גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היו זמנים באמריקה: מודל מקסימה 2019 נאה ועתידני, אך מזהם

דגם הסלון זכה לשורה של שדרוגים מהותיים אך צריכת הדלק והזיהום נשארו גבוהים

 

 

הרגולציה העולמית בתחום הפליטה מחלקת את עולם הרכב לשני מחנות, שביניהם פעורה תהום אידאולוגית והנדסית. בצד אחד ניצבים הרגולטורים האירופאים, שנחושים להפחית בכל מחיר את תרומתה של תעשיית הרכב להתחממות הגלובלית. הם מיסדו סט חדש ומחמיר של מבחני פליטה וצריכת דלק (WLTP) ומציבים כיום יעדים אגרסיביים להפחתת פליטת ה-CO2 הממוצעת בשנתיים הקרובות ושהם מאלצים את היצרנים "לחשמל" את הציים שלהם ולהפסיק ייצור של דגמים מזהמים.

מהצד השני ניצב הממשל האמריקני הנוכחי, שמכחיש את קיומה של ההתחממות הגלובלית ונחוש בדעתו להקפיא לכמה שנים, לפחות, את רגולציית הפליטה וצריכת הדלק המקלה של ארצות הברית. הממשל אף מנהל כיום קמפיין משפטי וציבורי נגד המנדט של מדינת קליפורניה לקבוע לעצמה יעדי פליטה מחמירים.

מה לגבי ישראל? היא מנסה לאחוז במקל משני קצותיו. מצד אחד משמיע הרגולטור קולות ירוקים שנוטים לצד האירופאי, מדבר על מעבר להנעה חשמלית וקובע מיסוי ירוק מחמיר. מצד שני, ישראל מכירה במקביל גם בתקינה האמריקנית ככתבה וכלשונה.

היבואנים מצידם לא מחמיצים הזדמנויות עסקיות וגם הם רוקדים על שתי החתונות. ניסאן, למשל, מייבאת ומקדמת בישראל את מכירות ה-LEAF החשמלית, ספינת הדגל של הרכב הירוק העממי, אך בו בזמן מייבאת גם את המקסימה האמריקנית: מכונית מנהלים גדולה עם מנוע V6 צמא בנפח 3.5 ליטר, שחתום על פליטה של 330 גרם CO2 לקילומטר - כמעט פי ארבעה מכל היברידית מצויה.

מודל 2019 של המקסימה מגיע אלינו לאחר טיפול אמצע החיים והיא עדיין נראית נאה ועתידנית. עיקר השינויים בוצעו בחרטום, שקיבל גריל מעוין עמוק ואגרסיבי יותר ופנסי LED חדשים ומתוחכמים עם מסגרות אור לבן במתכונת של ראשי חץ שמהוות כרטיס ביקור של המכונית בלילה.

יש גם חישוקים גדולים ומתוחכמים ופנסים חדשים מאחור, אבל שאר קווי העיצוב נותרו ללא שינוי: הם חלקלקים, זורמים לאחור בקווים מהירים ומסתיימים בזנב מורם ותפוח, שמתחבר לגג צף. זה עיצוב אלגנטי ויוקרתי שמושך מבטים ברחוב.

עיצוב תא הנוסעים מתחיל לגלות את סימני הזמן. לוח המחוונים מציג צמד שעונים אנלוגיים במידה קינג סייז, שביניהם משולב צג של מחשב דרך. מערכת האקלים נשלטת בשיטה המסורתית עם מתגים פיזיים גדולים וההגה ומערכת המולטימדיה עמוסים במתגים. עבורנו, באופן אישי, זו הייתה הפוגה מבורכת משלל ממשקי התפעול והתצוגה הטרנדיים. אבל מי שכבר התרגל לרב תכליתיות של עידן הקוקפיט הדיגיטלי ירגיש בחסרונה. פרט לכך האווירה בתא יוקרתית ונעימה תודות לריפוד עור איכותי, כורסאות רחבות ועמוקות וגימור מוקפד. מרווח הפנים נדיב מלפנים אם כי האחות הצנועה וזולה יותר, אלטימה, מרגישה מרווחת יותר מאחור, בעיקר לברכיים ולראש.

