גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מתקרב הרגע שבו נוותר על הרכב הפרטי בגלל הפקקים?

עומסי התנועה מתקרבים לכשל קריטי, אבל שוק הרכב החדש ממשיך לדהור קדימה עם עלייה של יותר מ-30% ● דוח מיוחד של מדרוג מעריך כי העומסים והתייקרות הרכב יביאו להתכווצות הביקוש, היבואנים וחברות הליסינג ייהנו מתנאים משופרים בטווח הקצר, ומכירות הרכבים החשמליים יזנקו באמצע העשור

פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף
פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף

ההכבדה המוחשית בעומסי התנועה ניצבה בימים האחרונים במוקד הדיון הציבורי בישראל. רבים תולים את האשם במדיניות "נתיב פלוס" החדשה של משרד התחבורה והשר בצלאל סמוטריץ'. אחרים טוענים שהמצב נובע מהזנחה של שנים, עיכוב יזום ומתמשך ביישום מיסוי גודש והקצאה שגויה של משאבים לתחבורה הציבורית.

ייתכן שכולם צודקים, אבל לנו יש הסבר אמפירי יותר פשוט למצב, שעולה מדוח מסירות הרכב החדש לעשרת החודשים הראשונים של 2019, שהתפרסם השבוע. הדוח משרטט תמונה די מדויקת של שנת המכירות החולפת ותמונה מסכמת של כלל מכירות הרכב בעשור, והנה כמה נתונים פוקחי עיניים שעולים ממנו:

למרות העלייה המהירה בעומסים ותקציבי העתק, שהוזרמו לתחבורה הציבורית ב-18 החודשים האחרונים, ב-2019 יסתכמו מכירות הרכב הפרטי החדש בכ-265-270 אלף יחידות. אמנם ירידה של כ-3% עד 5% אך עדיין תוספת נטו של כ-120-130 אלף כלי רכב לכבישים, בניכוי כלי רכב שנגרעו.

נתוני 2019 מציבים את סך מכירות הרכב הפרטי החדש בעשור הנוכחי (מינואר 2010) על כ-2.19 מיליון יחידות, גידול של כמעט 35% במכירות לעומת נתוני העשור הקודם. בניכוי כלי הרכב שנגרעו זוהי תוספת של כ-900-950 אלף כלי רכב "נטו". בשורה התחתונה, ההתמכרות לרכב פרטי הגיעה לשיא ומותחת את יכולת הקיבול של המדינה לקצה.

עליית המחירים תבלום את הביקוש?

השאלה הגדולה היא אם הביקוש בשוק הרכב ימצא את "הבלמים הטבעיים" שלו. כלומר האם יפחת הרציונל ברכישת רכב חדש עקב עומסי התנועה, והשוק ירד מהשיא ויתחיל להתכווץ לממוצע המכירות של העשור הקודם.

התרחיש הזה אינו תאורטי, ונראה שההכרה בכך מתחילה לחלחל גם לממסד הכלכלי, ולא רק לאנשי התאוריה של האוצר ובנק ישראל. בדוח שנתי מיוחד לסקירת שוק הרכב הישראלי, שפרסמה חברת דירוג האשראי "מדרוג" בסוף אוקטובר, מצאנו אינדיקציה ברורה לכך.

במדרוג מעריכים כי "בשנים 2019 ו-2020 יואט הגידול בצי הרכב הפרטי בישראל", ואחת הסיבות לכך היא הגודש בכבישים. מחברי הדוח קובעים כי "מגמת התמתנות מצבת כלי הרכב הפרטיים בישראל נתמכת מהגודש בכבישי ישראל, ניסיונות הממשלה לעודד נסיעה במערכות התחבורה הציבוריות ע"י הקצאת נתיבי תחבורה ייעודיים על חשבון נתיבי תחבורה קיימים ומהעידוד השימוש ברכבת ישראל.

"להערכתנו, מגמות אלה צפויות להתגבר בשנים הקרובות נוכח הלך הרוח בציבור ובמערכת הפוליטית אשר הציב את בעיית הגודש בכבישי ישראל בסדר עדיפות גבוה ביחס לשנים עברו. מהלכים אלה ואחרים בהם צפויה לנקוט ממשלת ישראל צפויים להמשיך ולעודד את המגמה של התמתנות הגידול במצבת כלי הרכב הפרטיים בישראל".

