גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

יניב אלפי, מנכ"ל יאנגו בישראל / צילום: אלירן אביטל
יניב אלפי, מנכ"ל יאנגו בישראל / צילום: אלירן אביטל

פחות משנה אחרי שנכנסה לישראל, אפליקציית המוניות יאנגו מבית יאנדקס מרחיבה מהיום (ב') את פעילותה בישראל עם פריסה לאזורים חדשים, בהם באר-שבע, חיפה והקריות. כיום פועלת יאנגו בתל-אביב ובסביבתה, באשקלון, באשדוד ובנתב"ג. יאנגו נמצאת בבעלות חברת התוכנה הרוסית יאנדקס הנסחרת בנאסד"ק. שווי החברה עומד על 11.2 מיליארד דולר.

הכניסה לישראל, לשוק שבו שולטת שחקנית אחת באופן מובהק בתחום אפליקציות המוניות Gett, הצריכה יצירתיות מצד המתחרה הטרייה - מה שהוביל לפטור מעמלות לנהגים שנרשמים לאפליקציה ואשר הסתיים בספטמבר האחרון. מאז משלמים אלפי הנהגים הרשומים ביאנגו 5% מסך הנסיעות שלהם או תשלום חודשי של 300 שקל ועוד 3% עמלה. לפי התחשיב הזה, נהגים משלמים כ-1,000 שקל בחודש. ב-Gett, לשם השוואה, נגבה מהנהגים סכום של 1,300 שקל בחודש לנסיעות ללא הגבלה בכל הארץ ו-800 שקל לנסיעות ללא הגבלה מחוץ לגוש דן.

בחודשים האחרונים העבירה יאנגו את התחרות מול Gett למודל אחר שמשקף תודעה צרכנית חריגה למדי בנוף המוניות, כשהנוסע יודע מראש את מחיר הנסיעה. "אין סיבה שבטיסה או בכל מוצר אחר את יודעת מראש כמה תשלמי, ובמונית זה כמו סרט מתח שתלוי גם במסלול שהנהג יבחר גם בכדי לקבל עוד 10 שקלים על הנסיעה", אומר מנכ"ל יאנגו בישראל, יניב אלפי, בשיחה עם "גלובס".

יאנגו לא רק מגלה לנוסע מראש את מחיר הנסיעה מראש (על סמך אלגוריתם שמבצע תחשיב לפי מרחק ועומסי תנועה), אלא היא גם מציעה לנוסע להמתין לנהג במקום שיחסוך לו כסף למשל אם יחצה את הכביש. חשיבות השירות במערך של יאנגו, שנשמע אולי כמו סיסמה קלישאתית, הוא דפוס שאלפי מדגיש לאורך כל השיחה, כשהוא מתגאה כי "הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגים. כשהמחיר ידוע לנוסע מראש, אין פתח לנהג לנהל עמו משא-ומתן אחרי שהוא לקח את הנסיעה. הנהג מתוגמל בעוד נסיעות שהוא מקבל תוך כדי נסיעה קיימת, והלו"ז שלו מתמלא".

אלפי לא מיתמם. הוא מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות שיא (דוגמת השעה 17:00) נהגי מוניות מכבים את האפליקציות כדי לצוד "נסיעות ברחוב", או תופעה לפיה נהגים מבטלים נסיעות בדרך לנוסע שהגדיר יעד של נסיעה לא מתגמלת מספיק.

אם יש היצע נסיעות רחוב בשעות מסוימות, למה שהנהגים יפעלו בחסדי האפליקציות?

"אנחנו מודעים לעובדה שבשעות השיא כשיש פקקים הנסיעות לא כיפיות, אבל אנחנו אומרים לנהג, 'אתה במשמרת, וצריך שישתלם לך לעבוד'. לכן בשעות השיא אנחנו מבטיחים תשלום מינימלי של 50 שקל לנסיעה ומשלימים אם הנוסע שילם פחות מזה. אנחנו רוצים שנהגים יעשו את התחשיב שלנו לכמה הם מרוויחים במשמרת ולא בכל נסיעה. נהג מצפה להרוויח 800 שקל לפחות במשמרת של 8 שעות. המודל שלנו אומר שגם אם יקבלו 35 שקל נסיעה במקום 40 שקל, כי התחשיב של התשלום מראש ישקף מחיר זול יותר מהמחירון - עם שירות יעיל, הנהג יעשה 10 נסיעות בשעתיים במקום חמש, ואז התגמול השעתי הממוצע שלו יגיע ל-100-120 שקל ברוטו (ללא דלק ותחזוקה)".

עד כמה הישראלים משלמים מחירים יקרים במוניות?

"יאנדקס פועלת ב-18 מדינות. אני יכול להגיד שביחס למערב אירופה, המחירים בישראל הם בטווח ממוצע-גבוה. ביחס למזרח אירופה, המחירים בארץ יקרים מאוד".

רמת השירות צנחה, וכמות החאפרים נסקה

אם הישראלים משלמים מחירים יקרים, מה יגידו התיירים? לאחרונה נכנסה יאנגו לג'ונגל המוניות בנתב"ג. מאז שאין בלעדיות לתחנה מסוימת בשטחי נמל התעופה, שורר כאוס במקום. אחרי שהנהגים ממתינים שעות עוד לפני שהם נכנסים לתור המוניות כדי לקבל נסיעה מנוסעים שזה עתה נחתו - הם לא מהססים להתנער מנסיעה ליעד קרוב מדי ולא מתגמל כספית. רמת השירות צנחה, וכמות החאפרים נסקה יחד עם הגידול במספר התיירים המבקרים בישראל.

"כל יום אנחנו נקראים לתגבר מוניות בנתב"ג. גם פה החשיבה של הנהגים שלנו היא דרך יעילות, משום שאצלנו נהגים מקבלים נסיעה רק אחרי שהיא הוזמנה באפליקציה, גם על-ידי תיירים שמכירים אותנו מארצות אחרות. הנסיעות לא מתבצעות מהתור הרגיל של נהגי המוניות אלא מנקודת מפגש אחרת".

אז אתה תומך במכרז להסדרת הנסיעות מנתב"ג.

"חייב להיות שם סדר בלי קשר למכרז. המצב הקיים טוב יותר בכך שהוא פתח את נתב"ג לכלל הנהגים, אבל מצד שני יש לזה השלכות של שירות ירוד. אי-אפשר לזלזל במישהו שיושב 8-10 שעות במכונית וצריך להיות מגולח, לבוש יפה וגם נחמד ושירות, כשהאוטו שלו חייב להיות מבריק. אני לא מקל ראש במוניטין הבעייתי, אבל הוא מתחיל בזה שאין חסמים. כדי להיות נהג מונית מה שצריך זה רישיון נהיגה ולעבור קורס, בסיומו מקבלים רישיון לנהוג על מונית. אפשר להגיד שאין סינון מעבר לזה".

בישראל פועלים כ-23 אלף נהגי מוניות שפועלים בענף לא פשוט. למטבע של הנסיעה במונית יש שני צדדים, ודי להסתכל על מפת הפקקים בתל-אביב בחסות עבודות הרכבת הקלה, כדי להבין שסף העצבים במונית מטפס מהר בקלות. אם לא די בכך, לפני כחודש זרק שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פצצה לאוויר, כשאמר כי בכוונתו לבחון כניסה מחודשת של UBER לישראל באמצעות נהגים פרטיים לנסיעות קארפול (שיתופיות).

נזכיר כי הניסיון הקודם של אובר להיכנס לישראל הסתיים ב-2017 עם הגשת כתבי אישום נגד החברה בגין הפעלת שירותי נסיעה ללא רישיון משרד התחבורה. חצי שנה אחרי הגשת כתבי האישום לובי נהגי המוניות זקף לעצמו הישג עם צו מניעה קבוע נגד אובר בישראל. מאז, אובר פועלת במתכונת של מוניות "רגילות" בפעילות מצומצמת, ולא במתכונת ה"אוברית" הקלאסית של נהגים פרטיים במכוניות שלהם.

לדברי אלפי, "בכל העולם אנחנו מתחרים באובר או ב-lyft. אנחנו לא מפחדים מתחרות. השוק צריך להיות פתוח לזה. במדינות אחרות זה הביא אותנו לפתח טכנולוגיה שתדע לתת פייט. אובר עלתה לכותרות על מקרים של תקיפת נוסעים כולל רצח (של 6 נוסעים במישיגן ארה"ב, מ' ר' ח'). זה גם משהו שחייב אותנו להגיב, והתקנו כפתורי מצוקה בתוך כל המוניות שלנו. אפשר לנצח דברים אם יודעים לתת ללקוח שירות יחד עם מחיר".

"כשהשירות הוא טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

רוב הנהגים משתמשים גם באובר וגם ב-Gett זה בטח לא אידאלי מבחינתכם. 

"אי-אפשר לעצור את השוק מתחרות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד. בשווקים אחרים יש לנו יותר משחקן אחד להתמודד מולו. המסקנה היא שהטכנולוגיה הטובה יותר היא זו שמנצחת".

קל יותר להתחרות כשיש לכם גב כלכלי בדמות יאנדקס.

"זה גב שיש לו משמעות. בכל העולם סגמנט המוניות של יאנדקס נמצא בצמיחה. רווחי חטיבת 'יאנדקס טקסי' עלו בשני הרבעונים האחרונים ב-58% במספר הנסיעות, כשהכנסות לסגמנט המוניות עלו ברבעון השלישי של 2019 ב-89%, והן מהוות 21% מכלל הפעילות של יאנדקס. לא יכולנו לגדול בלי לפתוח שווקים או לפתוח עוד אזורים".

המתחרים שלכם מציעים שירותי משלוחים ועוד שירותים משלימים. אתם לא שם.

"בעולם יש לנו שירות של משלוחי מזון, 'יאנדקס פוד', ומשלוחים באמצעות רכבים מסחריים. אלה לא שירותי נישה אלא שירותים עם מספרים משמעותיים. בישראל אנחנו עוד צעירים. נלמד את השוק וניכנס לעוד תחומים. אנחנו מסתכלים למשל על Wolt (שירות משלוחי המזון) ולמדים שכשהשירות הוא טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו. אם הצלחנו בפחות משנה לגרום לכמה אלפי נהגים להסתכל אחרת על שירות ללקוח ולהבין שאין טעם לגבות כסף בדרכים עקומות, נוכל ליישם את זה בדברים נוספים".

בסוף החודש תיחנך תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב - עוד מכה למוניות שמהוות אלטרנטיבה לנסיעה בשבת.

"אפשר להגיד שגם קורקינטים ואופניים זו תחרות למוניות, אבל ההשקפה שלי היא אחרת. הציבור צריך שכל האופציות יהיו מונגשות לו. אני לא אחליט בשבילך מה האופציה הנכונה ביותר לנסיעה בזמן מסוים. יהיו אוטובוסים בתל-אביב בשבת? זה מצוין לי. המחירים משתלבים עם מה שהלקוח מוכן לשלם עבור אמצעי ההגעה שלו ממקום למקום. לא כל הנסיעות שמתקיימות כיום בשבתות הן באמצעות מוניות, והתחרות תשפר את הנהגים. נהג מונית יודע שיש לך אופציה לקחת אוטובוס - והוא יתחרה מולו. תחרות זה תמיד דבר טוב".

יאנדקס פועלת גם בתחום התחבורה האוטונומית. מתי ייכנסו מוניות לתחום הזה?

"זה לא משהו שיקרה בקרוב. בכל מקרה, יאנגו נמצאת בצד של הנהגים ופחות של האוטומציה". 

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח לעמ

נתניהו: דנתי עם פומפיאו בנושא סיפוח בקעת הירדן. האם זה באמת קרה?

ראש מחלקת המזרח התיכון, דייויד שנקר: נתניהו לא העלה את הנושא בפני פומפיאו

המומלצים לסוף השבוע

שלושה בסקירה אחת: ספרים לסוף השבוע

כמה המלצות למי שרוצים להעביר את הסופ"ש בבית: "גחליליות בלילה", "שלג" של רונית מטלון ו"חדר ענק נפתח" של מעיין בן אריה

פרשת הצוללות/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

"גלובס" מאמ;לק: כל מה שצריך לדעת על פרשת הצוללות ב-5 שלבים

האם שיקולים זרים גברו על שיקולי הביטחון? כיצד מיקי גנור הפך מעד מדינה לנאשם המרכזי? ומה יקרה הלאה? ● "גלובס" מאמ;לק

בוריס ג'ונסון וג'סטין טרודו / צילום: Yui Mok, רויטרס

ממבחן פיזה עד מימון מפלגות - כמה אתם שולטים בחדשות?

מי צחקו על דונלד טראמפ, ממה הזהיר ה-FBI ובכמה זמן מקצר נתיב הקארפול את הנסיעה? 10 שאלות מסיפורים שהיו השבוע בחדשות

עדר פרות בארה"ב/ צילום: רויטרס, Christinne Muschi

חזון החלבונים המתוכנתים: המהפכה שעשויה לחסל את תעשיית הבשר

חברי צוות החשיבה העצמאי RethinkX, שהקימו יזם ומרצה בסטנפורד ומשקיע מלונדון, משרטטים עולם חדש ומופלא של חלבונים מעובדים, אבל בריאים וזולים ● מתכנון מולקולות במחשב ועד יצירת טעמים חדשים בעזרת שפים, כך טכנולוגיות מעולם התרופות עשויות לחולל מהפיכה

יואב קיש / צילום: דוברות הכנסת

"בא מהצורך לשמור על הימין": ח"כ קיש יתמוך בסער לראשות הליכוד

בתוך כך מצטרף קיש לח"כ מיכל שיר שכבר הביעה תמיכה בסער ● בראיון ל"פגוש את העיתונות"  קיש ציין כי יש אנשים רבים בליכוד החושבים כמוהו

מלון Martinez קאן, צרפת / צילום: שאטרסטוק

10 המלונות היקרים בעולם: מה תקבלו בתמורה ל-150 אלף דולר ללילה?

בניו יורק ובדובאי, בפיג'י או בווגאס: במלונות האלו לא מציעים רק ספא או ארוחת בוקר ● מפל פרטי, ציורים של פיקאסו ומאטיס על הקירות, באטלר צמוד ומרפסת בשטח 250 מ"ר משקיפה הישר לסנטרל פארק ● שם המשחק הוא כסף. והרבה ● צ'ק אין לסופ"ש

רוחאני. מסר פייסני לארה"ב  / צילום: רויטרס

החרם הכלכלי מעיק, אז מדוע ההנהגה באיראן אופטימית

בממשל טהראן הצליחו לדכא את המהומות במדינה, ונהנים גם מהצטרפותן של שש מדינות אירופיות למנגנון עקיפת הסנקציות האמריקאיות

מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס

העינים נשואות לבחירות בארה"ב: אם לא טראמפ אז לפחות בלומברג

במקביל למערכת הבחירות הישראלית לכנסת ה-23, ארה"ב צועדת לתוך שנת בחירות מורכבת ומשוסעת יותר מאי פעם ● נהוג באמריקה שמנהיג מכהן ממשיך לשמונה שנות כהונה, אך טראמפ הוא שונה, וכך גם כל ההתנהלות סביבו, הקמפיין שלו, ואף התמיכה הציבורית בו

אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילומים: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין

משפט שלמה של אוחנה ומנדלבליט: העימות של שר המשפטים והיועמ"ש על ממלא-המקום של שי ניצן

אמיר אוחנה מאמין ששלמה למברגר יכול לכהן כמ"מ פרקליט המדינה ● אבל למברגר הוא המועמד המועדף של היועמ"ש, ולאוחנה חשוב להראות שהוא הבוס ● למה ליאת בן-ארי לא מועמדת להחליף את שי ניצן? יכול להיות שהתשובה נמצאת בכלל אצל בודהא ● פרשנות

צילום: איל יצהר. צולם במפעל חלל של התעשייה האווירית

הישראלית הבכירה בתחום החלל ממליצה לישראל לשגר אישה לירח

ד"ר דגנית פייקובסקי, מהדמויות הבכירות בתחום האסטרונאוטיקה בעולם, מסבירה למה כדאי להשקיע בחלל, ולמה מומלץ למדינת ישראל שהאדם הבא שתשלח לחלל יהיה דווקא אישה

יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת

ח"כ עמר בר-לב מנסה לגייס 61 חתימות להמלצה על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

חבר הכנסת מהעבודה-גשר אמר באירוע שבתרבות: צריך הרבה אומץ במפלגות השונות בשביל להבין שאולי זאת האפשרות היחידה שתמנע מאיתנו את הבחירות השלישיות – ולוותר על הרבה אגו" ● במקביל, נודע שמאחורי הקלעים אדלשטיין קיבל פניות להקמת מממשלה בראשותו

מתקן הפקת נפט/  צילום: רויטרס, Axel Schmidt

יצרניות הנפט יצמצמו את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ליום

שרי האנרגיה מכמה ממעצמות הנפט הגדולות בעולם הודיעו היום כי נתקבלה הסכמה להעמיק את ההפחתה בייצור הנפט ● כתוצאה מכך, מחירי הנפט מזנקים כעת ב-1.3%

צילום האלבום

"9" של האחיות כרקוקלי: מרקיד וקולי

"9" של האחיות כרקוקלי עונה על כל כללי הז'אנר, אבל לא מצליח לפרוץ את גבולותיו

יעקב קוינט / צילום: שלמי יוסף

הצעה של מנהל רשות החברות מצמצמת את השיתוק שפוגע באזרח

פסיקות בית המשפט יצרו חוסר עקביות במה מותר ומה אסור לממשלות מעבר ● מנהל רשות החברות מציע להפוך את הכללים ● פרשנות

ספרים דצמבר / צילום: איל יצהר, גלובס

הגיבורים של סאלי רוני גם רוצים לחיות נכון; ויליאם פוקנר לא חס על קוראיו

ויליאם פוקנר אינו חס על הקוראים שלו, וגם בספר 'הקול והזעם' הקורא נדרש למאמץ מנטלי לא מבוטל ● סאלי רוני בראה ב'אנשים נורמלים' גיבורים פצועים בנפשם, לא לוותר לעצמם - למרות הקושי הכרוך בלהיות "נורמלי" ו"נכון"

תמרה דה למפיקה - Gettyimages ישראל

סלפי של פעם: ההזדמנות להיחשף לנשים אמיצות שהעזו גם לצייר את עצמן

הסרט 'דיוקן של נערה עולה באש' הוא אחת הסנוניות בגל של יצירות ששוטף את אירופה כדי להזכיר לנו שנשים צוירו לאורך השנים גם בידי נשים

וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ

הנציגה השבדית לא צריכה לייקים: עסקת החבילה של הוולוו החדשה

ביצועים של מכונית ספורט אימתנית, עידון ואיפוק של מכונית מנהלים וזיהום נמוך יחסית ● תמורת 290 אלף שקל, עד לעדכון הצפוי במס, השבדית הנטענת של וולוו מציעה תמורה מרשימה לכסף

שרון שפורר / צילום: כדיה לוי, גלובס

חם לה בגיהנום: שרון שפורר ניצחה את אפי נוה ולא מוכנה לשתוק

"חופשת הלידה שלי הלכה על דגמי ואפי נוה", מספרת העיתונאית שרון שפורר ● ב"אוף דה רקורד" היא מסבירה איך זה שהיא מסכימה עם הביביסטים בביקורת על מערכת המשפט, ולמה גיא פלג ואביעד גליקמן מגיעים לשחיתות מאוחר מדי ● ומה הבעיה שלה עם "גלובס"? ●  האזינו

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

נתוני תעסוקה הקפיצו את וול סטריט; הדאו ג'ונס עלה 1.2%

קרטל הנפט אופ"ק יחד עם מעצמות נפט נוספות הגיעו להחלטה לצמצם את תפוקה הנפט ● בחודש נובמבר, כלכלת ארה"ב הוסיפה 266 אלף מקומות עבודה וזאת מעל לתחזיות האנליסטים שצפו תוספת של 186 אלף מקומות עבודה בלבד ● שיעור האבטלה המשיך לשבור שיאים וירד ל-3.5% ● כעת יורדת הסבירות שהפד יוריד את הריבית ● תשואות האג"ח הממשלתיות קפצו בהתאם