גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיכל הלפרין על התחרות הדלה בתחום הפארם: "ניסינו לייצר רשת שלישית. זה לא הצליח, וזה מצער"

רשת סמארט פארם הייתה אמורה להיות התשובה של רשות התחרות לריכוזיות בשוק הטואלטיקה לאחר המיזוג בין שופרסל לניו-פארם • השבוע הרשת הגישה בקשת פירוק

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום

"ניסינו לייצר כאן מהלך שיצור רשת פארם שלישית. המהלך לא הצליח, וזה מצער" - כך אומרת ל"גלובס" הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, על בקשת הפירוק של רשת סמארט פארם, שהוגשה השבוע לבית המשפט.

המהלך עליו מדברת הלפרין הוא הניסיון להקים רשת פארם חדשה, שאותו יזמה רשות התחרות באמצעות התנאים שהציבה לשופרסל, כשהתמזגה עם ניו-פארם לפני כשנתיים. אחד התנאים המרכזיים לקיום עסקת הענק היה מכירה של תשעה סניפים של ניו-פארם לגוף שיהיה רשת פארם חדשה, שתפעל לפחות 18 חודשים. את הסניפים הללו (ואחד נוסף) רכשו האחים שרון ואיציק ניסנוב, הבעלים של קבוצת הפועל תל-אביב בכדורגל, שהקימו בהם בשלהי 2017 את רשת סמארט פארם.

לדעתה של הלפרין, למרות ההתפרקות של סמארט פארם, המיזוג בין שופרסל לניו-פארם הוא עדיין חיובי: "בגדול, כשאני מסתכלת על המיזוג של שופרסל עם ניו-פארם, המיזוג כשלעצמו טוב מבחינה תחרותית. ברשת BE (לשעבר ניו-פארם. ש"מ) מושקעים משאבים אדירים מצד שופרסל כדי לנסות להיכנס לתחום. היא התרוממה מאוד יפה, פתחה חנויות חדשות, ואנחנו כן רואים פעם ראשונה שיש 'פייט' אמיתי לסופר-פארם. פעם ראשונה שאני רואה רשת שמתחילה לפתוח סניפים במרץ, משקיעה במיתוג ובנראות שלה. במובן הזה המיזוג כשלעצמו הוא מיזוג שאני לא רק שלא מצטערת עליו, אני חושבת שטוב שאישרנו אותו".

ההתחלה הקשה של סמארט פארם

סמארט פארם הייתה אמורה לתת מענה לחשש של רשות התחרות (לשעבר רשות הגבלים עסקיים), מקיום חפיפה בפעילות של שופרסל וניו-פארם מבחינת מגוון המוצרים, שהן מוכרות באזורים גאוגרפיים שבהן שופרסל הייתה דומיננטית. ברשות חששו שהמיזוג עשוי לגרום למיעוט מתחרים באותם אזורים, מה שייתן לשופרסל כוח שוק חד-צדדי.

סניפי סמארט פארם נסגרו כבר לפני חודשים ונמכרו למתחרות, שכבר הספיקו לפתוח בהן סניפים חדשים. אבל גורלה נחתם סופית השבוע, שנתיים אחרי שהאחים ניסנוב רכשו את הרשת בתמורה לכ-11 מיליון שקל, כשלבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשת פירוק לרשת. חובות החברה עומדים על היקף דומה לסכום אותו שילמו האחים עבורה - 10.5 מיליון שקל. בשנה החולפת ניסו האחים ללא הצלחה למכור את הרשת למתחרה, אך לא היו קונים.

על כך אומרת היום הלפרין: "הסניפים שהגדרנו כסניפים שחייבים להימכר לגורם שלישי לפני המיזוג, הם סניפים באזורים גיאוגרפיים שחשבנו שתהיה פגיעה תחרותית, מאחר ששופרסל מחזיקה אותם; וזאת כי לשופרסל היו סניפים קרובים מאוד, ולא רצינו ששופרסל תפעל גם תחת BE וגם תחת שופרסל באותו אזור.

"לכן הורינו באזורים הספציפיים האלה על המכירה. התעקשנו עם שופרסל ועם ניו-פארם, שכל הסניפים האלה יימכרו לקונה אחד, שירכוש אותם כמכלול. חשבנו שיכולה להיות פה הזדמנות לרשת שלישית. בדיעבד המהלך הזה לא הצליח. אנחנו משקיעים הרבה מחשבה אילו לקחים אנחנו צריכים להפיק ואיך בעתיד נעשה הליכים כאלה יותר טוב, אבל ככלל אני חושבת שהמיזוג כשלעצמו השאיר את הצרכן בשוק הטואלטיקה מורווח".

ניסיון להקים רשת בלי בית מרקחת

האחים ניסנוב אולי היו נחושים להפוך לשחקן מצליח בענף, אבל החלום הזה נגוז בתוך חודשים ספורים, כשהתוכנית שלהם להתרחב נבלמה במהירות. הניסיון של סמארט פארם להתרומם לא עלה יפה משלל סיבות, בהן הפריסה הגיאוגרפית הרחבה לתוכה נכנסה הרשת, שכללה סניפים מהצפון ועד לאילת.

עם זאת, נראה כי הסיבה המשמעותית ביותר שהכשילה את האחים ניסנוב ואת רשת הפארם שלהם הייתה היעדר שיתוף-הפעולה מצד קופות-החולים - עוגן מרכזי להבאת לקוחות לסניפים.

בתי המרקחת שמבוססים על התקשרות עם קופות-החולים, מהווים עוגן מרכזי ומוקד משיכה לרשתות הפארם במודל שפועלות בו סופר-פארם וניו-פארם. בניגוד לחנויות מזון, שבהן תדירות הביקורים של הצרכנים היא קבועה, רשתות הפארם מתבססות במהותן על לקוחות שמגיעים לבתי המרקחת ועל הדרך מבצעים את יתר הקניות שלהם בסניף.

בתחילת הדרך חייבה הרשות לתחרות את שופרסל להעביר לידי סמארט פארם סניפים שבהם יש לבתי המרקחת חוזים מול קופות-החולים, אולם תוקפם של אלה הסתיים בתוך עשרה חודשים, והקופות פשוט לא היו מוכנות לחדש אותם.

שוק הפארם אומנם חווה התעוררות בתחרות בימים אלה, אבל עתידו נמצא בסימן שאלה.

רשת הפארם שרכשה שופרסל מתקדמת בקצב מהיר מבחינת תקציבי פתיחות הסניפים וההשקעות שהיא מבצעת. לפי ההערכה של שופרסל, BE צפויה להגיע לאיזון בתוך שלוש שנים. עם זאת, המציאות היום עדיין הפסדית ומהווה משקולת על רשת המזון. הצלחת BE אינה מובטחת גם תחת כנפיה של רשת הקמעונאות הגדולה והחזקה בישראל. ואם כך מתקשה רשת שנמצאת תחת כנפי שופרסל, אז לשחקן קטן וחלש כמו סמארט פארם הכניסה לענף הייתה על סף הבלתי אפשרית.

במקביל, שחקנית נוספת שמוכרת מוצרי פארם עברה שינוי משמעותי. רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, רכש את השליטה בגוד פארם, ובכך נתן לה זריקת מרץ הן מבחינת יכולת השקעה והתרחבות מהירה יותר, והן מבחינת תנאי הסחר מהם הוא נהנה ואותם הביא לרשת. הוא אף שוקל להנפיק אותה בעתיד.

סופר-פארם עדיין שולטת

כעת פועלות בישראל שלוש רשתות פארם ארציות, אבל באחת מהן - גוד פארם - אין נכון להיום פעילות של בית מרקחת, והיא מנסה להוכיח בעל-כורחה שגם למודל הזה יש הצדקה כלכלית.

סופר-פארם שולטת היום בשוק, עם מחזור מכירות של כ-5 מיליארד שקל ופריסה של קרוב ל-260 סניפים; BE מפעילה קרוב ל-85 סניפים; ואילו גוד פארם צפויה להשלים בקרוב פתיחות, שיביאו אותה ל-21 סניפים.

באופן אבסורדי, מי שביצעה השתלטות על חלק ניכר מהסניפים הריקים שהותירה אחריה סמארט פארם היא דווקא סופר-פארם, מובילת הענף.

גם גוד פארם נכנסה לנעלי סמארט פארם בסניף בקריית מוצקין. אלא שגם גוד פארם, בדומה לסמארט פארם, נתקלה בסירוב של קופות-החולים להמשיך את ההתקשרות עם בית המרקחת.

זו למשל התשובה שהחזירה מכבי לגוד פארם בנוגע להמשך הפעלת בית המרקחת בסניף שרכשה: "למכבי שירותי בריאות בתי מרקחת, השייכים לרשת 'מכבי פארם' מקבוצת מכבי, יש בתי מרקחת פרטיים ורשתות, הקשורים עמה בכל רחבי הארץ", על כן, כותבת מכבי, "ההתקשרות של מכבי שירותי בריאות עם בתי מרקחת פרטיים נעשית, בין היתר, על בסיס בדיקה מקיפה של צורכי מכבי באותה עת". בהתאם לכך, כותבת מכבי, "נערכה בדיקה, והוחלט כי בנסיבות הקיימות אין למכבי שירותי בריאות צורך להתקשר בהסכם עם בית המרקחת הנדון", ומסכמת: "אנו מאחלים לכם הצלחה".

מכתב דומה הגיע גם מצידה של קופת-חולים כללית: "הכללית, בשונה מקופות אחרות, מפעילה בתי מרקחת כחלק אורגני בתוך המרפאות בקהילה וההתקשרויות בשיטת הקונסיגנציה (שיטת המכירה לבתי המרקחת בענף - ש.מ) מועטות. לצערי, עקב מדיניות הכללית, אין אנו מרחיבים בשלב זה את ההתקשרות למכירת תרופות בקונסיגנציה". כך נוצר מצב שהחלטת קופות-החולים הביאה בפועל לסגירתו של בית מרקחת שפעל שנים בקריית מוצקין.

מי יטפל בקופות חולים?

כאן, לפי הלפרין, קצרה ידה מלהושיע: "כשאנחנו דרשנו את המכירה של הסניפים כתנאי למיזוג, אנחנו חייבנו את שופרסל ואת ניו-פארם להעביר למי שירכוש את הסניפים את החוזים שיש לסניפים אלה עם קופות-החולים. אילצנו את ניו-פארם להביא הסכמות של קופות-החולים להעברת החוזים הזאת, כדי שלפחות תהיה נקודת פתיחה טובה של סמארט פארם בזמן כנסיתה לשוק. כשההסכמים הגיעו לתקופת סיומם, קופות-החולים לא רצו לחדש אותם. סברנו שאין לנו סמכות בחוק לאלץ את קופות-החולים להתקשר עם סמארט פארם בהסכם ולהגיד להן - 'אנחנו מאלצים אתכם לעשות הסכם עם בית מרקחת שאתם לא רוצים לעשות איתו הסכם'".

בפועל, הקופות מונעות מהשוק להיפתח בצורה אמיתית לתחרות?

"אני מסכימה עם האמירה זו, והמצב עוד אפילו יותר בעייתי: בבתי המרקחת של קופות-החולים הן פטורות ממע"מ. אלה תנאי מגרש לא שווים ולא לגמרי הוגנים. הקופות נהנות מיתרון תחרותי מול בתי מרקחת אחרים, כי להם יש פטור ממע"מ. כשאני מסתכלת על שוק בתי המרקחת, זהו שוק שמתנהל בתנאים לא שווים.

"אנחנו דורשים מגוד פארם או סמארט פארם להילחם בבתי המרקחת של הקופות כשהם צריכים לגבות מע"מ, והם מוכרים מוצרים חופפים. כשאת נכנסת לבית מרקחת של כללית ומכבי, זה לא רק תרופות, זה גם קרם הגנה, קרם לחות ומשחת שיניים. הגיע הזמן לבדוק מה ההשלכות של ההקלה הזאת לקופות-החולים על התחרות בבתי המרקחת ובפארמים".

כך או כך, נראה כי מצב התחרות בשוק הפארם טרם הגיע לנקודת איזון, כשהמאבקים על נתחי השוק רק החלו. התחרות עד כה גבוהה משהייתה עד לפני מספר שנים, אז הייתה התמודדה סופר-פארם, כשלצדה הרבה בתי מרקחת פרטיים (שמתקשים לשרוד לבד), מול רשת ניו-פארם, שלא נהנתה מגב משמעותי של שופרסל, אלא מגב שברירי בהרבה בדמות המשביר של רמי שביט, וללא גוד פארם - שכיום עדיין קטנה אך מביאה עמה את רמי לוי, שלא חושש מלהיאבק בגדולים.

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"