בעידן שבו כל התעשייה מבצעת Downsizing במנועים, שמחנו להיזכר עד כמה מהנה יכול להיות מנוע V6 אמריקנים גדולים, אפילו אם הוא מיוצר ביפן. אין כאן השהיית טורבו שאופיינית למנועי ארבעה צילינדרים מתוחים אלא 300 כ"ס שעוברים לכביש בצורה לינארית, אינטנסיבית ומהנה עם תגובת דוושה חדה ונהמה מענגת. התאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.6 שניות והדור האחרון של התיבה הרציפה מתחפש היטב לתיבה אוטומטית ומציע העברות מדורגות ומתוזמנות היטב גם תחת רגל אגרסיבית. צריכת הדלק, כצפוי, היא בסגנון היו זמנים באמריקה. הנתון המוצהר, כ-10 קילומטרים לליטר בממוצע, הוא די תיאורטי.

אף יצרן לא מבזבז עדכון תקופתי יקר רק על מתיחת פנים קוסמטית ועל החלפת פנסים. במקרה של המקסימה נראה כי עברה מאחורי הקלעים תהליך יסודי של הידוק וליטוש השלדה וההתנהגות. ההיגוי של מודל 2019 הרבה יותר כבד ולינארי ממה שזכרנו. אמנם עדיין לא ממש חד אבל מספק לנהג רמת דיוק מפתיעה בנהיגה נמרצת.

המתלים הוקשחו לטובת ריסון נטיית הגוף בפניות הדוקות, אך מבלי לפגוע בנוחות הנסיעה, ולמרות ש-300 כוחות סוס הם לא מעט עבור שלדת הנעה קדמית, מהנדסי ניסאן הצליחו לנטרל די באפקטיביות את לחימת ההגה בהאצה, שפגמה בדור היוצא.

ניסאן עדיין לא הצליחה להבקיע את תקרת הזכוכית של התדמית העממית ועם מחיר של 250 אלף שקל ולנוכח הטרנד הגורף של מעבר לרכבי פנאי, ממתינה לה שחייה נגד הזרם. אבל מי שלא עושה חשבון לדלק ורוצה לנכס לעצמו פיסה אותנטית של אמריקה האמתית, בליווי איכות יפנית, יקבל תמורה מכובדת לכספו.

עוד כתבות

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

למה כל כך הרבה עובדים דורשים העלאה, ומה התוספת שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בינואר?

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

פרויקט המגורים Riverside של איה במנהטן. בעיגול: אמיר שריקי, בעל השליטה באיה / צילום: מצגת החברה

עם הלוואות בריבית של 17%: יזם הנדל"ן הישראלי מניו יורק שמגייס חוב בת"א

הנהירה לשוק החוב נמשכת: חברת הנדל"ן המניב איה ניו יורק שבשליטת אמיר שריקי, רוצה להנפיק אג"ח בכ–550 מיליון שקל בבורסה המקומית ● תמורת ההנפקה צפויה לשמש לפירעון חובות יקרים עבור שלושה נכסים, בהיקף של כ–140 מיליון דולר

דירה במתנה / אילוסטרציה: Shutterstock

להגן על ההון המשפחתי: האם דירה שאדם קיבל במתנה יכולה להיות על תנאי?

בית המשפט הורה לגבר להחזיר להורי אשתו לשעבר את הסכום שנתנו להם לצורך רכישת דירה ● זאת מכיוון שחתם על "כתב התחייבות" שבו הסכים כי אם יתגרש ישיב להורים את הכסף שקיבל לקניית הדירה

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

הדרישות החדשות שמתכננת להוציא הרשות לני''ע בדוחות הכספיים של חברות הנדל''ן / צילום: Shutterstock

הדרישה החדשה של הרשות לני"ע מחברות הנדל"ן

בכנס השנתי של מחלקת התאגידים, הרשות הציגה שורה של טעויות מהותיות שנמצאו בדוחות חברות הנדל"ן - מהערכת יתר של הכנסות ועד אי־כלילת עלויות מימון ● ברשות עובדים על מתווה גילוי חדש, שיוצג לציבור בחציון הראשון של 2026