גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר הפניקס, בני גבאי, מנסה להרגיע: "השליטה הזרה לא תסכן את החסכונות בקבוצה"

בני גבאי, היו"ר החדש של הפניקס, טוען בראיון ראשון כי "הקרנות הזרות רכשו את הפניקס כי ראו חברה טובה מאוד, והן מאמינות בכלכלת ישראל" ● "בהפניקס ובכל קבוצות הביטוח יש ועדות השקעה ייעודיות ומסודרות, שקובעות את ההשקעות, ובוועדות האלה יש רק ישראלים שאינם שייכים לקבוצות השליטה"

"נמשיך להיות בקדמת הבמה בביטוח ובפיננסים. יש להפניקס מאיפה לצמוח, וזה יבוא משירות מיטבי לצרכן, ממוצרים חדשים ומטכנולוגיה" - כך אמר היום ל"גלובס" בני גבאי, היו"ר החדש של קבוצת הביטוח הפניקס.

אמש (א') הושלמה רכישת השליטה בקבוצה, המנהלת כספי ציבור בהיקף של יותר מ-200 מיליארד שקל, על ידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. את הפניקס רכשה דלק לפני כ-13 שנה כקבוצת הביטוח הרביעית בגודלה במשק, והיא מוכרת אותה כקבוצה השנייה בגודלה. 

לפי שעה, אנשי סנטרברידג' וגלאטין פוינט אינם מרחיבים באשר לתוכניותיהם להשבחת ההשקעה בחברה, שאת מניות השליטה בה (32.5% מההון) רכשו בתמורה ל-1.57 מיליארד שקל - לאחר זינוק של 120% במניה בשלוש נשנים האחרונות, שהעמיד את שווי החברה על 5.5 מיליארד שקל. 

"החברה מאוד מאוזנת, יש לה מנועי צמיחה נוסף על ביטוח, ורואים זאת בתוצאותיה", אומר גבאי, המכוון להחזקות הפניקס בבית ההשקעות אקסלנס, בחברת סליקת האשראי גמא ובחברות נוספות. "לא רק נשמור את המקום והמעמד של הפניקס, אלא נפתח אותה, נקדם אותה ונשיא תשואה משמעותית לכל בעלי מניותיה".

"הפניקס היא, לדעתי, החברה הטובה בשוק כיום", מוסיף גבאי. "יש בה אנשים מצוינים, שעשו עבודה מצוינת תחת המנכ"ל הקודם, אייל לפידות, ושממשיכים בכך. רוכשי הפניקס עשו זאת כי הם ראו חברה טובה מאוד, וגם כי הם מאמינים בכלכלת ישראל. היכולת והידע שלהם בתחום ההשקעות ובתחומים אחרים משיקים יאפשרו לחברה להתפתח ולהביא לחדשנות טובה".

"אין שום בעיה בבעלים זרים"

בהקשר זה מסר היום בן לנגוורת'י, מנכ"ל משותף בסנטרברידג', כי "הפניקס היא הקבוצה המובילה בישראל בתחום הביטוח והפיננסים. אנו בטוחים שהיא תמשיך במסלול הצמיחה והרווחיות שלה לטובת הלקוחות שלה והמשקיעים בה. בכוונתנו למנף את הניסיון הבינלאומי שלנו ולתמוך בפתרונות ושירותים חדשים, שיועילו ללקוחותינו וימצבו את הפניקס כחברה המובילה והחדשנית ביותר בתחום שירותי הביטוח והפיננסים". לי סאקס, מייסד שותף בקרן גלאטין, התייחס גם הוא לאנשי הפניקס, ואמר: "אנו מצפים לעבוד אתם ולתמוך בהם, כשהם ממשיכים לצמוח ולספק פתרונות ביטוח, חיסכון ופרישה חדשניים יותר ויותר לשוק הביטוח הישראלי הדינמי".

בעלות של קרנות השקעה זרות בעסקי פיננסים מקומיים אינן דבר חדש - זה כבר קיים בבית ההשקעות פסגות ובחברת כרטיסי האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד). עם זאת, עדיין נשמעים בשוק חששות לגבי גוף זר השולט בקבוצת ביטוח, ויכולתו להשפיע על ניהול כספי ציבור בהיקף עצום. על כך משיב גבאי כי "מדובר בחברת ביטוח שמתנהלת לפי רגולציה מאוד מסודרת בישראל. מי קובע איפה משקיעים ומה? ועדות השקעה. בהפניקס ובכל קבוצות הביטוח יש ועדות השקעה ייעודיות ומסודרות שקובעות את ההשקעות, ובוועדות האלה יש רק ישראלים, שאינם שייכים ונמנים עם קבוצות השליטה. 

"ובכלל, אין שום בעיה בבעלים זרים מהסוג הזה. מדובר בגופים רציניים מארה"ב, עם ניסיון עשיר בעולם הפיננסים והביטוח, ועבודה עם שורה ארוכה של רגולטורים במדינות מערביות, שבהן הרגולציה היא הדוקה לא פחות מאשר בישראל. אין בכלל ממה לחשוש, ויש לשמוח שגופים עם ניסיון כזה מגיעים לישראל - הם ירתמו את הניסיון שלהם בשוק הישראלי, וזה תעודת אמון בשוק הישראלי".

קרנות השקעה עובדות למען ההחזר. מאיפה יבוא האקזיט של סנטרברידג' וגלאטין פוינט בהפניקס?

"כלל לא מדברים על זה עכשיו, זה עוד מוקדם. אין לחץ - יש רוגע ויש זמן. הכל נעשה בצורה מדודה ורגועה, עם תוכניות מסודרות. הידע של סנטרברידג' ושל גלאטין פוינט בעולם הביטוח והפיננסים מרשים מאוד. ליוויתי הרבה קבוצות, ולא נתקלתי בידע כמו שיש לקבוצות שעכשיו באות להפניקס, כולל ידע ספציפי בביטוח. הפניקס תהיה בקדמת תעשיית הביטוח והפיננסים בישראל".

מינוי קבע למנכ"ל אייל בן סימון

את השליטה בהפניקס רכשו סנטרברידג' וגלאטין פוינט באמצעות תאגיד ייעודי משותף שרשום בלוקסמבורג, וש-70% ממניותיו מוחזקות בידי סנטברידג' והיתרה (30%) בידי גלאטין פוינט. השלמת העסקה מגיעה ימים ספורים לאחר קבלת אישור הפיקוח בישראל, חצי שנה מאז שנחתם ההסכם בין הצדדים, ולאחר חמישה ניסיונות קודמים למכירת השליטה בהפניקס שלא יצאו לפועל.

מסכום התמורה בעסקה (1.57 מיליארד שקל) שולמו לקבוצת דלק 1.33 מיליארד שקל במזומן. זאת, משום שדלק העמידה לשתי הקרנות שרכשו ממנה את החזקותיה בהפניקס, הלוואת מוכר לחמש שנים בהיקף של 235 מיליון שקל. נוסף על כך, העסקה מומנה מהון עצמי של הקרנות ומהלוואות בהיקף 548 מיליון שקל, שניתנו מקונסורציום מלווים בראשות בנק מזרחי טפחות. 

מחיר העסקה יכול לתפוח בעתיד בעד 866 מיליון שקל או לקטון בסכום של עד 196 מיליון שקל. בדלק מציינים היום כי "החברה ‏בוחנת ‏את ‏ההשלכות ‏החשבונאיות ‏של ‏העסקה על ‏תוצאותיה ‏הכספיות. להערכת ‏החברה, בשלב ‏זה יתרת ‏ההשקעה‏ בספרי ‏החברה‏ בסמוך ‏למועד ‏הדוח ‏אינה ‏שונה ‏באופן ‏מהותי ‏מאומדן ‏השווי ההוגן ‏של ‏רכיבי‏ התמורה ‏וההתאמות".

לפי שעה, לא ידוע מי ימונה ליו"ר החברה האם, הפניקס אחזקות, אבל ייתכן כי דירקטוריון החברה יבחר כבר השבוע את גבאי גם ליו"ר הקבוצה. נוסף על כך, הקרנות הרוכשות מרוצות מתפקודו של ממלא מקום מנכ"ל הקבוצה, אייל בן סימון, שימונה לתפקידי מנכ"ל הפניקס ביטוח ומנכ"ל הפניקס אחזקות באופן קבוע ומלא. בן סימון מנהל את הפניקס מאז פרישתו של המנכ"ל הקודם, לפידות, שעזב לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי.

העסקה הוצגה לקרנות ולוותה על ידי היועצים המיוחדים אלי יונס, שבעבר כיהן כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות, מנכ"ל בנק הפועלים והחשב הכללי באוצר, ודני גוטמן, שבעבר היה מנכ"ל כלל פיננסים ומנכ"ל חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, שהיתה בבעלות דלק. מהקרנות נמסר בהקשר זה כי "יונס מייעץ לקרנות מאז 2016, בכל הקשור לאפשרויות השקעה בתחומי הפיננסים, בישראל ובעולם", ועל פי הערכות, הוא יהיה מעורב גם בהפניקס, גם אם לא כיו"ר.

יונס עצמו מסר היום: "ההשקעה של סנטרברידג' וגלאטין בפניקס היא עדות לחוסנה של החברה, והיא הצהרת כוונות ותעודת כבוד לכלכלה הישראלית ולפוטנציאל הצמיחה שלה". נזכיר כי שמה של סנטרברידג' נקשר בעבר גם ללאומי קארד, שנרכשה לבסוף על ידי ורבורג פינקוס. משרדי עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון, White & Case ובנק ההשקעות גורן קפיטל גרופ ייצגו את הקרנות בעסקה. 

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"