גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

“ייקח עוד עשור עד שנגיע לעולם ללא מזומן”: בכיר בפייפאל מספר על החיבה של הישראלים להזמנות מחו"ל

סמנכ"ל הטכנולוגיות של פייפאל, שרי שיבננדה, מאמין שבעתיד נוכל לבצע תשלומים מכל מכשיר, אבל שהחנויות הפיזיות לא ייעלמו לעולם ● בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על כניסת הענקיות לתחום התשלומים ומציין כי "הישראלים בחוד החנית של התנהגות צרכנית"

תחום התשלומים הדיגיטליים והטכנולוגיות הפיננסיות עובר בשנים האחרונות שינויים רבים: החל מהצמיחה בקניות אונליין, המעבר ההולך וגובר לאמצעי תשלום דיגיטליים כמו אפל פיי או וויצ'ט בסין, ועד הפיתוח של מטבעות קריפטו. אך לדברי שרי שיבננדה (Sri Shivananda), סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פייפאל, זוהי רק ההתחלה. "זה עדיין לא עולם ללא מזומנים, וכנראה ייקח לפחות עוד עשור עד שזה יקרה - אפילו במדינות המפותחות ביותר בתחום", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

בעוד שחברות סטארט-אפ ואף חברות גדולות רבות מנסות להיכנס לאחרונה לתחום הפינטק, דווקא חברת פייפאל שהוקמה לפני מעל 20 שנה מתוך מטרה זהה לשלהן - לשבש את המערכת הפיננסית - עדיין שולטת בתחום התשלומים ביד רמה. לפי נתוני חברת המחקר Datanyze, פייפאל מחזיקה בנתח שוק גלובלי של 60% בתחום עיבוד התשלומים (התהליך שמתרחש בזמן ביצוע תשלום ברשת, שכולל הצפנה, אימות והעברת התשלום) והמתחרות שלה נמצאות הרחק מאחור - חברת סטרייפ עם נתח של 16% ואמזון פיי עם 3.5%. לפי נתוני חברת מחקר אתרי האינטרנט הישראלית SimilarWeb, אתר פייפאל נמצא במקום ה-45 בעולם מבחינת כמות התעבורה בו, ובמקום הראשון בקטגוריית ניהול פיננסי. לחברה שווי שוק של 120 מיליארד דולר, וברבעון האחרון נפח התשלומים שהושלמו דרך פלטפורמת פייפאל עמד על מעל 178 מיליארד דולר. בחמש השנים האחרונות מחיר המניה הוכפל פי שלושה ובשנה האחרונה היא עלה ב-21%. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה החברה הכנסות של 12.8 מיליארד דולר, עלייה של 14% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. יותר ממחצית מההכנסות מגיעות מארה"ב. הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) עלה בינואר-ספטמבר ב-27% והסתכם בכ-2.7 מיליארד דולר.

שיבננדה מכהן בתפקידו מאז 2016. קודם לכן הוא מילא תפקידים בכירים נוספים בחברה, ביניהם סגן נשיא לפלטפורמה ותשתיות גלובליים. לפני שהגיע לפייפאל הוא עבד באיביי במשך 13 שנים, שם החל את דרכו כמהנדס תוכנה בכיר וטיפס בסולם הדרגות עד למינויו לסגן נשיא בכיר בחברה.

פייפאל כאמור פועלת בתחום כבר מעל 20 שנה. כששיבננדה נשאל על האופן שבו היא פועלת כדי להצליח לעמוד בקצב של הטכנולוגיות והמגמות החדשות ביותר בתחום, הוא משיב כי "יש לנו תרבות של חדשנות, והרבה דרכים בהן אנחנו רותמים את היצירתיות של עובדי החברה. יש לנו פורטל בו כל עובד יכול להציע רעיונות עבור החברה, עובדים אחרים מצביעים להם, ואת הרעיונות הטובים ביותר אנחנו שוקלים אם כדאי להפוך לפרויקטים. בנוסף אנחנו עורכים האקתונים פנימיים, ויש לנו אתגר חדשנות כל שנה שבו קבוצות קטנות מתחרות ביניהן - כל קבוצה יוצרת סרטון או דמו להצגת הרעיון שלה, והרעיונות הזוכים יקבלו מימון מהחברה כדי לקדם אותם".

הוא מוסיף כי "כדי להביא לתוך פייפאל דברים שקורים בתעשייה ולוודא שאנחנו מתמקדים בדברים הנכונים יש לנו גם מעבדות חדשנות במספר מקומות בעולם, בהן אנחנו נמצאים באינטראקציה עם האקוסיסטם החיצוני, אקדמאים, סטארט-אפים וחוקרים. אנשי הטכנולוגיה שלנו עוקבים אחרי המגמות בתחומי החומרה והתוכנה בכל העולם, ואנשי השיווק צופים באופן בו הלקוחות מתנהלים יום-יום. זה מעניק לנו הרבה רלוונטיות".

שיבננדה מדגיש כי מכיוון שהמעבר לעולם ללא מזומנים עוד לא הושלם, לפייפאל קיימות עוד הזדמנויות התרחבות רבות בעתיד, למרות גודלה הנוכחי. "הדרישה לתשלומים דיגיטליים בטוחים, מאובטחים ונוחים שהייתה קיימת עד היום במדינות כמו ארה"ב, בריטניה, גרמניה, אוסטרליה וקנדה מגיעה עכשיו גם לשווקים כמו אסיה ואפריקה. עדיין יש הרבה לעשות בתחום הדיגיטציה של המסחר והתשלומים עצמם. אנחנו רואים שעדיין יש היום צורך בחנויות אופליין, אבל גם דרישה גוברת לקניות אונליין, כשהרבה קורה גם במובייל".

נתחי שוק גלובליים בתחום עיבוד התשלומים-1

"המסחר מגיע לטלוויזיה ואולי גם למכונית"

שיבננדה מסביר כי מתרחש כיום תהליך שיעביר את התשלומים לרקע, ויפתח הזדמנויות עסקיות רבות חדשות: "בשנות ה-90 כולנו ביצענו את כל סוגי הקניות שלנו בחנויות. ואז המסחר המקוון החל וחלק מהקניות התחילו להיות אונליין, אבל הן קרו בעיקר מהמחשב השולחני - בין אם בזמן הפסקת צהריים בעבודה או כשמגיעים הביתה. עכשיו בעזרת הטלפונים הניידים אפשר לבצע את הקניות 24/7. זה נקרא 'קניות מוכוונות מטרה' (shopping by intent). החנות 'מגיעה' לאנשים דרך המכשירים האלה, מה שמגביר את הכמות של מסחר דיגיטלי ואונליין. היום המסחר מתחיל להגיע גם למכשירים כמו טלוויזיות, סוכנות קוליות, אולי גם מכוניות - והתשלומים נטמעים ברקע. אם בחנות התהליך מאוד ברור, עכשיו כשמזמינים נסיעה באובר או סרט בטלוויזיה התשלום קורה ברקע באופן אוטומטי, בכל הקשר בו הלקוח נמצא, ובזמן אמת - כחלק ממהלך החיים ולא בתור משהו שעושים מהצד. לא צריך לעצור ולמלא פרטי אשראי, בין אם מדובר במנוי או בקנייה. ייתכן שחנויות לעולם לא ייעלמו לגמרי ויהיו חנויות מסוימות שתמיד יתקיימו. אולי לאנשים אף פעם לא יהיה נוח לקנות מכונית מרחוק למשל, והם ירצו להרגיש אותה. אבל האחוזים של מסחר דיגיטלי שיתרחש במובייל, באונליין וברקע ילך ויעלה, והצורך בנוחות התשלומים במצבים האלה גובר. במקביל, זה יהפוך ליותר בטוח ומאובטח. לאורך הזמן, זה יהפוך את העולם למקום קטן יותר - כי כל אחד בעולם יוכל לקנות משהו מכל אחד אחר בעולם ולשלם עבורו, כך שעבור סוחרים - כל העולם יהיה השוק שלהם. ועבור הלקוח - כל העולם הוא מדף אחד גדול של דברים לקנות".

מה לגבי הקריפטו? אתה רואה את המטבעות הדיגיטליים בתור אחת המגמות שישנו את תעשיית התשלומים בעתיד או את פייפאל תומכת בזה בעתיד הקרוב?

"אנחנו עוקבים מקרוב אחרי מה שקורה בעולם מטבעות הקריפטו. לפני כמה שנים אפילו אפשרנו לשלם באמצעות מטבעות קריפטו בפייפאל, אבל גילינו במהרה שהסוחרים והלקוחות עדיין לא היו מוכנים לטכנולוגיה הזו. גילינו שמטבעות קריפטו הם יותר נכס ממטבע - הם יותר דומים לזהב מאשר לשקלים או דולרים. זה בגלל שיש הרבה תנודתיות בערך שלהם, וקמעונאים וסוחרים שפועלים עם שולי רווח דקים לא יכולים להרשות לעצמם תנודתיות רחבה כזו".

שיבננדה התייחס גם למטבעות קריפטו יציבים (stablecoin), שמנסים לצמצם את התנודתיות על-ידי הצמדת ערך מטבע הקריפטו למטבע כמו הדולר למשל, ואמר כי "כעת כשהקונספט הזה מתחיל לצבור תאוצה, אני חושב שמטבעות קריפטו כן יהיו חלק מהעתיד. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הנושא, ויש לנו פרויקטים פנימיים בתחום, ובתור חברה שמתמקדת בלקוחות, ככל שזה יהפוך לרלוונטי יותר נוודא שזה הופך לזמין עבור סוחרים ולקוחות".

איך הכניסה של ענקיות הטכנולוגיה לתחום התשלומים כמו פייסבוק, עם פיתוח מטבע הקריפטו "ליברה" וכרטיס האשראי אפל קארד של אפל, ישפיעו לדעתך על תחום התשלומים?

"כל הפיתוחים האלה נהדרים, ואין ספק שלאחרונה יש יותר תחרות בתחום התשלומים. זה טוב לצרכנים ולשוק, ופיתוחים שמנסים לשבש את המצב הקיים גורמים לכולנו להמשיך לחדש והופכים את האקוסיסטם של תחום התשלומים לרלוונטי יותר. אבל בעוד שנהיה פחות קשה להיכנס לתחום התשלומים, ויותר חברות נכנסות לתחום, עדיין לא פשוט להתרחב בעולם ולוודא שעומדים בכל הרגולציות. חשוב לזכור את היתרון התחרותי שיש לכל אחד מאיתנו. במקרה שלנו זו הרשת הדו-צדדית שלנו - יש לנו בפלטפורמה גם צרכנים וגם סוחרים, ומנוע שמזהה סיכונים והונאות בעקבות שנים של השקעות במדע נתונים, בינה מלאכותית ולמידת מכונה. בנוסף, אנחנו עומדים בכל החוקים והתקנות בכל מדינה שאנחנו פועלים בה ויש לנו גם יתרון לאור מהירות החידושים הנוגעים לתשלומים, כי אנחנו חברה שמתמקדת רק בתשלומים. זה לא עוד עסק עבורנו - אלא הדבר המרכזי ואנחנו מתמחים בזה. מעבר לזה, מכיוון שיש עדיין כל-כך הרבה לעשות בתעשיית התשלומים, למרות מספר השחקנים - יש עדיין מספיק עבור כולם".

פייפאל עצמה הכריזה בעבר כי תיקח חלק בפרויקט הקריפטו של פייסבוק, שמפתח מטבע קריפטו יציב, וכי תשתתף באיגוד ליברה שינהל אותו. ואולם מאז השיחה עם שיבננדה, פייפאל הייתה החברה הראשונה שפרשה מהאיגוד, והחלה גל פרישות של חברות רבות נוספות בהן מאסטרקארד, ויזה ואיביי. פייפאל הצהירה באותו זמן כי היא "ממשיכה לתמוך בשאיפות של ליברה", ולפי דיווח ב"פייננשל טיימס" הסיבות לעזיבתה היו דאגות מהאופן בו פייסבוק תתמודד עם ביקורת של רגולטורים ועם אפשרויות שהפלטפורמה תנוצל לצורך הלבנת הון. בשבוע שעבר הכריזה פייסבוק על השקת מערכת תשלומים חדשה באפליקציות שלה בשם "פייסבוק פיי", שתאפשר תשלום גם באמצעות חשבון פייפאל ושעיבוד התשלומים בה יעשה באמצעות פייפאל וחברות נוספות.

"הישראלים בחוד החנית של התנהגות צרכנית"

מה למדת על הלקוחות הישראלים כתוצאה מפעילות החברה בשוק המקומי?

"אין ספק שיש הבדלים תרבותיים באופן בו לקוחות חושבים על ניהול והעברת הכספים שלהם. לגבי הישראלים, אנחנו יודעים שהם קונים חזקים, ולא רק באופן מקומי אלא באופן בינלאומי, כאשר המדינות הפופולריות ביותר בקרב הצרכנים הישראלים הן לסין, ארה"ב, בריטניה ועוד. יש בסיס משתמשים פעילים טוב בישראל, וזו כלכלה חזקה. יש תחזית לפיה עד 2020 נפח ההוצאות אונליין עבור ישראל יהיה 22 מיליארד שקלים, כך שזה שוק גדול בפני עצמו שכדאי להתייחס אליו. ישראל תמיד הייתה אומה חדשנית ואנשים בה מבינים בטכנולוגיה וחובבים טכנולוגיה, והם נמצאים בחוד החנית של התנהגות צרכנים". לפי נתוני פייפאל, ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם את מגמת הקניות בחו"ל, לצד אוסטריה ואירלנד, כאשר 80% מהצרכנים הישראלים שקונים אונליין מבצעים קניות מאתרים בינלאומיים. בנוסף, 76% מהקונים הישראלים הצהירו כי בכוונתם להמשיך לקנות ברשת ואף להגדיל את היקף הקניות בשנה הקרובה, ו-67% מהישראלים העידו כי הם מרגישים בנוח יותר לקנות מסוחרים בחו"ל.

יש הרבה מקרים של פרצות אבטחה שמובילות לכך שפרטי אשראי של אנשים דולפים ברשת. מה לקוחות יכולים לעשות כדי להגן על המידע שלהם? האם המגמה הזו צפויה להחמיר?

"יש צעדים פשוטים שנחוצים בהחלט כמו להשתמש בסיסמאות חזקות, ולוודא שלא משתפים את פרטי האשראי עם כל אתר - אלא רק עם אלה שהמשתמש יודע שהם בטוחים ומאובטחים. אני חושב שלקוחות הופכים ליותר ויותר מודעים לדרכים להגן על המידע שלהם, והמודעות לגבי איזה מידע אפשר לשתף, איפה לשתף אותו ואיזו פלטפורמות הן בטוחות הולכת ומתפתחת לאט. אני גם מאמין שחברות צריכות להמשיך לחנך את המשתמשים איך הם יכולים לנהל את המידע שלהם כראוי וגם לעשות את זה עבורם. אנחנו בעסק שבנוי על אמון, ומוודאים שכל פעולה שאנחנו עושים היא בטוחה ומאובטחת עבור הלקוח. גם ההשקעה הגדולה ביותר שלנו בתחום הבינה המלאכותית ומדע הנתונים היא בפלטפורמת הסיכונים וההונאות שלנו, וצוות למידת המכונה המתקדם ביותר שלנו הוא בתל-אביב". 

"פעם בכמה שבועות אני נפגש עם עובד לקפה רנדומלי, ויוצאת מזה שיחה מדהימה"

שרי שיבננדה, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת פייפאל, פועל רבות כדי לקדם את החדשנות בה, וכחלק מסגנון הניהול שלו הוא מקפיד להיפגש גם עם עובדים זוטרים בארגון. "בתור בכיר בארגון גדול, זה קל להפוך להיות מאוד עסוק לעתים קרובות. אבל כדי להמשיך לעקוב אחרי חדשנות, אני מקפיד להיפגש עם מהנדסים בחברה על בסיס שבועי. בפגישות האלה אנחנו מדברים על מה שהם עובדים עליו, על רעיונות חדשים בהם הם מתמקדים. לפעמים הם יראו לי את הקוד שהם כותבים, דמו של מה שהם מפתחים, לפעמים סתם נעשה סיעור מוחין על לוח. אני מאוד מאמין שכל אחד צריך ללמוד מכל מידע שיש לו גישה אליו. מאוד חשוב למנהיג להיות רלוונטי לארגון שלו, ולקבל מהאנשים שהוא מוביל אמון וכבוד, בעיקר בתחום הטכנולוגיה בו דברים משתנים כל יום".

תוכל לתת דוגמה למקרה בו פגשת עם מהנדס מתחיל בחברה וזה שינה את נקודת המבט שלך?

"לאחרונה נפגשתי עם מהנדס בשם דימיטרי מרטינוב. הפגישה אפילו לא עסקה ברעיון שקשור לתשלומים. הוא כתב בוט לסלאק בשם random coffee, שבכל יום שני בבוקר שולח לכל מי שנרשם לשירות הודעה ושואל אם הם רוצים להשתתף בפעילות. למי שענה בחיוב הוא שולח הודעה נוספת, בה הוא אומר שחיבר את אותו משתמש לאדם אחר באופן רנדומלי. שני האנשים האלה נפגשים ל-30 דקות באותו שבוע, ויכולים לדון בתחומי הפעילות שלהם ובכל דבר אחר שירצו. יש פילוסופיה שגורסת שהרעיונות הכי טובים מגיעים מאנשים שפשוט נתקלים זה בזה ומנהלים שיחה על משהו. יש בחברה שלנו מעל 20 אלף עובדים, וכנראה מעל אלף כבר נרשמו לשירות הזה, כולל אותי. אני אמנם לא עושה את זה כל שבוע, אבל פעם בשבועיים-שלושה אני פוגש מישהו לקפה רנדומלי, ויוצאת מזה שיחה מדהימה. הם מבקשים ממני הדרכה בענייני קריירה, ואני שואל אותם מה הדבר הכי מגניב שהם עובדים עליו, מה הרעיון הכי מגניב שהם מנסים לפצח, או הטכנולוגיה הכי מדהימה שהם נתקלו בה לאחרונה".

שיבננדה מוסיף כי הוא שם את העובדים במרכז גם כחלק מסגנון המנהיגות שלו באופן כללי: "הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שיש צוות מגוון של אנשים יצירתיים, חדשניים, שמשתפים פעולה אלה עם אלה. ברגע שיש צוות כזה הדבר השני שצריך לעשות הוא לא לעמוד בדרך שלהם, ולוודא שיש להם את המקום להיות אוטונומיים ולתת ליצירתיות שלהם לשגשג. כשעושים את זה, ונותנים להם את הסוג הנכון של הכוונה, קורים קסמים". 

ת"ז שרי שיבננדה

סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת פייפאל מאז 2016 • בן 46, נשוי ואב לשניים • בתפקידו הקודם שימש כסגן נשיא פלטפורמה ותשתיות גלובליות בחברה • לפני פייפאל, עבד במשך 13 שנים באיביי, שם התחיל כמהנדס תוכנה בכיר וטיפס בסולם הדרגות עד למינויו לסגן נשיא בחברה. את הקריירה התחיל כמתכנת ואנליסט ביצרנית הרכב פורד בשנת 1997 • גדל בעיר הידרבאד בהודו ומתגורר היום בקופרטינו, קליפורניה • בעל תואר שני בהנדסת מכונות מאוניברסיטת אוהיו • שיבננדה מתאר את עצמו כ"חנון" ומקפיד להיפגש עם מהנדסים בחברה כדי לשמור על חדשנות ורעננות

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס