גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הקשר בין דיכאון לחרדה ומתי רצוי להיעזר בתרופות: דבר המומחה

מה ההבדל בין דיכאון לחרדה, מה הקשר לסטרס ומתי רצוי להיעזר בתרופות? ● פרופ' לאון גרינהאוס, מומחה לדיכאון וחרדה, נותן בהם סימנים וצופה כי בשנים הקרובות יהיה מהפך באבחנה ובטיפול

פרופסור לאון גרינהאוס / צילום: יונתן בלום
פרופסור לאון גרינהאוס / צילום: יונתן בלום

באופן מפתיע, אף על פי שיותר ויותר אנשים לוקים בדיכאון - לפי ארגון הבריאות העולמי עלה מספרם ב־18% בעשור האחרון והוא עומד על כ־350 מיליון בני אדם - אנחנו יודעים עליו מעט מאוד. אבל יש בשורה אופטימית: פרופ' (אמריטוס) לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, מייסד "מיינד קליניק" ומומחה לדיכאון ולחרדה, אומר שבטווח הלא רחוק, המידע המועט הזה ישתנה באופן דרמטי ואיתו דרכי הגישה והאבחנה.

"היום אנחנו יודעים מה המאפיינים הקליניים של דיכאון, אבל עדיין הסיבות הביולוגיות לדיכאון הרבה פחות ברורת", מסביר גרינהאוס. "יש לנו כל מיני מממצאים התנהגותיים, פרופילים מסוימים, אבל אין בדיקה פיזית שיכולה לקבוע אם אדם מדוכא. בדיקות גנטיות ופסיכו-פיזיולוגיות של המוח מתחילות לעשות בתחום מהפך גדול".

כולנו מכירים את המונחים "דיכאון", "חרדה" ו"סטרס", אבל רובנו לא יודעים להבחין ביניהם ולהבין את ההשפעה של הפרעה אחת על רעותה - השפעה שעלולה להחמיר אותם. גרינהאוס מנסה לעשות סדר במידע שהצטבר עד כה בקרב המומחים.

לפי ההגדרה המקובלת, דיכאון הוא מצב רפואי נפוץ המתאפיין בתקופות ממושכות של מצב רוח ירוד, הערכה עצמית נמוכה ותחושות עזות של עצבות וייאוש. בנוסף לגורמים פסיכולוגיים סביבתיים וגנטיים, העלולים לגרום לדיכאון, קיים גם בסיס ביולוגי, שכן דיכאון מתפתח כאשר יש הפרה באיזון המוליכים העצביים שבמערכת העצבים המרכזית. אפשר לאבחן צורות רבות של דיכאון, אבל לא ברור אם צורות אלו נובעות מהפרעה ביולוגית ספציפית.

אבל מתברר שזה רק חלק קטן מהתמונה המלאה, שכאמור רובה עדיין חסרה. מחקר שפורסם לאחרונה באוניברסיטת מישיגן ניסה לבדוק אם יש פרופיל גנטי אופייני לסובלים מדיכאון. לצורך העניין בדקו הרופאים היסטוריה משפחתית ואישית וממצאים גנטיים של 120 אלף סטודנטים לרפואה, ועיבדו את הנתונים באמצעות "משין לרנינג" - למידה חישובית. 3% מהנבדקים דיווחו על סימפטומים של דיכאון בתחילת שנת הסטאז' - שנה שגורמת סטרס ניכר לרופאים הצעירים. בבדיקה חוזרת בסוף השנה, 30% מאותם רופאים דיווחו על סימטומים של דיכאון. שילוב המבדקים הגנטיים והאישיים ניבא חלק גדול ממקרי הדיכאון.

"מתחילה להתגבש דרך שתכלול היסטוריה משפחתית, קווי אישיות וסטרס בחיים, פלוס פרופיל גנטי, שתוכל לתת לנו תמונה של רגישות לדיכאון", אומר גרינהאוס. "ובנוסף, מחקר על חוסן נפשי שמעריך איזה מדדים ביולוגיים ופסיכולוגיים מקנים לאדם יכולת גבוהה יותר להתמודד עם מצבי סטרס".

"לכולנו יש תנודות במצבי הרוח, עליות וירידות סביב הממוצע, כשהשינויים לא קיצוניים ולא נמשכים הרבה זמן. בדיכאון מז’ורי יש שינוי דרסטי מהמצב הקודם שנמשך שבועיים או יותר, וכולל מצב רוח ירוד, חוסר יכולת ליהנות, הפרעות שינה, תיאבון מופחת, פגיעה בתפקוד המיני ונטייה לרצות את הסביבה, מחשבות שחורות, פסימיות, אי שקט, מחשבות אובדניות וניסיונות אובדניים. כשמאבחנים דיכאון, מבקשים מהפציינט לתאר את מה שהיה קודם ולספר על ההתנהלות האישית, המצב המשפחתי, גנטיקה משפחתית, ומה היה מצבו בשנים קודמות.

"חולה שלי מארה"ב שסבלה ממאניה דיפרסיה - תופעה של קוטביות במצבי הרוח לאורך תקופות - תיארה באוזניי דיכאון מהקשים שישנם וסיפרה שהייתה מדוכאת כל חייה. מכיוון שהסובל מדיכאון נמצא בנקודת מבט נמוכה על המציאות, אנחנו לא מסתמכים רק על דבריו, אלא מזמנים את המשפחה. כששוחחתי עם ילדיה, הם אמרו שהיא הייתה אישה מאוד יעילה וחייכנית, ובימי המאניה הייתה יכולה לעשות שיפוץ בבית לבד".

פרופסור לאון גרינהאוס/ צילום: יונתן בלום

אמריקאיות סובלות יותר

אנשים שהירידה במצב הרוח שלהם נמשכת לפחות שנתיים, מאובחנים כסובלים מדיסתימיה - הפרעה ברורה במצב הרוח שאפשר לראות בה הרבה מקרים של תוספת אישיותית. אם בדיכאון "רגיל" החשיבות של אבחון וטיפול בשלבים מוקדמים משמעותית, הרי שבסוגי הדיכאון הקשים היא קריטית ממש.

"מבחינת הביולוגיה של המוח, ידוע לנו שככל שמשך הדיכאון ארוך יותר, הדיכאון יותר פעיל ועוד ועוד מערכות של הגוף נכנסות למצב לא תקין, ואת זה אנחנו רוצים למנוע. לכן אנחנו מלמדים אנשים שלוקים בדיכאון חוזר, לזהות את הסימנים המקדימים ולהגיע לטיפול לפני ההתפרצות"

הטיפול המקובל בדיכאון הוא שילוב של טיפול תרופתי, רגשי והתנהגותי. מחקרים מראים שלפני הדיכאון אנשים חווים נטייה מחשבתית שלילית עוצמתית, ואז הם נפגעים יותר בקלות, מרגישים דחויים, מתקשים לסיים מטלות ומחליפים בני זוג. צריך לזכור שלמרות הקלות שבה ניתנות היום תרופות נוגדות דיכאון, לא כל אחד צריך תרופות, וטיפול נפשי יעשה את העבודה, אבל כדי לדעת מה מתאים למי, צריכה להיות אבחנה.

"יש ביקורת על יעילות התרופות האלה, כי הטיפול הראשוני בהן מצליח אצל בין 50% ל-60% מהנוטלים אותן, כשאחוז לא מבוטל לא מגיב אליהן ואז צריך לשלב ביניהן לבין תרופות אחרות או לנסות טיפול אחר. בדיכאון מז’ורי ישנם מקרים שגם שילוב של תרופות לא מביא להטבה ואז אפשר לנסות אינפוזיות של קטמין, גרייה מגנטית או טיפול בחשמל, שנמצא הכי יעיל במצבים קשים", אומר גרינהאוס.

בין 12% ל-15% מהאוכלוסייה יסבלו מגל דיכאוני, כאשר בכל רגע נתון כ-2% נמצאים בדיכאון. דיכאון עשוי להופיע בכל גיל. בעשורים השישי, השביעי והשמיני דיכאון קליני עלול לפגוע בתפקוד ולהיות מלווה בהפרעות קוגניטיביות או במחלות נוירולוגיות אחרות. 3.6% מאוכלוסיית העולם סובלים מהפרעות חרדה וגם בהן מספרן של הנשים כפול מזה של הגברים. עוד נמצא, שבאמריקה מספר הנשים הסובלות מחרדה הוא הגדול ביותר ובמקום השני נמצא אזור המזרח התיכון.

להקדים תרופה לחרדה

חרדה מוגדרת כחוסר שקט פיזי ונפשי, פיזיולוגי ופסיכולוגי, כאשר מתעוררים מחשבות על סכנה ואיום או פחד ללא סיבה נראית לעין. ישנה חרדה כללית מפושטת או התקפית, המלווה באלמנטים פסיכולוגיים - תחושות כמו רע לי, אני פוחד - ופיזיולוגיים, כמו דפיקות לב, הזעה, רעד בקול ובגוף ותחושה שאינה נעימה לאדם החווה אותה.

"כ-70% מחולי הדיכאון ידווחו על חרדה כחלק מהסימפטומים שהם סובלים מהם", אומר פרופ' גרינהאוס. "היה לי מטופל, רו"ח, שבכל התקף חרדה היה רץ לבית החולים כי היה בטוח שהוא עומד למות והוא חייב להציל את עצמו. חרדה מתמשכת יכולה להגיע לדיכאון, ויש מקרים שבהם החרדה והדיכאון מזינים זה את זה. אנחנו יודעים שהשילוב של השניים קשה יותר לטיפול, וקשה לדעת למה - כאמור, רק עכשיו אנחנו מתחילים לקבל את התמונה של מה שקורה לנו במוח במצבים האלה".

תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור גם בהתקפי חרדה?

"הטיפול הראשוני הוא בתרופות הרגעה, שבמינון נכון יכולות למנוע ולהקל על הסבל, ויש בהן סיכוי קטן מאוד להתמכרות ולעומת זאת סיכוי גדול בלסייע להקטין את החרדה. המטרה שלנו היא למנוע את ההתקף ולא לטפל בו כשהוא פורץ, ולכן אנחנו מלמדים איך לזהות את הסימנים הראשונים, בדיוק כמו בדיכאון. בקבוצת החרדה הכפייתית, הטיפול הוא בתרופות נוגדות דיכאון שמשפרות את האיזון במוליכים העצביים, מקבוצת ה-SSRI. השילוב התרופתי המומלץ בחרדה גבוהה הוא של נוגדי דיכאון וכדורי הרגעה, עם דגש על שיפור השינה".

לשינה טובה ורצופה יש השפעה קריטית על מצבם של הסובלים מחרדה ודיכאון?

"אתמול דיברתי עם בחור מבלגיה, השלישי במשפחה עם התקפי חרדה ודיכאון, שסובל בנוסף מהפרעות שינה משמעותיות. אנחנו יודעים שהטיפול בהפרעות השינה יכול לצמצם את התופעות האחרות. הוא ביקש לנסות שבועיים של טיפול להפרעות שינה כדי שיוכל לתפקד באופן יעיל יותר. אצל מי שלא ישן, הסימפטומים האחרים מחמירים. אם יש הפרעות בתיאבון, אין לנו יותר מדי מה לעשות, אלא אם זה מגיע לקיצוניות שפוגעת באדם".

כשרמת הקורטיזול עולה

עם הזרז לדיכאון ולחרדה אנחנו מתמודדים על בסיס יומיומי. סטרס, בעברית "עקה" או "דחק", גם הוא מונח מתחום הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה, שמציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה באיזון כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי, פיזי או פסיכולוגי. "אנחנו נמצאים בלחץ כל הזמן ולא רק לחץ שלילי. אדם יכול להיכנס לסטרס אחרי שקיבל העלאה בדרגה או תפקיד בכיר יותר. כשהגוף נכנס ללחץ, הוא עושה פעולות כדי לאזן את השפעתו, ובמצבים קליניים הוא פשוט אינו עומד בו. יש אנשים שיש להם רגישות גבוהה לסטרס, אבל הם לא בהכרח יהיו אלה שיסבלו מחרדה ודיכאון. הצורה שבה אדם מנהל את הסטרס תקבע את התגובות אליו".

מה שמנהל את האופן שבו נתמודד עם הסטרס הוא המנגנון ההורמונלי שלנו ובעיקר הפרשת ההורמון קורטיזול, התוצר העיקרי של בלוטת יותרת הכליה. כשאנחנו בלחץ, רמת הקורטיזול בדם עולה, והיא יורדת כשאנחנו נרגעים.

"אצל אדם רגיש, משך התקופה שבה רמת הקורטיזול תהיה גבוהה היא ארוכה וההשפעה על הגוף תהיה חזקה. רואים תופעות כאלה אצל ילדים שחוו ירי רקטות, אלימות, הטרדה מינית, מוות של הורים או שחיים במצב כלכלי ירוד. המערכת שלהם לא יודעת להיסגר במהירות, וכשיתבגרו הם עלולים להינעל במצב של סכנה ולסבול מהתקפי חרדה. חשיבה חזרתית המשחזרת את הטראומה תגרום להינעלות, כמו למשל בחורה שעברה תקיפה מינית וכל גבר שנוגע בה מעורר מחדש את המערכת להיכנס למצב הישרדותי. אם המערכת לא נסגרת והגוף לא חוזר לעצמו, ההידרדרות לדיכאון מז'ורי גבוהה".

אז ההמלצה הגורפת היא למנוע מצב של דיכאון, חרדה וסטרס, ולא לטפל בהם כשיש התקף, כי אז הטיפול הרבה יותר מסובך.

"ואת זה אפשר לעשות עם מדיטציות, הערכה של תפיסות, ועבודה אינטנסיבית על האישיות במטרה לחזק אותה", אומר גרינהאוס, "כל זה כדי לדעת לחשוב ולהתמודד אחרת עם האתגרים, הקשיים והטראומות, כדי לא להידרדר להתקף. ואם צריך, אז לקחת תרופות. זה המסר הכי חשוב".

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

לרכב הזה יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות