטין את הגירעון הצפוי שלהן, תוך שהקופות נדרשות לבצע צעדי התייעלות לשם הקטנת גירעונותיהן.

}לאחר משא-ומתן שנמשך כחצי שנה בשנת 2018, חתמתי על הסכם הייצוב של מאוחדת בנובמבר 2018, זמן קצר לפני סיום תפקידי בקופה. בעת החתימה, הנתונים שהיו בפני, ואשר היו גלויים וידועים להנהלת הקופה, לוועדת הכספים של הדירקטוריון ולדירקטוריון כולו, כמו גם דווחו באופן מלא למשרדי הבריאות והאוצר, היו שהגירעון בשנת 2018 יסתכם בהיקף של כ-330 מיליון שקל. יחד עם 70 מיליון שקל שהיה הגירעון בשנת 2017, הגירעון של מאוחדת איפשר עמידה בדרישות של הסכם הייצוב.

"הסתמכתי בעת החתימה על הסכם הייצוב על כך שהקופה תבצע במלואן את תכניות ההתייעלות שהוכנו בעת כהונתי. הקופה ככל הנראה לא עמדה בכך בשנת 2019, לאחר פרישתי מתפקידי".

ממשרד האוצר נמסר: "קיבלנו לידנו את הדוח אתמול. נלמד אותו ונתייחס בהמשך".

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35