גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לקוחות היוקרה הם הלחם והחמאה שלנו. אנחנו מוותרים על הרבה הכנסות בשבילם"

על ההתקוממות מצד הנוסעים, הזינוק במספר הלקוחות והמהלכים שסותרים את האג'נדה הרשמית ● מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, משיק מהלך אסטרטגי לא נטול סיכונים ומתיישב לשיחה עם "גלובס"

ליאור טנר, מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על / צילום: יונתן בלום, גלובס
ליאור טנר, מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על / צילום: יונתן בלום, גלובס

הנוסע המיוחד ביותר מבין 2.25 מיליון החברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על הוא... צ'לו. נגנית בתזמורת שטסה באופן תדיר לישראל מטיסה את הצ'לו היקר שלה בתא הנוסעים, במושב במחלקת עסקים. הצ'לו צובר נקודות נוסע מתמיד משלו וטיפס למעמד פלטינה. לא ברור האם כבר מימש את הנקודות לטיסת בונוס לצורך מנוחה מהתזמורת ומהמסעות בעולם. אל הצ'לו, או אל חבר אחר, כלב שטיפס למעמד בכיר במועדון, מצטרפים הנוסעים הרגילים.

מועדון הנוסע המתמיד של אל על אינו משתייך לברית תעופה עולמית, והוא עבר שורה של שינויים בשנים האחרונות, האחרון שבהם מתרחש כעת, עם השקה של אתר ייעודי והרחבת אופציות מימוש הנקודות גם אל מעבר עולמות התעופה.

לפני 5 שנים מונה עו"ד ליאור טנר לעמוד בראש המועדון. "אני איש של משימות מיוחדות", הוא מגדיר את עצמו. "מגייסים אותי באירועים משבריים או למהלכים של שינויים עמוקים. זה מתניע אותי. זה גם המקום שממנו התחלתי בפליי קארד", מספר טנר בראיון מיוחד ל"גלובס".

המועדון מתנהל כיחידה עצמאית מאל על. למה בחרתם לפעול באופן הזה?

"כשהגעתי לאל על, המנכ"ל היה אליעזר שקדי, שדגל בכך שאין מה להמציא את הגלגל, כי יש הרבה אנשים חכמים שצריך רק ללמוד מהם. שאבנו השראה מהמועדון של חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס שמתנהל בנפרד, וכך בחרנו לפעול. אנחנו סוג של סטארט-אפ מאור-יהודה. המועדונים הם מנועי צמיחה, וזה משקף את המודל של הענף, לא להישען על רווח רק מ'הברזל' (מטוסים, מ' ר' ח'). המטרה של המועדון היא שאל על תהיה שזורה בחיי היום-יום של הלקוח דרך הערך שהוא מספק לו. אנחנו מתנהלים בנפרד, אבל בסוף אנחנו אל על.

"כשהחלטנו לצאת עם כרטיס אשראי משלנו, יועצים שישבנו איתם אמרו לנו שנתרסק, שהשוק רווי, ושאנשים לא יכניסו לארנק שלהם עוד כרטיס אשראי", מספר טנר. "שאלו אותנו 'מה אתם כבר יכולים להביא'. הזלזול הזה גרם לי לחשוב שהמציאות היא הפוכה. אולי לא היה מקום לעוד כרטיס אשראי רגיל, אבל פליי קארד הוא מוצר אחר - ייסדנו מטבע דיגיטלי בדמות הנקודות שנצברות בקנייה. אמרנו לצרכנים שימשיכו בהרגלי הקניות שלהם, והן יהפכו לטיסות. גם היום, בעידן שהטיסה כבר מזמן הפכה להיות 'קומודיטי' - זה עדיין מוצר נחשק".

ממוצע של 7,300 שקל הוצאות בחודש

כשפליי קארד הושק לפי 5 שנים, מספר החברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על עמד על 1.3 מיליון. כיום מספר החברים מונה 2.25 מיליון. המועדון נחלק ל-5 רמות לפי תדירות הטיסות: מתמיד הוא המעמד הבסיסי, אחריו כסף, זהב, פלטינה וטופ פלטינה. ההצטרפות למועדון היא חינמית.

330 אלף מהחברים מחזיקים בכרטיסי אשראי - ועבורו הם משלמים כ-20 עד 40 שקל בחודש. 75% מחזיקים בכרטיס בייסיק, והשאר בפרימיום. היקף ההוצאה החודשית הממוצעת שלהם היא 4,500 שקל בבייסיק ו-20 אלף שקל בפלח היוקרתי שמהווה 2/3 מהמחזור של פליי קארד. בין שני הקטבים הללו נוצר ממוצע של 7,300 שקל הוצאות בחודש. לפי טנר, זהו נתון גבוה לעומת כרטיסי אשראי אחרים, כשהממוצע הוא 3,700 שקל בחודש לכרטיס בנקאי ו-2,200 שקל בחודש לכרטיס חוץ-בנקאי.

דמי האחזקה של הכרטיס שלכם גבוהים יחסית לשוק.

"לא הייתה לנו התלבטות האם לגבות כסף, לא בעולם שבו העמלה הצולבת נשחקת. מרווח השיווק למנפיק (סליקה) ירד מ-1.5% ל-0.7% ל-0.6%, והוא ימשיך לרדת ל-0.5%. השוק משתנה לרעת חברות האשראי, ולכן מקורות ההכנסה שלהן משתנים. מדיניות של פטור בדמי כרטיס כוללת שתי בעיות: הראשונה היא פגיעה בהכנסות של חברת האשראי, והשנייה היא בתפיסה - אם אתה מאמין שאתה נותן ערך גבוה ללקוח, תאמין שהוא מוכן לשלם על זה".

אל מול הנחישות של טנר כי גביית הכסף היא מוצדקת, המועדון יוצא מהיום במהלך שסותר את האג'נדה שלו, היות שלקוחות היוקרה יקבלו פטור מתשלום דמי כרטיס האשראי שלהם. "לקוחות היוקרה של המועדון הם הלחם והחמאה שלנו, וזו הדרך לחזק את הקשר עמם", אומר טנר. מדובר בפטור קבוע מדמי כרטיס ללקוחות, זהב פלטינה וטופ פלטינה קיימים וחדשים ומשודרגים, המשלמים כ-40 שקל בחודש. "זה ויתור על הרבה כסף שאנחנו וחברת האשראי סופגים. יש אחוזים בודדים של לקוחות היוקרה שלא מחזיקים בכרטיס פליי קארד, וככה נגיע גם אליהם".

יצוין כי 98% מלקוחות אל על מדורגים במעמד הבייסיק. לקוחות היוקרה שכל חברת תעופה שואפת לשמר, אלה שטסים תדיר - מהווים אחוז קטן מאוד מכלל הנוסעים.

מחוזרים עם 9% ממחזור הסליקה בישראל

בדצמבר 2018 הודיעה פליי קארד כי היא תאריך את ההסכם שלה עם כאל ל-10 שנים דרך המותגים דיינרס ומאסטרקארד (חוץ-בנקאי). לאומי קארד וכאל הגיעו לשלבי הסיום במכרז - בו ניצחה כאל. "היינו מחוזרים", הוא אומר ומנמק מדוע: "נסיים את 2019 עם מחזור של 30 מיליארד שקל - 5 מיליארד יותר מהמחזור הכולל ב-2018. זה מחזור גבוה יותר משמעותית ממועדונים אחרים. מאז השקת פליי קארד המחזור שלנו הגיע ל-100 מיליארד שקל, זה 9% ממחזור הסליקה במדינת ישראל. 12% מהקניות של הישראלים הופכים לנקודות הנוסע המתמיד". התחשיב הזה כולל צבירת נקודות בהתאם למסלולי תעופה במנגנוני הטבות של כרטיסי אשראי אחרים.

ישראכרט בשעתו יצאה מהמשחק כשניהלה משא-ומתן עם טורקיש איירליינס, מה שהבשיל להשקת כרטיס אשראי משותף לאחרונה. במקביל המועדון ממשיך לעבוד עם אמריקן אקספרס המנפיק כ-10% מכלל כרטיסי פליי קארד.

יש התעוררות בחברות האשראי בכל הקשור לשיתופי פעולה עם חברות תעופה.

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה נסיעות לחו"ל וענף התעופה בצמיחה. כשעוד גורמים עוסקים בזה, העוגה תגדל ותכניס יותר לקוחות לעולמות האלה. לעומת המתחרים, השחקן עם הצעת הערך הכי עמוקה הוא פליי קארד, לכן אני פחות מודאג".

עד כמה המועדון הוא אפיק הכנסה חשוב לאל על מלמדים המספרים הבאים: במסגרת התחרות של כאל-מאסטרקארד מול לאומי קארד-ויזה העולמית, התחייבו הזוכות לשלם לאל על מענק של 125 מיליון שקל. בנוסף קיבלה אל על אופציית "פאנטום" שתקנה לה מענקים כספיים במקרה של הנפקה או מכירה של כאל או דיינרס. מנגנון ההסכם קובע תמלוגים שוטפים במסגרת חלוקת ההכנסות בין אל על וכאל, לרבות עמלה הצולבת, דמי כרטיס, עמלת המרות מט"ח והכנסות מהלוואות שיינטלו בכרטיסי המועדון - מהלך שהמועדון מקדם כעת (עם החזרת הריבית בנקודות הנוסע המתמיד). במעמד חתימת ההסכם בין הצדדים קיבלה אל על 60 מיליון שקל על חשבון תשלומי תמלוגים עתידיים.

צבירת נקודות זה נחמד אבל עד כמה הלקוחות מממשים את מה שצברו לבונוסים.

"לא נוכל לפרט על היקף המימושים, אבל נוכל להגיד שמ-2015 היא גדלה ב-50%. הקצאות של טיסות לכרטיסי בונוס הן פונקציה של מימוש. זה כבר לא טיסה לוורשה ביום שלישי בחורף. אל על עשתה רביזיה. גונן (אושיסקין, מנכ"ל אל על) הוא אחד התומכים הגדולים של המועדון. הוא מאפשר לנו לקדם מהלכים עם הרחבה משמעותית של ההקצאות".

אבל האינטרס שלכם שונה. מבחינתו שלא יממשו אף טיסת בונוס.

"זה לא נכון. זו חשיבה לטווח קצר ולא לטווח ארוך. בסוף זו בועה שמתפוצצת. זה לא עניין של טיסות אלא מערכת יחסים עם הנוסעים. אם לא נשקיע בהצעת הערך, מערכת היחסים הזו תיפגע. חוץ מכרטיסי טיסה, שזה הבונוס הממומש ביותר, יש מוצרים עוטפים כמו ביטוח או השכרת רכב. לדוגמה, מימוש נקודות לקניות בדיוטי פרי בטיסה יש לנו בהיקף של עשרות מיליוני נקודות בשנה. גם עובדי אל על מממשים את הנקודות שלהם באופן הזה".

באל על הנקודות פגות אחרי שלוש שנים. יונייטד איירליינס, אחת המתחרות החזקות שלכם בקווים לארה"ב, הכריזה לאחרונה כי המיילים ישמרו לכל החיים.

"אנחנו בוחנים את נושא תפוגת הנקודות מעת לעת ומציעים ערוצי מימוש חדשים בתחום התעופה ומחוצה לו".

המספרים מלמדים על גודל האתגר שלכם: תנועת הנוסעים לישראל וממנה גדלה בקצב דו-ספרתי מדי שנה, ואל על יורדת בנתח השוק שלה לכיוון 26% בנתב"ג.

"אל על עוברת בשנים האחרונות מהלך של התחדשות בצי המטוסים וביעדים חדשים דוגמת טוקיו, דבלין שיקגו וסן פרנסיסקו. התחרות גורמת לה להיות מחודדת יותר. אני יכול להגיד שהופכים כל אבן בחברה כדי להתייעל ולהשתפר".

"לא הופעל עלינו לחץ, אבל איש לא חף מטעויות"

באפריל 2019 נכנס לתוקף שינוי במודל צבירת ומימוש הנקודות של פליי קארד. המנגנון החדש הוביל להתקוממות מצד נוסעים במעמד פלטינה וטופ פלטינה. על כך אומר טנר כי "שיטת הצבירה הפכה לפשוטה יותר עם יחס ישר להוצאה הכספית. השינוי כלל גם תחשיב אחר למעבר בין מעמדות ומספר קטן של חברים נפגע בזה. טיפלנו בכך נקודתית. אחרי השינוי גם שיפרנו את יחסי הצבירה. לא הופעל עלינו לחץ, אבל איש לא חף מטעויות. חשוב לנו השיח עם הלקוחות, אבל לא על כל דבר נוכל להגיד כן, בסופו של יום אל על היא חברה מסחרית. אני גאה בזה שיכולנו לבוא ולהגיד שמשנים".

בימים אלה יוצא המועדון במהלך שכולל התחדשות, בין היתר עם הקמת אתר שיאפשר לרכוש מוצרים שונים בנקודות, או בשילוב של כסף עם מודעות לרבות במוצרי דיוטי פרי, חשמל אלקטרוניקה, ספורט וכדומה. טנר מבטיח כי המוצרים יוצעו במחיר שוק ריאלי.

מהלך אחר כולל הרחבת אופציות מימוש כרטיסי הבונוס. בכל מטוס יש 26 מחלקות רישום וירטואליות שמשקפות מחירים משתנים בהתאם לביקוש. חברי המועדון יוכלו להשתמש בנקודות בכל מחלקות המטוס, כך שכל כרטיס יתומחר גם בנקודות עם אופציה לתשלום במזומן על חלק מהסכום ובנקודות על חלקו (באמצעות סליידר שימחיש את התמחור בחלוקה הזו), כולל במועדים מבוקשים יותר, "אם מזמינים מספיק זמן מראש". טנר מסביר כי "יחס ההמרה הוא 2-3 נקודות בממוצע לדולר, כך שמימוש 300 נקודות יהיה שווה ל-100 דולר ממחיר הכרטיס".

גם פה האינטרס שלך הפוך מזה של מנכ"ל אל על, שיעדיף למכור כרטיסי טיסה באוגוסט בכסף ולא בנקודות.

"חלק מההפנמה שהובילה להצלחה היא שאל על צריכה להיות אדישה למימושים בנקודות, משום שאל על מקבלת כסף מהמועדון על כל כרטיס בונוס. לכן לה זה לא משנה מי קונה".

יש אתרים שמציעים לחברי מועדוני הנוסע המתמיד לפדות את הנקודות בכסף. זה מטריד אתכם?

"על פניו, מסחרה בנקודות זה משהו שנוגד את תקנון החברה. זו תופעה שקיימת בהיקפים שוליים, והיא לא מפריעה לנו".  

בענף התעופה שולטות שלוש בריתות שמאגדות עשרות חברות - סטאר אליאנס, וואן וורלד וסקיי טים. אל על לא חברה באף ברית. האם מעמדה לא נפגע בשל כך?

"מדובר בסיטואציה שהיא פוליטית ברובה. זה לא שאל על בחרה שלא להשתייך לאף ברית. אנחנו מנסים לפצות על החיסרון המסוים הזה באמצעות הסכמי קוד שייר עם חברות כמו אמריקן איירליינס, ג'ט בלו, אייר צ'יינה אירו מקסיקו ואחרות, שגם אצלן ניתן לממש נקודות שנצברו". 

אל על מעוררת הרבה אמוציות. ידיעות על החברה זוכות למות טוקבקטים ולקיתונות של ביקורת. מנגד, אל על דורגה ראשונה במדד המותגים של "גלובס" בענף התעופה.

"מדי שנה, כמות מכתבי השבח שאל על מקבלת גדולה ממכתבי התלונה. אל על היא חברה שאתה לא יכול להיות אדיש אליה. היא שזורה בחיים ובתרבות של המדינה 70 שנה. הנוסע הראשון שלה היה חיים וייצמן שהלאים מטוס מהצבא כדי שיוכל לצאת לאירופה. יש מותגים שאפשר לזכור עוד ב'שחור-לבן'. שאתה מחובר אליהם רגשית, ואז הסערות משמעותיות יותר, לכאן או לכאן. אל על לא מושלמת, ויש לה מה לשפר ועל מה לעבוד. אבל בסוף, לתחושה של 'הכי בבית בעולם' יש פנים רבות, במה שהנוסעים מרשים לעצמם בטיסות ובמה שהם כותבים בטוקבקים. בעיניי החיבור הרגשי העמוק לאל על מביא יותר לנאמנות שורשית למותג הזה מאשר לנזק. חרף העובדה שלא נעים גם לנו לקרוא את ההשמצות". 

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר