גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאשר במשך שנים מציגים גורמים פוליטיים את בית המשפט כאויב העם - לבסוף יש ציבור שיאמין

מדוע ראוי בית המשפט לאמון? כי הוא עושה מלאכתו מקצועית, בהכרעות מנומקות, והוא נכס אסטרטגי - לא פחות - חיצוני ופנימי למדינת ישראל, ולא אחת שכפ"ץ כלפי שונאינו ● אמון הציבור במוסדות שלטון החוק, פרויקט מיוחד

אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר
אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר

אקדיש שורות אלה לזכר הנשיא בדימוס של בית המשפט העליון, מאיר שמגר, אושיה מרכזית בתולדות המשפט במדינת ישראל ולוחם לתקומת ישראל בארצו בטרם מדינה, שנפרד מאיתנו לאחרונה. אישיותו הסמכותית הקרינה ביטחון, יציבות ואמון במערכת המשפט. גם בשני העשורים שלאחר פרישתו, המשיך שמגר לתרום למערכת ולהיות אחד מתומכיה המרכזיים. כבוד היה להימנות עם אוהביו.

אמון הציבור במערכת השפיטה הוא מושג חמקמק. מהו אמון - האם עסקינן בתיק פלוני או אלמוני שהפסיקה בו עלולה להיות שנויה במחלוקת, או שמא ביחס כללי אל המערכת? ומיהו הציבור? היו שאמרו כי ציבור הוא ראשי תיבות של צדיקים, בינונים ורשעים. איני אוהב ראשי-תיבות אלה בגלל הסיפה; "הווה דן כל אדם לכף זכות", אמרו חכמים.

כאשר כיהנתי כיועץ משפטי לממשלה, משרדי שכן ברחוב סלאח אל-דין במזרח ירושלים, מקום מושבו של משרד המשפטים באזור שיושביו ערבים. בדיונים בלשכתי, כשעלו שאלות ש"הציבור" היה מעורב בהן, הייתי שואל את חבריי מיהו בדיוק הציבור? הנה אנו כאן בין ערבים, אך נחצה את דרך ברלב הירושלמית ובמרחק כמה מאות מטרים ממקומנו נגיע לשכונות בית ישראל והבוכרים המאוכלסות כיום בחרדים; נצפין מעט ונגיע לגבעה הצרפתית, שכונה מעורבת, וגם למעלות דפנה, רמות אשכול וגבעת המבתר, שהיו פעם מעורבות וכיום עיקרן חרדים; ועוד מעט צפונה לפסגת זאב שאוכלוסייתה המעורבת. מיהו אפוא הציבור?

היה פעם ביטוי שיסודו בנשיא בית המשפט העליון משה לנדוי, "הציבור הנאור", שזכה לקיתונות של ביקורת. כוונתו של אומר הדברים, איש רב-זכויות וסמל ליושרה, ושל מצטטיו, הייתה לציבור השוחר את שלטון המשפט (בלשונו של מנחם בגין) ואת זכויות האדם, יהא מוצאו כאשר יהא.

אך אחרי שהעלינו את השאלות הללו, וגם בלי להיעזר בסקרים, ברי כי ציבורים לא מבוטלים בישראל - חלקים ניכרים מן הציבור הימני, הדתי והשמרני - הולעטו לאורך זמן, לפעמים אף הוסתו, במסרים בוטים נגד בית המשפט העליון. אלה הציגוהו כשמאלני ("סניף של מרצ"), חילוני וליברלי מדי. התמונה הזאת מעוותת, גם אם ביקורת על פסק דין זה או אחר לגיטימית, גם על-פי דין; ראיה לדבר היא שגם בבית המשפט העליון עצמו יש פעמים רבות רוב ומיעוט, ומשמע שהמיעוט אין דעתו נוחה מפסיקת הרוב והוא מותח עליה במפורש ביקורת - אך הן דעת הרוב והן דעת המיעוט מנומקות היטב.

לצערי, חלק ניכר מן הביקורת הפוליטית מוזן מכותרות המונפקות בתוך דקות לאחר שניתן פסק דין, להבדיל מקריאת פסקי הדין עצמם. על כך יש להצר. ועוד, אחד הדימויים הוא של בית משפט חד-עורי של גברים אשכנזים מרחביה. האם נשיאת בית המשפט העליון, בת לניצולי שואה שגדלה אצל סבא פחח בשכונת עוני בהרצליה, היא כזאת? ואוכל למנות אחד אחד את רקעם של השופטים, ובהם בני מעברות ועיירות פיתוח ומסעדת פועלים ושרברב.

סוגיית האמון אינה חדשה עימנו. ב-1952 בנאום בכנסת, מתח שר המשפטים דאז, דב יוסף, עורך דין ותיק, ביקורת על פסקי דין קלים מדי, לשיטתו, כלפי עברייני תקיפת שוטרים. בין היתר אמר כי פסקי דין כאלה הם "עלבון למשטרה, עלבון לחוק" (אחר כך התנצל חלקית); ועוד אמר "האם הם (השופטים) קדושים בעלי כנפיים שירדו מן השמיים ואפוטרופסים מן הקב"ה, היודעים מה נכון ומה אינו נכון? הם בני אדם כמוני ויכולים לטעות כמוני, ומותר לבקר את הפסיקה שלהם". 

נשיא בית המשפט העליון, השופט ד"ר משה זמורה, כתב לשר מכתב שבו אמר שמותר לבקר את בית המשפט בצורה מכובדת, אך בדברי השר היה "משום זילותא דבי דינא" (זלזול בבית המשפט), והם "עלולים לחתור תחת אמון הציבור ברשות השופטת ותחת יחס הכבוד כלפיה". נתעורר פולמוס סביב מכתב זה, אך לא נאריך. נאמר רק, בלשון חכמים, "סדנא דארעא חד הוא", עולם כמנהגו נוהג, ושאלות אמון שבות ועולות.

אגב, נזכיר כי גם בארה"ב היה הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט (שכיהן בשנים 1933-1945) מתוסכל מכך שבית המשפט העליון פסל בשנות ה-30 במאה שחלפה חוקים שלו ב"ניו-דיל", והגה תוכנית "לגדוש" את בית המשפט על-ידי מינוי שופט תחת כל שופט שמלאו לו 75 (אין שם הגבלת גיל). בסופו של דבר נגנזה התוכנית, אך היא הייתה נשוא שיח ציבורי רחב.

אכן, ישנו מתח טבעי בין רשויות. מתח כזה עלול לשרור בין הממשלה לכנסת, ובין הכנסת והממשלה לבית המשפט. מעטים אוהבים ביקורת, וככל שרשות אחת מבקרת את חברתה או פוסלת הכרעות שלה, תהא אי-שביעות-רצון. עצם פסילת חוקים על-ידי בית משפט, הגם שאי-אפשר לפרש את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובמיוחד סעיף 8 בו ("פסקת ההגבלה") אלא כמתיר ביקורת שיפוטית, והגם שהיא נעשית במשורה (18 פעמים ב-25 שנה, ולא כולן מאופיינות בבולטות ציבוריות) - זוכה לקיתונות רותחין לא אחת ולא שתיים.

ואדגיש: הכנסת היא שחוללה את "המהפכה החוקתית", ולא הנשיאים שמגר ואהרן ברק שביארוה ב"פסק הדין בנק המזרחי". גם פסילת החלטות ממשלה אינה חביבה על ממשלות, יהיו אשר יהיו. ישנו ביטוי נושן, מימי יסודה של ארה"ב, מפי המדינאי האמריקאי אלכסנדר המילטון, כי לבית המשפט אין חרב ואין ארנק. הדבר נכון, אך גם אין לבית המשפט כוח תקשורתי כמו לממשלה ולכנסת. שופטי בית המשפט אינם יכולים להתראיין או להחזיק חשבונות טוויטר ורשתות חברתיות אחרות, ולנהל שיח ציבורי באמצעותם. זעיר פה זעיר שם יכולים נשיאי בית המשפט או נשיאותיו להביע דעה פומבית באירועים רשמיים ובכנסים; לא בכדי שופטים בדימוס מהווים כתובת שכיחה להגנה על בית המשפט.

נשים אל לב: כמובן, הביקורת ברובה המכריע אינה על פסקי דין פליליים, אזרחיים או מינהליים "רגילים", אלא בנושאים שיש בהם נגיעה ערכית כזו או אחרת; אך הכנסת עצמה היא שהכניסה את "ערכי מדינת ישראל" לחוקי היסוד של הזכויות, בלא שפירטה מה הם אותם ערכים, פרט להפניה כללית לרוח עקרונות מגילת העצמאות. ובכך היא "הפילה תיק" על בית המשפט העליון.

אני האחרון שאומר כי אין מקום לביקורת, וגם אם אומר זאת (ולא אומר), מי יקשיב בעידן של עולם פתוח רב ערוצים. אבל חלק מן הביקורת נראית כשטיפת מוח כפשוטה. כאשר במשך שנים מציגים גורמים פוליטיים את בית המשפט כאויב העם חלילה, לבסוף יש ציבור שיאמין. שימוש בדימויים כמו הצורך לעלות על בית המשפט בדחפור D9, או תיאורו כ"עמוד הטבח" של המדינה, גם אם לאומרו זכויות משלו כחייל ולוחם, וגם אם דומה שחזר בו, היו נקודת שפל (כמעט אמרתי נקודת שופל).

מדוע ראוי בית המשפט לאמון? כי הוא עושה מלאכתו מקצועית, בהכרעות מנומקות, והוא נכס אסטרטגי - לא פחות -  חיצוני ופנימי למדינת ישראל, ולא אחת שכפ"ץ כלפי שונאינו. האם נרצה להיות כאותן מדינות במזרח אירופה או במזרח אירופה או בדרום אמריקה שבית המשפט בהן הוא כאסקופה הנדרסת והיחס אליהן בעולם הוא בהתאם?

וטרם הזכרתי את הביטוי זכויות אדם. בית המשפט הוא שהגן עליהן עוד מראשית עבודתו, והבו גודל לשופטים בדור הראשון שהיה עליהם לבנות ולבצר את אי-התלות השיפוטית בעודם מוכרים מעט בציבור, וזאת אל מול דוד בן-גוריון וחבריו שהיו לא פחות ממייסדי המדינה. כך באשר לחופש הביטוי, כך באשר לחופש העיסוק (והביקורת באה אז לא אחת דווקא משמאל), זכויות נשים, זכויות מיעוטים מוחלשים, משפחות שכולות, זכויות פלסטינים בשטחים - מי הגן עליהם, מי יגן בעתיד, אם ייפגע בית המשפט? דווקא הציבור הדתי שהוא מיעוט צריך להיות ער לכך.

עם פטירתו של מאיר שמגר, היו שביקרו אותו על שכיועץ משפטי לממשלה וכשופט הוא "סייע" למדינה בהקשר הממשל הצבאי (שאת יסודותיו המשפטיים הניח). וכי מה ציפו, שהיועץ המשפטי (מוסד הראוי לאמון אף הוא) ובית המשפט יקבעו את האסטרטגיה הלאומית בסכסוך עם הפלסטינים? ושמא הקפדתם של היועץ המשפטי ובית המשפט על זכויות האדם, כולל של הפלסטינים, אפשרה להתנהל בסכסוך הקשה הזה שפתרונו אינו נראה באופק גם כיום.

ועוד, הציבור הימני והדתי יצאו בחמה שפוכה נגד החלטות על הריסת בתים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית. הם שכחו שבית המשפט מעולם לא התערב בהתנחלויות על קרקע מדינה, שהן רוב רובם של היישובים, חרף ביקורת בינלאומית; אך דווקא בגלל מעמדו המוערך רוסנה ביקורת זו, כמו גם הביקורת הבינלאומית, הפוליטית והמשפטית, על גדר ההפרדה, מקום שבית המשפט נתן לגדר את ההכשר המשפטי, אך תוך שמירה על זכויות חקלאים פלסטינים וצמצום פגיעה בהם.

ומנגד, חמה אחרת נשפכה על צווי ביניים באשר להריסת בתי משפחות מחבלים, נושא טעון וקשה, הגם שבית המשפט על-פי רוב לא התערב משפטית בסופו של דבר, בקבלו את טיעון ההרתעה. כלום היינו רוצים לחיות בסדום, שבה לא יינתנו צווי ביניים עם הגשת עתירה, אלא ייהרס הבית ואחר כך ננהל משפט? ההרסת ואז דנת? והיכן היושר, ההגינות?

ובכל זאת, לבסוף, מה לעשות כדי להשיב את האמון בבית המשפט בציבורים שהזכרתי? ראשית, השקיפות כבר קיימת; החלטות בתי המשפט שקופות, הן מתפרסמות לכול חינם אין כסף דקות אחרי היחתמן. בית המשפט מנסה לפרסם גם תמציות. דבר זה צריך להיעשות עוד ועוד, במיוחד במקרים בעלי אופי ציבורי רגיש. שנית, בית המשפט צריך להאזין לביקורת, וככל שהיא ראויה והוגנת לתת את ליבו אליה.

אך אחרי שאמרנו את כל אלה, על בית המשפט להמשיך לעשות מלאכתו כמצוות החוק, בלי מורא ובלי משוא-פנים, כמיטב פרשנות הדין ומצפוניותו, והאמת תורה דרכה.

הכותב הוא שופט בית המשפט העליון לשעבר; כיהן בעבר כיועץ המשפטי לממשלה

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"