גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היו זמנים באמריקה: מודל מקסימה 2019 נאה ועתידני, אך מזהם

דגם הסלון זכה לשורה של שדרוגים מהותיים אך צריכת הדלק והזיהום נשארו גבוהים

 

 

הרגולציה העולמית בתחום הפליטה מחלקת את עולם הרכב לשני מחנות, שביניהם פעורה תהום אידאולוגית והנדסית. בצד אחד ניצבים הרגולטורים האירופאים, שנחושים להפחית בכל מחיר את תרומתה של תעשיית הרכב להתחממות הגלובלית. הם מיסדו סט חדש ומחמיר של מבחני פליטה וצריכת דלק (WLTP) ומציבים כיום יעדים אגרסיביים להפחתת פליטת ה-CO2 הממוצעת בשנתיים הקרובות ושהם מאלצים את היצרנים "לחשמל" את הציים שלהם ולהפסיק ייצור של דגמים מזהמים.

מהצד השני ניצב הממשל האמריקני הנוכחי, שמכחיש את קיומה של ההתחממות הגלובלית ונחוש בדעתו להקפיא לכמה שנים, לפחות, את רגולציית הפליטה וצריכת הדלק המקלה של ארצות הברית. הממשל אף מנהל כיום קמפיין משפטי וציבורי נגד המנדט של מדינת קליפורניה לקבוע לעצמה יעדי פליטה מחמירים.

מה לגבי ישראל? היא מנסה לאחוז במקל משני קצותיו. מצד אחד משמיע הרגולטור קולות ירוקים שנוטים לצד האירופאי, מדבר על מעבר להנעה חשמלית וקובע מיסוי ירוק מחמיר. מצד שני, ישראל מכירה במקביל גם בתקינה האמריקנית ככתבה וכלשונה.

היבואנים מצידם לא מחמיצים הזדמנויות עסקיות וגם הם רוקדים על שתי החתונות. ניסאן, למשל, מייבאת ומקדמת בישראל את מכירות ה-LEAF החשמלית, ספינת הדגל של הרכב הירוק העממי, אך בו בזמן מייבאת גם את המקסימה האמריקנית: מכונית מנהלים גדולה עם מנוע V6 צמא בנפח 3.5 ליטר, שחתום על פליטה של 330 גרם CO2 לקילומטר - כמעט פי ארבעה מכל היברידית מצויה.

מודל 2019 של המקסימה מגיע אלינו לאחר טיפול אמצע החיים והיא עדיין נראית נאה ועתידנית. עיקר השינויים בוצעו בחרטום, שקיבל גריל מעוין עמוק ואגרסיבי יותר ופנסי LED חדשים ומתוחכמים עם מסגרות אור לבן במתכונת של ראשי חץ שמהוות כרטיס ביקור של המכונית בלילה.

יש גם חישוקים גדולים ומתוחכמים ופנסים חדשים מאחור, אבל שאר קווי העיצוב נותרו ללא שינוי: הם חלקלקים, זורמים לאחור בקווים מהירים ומסתיימים בזנב מורם ותפוח, שמתחבר לגג צף. זה עיצוב אלגנטי ויוקרתי שמושך מבטים ברחוב.

עיצוב תא הנוסעים מתחיל לגלות את סימני הזמן. לוח המחוונים מציג צמד שעונים אנלוגיים במידה קינג סייז, שביניהם משולב צג של מחשב דרך. מערכת האקלים נשלטת בשיטה המסורתית עם מתגים פיזיים גדולים וההגה ומערכת המולטימדיה עמוסים במתגים. עבורנו, באופן אישי, זו הייתה הפוגה מבורכת משלל ממשקי התפעול והתצוגה הטרנדיים. אבל מי שכבר התרגל לרב תכליתיות של עידן הקוקפיט הדיגיטלי ירגיש בחסרונה. פרט לכך האווירה בתא יוקרתית ונעימה תודות לריפוד עור איכותי, כורסאות רחבות ועמוקות וגימור מוקפד. מרווח הפנים נדיב מלפנים אם כי האחות הצנועה וזולה יותר, אלטימה, מרגישה מרווחת יותר מאחור, בעיקר לברכיים ולראש.

בעידן שבו כל התעשייה מבצעת Downsizing במנועים, שמחנו להיזכר עד כמה מהנה יכול להיות מנוע V6 אמריקנים גדולים, אפילו אם הוא מיוצר ביפן. אין כאן השהיית טורבו שאופיינית למנועי ארבעה צילינדרים מתוחים אלא 300 כ"ס שעוברים לכביש בצורה לינארית, אינטנסיבית ומהנה עם תגובת דוושה חדה ונהמה מענגת. התאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.6 שניות והדור האחרון של התיבה הרציפה מתחפש היטב לתיבה אוטומטית ומציע העברות מדורגות ומתוזמנות היטב גם תחת רגל אגרסיבית. צריכת הדלק, כצפוי, היא בסגנון היו זמנים באמריקה. הנתון המוצהר, כ-10 קילומטרים לליטר בממוצע, הוא די תיאורטי.

אף יצרן לא מבזבז עדכון תקופתי יקר רק על מתיחת פנים קוסמטית ועל החלפת פנסים. במקרה של המקסימה נראה כי עברה מאחורי הקלעים תהליך יסודי של הידוק וליטוש השלדה וההתנהגות. ההיגוי של מודל 2019 הרבה יותר כבד ולינארי ממה שזכרנו. אמנם עדיין לא ממש חד אבל מספק לנהג רמת דיוק מפתיעה בנהיגה נמרצת.

המתלים הוקשחו לטובת ריסון נטיית הגוף בפניות הדוקות, אך מבלי לפגוע בנוחות הנסיעה, ולמרות ש-300 כוחות סוס הם לא מעט עבור שלדת הנעה קדמית, מהנדסי ניסאן הצליחו לנטרל די באפקטיביות את לחימת ההגה בהאצה, שפגמה בדור היוצא.

ניסאן עדיין לא הצליחה להבקיע את תקרת הזכוכית של התדמית העממית ועם מחיר של 250 אלף שקל ולנוכח הטרנד הגורף של מעבר לרכבי פנאי, ממתינה לה שחייה נגד הזרם. אבל מי שלא עושה חשבון לדלק ורוצה לנכס לעצמו פיסה אותנטית של אמריקה האמתית, בליווי איכות יפנית, יקבל תמורה מכובדת לכספו.

עוד כתבות

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת - מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר