גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושר סופית: תמ"א 38 תסתיים בשנת 2022

כך החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ● במהלך הדיון התריע נציג משרד הפנים, שדרש להאריך את התוקף בחמש שנים, כי זמן החקיקה לתוכנית אלטרנטיבית יארך למעלה משלוש שנים ● ויש גם אזהרה מהוועדה הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה

פרויקט תמ"א 38 בקריית ביאליק שנתקע / צילום: דוברות עיריית קרית ביאליק
פרויקט תמ"א 38 בקריית ביאליק שנתקע / צילום: דוברות עיריית קרית ביאליק

תמ"א 38 תוארך בשלוש שנים בלבד ותסתיים בשנת 2022, כך החליטה לפני זמן קצר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בכך התקבלה הצעת הולנת"ע שנתמכה בעיקר בעמדת מינהל התכנון.

במהלך הדיון הפתוח שהתקיים קודם לכן, הפתיע נציג משרד הפנים, אלעד לב, כשהודיע על התנגדות המשרד למתווה שגיבשו מינהל התכנון והוולנת"ע (ועדת המשנה לעניינים תכנוניים עקרוניים) לביטול תמ"א 38 בתוך שלוש שנים. כמוהו גם נציג לשכת עורכי הדין הביע התנגדות למתווה, וכך גם הוועדה הממשלתית הבינ-משרדית להערכות בפני רעידות אדמה.

מתוך הדיון של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על עתיד התמ"א 38 / צילום: אריק מירובסקי

הטענות העיקריות שהעלו מתנגדי המתווה היו, שהאלטרנטיבה לתמ"א 38 אינה מגובשת מספיק. וכי תהליכי החקיקה שהיא מחייבת, עלולים לארוך יותר משלוש שנים. כן טענו המתנגדים למתווה המוצע שלא ניתן לקבוע, שתמ"א 38 נכשלה מההיבט העיקרי שלה, שהוא חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה.

נציג משרד הפנים, אלעד לב הסביר, כי תחת משרד הפנים קודמה התמ"א, וכי המשרד מלווה אותה, תוך קיום קשר עם רשויות המקומיות וגורמים נוספים, ועל כן במשרד רואים לסוגיית התוכנית חשיבות רבה. "אין מחלוקת שהתמ"א לא יושמה באזורים שבה היא הכי נדרשת. עם זאת, אלפים ועשרות אלפי מבנים כן מוגנו, לעומת שום דבר אחר שנעשה שלא באמצעות התמ"א", אמר לב שהוסיף כי "התמ"א נותרה כלי בודד, אמנם לא מיטבי, אבל אין אף כלי אחר כרגע. לכן לוותר עליו ייצור לדעתנו פגיעה משמעותית. אנו נתמוך בכל נושאי החקיקה שהוצגו - אבל חקיקה לא תארך שלוש שנים וגם לא ארבע שנים וצריך לפתח את האלטרנטיבה המאוד טובה, מבלי לבטל את התוכנית הקיימת. תמ"א 38 הוא כלי לא מושלם, אבל כזה שנותן תוצאה ואבור לוותר עליו ללא תחליף", אמר לב.

ואולם נראה, כי המתנגד המשכנע ביותר למתווה היה אמיר יהב מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות בפני רעידות אדמה. "מדובר במדיניות של המדינה להיערכות המדינה בפני רעידות אדמה וחירום, לא התחדשות עירונית", אמר יהב. הוא הציג מצגת שכללה סרטון מרעידת אדמה שאירעה בניו זילנד, שבה מבנים שחוזקו שרדו את הרעידה, בעוד שמבנים סמוכים שלא חוזקו - קרסו ונהרסו. "כל הזמן מדברים כאן על מבנים, אבל צריך לדבר על אוכלוסייה. כחצי מיליון בני אדם נמצאים בתהליכים של חיזוק מבנים, וכל זה ב-0 שקלים מתקציב המדינה", אמר יהב. הוא הדגים רעידת אדמה שנערכה בים התיכון כ-210 ק"מ מערבית מחיפה. על אף שהייתה חלשה יחסית, היא הורגשה ברוב חלקי המדינה.יהב הזהיר, כי על פי הערכות המומחים, לאורך השנים נרשמות תזוזות לאורך קו ההעתק של ים המלח, מה שצובר אנרגיה לרעידה שעלולה להגיע לרמות של 7-7.5 בסולם ריכטר, כלומר עוצמה גבוהה ביותר. יהב גם יצא כנגד טענות שהועלו בוולנת"ע, שחיזוק מבנים לפי תמ"א 38/1 עלול להיות בעייתי.

הוא הביא תמונות מרעידת אדמה שהייתה באיטליה, שבה מבנים בבית ספר שחוזקו בתקן האירופאי שעליו מבוסס התקן הישראלי, שרדו את הרעידה עם נזקים מינימליים בעוד שמבנים שלא חוזקו - קרסו. לסיכומו של דבר, יהב ביקש מחברי המועצה להאריך את תוקף התמ"א בחמש שנים, ולא לבטלה. נציגת לשכת עורכי הדין, ציפי רוזנברג תמכה אף היא במתן אורכה נוספת לתמ"א 38, והזהירה, כי "אנחנו יודעים כמה זמן לוקח לתהליכי חקיקה כאן".

שני הצדדים הישירים שהתעמתו במהלך הדיון, היו נציגי הקבלנים ונציגי הרשויות המקומיות. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, דיבר על הקמת 22 אלף יחידות דיור חדשות עד כה במסגרת התמ"א, ועל 14 אלף דירות שמוגנו. "ברור שיש בעיה בפריפריה, אבל זה לא אומר שיש לבטל את תמ"א 38 ושהיא נכשלה", אמר סרוגו. "בתמ"א 38 יש בעיות תכנון, אבל אנחנו צריכים להגיע לפשרות. לתמ"א 38 היתה אבולוציה: תמ"א 1, תמ"א 2, תמ"א 3, בצדק יש למהנדסים חששות מה יקרה עם בניין רעוע שהעמסת עליו עוד שתי קומות. לכך תמ"א 3 נותנת פתרון, בצורה של ניוד זכויות, לאזורים אחרים של העיר. לכן אנו בדעה שהתהליך האבולוציוני הזה צריך להמשך".

לאור זאת, ביקש סרוגו להאריך את זמן קיום התמ"א בחמש שנים במקום בשלוש שנים כפי שהוצע, ואף קרא להכיל את התוכנית החדשה רק על רשויות מקומיות שיגבשו תוכנית מתארית להתחדשות עירונית, ועל האחרות - להמשיך את תמ"א 38. "אם אין לרשויות מקומיות תוכנית מתאר בתוקף להתחדשות עירונית, לא להעביר להן סמכויות, כי אם יועברו ללא תוכנית - יווצר ריק. אסור שתפוג תוקפה עד לתוכנית מתאר שתאושר, כי אחרת לא תאושר תוכנית מתאר" אמר סרוגו.

לעומתו מנכ"ל פורום ה-15, איתן אטיה, שגם דיבר בשם המרכז לשלטון מקומי, קרא למועצה הארצית דווקא לקצר את חייה של תמ"א 38 לשנה אחת בלבד. "תמ"א 38 מחייבת את הרשויות המקומיות להוסיף שטחי ציבור מבלי שיש שטחים לזה ואף לא מקור תקציבי, שהוא היטל השבחה. אין מקור אחר. בסופו של דבר ההשפעה השולית של תמ"א 38 היא מאוד קטנה", טען אטיה. "תמ"א 38 מגדילה פערים בין מרכז לפריפריה ולכן אנו דורשים הקמת קרן לחיזוק מבנים בפריפריה. נקודה נוספת: תמ"א 38 מגדילה פערים בתוך הערים שבה היא נעשית, כי יש פערים גדולים בין שכונות היוקרה המבוקשות לבין השכונות המוחלשות. אנו חוששים שאם תאריכו את התמ"א לאוקטובר 2022 הליכי החקיקה יידחו ויידחו ונגיע למועד הזה ללא אלטרנטיבה", הסביר אטיה בדיון.

נציג האדריכלים והמתכננים חיימי שניידר הודיע, כי הארגונים הללו תומכים בהמלצת הוולנת"ע: "אנו חושבים שההחלטה מאוזנת ונכונה וחושבים ששלוש שנים עוברות מהר וצריך לערוך מעקב אחרי התהליכים. צריך להביא לכך שזמן אישורי התב"ע והוצאת ההיתרים יהיו הרבה יותר מהירים מהיום; צריך לדרוש מהרשויות המקומיות למפות את כל המבנים הנדרשים", אמר.

את הדיון סיכמה מנהלת מינהל תכנון, דלית זילבר, שאמרה, כי "לפני 14 שנים אמרו שאם נסגור את קומת העמודים, נחזק את המבנים בפני רעידות אדמה. מאותו רגע ועד למה שקיבלנו היום, זה תכנון רע ותמ"א שאיבדה את הכיוון שלה. אנחנו מדברים על העתיד של כל מדינת ישראל, להביא עוד 2.6 מיליון מבנים. זה לא יקרה עם תמ"א 38, אלא רק עם התחדשות עירונית אמיתית".

במועצה הארצית מסרו את עיקרי המתווה עליו הוחלט בישיבה היום ולפיו "הוראות התמ"א ימשיכו לחול עד לתאריך 1.10.22. בנוסף, תקבע הוראת מעבר לפיה בקשת להיתר שהוגשה לוועדה המקומית עד לתאריך זה, ימשיכו לחול עליה הוראות התמ"א. במקביל, יקודם תיקון חקיקה, לפיו תינתן סמכות לוועדה מקומית, לאשר תוכנית מפורטת, במגרשים שבהם קיימים מבנים הטעונים חיזוק (שניתן היתר לבנייתם לפני ה 1.1.80), להריסה ובנייה מחדש. במסגרת המתווה החדש, תינתן בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר בתוכניות התחדשות עירונית עירוב שימושים סחירים וציבוריים, בהיקף שיקבע בחוק. כמו כן ניתן יהיה לאחד מגרשים, להרחיב דרכים ושטחי ציבור, דבר שלא ניתן לעשותו היום". כן נמסר כי, "יקודם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים, לפיו ניתן יהיה לראות בהחלטה לאישור תוכנית גם כהחלטה למתן היתר מכוח התוכנית, כך שלא יהיה צורך להגיש בקשה להיתר בנפרד". לגבי סוגיית היטל ההשבחה נמסר כי, "הוועדה השתכנעה, כי יש לבחון את הטלת היטלי השבחה בפרויקטים מסוג זה (הן במסלול חיזוק והן במסלול הריסה)".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?