ומה הם אותם מהלכים נוספים שעשויים לצמצם את הביקוש? במדרוג מציינים בעיקר את שינויי מיסוי הרכב האחרונים, בעיקר "המס הירוק", ומעריכים כי למרות שמדובר במהלכים "סלקטיביים", שמיועדים לכווץ בעיקר את פלח הרכב ההיברידי, תהיה להם השפעה רוחבית על העלאת המיסוי האפקטיבי בכלל שוק הרכב והם יביאו להתייקרויות במחירי כלל כלי הרכב - תופעה שאגב כבר מורגשת.

תתרום לכך גם הרעת הביצועים של יצרני הרכב עצמם כתוצאה משינויי הרגולציה שיחלחלו ליבואנים המקומיים באמצעות הקשחת תנאי הסחר וצמצום ההנחות. אמנם במדרוג מעריכים כי בטווח הקצר והבינוני עשויים היבואנים ליהנות מתוצאות עסקיות טובות עקב יצירת מלאים ו"הזדמנויות" של כלי רכב מזהמים כתוצאה מהמעבר של אירופה לדגמים מופחתי זיהום, אבל להערכתנו האישית, בסופו של דבר שום דבר לא ימנע את עליית המחירים הזוחלת. בהינתן מימון זמין בריבית אטרקטיבית, ספק אם עליית המחירים תאט את הביקוש לרכב חדש. לכל היותר היא תגדיל את בועת המימון.

ענף הליסינג: מחירי הליסינג במגמת עלייה

מדרוג מכסה באופן שוטף וקרוב את ענף הליסינג, ומספקת דרוג לרבות מהנפקות האג"ח של שוק הליסינג. לפיכך, מעניין לראות שלמרות התחזית שלה כי הגודש בכבישים ידחוף להתכווצות הביקוש לרכב, ולמרות הצפי להתייקרות והסטגנציה המתמשכת בהיקף ציי הליסינג, היא די אופטימית ביחס לענף הליסינג (אם כי קצת פחות אופטימיות לגבי משתמשי הליסינג שישלמו יותר).

בדוח כותבת החברה כי "החל בשנת 2017 נוכח מיצוי רפורמת שווי שימוש לצד המשך צמיחה טבעית בשוק המקומי, הביקוש לליסינג תפעולי נמצא במגמת עלייה, וזאת לצד סטגנציה מסוימת בצד ההיצע. כמו כן, התייצבות רמת התחרות לאחר מספר שנים של תחרות אגרסיבית בענף מובילים למגמה חיובית (עבור חברות הליסינג) של עלייה בדמי השימוש בעסקאות הליסינג החדשות". במדרוג מוסיפים כי להערכתם התוצאות החיוביות של חברות הליסינג צפויות להימשך גם במחצית השנייה של 2019 ובשנת 2020.

עם זאת, במדרוג לא שוכחים לציין כי הרווחיות הנמוכה בפעילות הליסינג מקשה על כניסה של הון חדש, יוצרת מגבלה אפקטיבית לצמיחה ודוחפת את חברות הליסינג לחפש פעילויות עסקיות חדשות. אחת מהפעילויות המרכזיות הללו היא סחר בכלי רכב חדשים, מה שמכונה "אפס קילומטר", שבשנים האחרונות תופסת נתח לא מבוטל מההכנסות והרווחיות של חברות הליסינג. מטבע הדברים גם הפעילות הזו עשויה להיות מושפעת מהתכווצות הביקוש לרכב חדש.

בדוח נכתב כי "בדומה ליבואנים, אנו מעריכים כי חברות הליסינג עשויות לספוג חלק מהאטה בפעילות הסחר עם הירידה בביקוש לרכב חדש, אשר תתבטא בירידה בפעילות האפס ק"מ ובמידה מסוימת גם בפעילות הטרייד-אין (שבחלקה הינה נגזרת של מכירות הרכב החדש). שאלה שנותרה באי וודאות הינה המידה בה היבואנים יפעלו להגביל את מכירות הרכב החדש בידי חברות הליסינג, בסביבה של התקררות ביקושים. להערכתנו, הדבר תלוי בהתפתחות יחסי הגומלין בין היבואנים לחברות הליסינג ובהתפתחות תנאי הסחר עבור היבואנים". כלומר, ספקי הרכב (היבואנים) ימשיכו לצבור כוח על חשבונן של חברות הליסינג.

אנחנו נוסיף גם, שחלק משמעותי מאוד מפעילות הליסינג בארץ מתבצעת כיום על ידי חברות שנמצאת בבעלות ובשליטה עסקית של היבואנים ומשמשות עבורם כערוץ סחר. כך, שייתכן שהאטת הביקוש תביא דווקא להתגברות "דחיפת" כלי הרכב לשוק הזה.

הרכב החשמלי: זינוק לקראת אמצע העשור

בדוח מצאנו גם התייחסות נרחבת לטרנד "האופנתי" של רכב חשמלי, שעד כה היווה נישה זניחה משוק הרכב הישראלי. על פי הערכות מדרוג, לא צפויה חדירה משמעותית של כלי רכב חשמליים ב-2020 וב-2021 נוכח עלויות הייצור הגבוהות והמגבלות הצפויות על ביקוש והיצע לכלי רכב כאלה בחו"ל, במיוחד לאור השינויים המתקרבים בתקנות הפליטה האירופיות.

אולם מדרוג כן מעריכה כי עד 2025 היקף המסירות של כלי רכב חשמליים בישראל יזנק וינוע בטווח שבין 23% ל ל-40%, גבוה מהיעד שקבעה הממשלה.

מה שיתרום להערכתה לשינוי הוא צמצום מואץ של פער המחירים בין דגמי הבנזין והדיזל למחירים של דגמים חשמליים מקבילים בשוק ה-MASS (שירותי "תחבורה כשירות"), שכיום נעים סביב 30 אלף שקל לרעת החשמליים. זאת, עוד לפני שמביאים בחשבון "חסמים איכותיים" בפני אימוץ הטכנולוגיה כמו הצורך בהטענה יומית, הקמת עמדות טעינה והתאמה של הרגלי הנהיגה לנהיגה ברכב חשמלי.

מול המגבלות הללו צריך להציב את העלויות השוטפות הנמוכות משמעותית של הרכב החשמלי. על פי תחשיב החברה, בפער המחירים הנוכחי האיזון הכלכלי ברכישת רכב חשמלי ללקוח עם היקף נסועה שנתי של 20 אלף קילומטר יושג רק תוך 60 חודשים. כאשר המחירים של דגמים חשמליים יתחילו להשתוות לאלה של רכבי בנזין, אולי לקראת אמצע העשור, שיעור החיסכון הכולל ברכישת רכב חשמלי עשוי לזנק ולהגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. זאת, בהנחה שלא יבוצעו בישראל מהלכי "הגנה על ההכנסות ממיסי דלק", דוגמת הטלת מס על השימוש ברכב חשמלי.

בשורה התחתונה, נראה שהמחקר של מדרוג מספק תחזית רציונלית והגיונית להתפתחויות בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, אך מדחיק, באופן די טבעי ואנושי, את תרחיש הקיצון: ההתמכרות לרכב תימשך בגיבוי של מימון נוח וריבית אפסית, המדינה תגלה שאין לה כלים אפקטיביים לעצור או להאט את "ההתמכרות" הזו, במיוחד לאור העובדה שהיא עצמה מכורה להכנסות ממסים על רכישה ושימוש (דלק, אגרות), שכבר היום הם מהגבוהים בעולם; והקצב הנוכחי של מכירות רכב חדש יימשך תוך שהוא מעלה את ישראל על הדרך המהירה למציאות תחבורתית נוסח העולם השלישי, ששום "נתיב פלוס", אגרת גודש או הנעה ירוקה לא ישפרו אותה. 

תיקון טעות: כתבה זו נערכה לאחר פרסומה והורדה ממנה פסקה שכללה טעות חישוב. הטעות התייחסה לשטח שתופסות מכוניות שעולות לכביש לראשונה ביחס לכלל שטח מדינת ישראל

עוד כתבות

לצעירים נגמרים מקומות העבודה בעקבות המשבר הכלכלי והאבטלה מזנקת / צילום: כדיה לוי, גלובס

מענק לכל אזרח: כמה כבר קיבלו והאם יש סיבה לדאגה אם הכסף עדיין לא הגיע?

מתוך כ-6.5 מיליארד שקל שולמו עד כה כ-61.4% ● המענק של 750 שקל למבוגרים שולם עד כה למחצית מהזכאים

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

"בואו נחזור להיות צרפתים": הציבור בלבנון מביע חוסר אמון בממשלה

הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה ● מקרון ביקר היום במדינה והבטיח רפורמה פוליטית

משפחת הריס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני במקום של איך אני משיגה לחם למחר. לחם. למחר. אתה מבין?"

איילת ואיתי הריס, בעלי משחקיית הילדים גליצ'ה בראשון לציון, משתכרים היום מינימום כעובדי סופר וכורעים תחת נטל ההלוואות ● "אנחנו מקבלים בשר מאמא שלי ופירות מאבא שלי, ועם המים שיוצאים מהמזגנים משקים את העציצים" ● פרויקט מיוחד

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

נעילה מעורבת בוול סטריט בצל נתוני התעסוקה והחרפת הסכסוך בין ארה"ב לסין

פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב: למרות שעקפו את הצפי, מדובר בהאטה בקצב הוספת המשרות החדשות לעומת יוני ומאי ● טראמפ חתם על צו נשיאותי להפסקת האינטרקציה העסקית עם טיקטוק ו-WeChat ● בנק אוסטרליה אמר שקצב השיקום הכלכלי של המדינה יהיה איטי יותר משחזו מראש

התעלומה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

גופה מתגלה על רצפת הסלון בדירה הקטנה בבודפשט. מה קרה שם?

הבחור הצעיר חוזר הביתה ומתמוטט כשמוצא את גופתו של ניר לאון ● ד"ר שחאדה מנסה לארגן לו טיסה לארץ, אבל המשטרה המקומית לא מאפשרת ● לנטע לי לוי נמאס, והיא מחליטה לפעול ● ומה חושפות התמונות מאבו כביר? ● התעלומה: חידה בלשית בהמשכים

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

כל מה שידענו על האנושות השתנה השבוע בזכות מיקרוסקופ אחד

343 שנה אחרי שנצפה לראשונה תא הזרע שוחה כדולפין בתנועות סימטריות, גילינו שהוא בכלל מתפתל סביב עצמו כמו מקדחה ששמו על הרצפה ולא ניתקו מהחשמל ● מה זה אומר עלינו?

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

נערכים לבחירות בארה"ב: האקרים ינסו לפרוץ למכונות ההצבעה

גורמים של ביטחון לאומי בארה"ב מזהירים מפני איום על הבחירות מצד מדינות יריבות ● מקורות ביון אמריקאים אומרים שרוסיה בדקה מערכות הצבעה של מדינות בארה"ב בבחירות לנשיאות ב-2016 ● החשש מפני בלאגן בנובמבר הביא את אחת היצרניות לאפשר להאקרים לאתר פרצות

משפחת רותם / צילום: איל יצהר, גלובס

"הבן שלי אמר לי: מה, אמא, זה מה שתעשי עכשיו? תהיי מנקה?"

טל רותם, יזמת בתחום התיירות, מצאה את עצמה ללא הכנסה עם סגירת השמים. היום היא עובדת בניקיון. "אנשים מסביבי אמרו לי 'תמציאי את עצמך מחדש, תהיי יצירתית'. מהר מאוד הבנתי שאין פה שום יצירתיות. אני צריכה כסף דחוף" ● פרויקט מיוחד

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

סביבת נתניהו: "הצ׳ט בוט לא חוזר. מדובר בהודעה ישנה"

המתיחות הפוליטית מגיעה לשיא: גולשת טענה כי קיבלה הודעה מראש הממשלה המזמינה אותה לתמוך בו בבחירות. אך אנשי הקמפיין של נתניהו טוענים בתוקף כי מדובר בפעילות ישנה

חוקר המח, יוחאי עתריה / צילום: איל יצהר, גלובס

מדעי הבדידות: הכירו את הפרופסור שיגרום לכם לשכוח את כל מה שסיפרו לכם על חוקרי מוח

שיחה תזזיתית ומרתקת עם הפילוסוף וחוקר המוח פרופ' יוחאי עתריה, שמתחילה בנבכי המחשב, עוברת בשואה ובשבי ונגמרת בחרדה מהסגר

יוסי אבו / צילום: דלק קידוחים

איש תשובה: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים מסכם שבוע סוער וגיוס מוצלח

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, מסכם מהלך מוצלח לגיוס של 2.25 מיליארד דולר בהנפקת איגרות החוב בחו"ל, ומציג את התוכניות הפיננסיות להמשך ● לדבריו, שוק ההון טעה כשתמחר בחודש יוני את אג"ח א' במחירי שפל

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

נעילה מעורבת בבורסה; נייס זינקה ב-6.2%, פתאל ב-7.8%

מחזור המסחר היה גבוה בהרבה מהממוצע והסתכם בכ-5.9 מיליארד שקל על רקע עדכון מדדי הבורסה ● בזן רשמה הפסד של 11 מיליון דולר ברבעון השני לעומת הפסד של 147 מיליון דולר ברבעון הראשון השנה ● הדולר נחלש

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

WeCheck: כוח המיקוח של השוכרים עולה, משפחות יחליפו את הצעירים שעזבו

מנתוני חברת WeCheck עולה כי נכון לחודש יוני שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהשלכות מגפת הקורונה ● עם זאת, הירידה בהיקף השוכרים הצעירים בלמה את עליית מחירי השכירות

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר, אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: דוברות האוצר, רפי קוץ

למה מפלס החששות בבנק ישראל בעלייה ומדוע באוצר מעדיפים לגייס כסף מעבר לים

כדי לממן את הגירעון התופח צריך לגייס כסף גדול, אבל ייתכן שבאוצר פונים יותר מדי להלוואות יקרות בחו"ל • בינתיים בנק ישראל צופה שהגרוע מכל עוד לפנינו בכל הקשור לכלכלה הריאלית ונוקט צעד שעשוי דווקא לפגוע במאמץ להגדלת האשראי • שלוש הערות על המשבר הפיננסי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

פרשת טיקטוק: כשהממשל האמריקאי מתחיל לחקות את סין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עלה מדרגה במעורבות שלו במכירת פעילות טיקטוק למיקרוסופט - מפרשנות מרחיבה של סוגיית הביטחון הלאומי ועד דרישה לגזור קופון מהעסקה • האם בחסות מלחמת הסחר, ארה"ב הופכת להיות יותר ריכוזית, על חשבון עקרונות השוק החופשי

יואב גלנט / צילום: איל יצהר

גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים: "פתיחת השנה תלווה בקשיים רבים"

שר החינוך מקיים מסיבת עיתונאים, בה הסביר כי תכניתו לפתיחת שנת הלימודים עשוייה להעלות קשיים בתחילת דרכה ● "לא הכל יהיה משולם, אמצעי הקצה לא יגיעו לכולם", אמר. הצהרתו מגיעה יממה לאחר שנעדר מהתכנסות ועדת החינוך

מיקרוסופט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עובדי מיקרוסופט סין פיתחו פיצ'ר נגד שעות נוספות

התכתבויות פנימיות בהן מהנדסים במיקרוסופט סין דנים על שעות העבודה בחברה הפכו ויראליות בימים האחרונים ● מההתכתבות עולה כי עובדים במיקרוסופט פיתחו כלי ממוחשב שבודק אלו עובדים מחוברים בשעות הלילה המאוחרות ושולח להם אזהרה המורה להם להפסיק לעבוד

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום/דוברות הכנסת, Associated Press

הציבור צריך להבין: מדינת ישראל רחוקה מלהיות כל יכולה כלכלית

אם לא יקרה הבלתי צפוי, ישראל מצויה על הנתיב הישיר ליחס חוב-תוצר תלת ספרתי, הפחתת אופק דירוג החוב הלאומי ואף הפחתת הדירוג ● מי שמבטיח לציבור "שחר של יום חדש" באמצעות שינוי רדיקאלי של המדיניות הכלכלית, זורה חול בעיניים של צעירי ישראל

מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

מדד המיליארדרים: צוקרברג הגיע להון אישי של 100 מיליארד דולר

המיליארדר בן ה-36 מצטר לג'ף בזוס וביל גייטס, האנשים היחידים בעולם שיש להם כיום הון של מיליארד דולר ● צוקרברג צבר השנה כ-22 מיליארד דולר, בזוס הרוויח למעלה מ-75 מיליארד דולר

פריים מתוך הסרט “תקופת מבחן” / צילום: באדיבות yes, יח"צ

"תקופת מבחן" הוא לא סרט רגיל בשום צורה או דרך

"תקופת מבחן" לוקח כמה סיכונים שיכלו בקלות להפיל אותו, אבל הוא מובל ביד בטוחה ואמינה של במאי שמצליח להרים כמה סצנות שעלולות לגרום לצופים לשכוח לנשום