גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכין לימונדה: כך ניצל נתניהו את פירות הסיכול המוצלח בעזה

אף אחד לא חושד בדרג הצבאי כי פעל למען הצרכים הפוליטיים של ראש הממשלה בחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי ● אבל מהרגע שהמטוסים יצאו למשימת הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים ● פרשנות

סגן הרמטכ"ל איל זמיר, ראש השב"כ נדב ארגמן, המזכיר הצבאי אבי בלוט, רה"מ בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל / צילום: קובי גדעון לע"מ
סגן הרמטכ"ל איל זמיר, ראש השב"כ נדב ארגמן, המזכיר הצבאי אבי בלוט, רה"מ בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל / צילום: קובי גדעון לע"מ

המבצע לחיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהאא אבו אל-עטא לא התחיל, ככל הנראה, במניעים פוליטיים אלא בצרכים ביטחוניים אמיתיים. אף אחד לא חושד בדרג הצבאי הישראלי שהוא מונע מטעמים טקטיים ומצרכיו המשפטיים והפוליטיים של ראש הממשלה ושר הביטחון נכון לאותו רגע, בנימין נתניהו.

אולם למן הרגע שמטוסי צה"ל המריאו לדרכם עם חימוש מונחה מדויק, אור ליום שלישי, הובילו את מהלך הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים. הוא סחט את הלימון הזה, חבט בו וסחט אותו שוב.

ההצהרה הפומבית הראשונה אחרי החיסול כללה את הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן והמזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט. גם התמונות הראשונות שתיעדו את הנ"ל בעת התקיפה, הציגה אותם מסיבים לשולחן, עם נתניהו, מקשיבים לו - הוא מדבר, מסביר.

נתניהו, כנתניהו, לא צירף לרגעי האירוע את שר הביטחון החדש שלו, ולבטח שלא כלל אותו בהצהרה הפומבית למצלמה. נתניהו אמנם בחר בו לשאת בתפקיד הרגיש ביותר במדינה, אבל לא בחר לתת לו חשיפה טלוויזיונית ומעמד ביטחוני לצדו. עד כאן, יש גבול.

באותם הרגעים בנט עוד לא נכנס רשמית לתוך התפקיד, כיוון שלא חלפו מלוא 48 השעות מהתפטרות נתניהו מתפקיד השר. רק עוד כמה שעות, ובנט יכול היה לדרוש להיות חלק מן הפוטו-אופ. אבל שר הביטחון היוצא לא מצא לנכון לחפוף את שר הביטחון הנכנס ולשתף אותו בתהליך. חלילה וחס שמישהו יחלוק עמו את ה"תהילה" המתלווה לתפקיד.
אחרי הכול נתניהו עצמו פיטר את בנט מתפקיד שר החינוך רק לפני חמישה חודשים, כיוון שלא רצה לאפשר לו לשבת בקבינט הביטחוני מדיני ובממשלה. זה היה אישי לגמרי, שהרי פוליטיקאי בכיר אחר, השר אורי אריאל, נפלט אחרי הכנסת ה-20 ואף על פי כן המשיך לשאת בתפקיד שר החקלאות במשך שבעה חודשים נוספים.

מי אמר "זה לא ג'וב לנפתלי בנט"?

היה זה גם נתניהו שלפני שנה השפיל ישירות את בנט בנוגע לשאיפותיו הביטחוניות. בנובמבר 2018, מיד אחרי התפטרות אביגדור ליברמן מתפקיד שר הביטחון, כאשר בנט הציג אולטימטום לנתניהו לדרישת התפקיד, צייץ נתניהו באמצעות החשבון הרשמי של תנועת הליכוד: "בנט פתח את הבוקר בהפגנה נגד הממשלה שבה הוא חבר, ולאחר מכן המשיך למופע אימים ילדותי בישיבת הממשלה, בניסיון נואש לקבל את תיק הביטחון. ביטחון ישראל הוא מעל הפוליטיקה ותיק הביטחון הוא לא סידור עבודה או ג'וב לנפתלי בנט".

ובכן, פחות מ-12 חודשים לאחר מכן, חמישה חודשים לאחר הפיטורים מן הקבינט, ולכל מה שנתניהו אומר אומר אפשר להתייחס כפוזיציה ופוליטיקה קטנה.

אין זה פלא, אם כן, שהציבור הישראלי מפקפק במניעים האמיתיים של יציאת נתניהו למבצע חיסול. נתניהו זכה בכך באמצעות מהלכיו ההפכפכים במשך כמה שנים. אנשים רבים בישראל לא מאמינים לו שביטחון המדינה לנגד עיניו אחרי שהם רואים אותו סוחר בתפקיד הרגיש הזה למען עוד מספר שבועות בלשכת ראש הממשלה.

לחוסר האמון לא הוסיפה התייצבותו בכנסת, בשיאן של 48 שעות ללא שינה (כפי שהעיד בנו, יאיר נתניהו, ברשתות החברתיות), כדי להשיג יעד של חיסול פוליטי. הוא עלה על דוכן הנואמים כדי להשתלח בחברי הכנסת הערבים, אחמד טיבי ואיימן עודה, וכדי לוודא שאופציית הממשלה הצרה תרד מן הפרק. האם נתניהו כה מתעב את חברי הכנסת הערבים? לא ולא, הוא הרי עושה איתם דילים פוליטיים כשזה נוח לו, והם מספרים על כך מפעם לפעם. האחרון שביניהם היה עבודה צמודה של שלוחי נתניהו עם יו"ר הרשימה האסלאמית, מנסור עבאס, אחד מבכירי הרשימה המשותפת.

אבל השבוע התאים לו לכסח אותם, אל מול המצלמות, וזאת כדי להוריד משולחן המו"מ הקואליציוני-הדמיוני את האפשרות שגנץ יישען על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת לצורך כינון ממשלה צרה. למען האמת, גם בכחול לבן לא רצו באופציה זו, אבל חשבו שזו טקטיקה טובה כדי להלחיץ את הליכוד להתקדם עם המו"מ.

נתניהו אמר לטיבי בכנסת: "אתה אמרת עליי, אתמול שמעתי הפגנה תומכת שלכם שבה חברת כנסת שלכם (עאידה תומא סלימאן - ט"ש) מבקשת בכל דרך להוקיע אותנו כפושעי מלחמה".

טיבי הגיב במליאה בצעקות: "אתה משקר במצח נחושה, אתה מסית, אתה שקרן, בגללך המשפחה שלי מקבלת איומים", והוצא מהמליאה לאחר שנקרא לסדר שלוש פעמים. בעקבות זאת יצאו כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מהמליאה תוך שהם קוראים "מלחמת המשא ומתן, המבצע להצלת נתניהו".

מה הולך בקוקפיט של כחול לבן?

גורמים בכירים מאוד המקורבים לצמרת הליכוד מטפטפים מדי יום שהנה הרביעייה הבכירה של כחול לבן ניצבת בפני פירוד. התדרוכים הללו נעשים באמצעות משלוח הודעות ווטסאפ למספר רב של כתבים, אינם מיוחסים לנתניהו עצמו, אך הם מציפים את השטח התקשורתי. השכם והערב מועלים אייטמים באשר לאפשרות היפרדות בתוך כחול לבן.
מתעלה מעל עצמו מי שמתעלה ואף מסביר שמדובר בצבר מפלגות - תל"ם, חוסן, ויש עתיד - ולפיכך בדיוק כמו גוש 55, הן קבוצה שנצמדה לה יחדיו רק לכבוד מערכת הבחירות והנה אוטוטו היא מתפרקת.

בתיאור השוויוני בין גוש 55 לבין "גוש" כחול לבן - יש הטעיה ברורה. גוש 55 - המורכב מן הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, והבית-יהודי-איחוד-לאומי-ימינה - לא התמודד בבחירות הקודמות יחדיו ואף לא יתמודד בבחירות הבאות כך.
מנגד, "כחול לבן", לפי דברים מפורשים שאומרים ל"גלובס" ראשי הרשימה, בשיחות פרטיות ואף בשיחות פומביות, לא שוקלים פיצול. ההפך הוא הנכון. על אף מהמורות שהם חוו בשנה האחרונה, קיבוץ האישים ורשימותיהם סיפק להם תוצאות נאות. בפעם הראשונה זה 11 שנה, מישהו הצליח לעבור את הליכוד.

בניגוד לספין נוסף המתרוצץ במסדרונות אולפני הטלוויזיה (מטעם בעלי אינטרסים אחרים) בכחול לבן גם לא שוקלים החלפת סדר הרשימה והצבת גבי אשכנזי בראש כדי לכאורה למשוך יותר קולות מן הימין הישראלי בסבב הבחירות הבא, אם יהיה.

ראשי המפלגה אומרים בכל הזדמנות שאין להם ריב פנימי עם יאיר לפיד וכי לפיד לא משמש בתפקיד האיש הרע בחבורה, הפוסל כל ישיבה עם נתניהו. מבחינתם, כל מה שאנחנו (הכתבים) שומעים הם ספינים והכול נובע מסיבה אחת: נתניהו אינו מוכן לשבת איתם בממשלה וחותר לבחירות.

הפגישה הבוקר בין הח"כ ליברמן לבין הח"כ גנץ לא הולידה כותרות גדולות. לשניים חשוב היה להראות כלפי חוץ שכחול לבן אינם שוללים ישיבה עם נתניהו, בתנאים מסוימים. "מנתניהו שמענו ‘לא חזק'", אמר ליברמן בנוגע להצעתו ששתי המפלגות יכריזו על מתווה הנשיא כמקובל. "מה שחסר לי זו הודעה חדה וברורה של כחול לבן שהם מקבלים את המתווה", הוא אמר.

ולמי שמחפש פרשנות, הנה היא: גנץ ושותפיו עשויים לקבל את אפשרות הישיבה המשותפת עם נתניהו בשלב התחלתי ובלבד שעקרונות יציאתו של נתניהו לנבצרות יוגדרו בצורה מפורטת וברורה, ויהיו קשורים לשלב בו היועץ המשפטי לממשלה מחליט על הגשת כתב אישום, דבר העשוי לקרות החל מהשבוע הבא. לשיטתו של גנץ ושל בכירים אחרים בכחול לבן, עדיף להם להעביר את המסר הזה כבר השבוע, כיוון שעליהם להציג בפני הציבור את נרטיב היציאה למערכת בחירות שלישית כשנתניהו הוא הצד הסרבן: נתניהו לא מוכן לצאת לנבצרות (למעט אולי בעת עלייתו על דוכן העדים, אם זה בכלל יקרה), נתניהו לא מוכן לפרק את גוש 55 ולנהל מו"מ ישיר עם כחול לבן. אלה הם הדברים שכחול לבן יציגו לציבור הישראלי אם חס וחלילה הכנסת ה-22 תפוזר ומערכת הבחירות האינסופית שכולנו חווים השנה - תמשיך להתנהל.

עוד כתבות

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות