גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

יניב אלפי, מנכ"ל יאנגו בישראל / צילום: אלירן אביטל
יניב אלפי, מנכ"ל יאנגו בישראל / צילום: אלירן אביטל

פחות משנה אחרי שנכנסה לישראל, אפליקציית המוניות יאנגו מבית יאנדקס מרחיבה מהיום (ב') את פעילותה בישראל עם פריסה לאזורים חדשים, בהם באר-שבע, חיפה והקריות. כיום פועלת יאנגו בתל-אביב ובסביבתה, באשקלון, באשדוד ובנתב"ג. יאנגו נמצאת בבעלות חברת התוכנה הרוסית יאנדקס הנסחרת בנאסד"ק. שווי החברה עומד על 11.2 מיליארד דולר.

הכניסה לישראל, לשוק שבו שולטת שחקנית אחת באופן מובהק בתחום אפליקציות המוניות Gett, הצריכה יצירתיות מצד המתחרה הטרייה - מה שהוביל לפטור מעמלות לנהגים שנרשמים לאפליקציה ואשר הסתיים בספטמבר האחרון. מאז משלמים אלפי הנהגים הרשומים ביאנגו 5% מסך הנסיעות שלהם או תשלום חודשי של 300 שקל ועוד 3% עמלה. לפי התחשיב הזה, נהגים משלמים כ-1,000 שקל בחודש. ב-Gett, לשם השוואה, נגבה מהנהגים סכום של 1,300 שקל בחודש לנסיעות ללא הגבלה בכל הארץ ו-800 שקל לנסיעות ללא הגבלה מחוץ לגוש דן.

בחודשים האחרונים העבירה יאנגו את התחרות מול Gett למודל אחר שמשקף תודעה צרכנית חריגה למדי בנוף המוניות, כשהנוסע יודע מראש את מחיר הנסיעה. "אין סיבה שבטיסה או בכל מוצר אחר את יודעת מראש כמה תשלמי, ובמונית זה כמו סרט מתח שתלוי גם במסלול שהנהג יבחר גם בכדי לקבל עוד 10 שקלים על הנסיעה", אומר מנכ"ל יאנגו בישראל, יניב אלפי, בשיחה עם "גלובס".

יאנגו לא רק מגלה לנוסע מראש את מחיר הנסיעה מראש (על סמך אלגוריתם שמבצע תחשיב לפי מרחק ועומסי תנועה), אלא היא גם מציעה לנוסע להמתין לנהג במקום שיחסוך לו כסף למשל אם יחצה את הכביש. חשיבות השירות במערך של יאנגו, שנשמע אולי כמו סיסמה קלישאתית, הוא דפוס שאלפי מדגיש לאורך כל השיחה, כשהוא מתגאה כי "הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגים. כשהמחיר ידוע לנוסע מראש, אין פתח לנהג לנהל עמו משא-ומתן אחרי שהוא לקח את הנסיעה. הנהג מתוגמל בעוד נסיעות שהוא מקבל תוך כדי נסיעה קיימת, והלו"ז שלו מתמלא".

אלפי לא מיתמם. הוא מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות שיא (דוגמת השעה 17:00) נהגי מוניות מכבים את האפליקציות כדי לצוד "נסיעות ברחוב", או תופעה לפיה נהגים מבטלים נסיעות בדרך לנוסע שהגדיר יעד של נסיעה לא מתגמלת מספיק.

אם יש היצע נסיעות רחוב בשעות מסוימות, למה שהנהגים יפעלו בחסדי האפליקציות?

"אנחנו מודעים לעובדה שבשעות השיא כשיש פקקים הנסיעות לא כיפיות, אבל אנחנו אומרים לנהג, 'אתה במשמרת, וצריך שישתלם לך לעבוד'. לכן בשעות השיא אנחנו מבטיחים תשלום מינימלי של 50 שקל לנסיעה ומשלימים אם הנוסע שילם פחות מזה. אנחנו רוצים שנהגים יעשו את התחשיב שלנו לכמה הם מרוויחים במשמרת ולא בכל נסיעה. נהג מצפה להרוויח 800 שקל לפחות במשמרת של 8 שעות. המודל שלנו אומר שגם אם יקבלו 35 שקל נסיעה במקום 40 שקל, כי התחשיב של התשלום מראש ישקף מחיר זול יותר מהמחירון - עם שירות יעיל, הנהג יעשה 10 נסיעות בשעתיים במקום חמש, ואז התגמול השעתי הממוצע שלו יגיע ל-100-120 שקל ברוטו (ללא דלק ותחזוקה)".

עד כמה הישראלים משלמים מחירים יקרים במוניות?

"יאנדקס פועלת ב-18 מדינות. אני יכול להגיד שביחס למערב אירופה, המחירים בישראל הם בטווח ממוצע-גבוה. ביחס למזרח אירופה, המחירים בארץ יקרים מאוד".

רמת השירות צנחה, וכמות החאפרים נסקה

אם הישראלים משלמים מחירים יקרים, מה יגידו התיירים? לאחרונה נכנסה יאנגו לג'ונגל המוניות בנתב"ג. מאז שאין בלעדיות לתחנה מסוימת בשטחי נמל התעופה, שורר כאוס במקום. אחרי שהנהגים ממתינים שעות עוד לפני שהם נכנסים לתור המוניות כדי לקבל נסיעה מנוסעים שזה עתה נחתו - הם לא מהססים להתנער מנסיעה ליעד קרוב מדי ולא מתגמל כספית. רמת השירות צנחה, וכמות החאפרים נסקה יחד עם הגידול במספר התיירים המבקרים בישראל.

"כל יום אנחנו נקראים לתגבר מוניות בנתב"ג. גם פה החשיבה של הנהגים שלנו היא דרך יעילות, משום שאצלנו נהגים מקבלים נסיעה רק אחרי שהיא הוזמנה באפליקציה, גם על-ידי תיירים שמכירים אותנו מארצות אחרות. הנסיעות לא מתבצעות מהתור הרגיל של נהגי המוניות אלא מנקודת מפגש אחרת".

אז אתה תומך במכרז להסדרת הנסיעות מנתב"ג.

"חייב להיות שם סדר בלי קשר למכרז. המצב הקיים טוב יותר בכך שהוא פתח את נתב"ג לכלל הנהגים, אבל מצד שני יש לזה השלכות של שירות ירוד. אי-אפשר לזלזל במישהו שיושב 8-10 שעות במכונית וצריך להיות מגולח, לבוש יפה וגם נחמד ושירות, כשהאוטו שלו חייב להיות מבריק. אני לא מקל ראש במוניטין הבעייתי, אבל הוא מתחיל בזה שאין חסמים. כדי להיות נהג מונית מה שצריך זה רישיון נהיגה ולעבור קורס, בסיומו מקבלים רישיון לנהוג על מונית. אפשר להגיד שאין סינון מעבר לזה".

בישראל פועלים כ-23 אלף נהגי מוניות שפועלים בענף לא פשוט. למטבע של הנסיעה במונית יש שני צדדים, ודי להסתכל על מפת הפקקים בתל-אביב בחסות עבודות הרכבת הקלה, כדי להבין שסף העצבים במונית מטפס מהר בקלות. אם לא די בכך, לפני כחודש זרק שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פצצה לאוויר, כשאמר כי בכוונתו לבחון כניסה מחודשת של UBER לישראל באמצעות נהגים פרטיים לנסיעות קארפול (שיתופיות).

נזכיר כי הניסיון הקודם של אובר להיכנס לישראל הסתיים ב-2017 עם הגשת כתבי אישום נגד החברה בגין הפעלת שירותי נסיעה ללא רישיון משרד התחבורה. חצי שנה אחרי הגשת כתבי האישום לובי נהגי המוניות זקף לעצמו הישג עם צו מניעה קבוע נגד אובר בישראל. מאז, אובר פועלת במתכונת של מוניות "רגילות" בפעילות מצומצמת, ולא במתכונת ה"אוברית" הקלאסית של נהגים פרטיים במכוניות שלהם.

לדברי אלפי, "בכל העולם אנחנו מתחרים באובר או ב-lyft. אנחנו לא מפחדים מתחרות. השוק צריך להיות פתוח לזה. במדינות אחרות זה הביא אותנו לפתח טכנולוגיה שתדע לתת פייט. אובר עלתה לכותרות על מקרים של תקיפת נוסעים כולל רצח (של 6 נוסעים במישיגן ארה"ב, מ' ר' ח'). זה גם משהו שחייב אותנו להגיב, והתקנו כפתורי מצוקה בתוך כל המוניות שלנו. אפשר לנצח דברים אם יודעים לתת ללקוח שירות יחד עם מחיר".

"כשהשירות הוא טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

רוב הנהגים משתמשים גם באובר וגם ב-Gett זה בטח לא אידאלי מבחינתכם. 

"אי-אפשר לעצור את השוק מתחרות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד. בשווקים אחרים יש לנו יותר משחקן אחד להתמודד מולו. המסקנה היא שהטכנולוגיה הטובה יותר היא זו שמנצחת".

קל יותר להתחרות כשיש לכם גב כלכלי בדמות יאנדקס.

"זה גב שיש לו משמעות. בכל העולם סגמנט המוניות של יאנדקס נמצא בצמיחה. רווחי חטיבת 'יאנדקס טקסי' עלו בשני הרבעונים האחרונים ב-58% במספר הנסיעות, כשהכנסות לסגמנט המוניות עלו ברבעון השלישי של 2019 ב-89%, והן מהוות 21% מכלל הפעילות של יאנדקס. לא יכולנו לגדול בלי לפתוח שווקים או לפתוח עוד אזורים".

המתחרים שלכם מציעים שירותי משלוחים ועוד שירותים משלימים. אתם לא שם.

"בעולם יש לנו שירות של משלוחי מזון, 'יאנדקס פוד', ומשלוחים באמצעות רכבים מסחריים. אלה לא שירותי נישה אלא שירותים עם מספרים משמעותיים. בישראל אנחנו עוד צעירים. נלמד את השוק וניכנס לעוד תחומים. אנחנו מסתכלים למשל על Wolt (שירות משלוחי המזון) ולמדים שכשהשירות הוא טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו. אם הצלחנו בפחות משנה לגרום לכמה אלפי נהגים להסתכל אחרת על שירות ללקוח ולהבין שאין טעם לגבות כסף בדרכים עקומות, נוכל ליישם את זה בדברים נוספים".

בסוף החודש תיחנך תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב - עוד מכה למוניות שמהוות אלטרנטיבה לנסיעה בשבת.

"אפשר להגיד שגם קורקינטים ואופניים זו תחרות למוניות, אבל ההשקפה שלי היא אחרת. הציבור צריך שכל האופציות יהיו מונגשות לו. אני לא אחליט בשבילך מה האופציה הנכונה ביותר לנסיעה בזמן מסוים. יהיו אוטובוסים בתל-אביב בשבת? זה מצוין לי. המחירים משתלבים עם מה שהלקוח מוכן לשלם עבור אמצעי ההגעה שלו ממקום למקום. לא כל הנסיעות שמתקיימות כיום בשבתות הן באמצעות מוניות, והתחרות תשפר את הנהגים. נהג מונית יודע שיש לך אופציה לקחת אוטובוס - והוא יתחרה מולו. תחרות זה תמיד דבר טוב".

יאנדקס פועלת גם בתחום התחבורה האוטונומית. מתי ייכנסו מוניות לתחום הזה?

"זה לא משהו שיקרה בקרוב. בכל מקרה, יאנגו נמצאת בצד של הנהגים ופחות של האוטומציה". 

עוד כתבות

השבוע בעולם / צילום: רויטרס - PA Images

האם ארה"ב נוטשת את אוקראינה והאם חייזרים מתקרבים על גבו של אסטרואיד

אוקראינה חוששת שהפעם ארה"ב מתכוונת ברצינות לנטוש אותה ● פצצת המכסים מתקתקת - וטראמפ עושה עסקים עם קומוניסטים מכובדים מאוד ● שרת האוצר הבריטית מוחה דמעות ● ביבשת אמריקה הבוחרים מחפשים שמאל קיצוני ● עצם בין כוכבי סר לביקור ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סמל יאיר אליהו ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמל אסף זמיר ויאיר אליהו נפלו בקרב ברצועת עזה

סמל אסף זמיר מדימונה נפל מירי נ"ט בדרום רצועת עזה, יאיר ז"ל נפל בתאונה מבצעית ● מקור בארגוני הטרור הפלסטינים לערוץ אל-חדת' הסעודי: חמאס עדכן שהוא ימסור הערב למתווכות את תשובתו להצעה ● דיווח באל-מיאדין הלבנוני: כוחות מיוחדים של צה"ל פעלו קרקעית באזור דמשק ● 50 חטופים - 637 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock

זו חברת התעופה שלא תשוב לפעול בישראל בחודשי הקיץ

אייר אינדיה, חברת התעופה היחידה שמפעילה טיסות ישירות להודו, האריכה את השהיית הטיסות לישראל ● החברה מוותרת על הקיץ בישראל - אלה היעדים דרכם תוכלו לטוס להודו

צילום: Shutterstock

מדד ה-S&P 500 הציג "צלב מוזהב" לראשונה מאז 2023 - אלו המשמעויות

בזמן שמדד ה-S&P 500 נסחר ברמות שיא, ביום שלישי האחרון, הממוצע הנע של המדד ל-50 יום חצה את הממוצע הנע שלו ל-200 יום כלפי מעלה - מה שיצר חיתוך המכונה "צלב מוזהב" ● ניתוח היסטורי שבוצע במרקטוואץ' העלה כי ברוב המקרים, בשנה שבאה לאחר "צלב מוזהב", התשואה גדולה יותר מאשר בתקופות אחרות

אלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי. פרש מצה''ל ב-2018 / צילום: דובר צה''ל

קטארגייט: האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי נחקר באזהרה

מרדכי - שפרש מצה"ל ב-2018 אחרי ששימש בין היתר כמתאם פעולות הממשלה בשטחים - הוא בעלי חברה החשודה כי העבירה מאות אלפי שקלים ליונתן אוריך, יועצו הקרוב של רה"מ נתניהו, במהלך 2024 - זאת לכאורה לטובת קמפיין לטובת קטאר ● מטעמו של מרדכי נמסר: "פולי מרדכי שירת ומשרת את מדינת ישראל מזה עשרות שנים, ולא דבק רבב בפעילותו"

גירושים. שיתוף נכסים עשוי להיווצר גם בלי כוונה מפורשת / אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש הכריע: בעל ישלם לגרושתו 50 מיליון דולר - "אחד המקרים המקוממים"

סכסוך גירושים באלפיון העליון הוביל להכרעה דרמטית נגד מי שנקבע כי השתמש במומחיותו למקלטי מס ונאמנויות, כדי להסתיר רכוש משפחתי בהיקף של 75 מיליון דולר ● האישה צפויה לקבל כמחצית מהרכוש ומהבית, ובסך-הכול כ-50 מיליון דולר ● עורכי דינו של הבעל: "בפסק הדין נפלו טעויות חריפות, נערער"

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

ירידות באירופה; טראמפ: מדינות יתחילו לשלם מכסים ב-1 באוגוסט

טראמפ הודיע כי 10 עד 12 מדינות יקבלו הודעה היום בנוגע לשיעור המכס שיוטל עליהן, וכי מכסים בטווח שנע בין 10% ל-70% ייכנסו לתוקף בתחילת אוגוסט ● דאקס מאבד 0.7%, קאק נסוג ב-0.9% והפוטסי נחלש ב-0.2% ● הביטקוין ירד ביממה האחרונה ב-0.6%, וכעת ערכו של מטבע אחד עומד על כ-108,870 דולר ● היום יום העצמאות בארה"ב - לא יערך מסחר בוול סטריט

ליז טראס מתפטרת מראשות ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

ראש ממשלת בריטניה לשעבר: "הניסוי של עצמאות הבנקים המרכזיים נכשל"

45 יום בלבד כיהנה ליז טראס כראש ממשלת בריטניה, אך היא מתעקשת שלא מדובר בכישלון ● בראיון מיוחד לגלובס היא מתארת כיצד התנגדות הממסד הכלכלי ותגובת השווקים לתקציב שהובילה הביאו להדחתה ● היא תוקפת את הבנק המרכזי, מתייצבת מאחורי ישראל והמבצע באיראן, ויש לה גם אזהרה: "אם לא נשמור על ערכי המערב, נגיע לנקודת אל־חזור"

מטוסי קרב איראניים באספהאן / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

רגע אחרי הפסקת האש, איראן יוצאת לעסקת ענק. על הפרק: מטוסי קרב חדשים

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מיד לאחר כינון הפסקת האש, שר ההגנה האיראני המריא לסין עם מטרה אחת: לרכוש מטוסי קרב מדגם J-10C ● מדובר בחלופה זולה יותר למטוסי סוחוי 35 שלא סופקו לאיראן למרות הבטחות מצד רוסיה, ובקפיצת מדרגה טכנולוגית עבור הצי המיושן של הרפובליקה האסלאמית

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

היקב עם המיתוג המוזר שמוכר 10,000 בקבוקים בשנה

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית פוסט ברשת Truth, 26.6.25 / צילום: ap, Michael Perez

חנינה בלי הרשעה: האם הנשיא יכול לחלץ את נתניהו ממשפט?

הקריאה של הנשיא האמריקאי להפסיק את משפט נתניהו העלתה לשיח את האפשרות שהנשיא הרצוג יעניק לו חנינה ● אלא שנתניהו טרם הורשע בדבר, מה שמקשה על כניסה למסלול הזה ● וגם: מה חשב בזמן אמת אהרן ברק על הרעיון?

נתב''ג / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט יחזרו? טרמינל 1 ייפתח באוגוסט

טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש בתחילת החודש הבא - מה שמעלה את הסיכוי שחברות הלואו קוסט יקדימו את חזרתן לארץ ● חזרתן של החברות עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות, שהתייקרו מאוד מאז תחילת המלחמה

כוחות צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

1 מכל 3 צעירים בסיכון להתמכרות: חיילים בסדיר ומילואימניקים צעירים בסיכון מוגבר

נתוני המרכז הישראלי להתמכרויות ולבריאות הנפש מגלים שמאז 2018 קפץ מספר המדווחים על בעיית התמכרות בכ־150% ● ובקרב בני 18־26 התופעה רחבה עוד יותר ● מנהלי המרכז מסבירים כיצד רצף המשברים בארץ מרחיב את מעגל ההתמכרויות ואיזה טיפול יחולל שינוי אמיתי

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי ממשיכה למכור מניות בטחוניות: הציפה רווחים של כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה

הקרן, שמוביל ישי דוידי, מכרה אמש מניות עשות אשקלון ברבע מיליארד שקל - בהמשך למימושים בפי.סי.בי, אורביט ותאת

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המהפכה בדיני החוזים יוצאת לדרך: כך היא תעבוד

ועדת החוקה אישרה את הצעת החוק שהוביל היו"ר שמחה רוטמן לביטול הפסיקה המאפשרת לבתי משפט לפרש חוזים בהתאם לכוונת הצדדים ● במקומה, הצדדים לחוזה הם שיקבעו כיצד לפרשו, זולת מספר החרגות ● בענף חלוקים לגבי ההשלכות ונערכים לשינוי דרמטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיאים חדשים בעקבות דוח התעסוקה שהפתיע לטובה

נאסד"ק עלה ב-1% ● הנשיא טראמפ אמר שג'רום פאוול "צריך להתפטר מיד" בפוסט שפרסם אתמול בלילה ברשת Truth Social ● תשואות האג"ח עולות והדולר מתחזק ● הסיכויים להורדת ריבית בקרוב ירדו דרמתית ● דרמה כלכלית בבריטניה: שרת האוצר, רייצ'ל ריבס, פרצה בבכי בפרלמנט ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות במדינה

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: ap, Bernat Armangue

"אין כוח בעולם שיעצור עכשיו פרויקט תמ"א": בוועדות התכנון משנים גישה במתן היתרי בנייה

ההרס הרב שגרמו הטילים מאיראן העלה את הצורך בפתרונות מיגון מיידיים ● משיחות עם גורמים ובעלי תפקידים ברשויות ניכר כי לנגד עיניהם עומד הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בוועדות, לצד פתרונות כמו היתרים מהירים להריסה, או מכירת דירות שנפגעו למדינה ● כמו כן, מורגשת ירידה בסרבנות לפרויקטים מצד דיירים ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע טיפס לכמעט 14 אלף שקל באפריל. מה קרה בהייטק?

מנתוני הלמ"ס עולה כי השכר הממוצע למשרת שכיר בישראל בחודש אפריל הגיע ל-13,905, עלייה של 3.6% לעומת אפריל 2024 ● מספר משרות השכיר של ישראלים עמד על כ-4.1 מיליון, עלייה של 2.1% לעומת אפריל אשתקד ● בהייטק, השכר הריאלי דווקא נמצא בירידה

גל קרובינר, מנכ''ל פאגאיה / צילום: יח''צ פאגאיה

מנכ"ל פאגאיה רוצה לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים

שלוש שנים לאחר הדרמה שנלוותה להנפקת פאגאיה בנאסד"ק, מציגה החברה לראשונה רווח נקי ● גל קרובינר, מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, מסמן יעד שאפתני: "להוכיח שאפשר לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים מישראל" ● ההמלצה שלו ליזמים צעירים: "להשקיע בבחירת השותפים, ולהבין שזה כמעט כמו נישואים"