גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד האג"ח שעשה עלייה מאירופה לישראל

בשנים האחרונות נוצרו איגרות חוב חדשות לבנקים באירופה וגם בישראל, אשר כבר זכו בקרנות שיעקבו אחר ביצועיהן ● השנה הצטרף אל אלה מדד CoCo בנקים ישראלי - מה מאפיין אותו וכיצד הוא נראה בהשוואה מול אג"ח "רגילות" בשוק שלנו?

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

בעולם ההשקעות של תשואות הולכות ופוחתות, ציבור המשקיעים נמצא בחיפוש מתמיד אחרי אפיקי השקעה עם פוטנציאל תשואה. הבעיה היא שאי אפשר כיום לקבל תשואה עודפת באפס סיכון.

השאלה כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת. שוק המניות מציע רווחים גבוהים (על הנייר), אבל כאלה שכרוכים גם בסיכון לא מבוטל. שוקי האג"ח מכילים גם הם אפשרויות רבות לתשואה גבוהה משמעותית מהאפיקים ה"סולידיים" הקלאסיים כדוגמת פיקדון בנקאי ומק"מ, אך השקעה באיגרות חוב כאלה אינה ערובה להצלחה.

אם בעבר יכולנו להקצות חלק מתיק ההשקעות לאג"ח של בנקים מקומיים וליהנות מפיצוי סביר על כספנו, כיום התשואה הגלומה באפיק זה הינה סביב האפס. למעשה, מדד תל-בונד צמודות בנקים, שעוקב אחר סדרות צמודות מדד שהונפקו על ידי בנקים בישראל מציע כיום תשואה שלילית של 0.3%. כלומר, בהיעדר אינפלציה שנתית של 0.5% לכל הפחות (בהנחה של עלויות השקעה נמוכות למדי), השקעה מסוג זה היא שוות ערך להשארת הכסף מתחת למזרן.

אז מה החלופה שעומדת לרשות המשקיעים בישראל במקרה שהם דבקים ברצונם להיצמד לאג"ח של מוסדות בנקאיים בישראל ובמקביל, ליהנות מפוטנציאל חיובי? התשובה היא אג"ח קוקו.

למה לי CoCo עכשיו?

איגרות חוב בעלות מנגנון מותנה לספיגת הפסדי קרן מכונות אג"ח CoCo (בשמן המלא: Contingent Convertible) ותפקידן להפחית את הסיכון לכשל מערכתי של הבנקים. מדובר במכשיר חוב סחיר שמונפק על ידי מוסדות פיננסיים במסגרת כללי הרגולציה שנוצרו מאז המשבר הפיננסי של 2008.

במהלך העשור האחרון הפכו איגרות אלה למכשיר נפוץ למדי בקרב הבנקים באירופה והחל משנת 2016 אג"ח CoCo אומצו ביד רחבה גם על ידי הבנקים בישראל. עד כה, הונפק בשוק המקומי חוב בסך של כ-15 מיליארד שקל במכשיר זה.

נכון להיום, אג"ח CoCo היא המכשיר היחיד שהבנקים יכולים לגייס באמצעותה חוב שיוכר להם לצורך חישוב הלימות ההון הנדרש על ידי בנק ישראל. הסיבה לכך שהיא מוכרת ויתר סדרות האג"ח וההתחייבות הנדחות שהבנקים הנפיקו בעבר כבר לא, היא המנגנון הייחודי שמאפיין אג"ח CoCo בנקים - יש בו מנגנון המרה אוטומטי למניות או אף למחיקת החוב, בהתאם לקרות אירועים שהוגדרו מראש בשטר החוב, או על רקע החלטה של המפקחת על הבנקים על הפעלת מנגנון זה בטרם ירד הון הליבה של הבנק מתחת לשיעור מסוים.

ההסתברות לקרות אירוע מסוג זה גרמה לכך שסדרות אג"ח CoCo הנסחרות במסחר הרציף בבורסה בישראל מאופיינות ביחידת מסחר שלרוב נמצא רק באג"ח גלובליות בחו"ל - 50 אלף שקל. כלומר, בניגוד למרבית סדרות האג"ח בבורסה, שהמסחר בהן אפשרי החל משקל בודד אחד, רכישה של אג"ח מסוג CoCo דורשת השקעה של 50 אלף שקלים לפחות. מדובר בחסם משמעותי עבור משקיעים פרטיים המעוניינים להשקיע באפיק זה ובמקביל לפזר סיכונים על פני מספר סדרות של בנקים שונים.

מדד CoCo בנקים הניב השנה תשואה עודפת

שוק אג"ח צומח במהירות

שוק איגרות החוב מסוג CoCo בעולם נמצא בצמיחה מטאורית בשנים האחרונות ונאמד כיום בסך התחייבותי של כ-250 מיליארד דולר. הכוח שמניע את הצמיחה לסדרות אלה הוא עידוד רגולטורי להנפקת אג"ח CoCo יחד עם ביקושים הולכים וגוברים בקרב משקיעים הכמהים לייצר תשואה משמעותית בתיקי ההשקעות.

השוק המרכזי של איגרות אלו נמצא באירופה, ובנקים ברחבי היבשת מנפיקים ביתר שאת סדרות אג"ח CoCo בשלושת המטבעות העיקריים: אירו, דולר וליש"ט. המנפיקים הגדולים בתחום זה הינם הבנקים הספרדים סנטנדר ובילבאו (BBVA), HSBC וברקליס מבריטניה.

חשוב לציין כי הבנקים האמריקאים מחוץ למשחק של הנפקות הקוקו, שכן בארה"ב הבנקים נהוג להנפיק מניות בכורה על מנת לעמוד בדרישות הלימות ההון במדינה.

בדומה לישראל, גם בעולם יחידות המסחר של אג"ח קוקו נחשבות לגבוהות יחסית - ישנן לא מעט סדרות עם מינימום 200 אלף דולר לקנייה - בהחלט סכום שאינו מתאים לכל כיס.

על כן, פתרון שנועד לגשר על פער זה נוצר בתעשיית קרנות הסל (ETF), בה החלו להשיק משנה שעברה קרנות סל שמתמחות באפיק זה. Invesco ו-WisdomTree הן מהחלוצות של תחום זה, וכל אחת מהן מנהלת כבר מאות מיליוני אירו בקרנות הסל בניהולה.

אחד ממנהלי המדדים המובילים בתחום האג"ח בעולם - Markit - היה זה שהניח את אבן הפינה לקרנות אלה באמצעות המדד שהשיק - Markit iBoxx USD Contingent Convertible Liquid Developed Market AT1. מאז השקתו של מדד זה, ביצועיו האפילו על הביצועים מרבית מדדי האג"ח באירופה ובפער ניכר על איגרות החוב הבנקאיות "הרגילות" ביבשת.

מדד CoCo כחול לבן

אחרי שהמתנו בסבלנות להיווצרות מסה קריטית בשוק המקומי, בשנה זו הגיעה העת ליצירת מדד אג"ח CoCo בנקים ישראלי. כאמור, שוק האג"ח מסוג זה נאמד כיום בשווי של 15 מיליארד שקל ומכיל 20 סדרות של 7 מנפיקים שונים.

מבחינת מאפיינים של המדד, המח"מ שלו נחשב לקצר-בינוני יחסית (3.2) והתשואה השנתית הגלומה בו הינה 2.25% (במונחים שקליים). דירוג האשראי של המדד הינו AA מינוס, זהה לזה של מדדי תל-בונד מרכזיים כמו תל-בונד שקלי ותל-בונד שקלי 50 למשל.

הפרמטר המעניין ביותר במדד הינו מרווח האשראי שלו. נכון להיום, אינדקס אג"ח CoCo בנקים מאופיין בתוספת תשואה שנתית של 1.9% ביחס לאג"ח ממשלתית במח"מ דומה. מנגד, תל-בונד צמודות בנקים (שמדורג בדירוג גבוה יותר של AA פלוס), מציג מרווח אשראי של 0.7% בלבד.

מן הסתם, בשוק ההון אין ארוחות חינם ותשואה עודפת של למעלה מאחוז בשנה על סדרות אג"ח של אותו מנפיק כרוכה בסיכון. כאמור, איגרת מסוג קוקו בהגדרה מסוכנת יותר מסדרת אג"ח בנקים "רגילה" ובמצב של חדלות פירעון של הבנק או משבר כלכלי נרחב, עלולה לחשוף את המשקיעים להפסד משמעותי. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"