גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרחבות בסין ושירותי הסעות ללא נהג: מובילאיי חשפה את התוכניות לעתיד

שנתיים וחצי לאחר מכירתה לאינטל, מובילאיי ערכה לראשונה כנס משקיעים שבו הציגה את התחזיות שלה להמשך - החל ממסחור נתונים שמגיעים מכלי רכב ועוד מוניות אוטונומיות ● במובילאיי הציגות הכנסות של 640 מיליון דולר מתחילת השנה ● נשיא החברה, אמנון שעשוע: "אנחנו רצים למרחקים ארוכים"

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"מובילאיי היא אחת הרכישות המוצלחות ביותר בהיסטוריה של אינטל וגם תחום הפעילות בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר בחברה האם על בסיס שנתי", זה המסר אותו מנסה החברה הישראלית לקדם בכנס משקיעים בינלאומי שנערך השבוע במשרדי החברה בירושלים. זהו אירוע עצמאי ראשון מסוגו בישראל שעורכת החברה, שעד כה הציגה את נתוניה ואת תוכניותיה במסגרת כנסים של החברה האם אינטל או בתערוכת CES בלאס וגאס.

בכנס, שבו לקחו חלק נציגים מגופי השקעות בינלאומיים גדולים ונציגים של התקשורת הבינלאומית, העריך נשיא מובילאיי אמנון שעשוע כי החברה תמשיך להציג הכנסות "משמעותיות ועקביות" גם במהלך העשור הבא, וזאת כחלק ממדיניות הצמיחה וההתרחבות שהיא מציגה.

על פי נתוני החברה, הרבעון השלישי של 2019 היה רבעון שיא מבחינת הכנסות - 229 מיליון דולר - עם צמיחה של 20% בהכנסות על בסיס שנתי. בצמיחה תמך בהמשך המומנטום של שוק מערכות הסיוע המתקדמות לנהיגה (ADAS). 

הצמיחה הנוכחית מיוחסת בעיקר להתרחבות המואצת של שוק ה-ADAS (מערכות עזר לנהג) בעולם ולעמדה הדומיננטית של מובילאיי בשוק הזה. באירוע שחררה מובילאיי גם מספר נתונים על היקף החדירה שלה, ועל פי נתוניה, עד סוף 2019 יסתכם היקף מסירות השבבים של המהדורות השונות של ה-EYEQ בכ-50 מיליון יחידות. מערכות של מובילאיי נמצאות כיום בכ-300 דגמי רכב של 27 יצרניות רכב שונות, והחברה רשמה השנה זכיות בחוזים חדשים של יצרניות רכב - בהם חוזה לאספקת ארבעה מיליון מערכות ליצרנית רכב גדולה באירופה, שתי זכיות בחוזים עם יצרניות רכב בסין ועסקה עם יצרנית הרכב הגדולה בהודו. לדברי החברה השוק ההודי צפוי להיות שוק מפתח בתחום ה-ADAS בשנים הקרובות, וזאת בשל היותו בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם, החדירה המזערית של מערכות ADAS לשוק עד כה והמודעות ההולכת וגוברת מצד הרגולטורים בהודו לנושא הבטיחות המתקדמת ברכב.

מה הם מנועי הצמיחה העתידיים?

מנועי הצמיחה העתידיים של החברה יתרחבו לתחומים כמו מסחור מידע מכלי רכב - דוגמת מיפוי על בסיס נתונים "שנקצרים" מכלי הרכב בהם מותקנות המערכות של מובילאיי, והשוק הצומח של "מוביליות כשירות" (MAAS) - כלומר שירותי הסעות בכלי רכב ללא נהג.

הרחבת הפעילות של החברה בעסקי מסחור הנתונים רושמת כיום התקדמות מואצת בדרך ליצירת בסיס מיפוי אוטומטי בהיקף גלובלי, על בסיס הנתונים שמזרימות לה מספר יצרניות רכב גדולות ששותפות לפרויקט ובהן ב.מ.וו, פולקסווגן, ניסאן ואחרים. החברה מעריכה שיהיה בידה בסיס מיפוי של כל האיחוד האירופי כבר ברבעון הראשון של 2020, ושל חלק גדול מארה"ב לפני סוף אותה שנה. החוזים האחרונים בהם זכתה בסין, הודו ואזורים נוספים בעולם יאפשרו לה להגיע למיפוי בקנה מידה גלובלי. ההיקף של השוק הגלובלי למסחור מידע מכלי רכב, בעיקר לצורך מיפוי, נאמד בכ-72.5 מיליארד דולר.

ביחס לתחום העסקי של המוביליות כשירות בכלי רכב אוטונומיים, שהיקפו צפוי להגיע לכ-160 מיליארד דולר עד 2030, מציין שעשוע כי החברה מאמצת אסטרטגיה של "אצנית למרחקים ארוכים" בסיוע מחקר ופיתוח ממקורות מימון עצמיים, שיאפשרו לה לכסות סגמנטים משמעותיים בשוק. 

מובילאיי מתמודדת כיום מול תחרות הולכת וגוברת בפלח הליבה של טכנולוגיית ה-ADAS בתעשיית הרכב. בין השאר הכריזו לאחרונה טויוטה, ב.מ.וו וספקית הטיר1 הגדולה קונטיננטל על כוונות לפתח פלטפורמה אוטונומית עצמאית בשיתוף עם מפתחת האלגוריתמים הישראלית "קרטיקה". ככל הידוע קונטיננטל מתמודדת כיום על חוזה לאספקת מיליוני יחידות ADAS מתחרות לכלי הרכב העתידיים של אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם.

מובילאיי מתרחבת בסין

במהלך האירוע שחררה מובילאיי מספר הכרזות חדשות, ובהן הכרזה על זכייה בפרויקט לפיתוח מערכות נהיגה אוטונומיות בדרגה 4 (נהיגה ללא צורך בנהג במסלולים מוגדרים) עם יצרנית הרכב הסינית NIO. על פי ההודעה, NIO תעבוד בשיתוף פעולה עם מובילאיי כדי לפתח מערכת נהיגה אוטונומית למוניות-רובוטיות על בסיס רכבי הדור הבא של NIO, שישווקו בהיקף גלובלי למפעילים של שירותי הסעות ללא נהג.

מובילאיי מסרה כי הפרויקט שלה בישראל לפיתוח שירות מסחרי של מוניות רובוטיות ציבוריות בשיתוף עם פולקסווגן "נמצא על המסלול לקראת הפעלה מסחרית בתל אביב ב-2022" (ראו תיבה נפרדת). בנוסף הודיעה מובילאיי על חתימת חוזה עם קבוצת התחבורה הצרפתית הגדולה RATP לשיתוף פעולה ארוך טווח, שמטרתו פריסה רחבת היקף של פתרונות תחבורה אוטונומיים על בסיס פלטפורמת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי. המטרה היא להגיע לצי של שאטלים בפריסה גלובלית. הניסויים יחלו בפריז ב-2020. 

"פרויקט המונית האוטונומית ידחוף למטה את מחירי התחבורה הציבורית"

בשבוע שעבר נערכה בישראל ישיבת הדירקטוריון הראשונה של פרויקט המוניות האוטונומיות המשותף לפולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס, עליו הוכרז בשנה שעברה. ארז דגן, סגן נשיא למוצרים ואסטרטגיה במובילאיי, אומר כי הפרויקט עומד בלוחות הזמנים המתוכננים וכי בשנה הבאה יחלו באזור תל אביב הניסויים המעשיים בפלטפורמה האוטונומית שנמצאת בפיתוח. הניסויים לא יתבצעו בכלי הרכב החשמליים של פולקסווגן, שאמורים לשרת את הפרויקט המסחרי הסופי.

דגן מעריך כי כאשר השירות יפעל הוא יהיה זול יותר משירותי ההסעות הקיימים ועשוי לדחוף את כלל המחירים בשוק כלפי מטה, בין היתר בשל העלות המופחתת שנובעת מוויתור על הצורך בהעסקת נהג אנושי משגיח. להערכתו, ירידת המחירים תביא לעלייה משמעותית בביקוש של שירותי זימון נסיעות אוטונומיים ושיתופיים. דגן חושף כי הפתרון האוטונומי של הפרויקט ישלב בתוכו טכנולוגיות ורכיבים דוגמת לייזרים, חיישני גיבוי ועוד, שמקורם בין השאר בחברות סטארט-אפ ישראליות שונות - שאינן קשורות עסקית למובילאיי ואינטל. הדבר יהפוך את מובילאיי למעין האב (מרכז) טכנולוגי, שיקדם את פעילות החברות מהאקוסיסטם הישראלי בארץ ובעולם.

ביחס להתקדמות הרגולציה אומר דגן כי הפרויקט זוכה לסיוע מהרגולטור הישראלי, ובעיקר ממנהלת תחליפי דלקים ורכב חכם במשרד ראש הממשלה - שמבצעת תיאום בין הגופים הממשלתיים השונים האחראים על הרגולציה של הפעלת הרכב האוטונומי בישראל בכלל, ושל שירותי התחבורה הציבורית האוטונומיים בפרט. הוא מעריך כי הרגולציה בתחום צפויה להתקדם בישראל מהר יותר מאשר היא מתקדמת בארה"ב למשל, וזאת בשל ההכרה של הרגולטור בצורך לאפשר התקדמות מהירה של השוק וכן תרומתם של כלי רכב כאלה כפתרון להקלה על הגודש הנובע משימוש אינטנסיבי ברכב פרטי. 

לדברי דגן, הפרויקט הישראלי יהיה פרויקט מסחרי שיעמוד בפני עצמו, אולם במקביל הוא ישמש גם כפיילוט לפרויקטים נוספים של "מוביליות כשירות" (MAAS, שירותי הסעות בכלי רכב ללא נהג) שאותם תפתח החברה בעולם, ובכללם פרויקט מקביל הנמצא בשלבי הכנה בקליפורניה. 

עוד כתבות

התרופה Ajovy של טבע / צילום: יח"צ

טבע ניצחה במאבק על הפטנט של אג'ובי, המניה מזנקת

ועדת הערעורים של ​משרד הפטנטים של ארה"ב דחתה את הערעור של אלי לילי על הפטנטים של טבע ● לפני כחודשיים הודיעה טבע על אישור FDA לשיווק המזרק האוטומטי של התרופה, וכן על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה ביפן

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

הצרות של רשת 13: אלי עזור דורש החזר הלוואה בסך 10 מיליון שקל - וגל קיצוצים נוסף בדרך

הדרישה הכספית של עזור מתווספת לשלל הבעיות עמם מתמודד בימים אלה המנכ"ל הטרי אבי בן טל ● כעת מנסים ברשת ובחברת החדשות למזער נזקים ע"י קיצוצי כוח אדם והקדמת המעבר מבית הוורד למשרדי רשת

עובד בצוות הרפואי מבצע בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

10,000 בדיקות ביום בסכנה: ההסכם בין משרד הבריאות למיי הריטג' בסימן שאלה

מיי הריטג' הייתה אמורה להקים מעבדה שתחל לפעול בתוך שבוע וחצי ● משרד הבריאות: "לא נחתם הסכם, אלא מזכר הבנות. אנחנו בוחנים את הדברים מחדש"

כחלון ונתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

קחו מענק סיוע מהמדינה (ואל תשכחו לשלם עליו מס): כל מה שצריך לדעת על תוכנית החילוץ למשק

התוכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל היא אומנם חסרת תקדים אך גם כוללת לא מעט אותיות קטנות ● הסיוע לעצמאים עשוי להפוך להלוואה, חלקים בתוכנית בכלל זקוקים לחקיקה, ולכן יחכו להקמת ממשלה; וכדי להבין באופן מלא איך יחושב הפיצוי תיאלצו לחכות לאחרי החג ● "גלובס" עושה סדר

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

האומץ לפרסם: החברות שהצליחו למנף את המשבר ועל הדרך קיבלו בונוס תדמיתי

חודש לפרוץ הקורונה לחיינו, אפשר להתחיל לבחון את המהלכים השיווקיים–פרסומיים לא רק בפריזמה של האם עושים אלא גם מה עושים ● דווקא בקטגוריות שהמצב לא פגע בהן כמו מזון ובנקאות, מפרסמים גדולים נכנסו לשיתוק והותירו את הזירה למיעוט שלא היסס ופעל בנחישות

 פרויקט מגורים בבנייה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בנק ישראל: התשואות על דירות נמוכות; מחירי הדירות גבוהים מדי

כך נכתב בפרק הדיור בדוח השנתי של בנק ישראל ● למרות זאת, בבנק המרכזי מתריעים כי עדיין קיים מחסור בהיצע דירות, בין היתר בגלל מימוש רק שליש מיעדי שיווקי הקרקעות בהסכמי הגג

מיניסו/ צילום: Goldpro76

אחרי שסגרה חנויות והוציאה 220 עובדים לחל"ת: מיניסו עולה עם אתר סחר מקוון

מערך המשלוחים של מיניסו יפעל בכל חלקי הארץ, ויספק הזמנות בתוך 3-5 ימי עסקים מרגע ביצוע ההזמנה באתר ● כמה יעלה משלוח בהזמנה מקוונת?

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

תל אביב ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה ב-2.5%

מדד ת"א 125 הוסיף 2.2% ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25% ● מדד הנפט והגז זינק ב-4.9% ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3% ● טבע קפצה על רקע אישור תרופה שלה לשימוש בקורונה ● הממשלה אישרה אתמול תוכנית חילוץ למשק ב-80 מיליארד שקל

קניון tlv/ צילום:auev fvi

באיחור לא אופנתי ופחות מהמתחרים, גם קניון TLV מגיב למשבר הקורונה

בעוד שבביג ועזריאלי ויתרו על כסף אמיתי על מנת ללכת לקראת בעלי החנויות בקניונים שלהם שמכירותיהם נגדעו באחת - הרי שבקניון התל-אביבי שבשליטת מוטי בן משה מציעים הטבות מצומצמות בהרבה

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

הראל הרוויחה 760 מיליון שקל ב-2019, אבל "2020 נפתחה בסערה המשפיעה לשלילה על כל תחומי הפעילות בקבוצה"

היקף הנכסים המנוהלים על-ידי החברה הצטמק ברבעון הראשון ב-2020 בכ-11%, לכ-252 מיליארד שקל ● סך הפרמיות ודמי הגמולים שרשמה החברה חצה את הרף של 30 מיליארד שקל

נמל ריק, ואלפים שממתינים להחזר / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

שילמתם על כרטיס והטיסה בוטלה? כל השיטות של חברות התעופה לא לעזור לכם

חוק התעופה הישראלי מעגן את הזכות להחזר כספי של עלות כרטיס הטיסה בבירור ● אולם תלונות רבות שהגיעו לידי "גלובס" מספרות כי החברות עושות ככל שביכולתן על-מנת לעקוף את החוק, תוך שימוש באמצעים פסולים ● אז מה בכל זאת ניתן לעשות? לא בטוח שהרבה

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

יאט"א: ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021

ארגון התעופה העולמי (יאט"א): לחברות התעופה יש יתרה של 35 מיליארד דולר על כרטיסים שבוטלו ● "קוראים לצרכנים לקבל הבנה זיכוי במקום החזר כספי על טיסה שבוטלה".

נפגעות הקורונה בבורסה: חברות אופנה, תעשייה, הייטק ותיירות / צילום: עינת לברון

לא כולן מתרסקות במשבר: מי דווקא מרוויחות ממשבר הקורונה?

פעילותן של כמעט כל החברות הנסחרות בבורסת תל אביב נפגעה ממשבר הקורונה העולמי ● מנגד, בולטות חברות ספורות שעסקיהן נהנים מ"חסינות" להשפעות השליליות של הווירוס הקטלני, וכמה מהן אף מצליחות ליהנות מצמיחה בעקבות המצב

בדיקת קורונה לצעיר בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

האם יוטל סגר על בני ברק? דיון חירום בממשלה הערב

מספר מקרי הקורונה בישראל עלה ל-4,831 - מתוכם 83 במצב קשה, כאשר 69 מהם מונשמים ומורדמים ● אישה בת 90 ושתי נשים בנות כ-50 נפטרו היום מהמחלה ● שב"כ קיבל אישור לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הנגיף בישראל ● ברחבי העולם יש מעל ל-800 אלף מקרי קורונה

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

נמחקה תביעת שאול אלוביץ' נגד המדינה לפיצוי בסך 10 מיליון שקל

אלוביץ' תבע מהמדינה לפצותו בשל הירידה שספג תיק ניירות הערך שלו שמחזיקה הפרקליטות ● ביהמ"ש קבע כי הגשת התביעה ע"י אלוביץ' עומדת בניגוד להסכמות אליהן הגיע עם המדינה בעבר, אך הדגיש כי הוא יוכל לשוב ולעלות את טענותיו בסיום ההליך בעניינו

טראמפ ופאוול / צילום: רויטרס, Carlos Barria

מדד חדש של הפדרל ריזרב חוזה צמיחה שלילית של 3.97%

עורכי המדד החדש, המציע מיפוי בזמן אמת עם מבט לעבר ולעתיד, מסבירים שהוא מנסה להראות איך תיראה הפעילות הכלכלית לאורך רבעון אילו היא הייתה נמשכת שנה ● הקריאה הראשונה מצביעה על כך ש"התפתחויות בשבוע שחלף גרמו למדד לרדת לרמה שלא נראתה מאז 2008"

דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת התעסוקה מתחילת החודש

90% מדורשי האבטלה החדשים במרץ: עובדים בחל"ת

מאז אתמול ב-17:00 נרשמו 7,130 דורשי עבודה ● 89.9% מהנרשמים בשירות התעסוקה מתחילת מרץ נמצאים בחל"ת, 6.4% פוטרו ● שיעור האבטלה עומד על 23.3%

בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים על ההיערכות לקורונה / צילום: יח"צ

בקשה מוועדת הקורונה: קיימו דיון בנושא שקיפות המידע

ארגונים חברתיים, בהובלת עמותת 'צדק פיננסי', חושבים שיש לשפר את אופן פרסום הנתונים אשר על בסיסם מתקבלות ההחלטות ואת אופן פרסום החלטות הממשלה  ● תלונות עיתונאים נגד דוברות משרד הבריאות באשר למסירת נתונים

גבי רוטר / צילום: יאיר שגיא

קסטרו: "יש בידי הקבוצה די מקורות כספיים לחזור לפעילות סדירה עם תום המשבר"

קבוצת האופנה מסכמת את 2019 עם הכנסות של 1.73 מיליארד שקל, גידול של כ-39% לעומת 2018 - ואולם הגידול הזה נובע מהמיזוג שביצעה הקבוצה עם הודיס, כך שבפועל המגמה האמיתית שמאפיינת את תוצאות החברה דווקא מעידה על יציבות יחסית