גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  נדל"ן ותשתיות

עוזבים את בת ים, נוהרים לבית שמש: מפת שינויי האוכלוסין בערי ישראל בעשור האחרון

מפת הערים הגדולות בחתך האוכלוסייה השתנה בעשור האחרון, כך חושפים נתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום ● מבין הערים הגדולות, בית שמש רשמה זינוק חד של 62.3%; בת ים רשמה ירידה של 1.2%

דירות חדשות בבנייה / צילום: shutterstock
דירות חדשות בבנייה / צילום: shutterstock

מבין הערים הגדולות בישראל, בית שמש היא העיר הצומחת ביותר בעשור האחרון. אוכלוסייתה מנתה בסוף השנה שעברה 118,676 תושבים, לעומת 72,700 תושבים בסוף 2008. מדובר בגידול של 62.3%. בת ים, לעומת זאת, נמצאת במצב של איבוד אוכלוסייה, כאשר בעשור האחרון מספר תושביה ירד בכ-1,500 תושבים. כך עולה מנתוני הישובים שפרסמה הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).

בסוף השנה שעברה היו בישראל 1,218 יישובים, מתוכם 1,090 ישובים יהודיים ו-137 לא יהודיים, כולל 9 ישובים מעורבים הנכללים הן במניין היישובים היהודיים והן בלא יהודיים. 263 ישובים מקוטלגים כעירוניים ו-955 נחשבים לכפריים. העיר החדשה חריש הכפילה את מספר תושביה בין 2017 ל-2018, והיא מנתה בסוף השנה שעברה 7,569 תושבים. לנוכח הבנייה המרובה המתבצעת בה,  סביר שחריש תמשיך להתפתח בקצב מהיר ביותר גם בשנים הקרובות.

ואולם, הנתונים המעניינים ביותר מרוכזים ב-16 הערים הגדולות, שמוגדרות כיישובים עם 100 אלף תושבים ומעלה. רובן מרוכזות במחוז מרכז ומחוז תל אביב, ובהן מתגוררים 445 מכלל אוכלוסיית ישראל. במחוז הדרום יש שלוש ערים כאלה - באר שבע, אשקלון ואשדוד, במחוזות חיפה ובצפון יש רק עיר אחת - חיפה. במחוז ירושלים יש שתי ערים - ירושלים עצמה ובית שמש.

נתונים אלה ממחישים את מידת הריכוזיות הגיאוגרפית של המדינה, לכיוון תל אביב והמרכז. העובדה שהרצליה וחדרה, שמונות מעל ל-95 אלף תושבים, יצטרפו ל"מועדון ה-100 אלף" בשנים הקרובות, מחזקת את הנתונים הללו, שלפיהם תושבי ישראל, לפחות היהודים, מעדיפים להתגורר במרחב שבין חדרה לאשקלון, מה שמהווה נורית אזהרה גדולה, הן לגבי הפערים בין המרכז לפריפריה, והן מבחינת העומס שכבד גם כך, אולם בעתיד ילך ויגבר על צירי התחבורה לתל אביב וממנה.

בחינה ארוכת טווח של נתוני האוכלוסייה בערים הגדולות מראה כי הערים הבולטות ביותר בגידול באוכלוסייה הן ערים חרדיות: בית שמש, כאמור, גדלה בממדים הגדולים ביותר, אחריה בני ברק,שגדלה בעשור האחרון ב-31.2% במספר תושביה, ושככל הנראה השנה תחצה את רף ה-200 אלף תושבים.   

אל המקום השלישי מבחינת גידול אוכלוסין בעשור האחרון הגיעה אשקלון, שמונה כ-141 אלף תושבים. אשקלון היא אחת מהערים בהן מתבצעת הבנייה הרבה ביותר בשנים האחרונות, כך שאין פלא שהיא זינקה בשיעור כזה במספר תושביה.

לרחובות נוספו כ-30 אלף תושבים בעשור האחרון, והיא זינקה ב-27.4% במספר תושביה, שמונים כעת כמעט 142 אלף. ואילו פתח תקווה, שנמצאת אחריה בדירוג הגידול, היא עיר שגדלה בקצב מהיר מאוד בשני העשורים האחרונים. בעשור האחרון לבד היא עלתה ב-22% - ל-244 אלף תושבים.

ירושלים עתידה לחצות את רף מיליון התושבים בעוד שנים ספורות. הבירה גדלה והולכת בקצב מהיר, על אף גודלה, ובעשור האחרון מספר תושביה עלה ב-21%. ואולם, יש לשים לב שעיקר הגידול בבירה מוסבר על ידי האוכלוסייה הערבית: זו מהווה כיום כ-40% מכלל האוכלוסייה, לעומת 37% לפני עשור ו-30% בשנת 1995. לא בטוח שזו התמונה הרצויה בפני קובעי המדיניות ברמה הלאומית, ואולם היא חיונית להבנת ההשלכות הדמוגרפיות של החלטות פוליטיות.

שתי ערי המחוז הגדולות בארץ, חיפה ובאר שבע, סובלות משיעורי גידול נמוכים יחסית

לאור מגמת התמרכזות האוכלוסייה בתווך שבין חדרה לאשקלון, קשה להיות מופתעים מכך ששתי ערי המחוז הגדולות בארץ, חיפה ובאר שבע, סובלות משיעורי גידול נמוכים יחסית לרוב הערים הגדולות האחרות. חיפה מוסיפה להיות העיר השלישית בגודלה בארץ עם כמעט 284 אלף תושבים, והיא גדלה בכ-7% בעשור זה; באר שבע נחשבה לפני מספר עשורים לעיר הרביעית בגודלה בארץ. "בירת הנגב" כינו אותה. ואולם היום היא אפילו לא העיר הגדולה בדרום, שכן אשדוד עקפה אותה. כיום באר שבע נמצאת רק במקום השמיני בארץ מבחינת גודל אוכלוסייתה.

הנתונים של חיפה ובאר שבע מחזקים נתונים אחרים על הגירה שלילית מתמשכת מישובי הפריפריה למרכז הארץ, ועל בעיות קשות של תעסוקה ופיגור בפיתוח אזורי שמתקיימות בנגב ובחיפה ובגליל, שהופכים את המקומות הללו ליעדים לא אטרקטיביים לאוכלוסייה חדשה.

גם כאן, ללא התערבות ממשלתית אינטנסיבית, אין שום סיבה אמיתית להפסקת המגמה של נטישת ערי הפריפריה, מה גם שבתקופה זו נמשכת הבנייה המואצת במרכז הארץ.

על רקע כל זה, בולטת מאוד הירידה באוכלוסיית בת ים, זאת למרות הבנייה הרבה שהתקיימה בעיר, במיוחד לאורך רצועת החוף. אך גם במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית מספר תושבי בת ים ירד בעשור האחרון בלמעלה מאחוז, והוא מגיע לכ-129 אלף תושבים.

כיצד עולים בקנה אחד הבנייה הרבה והירידה במספר התושבים? ניתן לשער כי דירות רבות נרכשו על ידי משקיעים; כמו כן בסקירת הלמ"ס על מספר הדירות הריקות בערים השונות, צויין כי בבת ים יש כ-4,000 דירות ריקות, כך שעל אף הבנייה החדשה - דירות ישנות התרוקנו ולא אוכלסו.

עוד כתבות

שדרות / צילום: Shutterstock

כ־10 שקלים למ"ר: מגרש למסחר ותעסוקה בשדרות שווק במחיר חריג

מגרש בשדרות נמכר ב־55 אלף שקל בלבד במסגרת מכרז ללא מגבלת מחיר מינימום ● בית החולים הדסה עין כרם מקדם הרחבה שתכלול מנחת מסוקים חדש ותוספת של 770 מיטות ● כפר סבא מובילה בביקושים ל"דירה בהנחה" ● ומון אקטיב תשכור 11 קומות במגדל ביונד בגבעתיים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

שקל - דולר / צילום: Shutterstock

הדולר ימשיך להתחזק מול השקל? לבנק אוף אמריקה יש תשובה

במזכר שנשלח ללקוחות והגיע לידי גלובס, ממליצים בבנק אוף אמריקה לפתוח "פוזיציית לונג" על שער הדולר-שקל ● בין הסיבות: הצפי להעלאות ריבית בארה"ב ותמחור יתר של המטבע המקומי ● מה יקרה לשער החליפין? זו להערכתם הנקודה הבאה

צילום: Shutterstock

אלפי משקיעים שרצו לעשות סיבוב נתקעו עם הדירות ונאלצים לקחת משכנתאות ענק

נתון שהסתתר בדוח בנק ישראל מצביע על זינוק במשכנתא הממוצעת של משקיעים לשיא כל הזמנים ● אלא שהסיפור רחב יותר: משקיעים שקיוו לעשות סיבוב מהיר במבצעי 20/80, מצאו עצמם עם משכנתא מכבידה וכנראה עם נכס שלא רצו להחזיק

משרדי אנבידיה ברחוב יצחק שדה, תל אביב ומטה חברת השבבים נובה ברחובות / צילום: בר לביא, איל יצהר

​אפקט אנבידיה: הכלכלן שטוען - מיעוט חברות מטות את נתוני הצמיחה

הייצור בחו"ל זינק בתוך רבעון והסתיר פגיעה קשה בתוצר - כך לפי הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי ● ההערכות: חברות בודדות, ביניהן אנבידיה (מלאנוקס), קמטק ונובה אחראיות למחצית מהצמיחה ● האם בנק ישראל והאוצר מסתנוורים מאשליה סטטיסטית?

מטה מיקרון בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock

מיקרון ניפצה את תחזיות האנליסטים; המניה זינקה במסחר המאוחר

מיקרון עקפה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, וזינקה במעל 7% במסחר המאוחר ● הדריכות בקרב המשקיעים לקראת הדוחות של מיקרון הייתה גבוהה במיוחד, על רקע גל המכירות שפקד בימים האחרונים את מניות השבבים ● המניה עלתה בשנה האחרונה ביותר מ-700%, ולפני כחודש עקפה שווי שוק של טריליון דולר

מועדוני נוסעים / צילום: צילומי מסך

המאבק בין מועדוני הנוסעים מתחמם, וכל אחד רוצה לשלוט בדרך שבה תבחרו חופשה

לקראת הקיץ עלו לאוויר שתי פלטפורמות חדשות, שמסמנות את הטריטוריה החדשה של חברות התעופה ומנפיקות כרטיסי האשראי ● מה מציעה כל אחת מהשחקניות והאם זה יספיק כדי שנזמין דרכן גם בית מלון

אסף גריס ושירי הייסר, מנכ''לים משותפים ראובני פרידן / צילום: סלע קפיטל

חצי שנה אחרי הפרידה מיד2: משרד הפרסום ראובני־פרידן יטפל במתחרה madlan

ראובני־פרידן, שליווה את יד2 במשך כשמונה שנים, יעבור לטפל במתחרה madlan במסגרת תקציב פרסום המוערך בכ־10 מיליון שקל ● וגם: רשת בראון שבשליטת ישראל קנדה מרחיבה את פעילותה באירופה ונכנסת לראשונה לשוק המלונאות בגרמניה ● אירועים ומינויים

משה מזרחי, מייסד אינמוד / צילום: איל יצהר

בשווי של פחות ממיליארד דולר: משה מזרחי שוב מנסה לקנות את אינמוד

לאחר שדירקטוריון חברת האסתטיקה הרפואית דחה בתחילת השנה את הצעתו לרכישתה בשווי גבוה יותר – הגיש המייסד והיו"ר מזרחי הצעה נוספת, נמוכה יותר, הפעם ללא מאיר שמיר לצידו

מטוס של אל על / צילום: עידו וכטל

"בשל ההתפתחויות בין רוסיה לאוקראינה": אל על משהה טיסות למוסקבה

בשל ההסלמה בלחימה והאירועים התעופתיים האחרונים באזור, אל על הודיעה על השהיית הטיסות למוסקבה בימים הקרובים ● החברה תבחן מחדש את המצב בשבוע הבא, ובינתיים תציע לנוסעים חלופות ● זו הפעם השלישית בלבד מאז פרוץ המלחמה שבה אל על עוצרת את פעילות הקו, מה שמרמז על צפי להחמרה משמעותית

ירון גזית / צילום: תמר מצפי

אחרי 25 שנה: גלוברנדס נפרדת מווינסטון וקאמל; זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט

יבואנית מוצרי הטבק והחטיפים גלוברנדס לא הגיעה להסכמות עם חברת JTI וצפויה לאבד את זיכיון היבוא וההפצה, המהווה כ-45% מהכנסותיה ● זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט, שמעריכה כי ההיקף ההכנסות השנתי יעמוד על 2.2 מיליארד שקל ● בעקבות הדיווח מניית גלוברנדס צונחת

יקי פייטלסון, מנכ''ל ורוניס / צילום: תומר פולטין

לקראת רכישת ענק נוספת בסייבר הישראלי? מאחורי הזינוק במניית ורוניס

חברת אבטחת הסייבר ורוניס, שנסחרת בשווי של מעל 4 מיליארד דולר, עשויה להימכר לאחת מענקיות הפרייבט אקוויטי בארה"ב, ובהן קרן בלקסטון ● מניית ורוניס, שהוזכרה בעבר בגלובס כמועמדת לרכישה, עלתה ב־73% בחודשיים האחרונים, אך נסחרת בכמחצית משווייה בשיא

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בתל אביב ננעלה בעליות; מניות השבבים נפלו

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● מניית יבואנית מוצרי הטבק גלוברנדס צנחה, לאחר שבוטל הסכם ההפצה שלה עם חברת JTI ● איי.סי.אל הודיעה על עסקת יצוא אשלג להודו בסך 144 מיליון דולר ● קבוצת דלק הרחיבה את תוכנית הרכישה העצמית ל-200 מיליון שקל ● דריכות לקראת הדוח הכספי של מיקרון שיפורסם הלילה

משרדי מיקרון בסין / צילום: ap, Steve Helber

וול סטריט חיכתה לבשורה. מיקרון סיפקה את הסחורה, ובגדול

יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון ניפצה את התחזיות כמעט בכל פרמטר, סיפקה תחזית חזקה במיוחד לרבעון הבא וחתמה על חוזים ארוכי-טווח בהיקף של 22 מיליארד דולר ● הדוחות מחזקים את ההערכה שטירוף ההשקעות בתשתיות הבינה המלאכותית עדיין רחוק מסיום

עדי לויתן, מנכ''לית אנלייט / צילום: טל שחר

אנלייט בגיוס הון חסר תקדים של 2.6 מיליארד דולר עבור פרויקט באריזונה

חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית הודיעה על השלמת גיוס של 2.6 מיליארד ● המימון נועד להקמת מתחם אנרגיה סולארית ענק באריזונה ● עדי לויתן, מנכ"לית אנלייט: "ביטוי נוסף לעוצמת הפעילות של החברה בארה"ב ולאמון של מוסדות פיננסיים גלובליים מובילים באנלייט וב-Clēnera"

מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה – חגיגה במפעל לציון יום הרפובליקה / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה, netafimturkiye

חמת עזבה את טורקיה. מי החברות הישראליות שממשיכות לפעול במדינה?

סגירת מפעל הייצור של חמת באיזמיר באחרונה מצטרפת לנסיגה מתמשכת של חברות ישראליות מטורקיה מאז אמברגו הסחר שהטילה אנקרה ב־2024 ● עם זאת, חברות בהן נטפים וטבע עדיין שומרות על דריסת רגל שקטה במדינה, בעיקר עבור פעילות מקומית

שלומי נחאיסי / צילום: עמי גרופ

מתחם הקולנוע פלאנט בראשון לציון נמכר ב-300 מיליון שקל

קבוצת עמי גרופ, שבבעלות איש העסקים שלומי נחאיסי, רכשה את מתחם הקולנוע פלאנט מקבוצת תיאטראות ישראל ● לפי עמי גרופ, המתחם נמצא כיום ב-100% תפוסה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות שר האוצר

שר האוצר יציג תוכנית סיוע לענף ההייטק; בוחן תשלום מסים בדולרים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי יציג בשבוע הבא תוכנית סיוע לענף ההייטק על רקע התחזקות השקל, והגדיר את סביבת שער החליפין הנוכחית כ"ניו־נורמל" ● בנוסף, אמר כי נבחנת האפשרות לאפשר לחברות רב־לאומיות לשלם מסים בדולרים על סוגים מסוימים של הכנסות, אף שלדבריו "אין מדינה בעולם שמאפשרת את זה"

המרוויחות והמפסידות של גל ההנפקות בת''א עד כה / אילוסטרציה: Shutterstock

למעלה תוספים, למטה מאפים: המרוויחות והמפסידות של גל ההנפקות בת"א עד כה

אחרי חודש שיא בשוק ההנפקות, הניבה מניית גלעם של קרן פימי, כמו גם חברות הנדל"ן בסט ועלמדב, תשואות דו ספרתיות למשקיעים ● המאכזבות: "הנפקת השנה" תדהר, שבה איבדו המשקיעים עד כה כ-10%, ורוסטיק בייקרי שצנחה בלא פחות מ-23% מאז החלה להיסחר בת"א

אמיר אבולעפיה / צילום: באדיבות המצולם

עוד אלוף במיל׳ מצטרף לבורסת השמות לניהול הסניף הישראלי של ענקית הדיפנס

האלוף במיל' אמיר אבולעפיה מצטרף לעמיקם נורקין ולמועמדים נוספים שייפגשו בשבוע הבא עם מייסד אנדוריל לאקי פאלמר והמנכ”ל בריאן שימפף, במסגרת המירוץ לתפקיד ניהול פעילות החברה בישראל ● בינתיים, ענקית הדיפנס־טק ממשיכה לקדם שיתופי פעולה עם התעשיות הביטחוניות המקומיות

השותפים ב־DEEP 33. למעלה מימין: מייקל ברוכים, אורי אמסלם, ירדן גולן; למטה מימין: יואב רוזנברג, ליאור פרושאור, יעל ברששת / צילום: אוהד קב

קרן הדיפ־טק גייסה 200 מיליון דולר ורוצה להפוך את ישראל ל"טייוואן של ה־AI"

קרן Deep33, שהוקמה לפני כחצי שנה על ידי ליאור פרושאור והיזם האמריקאי מייקל ברוכים, גייסה 50 מיליון דולר מעל היעד ● יותר ממחצית מהמשקיעים הם זרים, בעיקר מארה"ב ומבריטניה, אך בגיוס השתתפו גם מוסדיים ישראליים, שעד לאחרונה נמנעו מהשקעות בדיפ־טק