גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מתקרב הרגע שבו נוותר על הרכב הפרטי בגלל הפקקים?

עומסי התנועה מתקרבים לכשל קריטי, אבל שוק הרכב החדש ממשיך לדהור קדימה עם עלייה של יותר מ-30% ● דוח מיוחד של מדרוג מעריך כי העומסים והתייקרות הרכב יביאו להתכווצות הביקוש, היבואנים וחברות הליסינג ייהנו מתנאים משופרים בטווח הקצר, ומכירות הרכבים החשמליים יזנקו באמצע העשור

פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף
פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף

ההכבדה המוחשית בעומסי התנועה ניצבה בימים האחרונים במוקד הדיון הציבורי בישראל. רבים תולים את האשם במדיניות "נתיב פלוס" החדשה של משרד התחבורה והשר בצלאל סמוטריץ'. אחרים טוענים שהמצב נובע מהזנחה של שנים, עיכוב יזום ומתמשך ביישום מיסוי גודש והקצאה שגויה של משאבים לתחבורה הציבורית.

ייתכן שכולם צודקים, אבל לנו יש הסבר אמפירי יותר פשוט למצב, שעולה מדוח מסירות הרכב החדש לעשרת החודשים הראשונים של 2019, שהתפרסם השבוע. הדוח משרטט תמונה די מדויקת של שנת המכירות החולפת ותמונה מסכמת של כלל מכירות הרכב בעשור, והנה כמה נתונים פוקחי עיניים שעולים ממנו:

למרות העלייה המהירה בעומסים ותקציבי העתק, שהוזרמו לתחבורה הציבורית ב-18 החודשים האחרונים, ב-2019 יסתכמו מכירות הרכב הפרטי החדש בכ-265-270 אלף יחידות. אמנם ירידה של כ-3% עד 5% אך עדיין תוספת נטו של כ-120-130 אלף כלי רכב לכבישים, בניכוי כלי רכב שנגרעו.

נתוני 2019 מציבים את סך מכירות הרכב הפרטי החדש בעשור הנוכחי (מינואר 2010) על כ-2.19 מיליון יחידות, גידול של כמעט 35% במכירות לעומת נתוני העשור הקודם. בניכוי כלי הרכב שנגרעו זוהי תוספת של כ-900-950 אלף כלי רכב "נטו". בשורה התחתונה, ההתמכרות לרכב פרטי הגיעה לשיא ומותחת את יכולת הקיבול של המדינה לקצה.

עליית המחירים תבלום את הביקוש?

השאלה הגדולה היא אם הביקוש בשוק הרכב ימצא את "הבלמים הטבעיים" שלו. כלומר האם יפחת הרציונל ברכישת רכב חדש עקב עומסי התנועה, והשוק ירד מהשיא ויתחיל להתכווץ לממוצע המכירות של העשור הקודם.

התרחיש הזה אינו תאורטי, ונראה שההכרה בכך מתחילה לחלחל גם לממסד הכלכלי, ולא רק לאנשי התאוריה של האוצר ובנק ישראל. בדוח שנתי מיוחד לסקירת שוק הרכב הישראלי, שפרסמה חברת דירוג האשראי "מדרוג" בסוף אוקטובר, מצאנו אינדיקציה ברורה לכך.

במדרוג מעריכים כי "בשנים 2019 ו-2020 יואט הגידול בצי הרכב הפרטי בישראל", ואחת הסיבות לכך היא הגודש בכבישים. מחברי הדוח קובעים כי "מגמת התמתנות מצבת כלי הרכב הפרטיים בישראל נתמכת מהגודש בכבישי ישראל, ניסיונות הממשלה לעודד נסיעה במערכות התחבורה הציבוריות ע"י הקצאת נתיבי תחבורה ייעודיים על חשבון נתיבי תחבורה קיימים ומהעידוד השימוש ברכבת ישראל.

"להערכתנו, מגמות אלה צפויות להתגבר בשנים הקרובות נוכח הלך הרוח בציבור ובמערכת הפוליטית אשר הציב את בעיית הגודש בכבישי ישראל בסדר עדיפות גבוה ביחס לשנים עברו. מהלכים אלה ואחרים בהם צפויה לנקוט ממשלת ישראל צפויים להמשיך ולעודד את המגמה של התמתנות הגידול במצבת כלי הרכב הפרטיים בישראל".

ומה הם אותם מהלכים נוספים שעשויים לצמצם את הביקוש? במדרוג מציינים בעיקר את שינויי מיסוי הרכב האחרונים, בעיקר "המס הירוק", ומעריכים כי למרות שמדובר במהלכים "סלקטיביים", שמיועדים לכווץ בעיקר את פלח הרכב ההיברידי, תהיה להם השפעה רוחבית על העלאת המיסוי האפקטיבי בכלל שוק הרכב והם יביאו להתייקרויות במחירי כלל כלי הרכב - תופעה שאגב כבר מורגשת.

תתרום לכך גם הרעת הביצועים של יצרני הרכב עצמם כתוצאה משינויי הרגולציה שיחלחלו ליבואנים המקומיים באמצעות הקשחת תנאי הסחר וצמצום ההנחות. אמנם במדרוג מעריכים כי בטווח הקצר והבינוני עשויים היבואנים ליהנות מתוצאות עסקיות טובות עקב יצירת מלאים ו"הזדמנויות" של כלי רכב מזהמים כתוצאה מהמעבר של אירופה לדגמים מופחתי זיהום, אבל להערכתנו האישית, בסופו של דבר שום דבר לא ימנע את עליית המחירים הזוחלת. בהינתן מימון זמין בריבית אטרקטיבית, ספק אם עליית המחירים תאט את הביקוש לרכב חדש. לכל היותר היא תגדיל את בועת המימון.

ענף הליסינג: מחירי הליסינג במגמת עלייה

מדרוג מכסה באופן שוטף וקרוב את ענף הליסינג, ומספקת דרוג לרבות מהנפקות האג"ח של שוק הליסינג. לפיכך, מעניין לראות שלמרות התחזית שלה כי הגודש בכבישים ידחוף להתכווצות הביקוש לרכב, ולמרות הצפי להתייקרות והסטגנציה המתמשכת בהיקף ציי הליסינג, היא די אופטימית ביחס לענף הליסינג (אם כי קצת פחות אופטימיות לגבי משתמשי הליסינג שישלמו יותר).

בדוח כותבת החברה כי "החל בשנת 2017 נוכח מיצוי רפורמת שווי שימוש לצד המשך צמיחה טבעית בשוק המקומי, הביקוש לליסינג תפעולי נמצא במגמת עלייה, וזאת לצד סטגנציה מסוימת בצד ההיצע. כמו כן, התייצבות רמת התחרות לאחר מספר שנים של תחרות אגרסיבית בענף מובילים למגמה חיובית (עבור חברות הליסינג) של עלייה בדמי השימוש בעסקאות הליסינג החדשות". במדרוג מוסיפים כי להערכתם התוצאות החיוביות של חברות הליסינג צפויות להימשך גם במחצית השנייה של 2019 ובשנת 2020.

עם זאת, במדרוג לא שוכחים לציין כי הרווחיות הנמוכה בפעילות הליסינג מקשה על כניסה של הון חדש, יוצרת מגבלה אפקטיבית לצמיחה ודוחפת את חברות הליסינג לחפש פעילויות עסקיות חדשות. אחת מהפעילויות המרכזיות הללו היא סחר בכלי רכב חדשים, מה שמכונה "אפס קילומטר", שבשנים האחרונות תופסת נתח לא מבוטל מההכנסות והרווחיות של חברות הליסינג. מטבע הדברים גם הפעילות הזו עשויה להיות מושפעת מהתכווצות הביקוש לרכב חדש.

בדוח נכתב כי "בדומה ליבואנים, אנו מעריכים כי חברות הליסינג עשויות לספוג חלק מהאטה בפעילות הסחר עם הירידה בביקוש לרכב חדש, אשר תתבטא בירידה בפעילות האפס ק"מ ובמידה מסוימת גם בפעילות הטרייד-אין (שבחלקה הינה נגזרת של מכירות הרכב החדש). שאלה שנותרה באי וודאות הינה המידה בה היבואנים יפעלו להגביל את מכירות הרכב החדש בידי חברות הליסינג, בסביבה של התקררות ביקושים. להערכתנו, הדבר תלוי בהתפתחות יחסי הגומלין בין היבואנים לחברות הליסינג ובהתפתחות תנאי הסחר עבור היבואנים". כלומר, ספקי הרכב (היבואנים) ימשיכו לצבור כוח על חשבונן של חברות הליסינג.

אנחנו נוסיף גם, שחלק משמעותי מאוד מפעילות הליסינג בארץ מתבצעת כיום על ידי חברות שנמצאת בבעלות ובשליטה עסקית של היבואנים ומשמשות עבורם כערוץ סחר. כך, שייתכן שהאטת הביקוש תביא דווקא להתגברות "דחיפת" כלי הרכב לשוק הזה.

הרכב החשמלי: זינוק לקראת אמצע העשור

בדוח מצאנו גם התייחסות נרחבת לטרנד "האופנתי" של רכב חשמלי, שעד כה היווה נישה זניחה משוק הרכב הישראלי. על פי הערכות מדרוג, לא צפויה חדירה משמעותית של כלי רכב חשמליים ב-2020 וב-2021 נוכח עלויות הייצור הגבוהות והמגבלות הצפויות על ביקוש והיצע לכלי רכב כאלה בחו"ל, במיוחד לאור השינויים המתקרבים בתקנות הפליטה האירופיות.

אולם מדרוג כן מעריכה כי עד 2025 היקף המסירות של כלי רכב חשמליים בישראל יזנק וינוע בטווח שבין 23% ל ל-40%, גבוה מהיעד שקבעה הממשלה.

מה שיתרום להערכתה לשינוי הוא צמצום מואץ של פער המחירים בין דגמי הבנזין והדיזל למחירים של דגמים חשמליים מקבילים בשוק ה-MASS (שירותי "תחבורה כשירות"), שכיום נעים סביב 30 אלף שקל לרעת החשמליים. זאת, עוד לפני שמביאים בחשבון "חסמים איכותיים" בפני אימוץ הטכנולוגיה כמו הצורך בהטענה יומית, הקמת עמדות טעינה והתאמה של הרגלי הנהיגה לנהיגה ברכב חשמלי.

מול המגבלות הללו צריך להציב את העלויות השוטפות הנמוכות משמעותית של הרכב החשמלי. על פי תחשיב החברה, בפער המחירים הנוכחי האיזון הכלכלי ברכישת רכב חשמלי ללקוח עם היקף נסועה שנתי של 20 אלף קילומטר יושג רק תוך 60 חודשים. כאשר המחירים של דגמים חשמליים יתחילו להשתוות לאלה של רכבי בנזין, אולי לקראת אמצע העשור, שיעור החיסכון הכולל ברכישת רכב חשמלי עשוי לזנק ולהגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. זאת, בהנחה שלא יבוצעו בישראל מהלכי "הגנה על ההכנסות ממיסי דלק", דוגמת הטלת מס על השימוש ברכב חשמלי.

בשורה התחתונה, נראה שהמחקר של מדרוג מספק תחזית רציונלית והגיונית להתפתחויות בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, אך מדחיק, באופן די טבעי ואנושי, את תרחיש הקיצון: ההתמכרות לרכב תימשך בגיבוי של מימון נוח וריבית אפסית, המדינה תגלה שאין לה כלים אפקטיביים לעצור או להאט את "ההתמכרות" הזו, במיוחד לאור העובדה שהיא עצמה מכורה להכנסות ממסים על רכישה ושימוש (דלק, אגרות), שכבר היום הם מהגבוהים בעולם; והקצב הנוכחי של מכירות רכב חדש יימשך תוך שהוא מעלה את ישראל על הדרך המהירה למציאות תחבורתית נוסח העולם השלישי, ששום "נתיב פלוס", אגרת גודש או הנעה ירוקה לא ישפרו אותה. 

תיקון טעות: כתבה זו נערכה לאחר פרסומה והורדה ממנה פסקה שכללה טעות חישוב. הטעות התייחסה לשטח שתופסות מכוניות שעולות לכביש לראשונה ביחס לכלל שטח מדינת ישראל

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים