גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להסתכל לחרדה בלבן של העיניים: כל מה שרצית לדעת על חרדה ודיכאון ולא העזת לשאול

חרדה ודיכאון: מה ההבדל בין השניים, איך עובד המנגנון, למה צריך לשים לב ובעיקר איך אפשר להיפטר מזה ● רויטל שוורץ מושיבה את החרדה על הכורסה

פסיכולוגיה / צילום: שאטרסטוק
פסיכולוגיה / צילום: שאטרסטוק

מה זו חרדה?

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף למצב שאותו אנו מפרשים כמאיים וקטסטרופלי. כלומר, חרדה היא תגובה קיצונית לאיום. בעוד שפחד מופיע כתגובה לאיום מוחשי, חרדה עולה מאיום שאינו מוחשי, אלא רק מתפרש ככזה.

האם יש ספקטרום או דרגות לחרדה?

לחרדה רמות שונות שנמצאות על רצף של עוצמה ותדירות. בקצה אחד של הרצף מוצאים חרדה מוכללת - דאגנות יתר ומחשבות טורדניות המלוות אותנו לאורך היום, מלווה בתחושת אי נוחות, ובקצה השני נמצאים התקפי החרדה, המלווים בתגובות פיזיולוגיות קשות כגון: הזעה, דופק לב גבוה, רעד ותחושת עילפון. חרדה יכולה להיות ספציפית בתחום מסוים כגון: עמידה מול קהל, טיסות, זריקות וכיוצא באלה, או כאמור, מוכללת.

התקף חרדה/ פאניקה

על מנת להבין את המנגנון, ניתן לחלק את המוח שלנו לשני חלקים: הקורטקס - החלק שאחראי על תהליכי החשיבה, הבינה וההיגיון שלנו, והאמיגדלה - החלק הקדום במוח, אותו מוח שיש לשאר היצורים בטבע, שאחראי על ההישרדות. בחיי היומיום אנו פועלים מהקורטקס, וברגע שהוא קולט סיטואציה מסוכנת, הוא כבה, והאמיגדלה נכנסת לפעולה.

וכך נראה התקף חרדה: האמיגדלה, על מנת לשרוד, יודעת לפעול בשלושה אופנים - לברוח, לתקוף או לקפוא במקום. לשם כך היא מפרישה לגוף כמויות גדולות של אדרנלין (שאכן עוזר לברוח או לתקוף במקרה הצורך).

אך כשמדובר בחרדה, הרי שאין איום ממשי שממנו צריך לברוח. עם זאת, האדרנלין משתחרר לנו בגוף וגורם ללב שלנו לעבוד מהר יותר, ולדם לזרום מהר יותר, מה שמביא להזעה ולרעד. במקרים מסוימים גם יהיו תופעות של כאבי בטן, בחילה, סחרחורות ותחושת עילפון.

החוויה היא מאוד לא נעימה, ורוב האנשים שלא מבינים מה קורה לגוף שלהם, מפרשים את התגובות הפיזיולוגיות האלו כסכנה בפני עצמה. זה מתבטא במחשבות קטסטרופליות חדשות כמו "אני הולך להתעלף/להשתגע", "מה קורה לי?", "זה חזק ממני ואין לי שליטה על זה". המחשבות האלו כמובן לא תורמות ואף מזיקות. למעשה, הן ממשיכות להעביר למוח שלנו את המסר שמשהו מסוכן קורה, ולכן ממשיכה האמיגדלה לשרת אותנו ולהפריש עוד אדרנלין לגוף, וכך נוצר מעגל החרדה.

חשוב לדעת: התקף חרדה אינו מסוכן. הוא לא נעים, אבל לבטח לא מסוכן. מחרדה אי אפשר להשתגע וגם לא להתעלף (למעט חרדת חלוק לבן - פחד ממחטים ודם - שבו המנגנון עובד מעט אחרת). חרדה היא כמו מעין גל שתמיד חולף. היא לא נתקעת ונשארת כפי שהיא. הספרות המקצועית מדברת על כ-40-30 דקות לכל היותר שבהן הגוף יכול להיות בהתקף חרדה אחד בעוצמה גבוהה, אך הניסיון הקליני מעיד שהיא לא נמשכת מעבר לכמה דקות בודדות (בהנחה שאנו לא ממשיכים להזין את המחשבות שלנו בתכנים קטסטרופליים).

איך אני יודע שאני סובל מחרדה?

חרדה עלולה לפגוע לנו בתפקוד ברמות שונות. לרוב, בין שמדובר בחרדה בעוצמה נמוכה המלווה אותנו לאורך היום ובין שמדובר בהתקפי חרדה, נזהה אצל האדם הסובל ממנה ניסיונות הימנעות מסיטואציות העלולות לעורר את התחושה הלא נעימה, צמצום הפעולות ופיתוח של התנהגויות הגנה וזהירות.

האדם החרד ינסה ככל הניתן להימנע מסיטואציות שבהן הוא עלול לפגוש שוב את החרדה, וינסה לפתח או להגביר את תחושת השליטה שלו בהן. זה יכול להתבטא בהימנעות מהגעה למקומות שבהם חווה חרדה בעבר, או לחילופין יציאה מהבית עם תיק מלא בעזרה ראשונה. בשני המצבים ההתנהגות מושפעת מדאגה או מפחד שמנהל אותנו. אם יש פער בין האופן שבו אני חי לבין האופן שבו הייתי רוצה לחיות, והפער הזה נגרם בעקבות חוויה של פחד, ייתכן שמדובר בחרדה.

האם זה בר ריפוי או שצריך ללמוד לחיות עם זה?

המילה ריפוי קצת בעייתית בהקשר זה, כי חרדה היא לא מחלה. חרדה היא תגובה טבעית של הגוף למחשבה לא רציונלית, המבוססת על פחד איום. החרדה מעצימה בעיקר את חוויית חוסר השליטה שלנו, וככל שננסה להילחם בה ולהשיג שליטה, היא רק תנהל אותנו יותר.

יש כאן פרדוקס מסוים: כדי לחזק את השליטה שלנו ולהימנע מחרדות, עלינו להסכים לשחרר שליטה ולקבל את מה שיבוא. ההתנגדות והמאבק שלנו בחרדה הם הקרקע הכי פורייה בשבילה לצמוח. אז התשובה היא שבהחלט ניתן ללמוד לנהל את החרדה שלנו במקום שהיא תנהל אותנו. וכן, גם אדם שחווה חרדה יכול, בעזרת תהליך נכון, להמשיך את חייו בלעדיה.

הבושה בחרדה

למרבה הצער, רבים עדיין תופסים את החרדה כבעיה או כמחלה נפשית ומתביישים בה. הם חושבים שמשהו לא בסדר איתם ומפרשים אותה כחולשה. זה בהחלט מובן, שכן החוויה של חוסר השליטה היא אכן לא נעימה ויכולה להפחיד. אבל חשוב להבין: חרדה היא נורמלית, היא לא על הרצף של מחלות נפשיות, ולא תאמינו כמה אנשים חווים אותה, במיוחד בעולם כה הישגי ותחרותי כמו שלנו.

לפרוץ את מעגל הבושה, ולמה חשוב לשתף

הבושה מהחרדה והסתרתה מכניסות אותנו למעגל קסמים, שרק מגביר את תחושת השונות והחוויה שמשהו לא בסדר איתנו. המחשבה שאני מתמודד עם משהו שאחרים לא יכולים להבין, מגבירה את תחושת הניכור והופכת את החרדה לסוד פרטי שלי. העמדה הזו רק מחזקת את התחושה שמשהו גדול, חסר שליטה ולא בסדר קורה איתי. אנשים נוטים לא לשתף את הסביבה שלהם, חברים, קולגות בעבודה ואפילו את בני הזוג במה שהם חווים, מה שמעצים את המצוקה. כשאנו מתחילים לשתף, פתאום אנחנו שומעים שעוד אנשים במעגל הקרוב שלנו חווים את אותו הדבר, או חוויה דומה אחרת, והדבר מאוד מנרמל, מרגיע ומחזק את התחושה שאני לא לבד בדבר הזה.

כיצד להתמודד אם מישהו קרוב אליי סובל מחרדה? מה לעשות, מה להגיד ומה לא להגיד?

נתחיל במה לא להגיד. האדם החרד לרוב יודע כבר בעצמו שאין לו סיבה ממשית להרגיש כך. משפטים כמו: "תירגע", "מה יש לך?", "אין לך ממה לפחד" - ממש לא עוזרים. האדם החרד זקוק להכרה ולהכלה של המצב שלו. אם מדובר באדם קרוב לי שחווה התקף חרדה, יהיה נכון לנסות לעזור לו להסיט את הקשב לדברים אחרים. לדבר איתו על משהו אחר או להוציא אותו החוצה לסיבוב. ושוב - הכרה. להגיד משהו כמו: "אני מבין שאתה חווה עכשיו משהו מאוד לא נעים, בוא ננסה לעשות משהו ביחד בשביל לצאת מזה", יכול מאוד לעזור. אם מדובר באדם קרוב לי שאני מזהה שמתמודד עם חרדה לאורך זמן, אמליץ לו לגשת לקבל את העזרה והכלים שהוא זקוק להם.

עזרה ראשונה לאדם החרד, כלים פרקטיים להתמודדות

החוויה הקשה ביותר שמביאה איתה החרדה היא כאמור תחושת חוסר השליטה, כך שהכלים הפרקטיים נוגעים ביצירה של חוויית שליטה וקרקוע. מומלץ לנסות אחד מהכלים הבאים: להחליף את המחשבה הקטסטרופלית ("אני הולך להשתגע") במחשבה מקבלת ("הכול בסדר, אני חווה כרגע התקף חרדה. זה לא נעים, אבל זה לא מסוכן"). כך אנחנו מעבירים למוח שלנו את המסר שהכול בשליטה והוא לא צריך להמשיך להפעיל את המנגנונים ההישרדותיים.

להסיט את הקשב לדברים נעימים: שימו שיר שעושה לכם מצב רוח טוב, תתקשרו לחבר/ה, תאכלו משהו טעים, צאו לסיבוב. בעצם, כל דבר שיגרה את תשומת הלב שלכם יותר מהמחשבות הקטסטרופליות.

נשימות וקרקוע: נשמו עמוק תוך כדי ספירה של השניות שבהן מכניסים אוויר (4 שניות), מחזיקים את האוויר בתוך הריאות (7 שניות) ומוציאים אוויר לאט-לאט (8 שניות). עשו זאת עד שתרגישו שהגוף נרגע.

מה ההבדל בין חרדה לדיכאון?

חרדה ודיכאון הם שני דברים שונים. בעוד שחרדה מבוססת על תחושות של פחד, הדיכאון מבוסס על חוויה של עצב. בעוד שהחרדה מלווה בעוררות יתר מוגברת של הגוף, בדיכאון נזהה אפקט של עייפות וחוסר חשק. בהרבה מהמקרים חרדה עלולה להוביל לדיכאון, בעיקר בשל ניסיונות ההימנעות וצמצום הפעילות שלנו.

מה זה דיכאון? רמות שונות לדיכאון - מדיכי עד דיכאון קליני

דיכאון מתבטא במצב רוח ירוד או מדוכדך לאורך רוב היום, אובדן עניין או הנאה מדברים שגרמו לי להנאה בעבר, שינויים במשקל, בתיאבון ובהרגלי השינה, איטיות או חוסר שקט, עייפות וחוסר אנרגיה כמעט כל יום, פגיעה בתפקוד, בריכוז ובתהליכי החשיבה, קושי לפעול ולקבל החלטות ואף מחשבות חוזרות על מוות ועל ערך החיים.

כמו בחרדה, גם לדיכאון רמות שונות. כמעט כולנו חווים מדי פעם "דיכי" - תחושות של חוסר חשק ועייפות, זה בהחלט לא אומר עלינו שאנו מדוכאים. על מנת שנגדיר דיכאון כדיכאון קליני שדורש התערבות, על האדם לעמוד בכמה קריטריונים כפי שמוגדר במדריך האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי, ה-DSM.

כיצד תזהה דיכאון אצל חבר?

אם אני מזהה שחבר שלי כבר לא רוצה לבלות כמו פעם, איבד עניין בפעולות שבעבר גרמו לו להנאה, צימצם את הפעילות שלו ורק רוצה להיות בבית כל הזמן. אם התכנים שאותם הוא מעלה בשיחה כוללים בעיקר מסרים של חוסר משמעות ואובדן עניין. אם אראה שינויים בתפקוד שלו, במשקל שלו או בהלך הרוח שלו - וכל זה לאורך זמן של מעל לשבועיים, אתחיל לחשוד שאולי מדובר בדיכאון.

עזרה עצמית: מה לעשות כשאני בדיכאון?

הדיכאון ניזון בעיקר מדפוסי חשיבה הנוגעים לחוסר מסוגלות, לכן עניין העזרה העצמית כאן הוא קצת טריקי. הנחת העבודה בעת טיפול פסיכולוגי בדיכאון היא שהרגשות שלנו לא נוצרים בעקבות אירועים שקורים לנו, אלא בעקבות מחשבות אוטומטיות שאירועים אלו מעוררים אצלנו. כלומר, אנו מרגישים מה שאנו חושבים. אלה לא האירועים עצמם שגורמים לנו "להרגיש טוב" או "להרגיש רע", אלא הפירושים שאנו נותנים להם. הרגש השלילי הוא תוצר של חשיבה, ולכן כדי לצאת מהמצוקה, בטיפול בדיכאון אנחנו עוסקים בניתוח ושינוי של התהליך החשיבתי, ומעודדים פעולות ברמה ההתנהגותית שיגבירו תחושת מסוגלות ומשמעות.

כצעד ראשון להתמודדות חשוב שהאדם יהיה מודע לכך שמה שהוא חווה כרגע מושפע ממחשבות סובייקטיביות שלו, ושהמציאות האובייקטיבית בנוגע למסוגלות שלו נשארה כפי שהייתה לפני שעננת הדיכאון ירדה עליו. חשוב לנסות שלא להעמיק את העיסוק במחשבות האוטומטיות השליליות ולא לפעול על פיהן. בנוסף, כל פעילות אקטיבית, וספורט בעיקר, חשובים מאוד. מעבר להיבט הביולוגי שעליו משפיעה הפעילות הספורטיבית (שחרור הורמונים ממריצים בגוף), חזרה לפעילויות שבעבר גרמו לנו הנאה מסוגלת להחיות מחדש את החשק ולהחזיר לאדם את התגמולים והחיזוקים החיוביים שבעבר נהנה מהם. והכי חשוב: לפנות לעזרה! לשבור את מעגל הבושה ולפנות לאיש מקצוע שיוכל לעזור, לתת כלים, ללוות ולהיות שותף בתהליך היציאה מהדיכאון. 

 3 דברים שיפתיעו אותך לדעת על חרדה

1 חרדה היא מנגנון בריא. מנגנון החרדה הוא טבעי ועוזר לנו לשרוד בסיטואציות שבהן קיימים איום או סכנה ממשיים לחיים.

2 הבעיה היא לא החרדה עצמה, אלא דפוסי החשיבה וההתנהגות המובילים אליה. הפרעת החרדה אינה נובעת מעצם הקיום שלה, אלא מהעובדה שהמוח שלנו מפרש סיטואציות יומיומיות לא נעימות כקטסטרופליות ומסוכנות ולכן מפעיל את מנגנון החרדה העוצמתי שאנו למעשה לא זקוקים לו.

3 חרדה יכולה לשרת ולפתח אותנו. להפוך קושי ליתרון, בטח כבר שמעתם על הרעיון הזה. אם נחדל מלנסות להתנגד ולהכחיד את החרדה בחיינו, לא רק שעוצמת הסבל שלנו תפחת, אלא שגם נוכל ללמוד על עצמנו דרכה ולחזק את החיבור שלנו לעצמנו. בתהליך נכון מול החרדה נוכל להרחיב את המודעות שלנו לעצמנו, את יכולות ההכלה, ואת תחושת המסוגלות והביטחון האישי שלנו.

שיטות הטיפול הנפוצות, מדריך מהיר

בגדול, אפשר לחלק את גישות הטיפול העיקריות כיום בחרדה ובדיכאון ל-3 זרמים: טיפול פסיכולוגי באוריינטציה פסיכואנליטית או פסיכודינמית, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול תרופתי.

לפי הגישה הפסיכואנליטית והפסיכודינמית, נפש האדם מורכבת ממארג של תכנים, מחשבות ורגשות הנמצאים ברמת המודע, בסמוך למודע ובתת המודע. גישות אלו מתייחסות לחרדה ולדיכאון כאל סימפטומים של רגשות וקונפליקטים פנימיים מודחקים. הטיפול בגישות אלו אינו נוגע ישירות בסימפטומים, אלא יוצא מנקודת הנחה כי בתהליך הטיפול, שבו המטופל מתבקש לדבר באופן חופשי ואסוציאטיבי על כל נושא שעולה, יעברו אותם תכנים לא מודעים למודע, יעובדו, יקבלו הכרה ובכך יפחתו הסימפטומים.

דגש נוסף הוא בבניית מערכת יחסים משמעותית המושתתת על אמון בין המטופל למטפל, כזו שתאפשר מרחב בטוח ומכיל לכל אותם תכנים קשים. המטפל אמור להוות אוזן קשבת ומכילה, לשקף ולהדהד למטופל את אותם חלקים מודחקים, כך שבדרך כלל רוב המלל בפגישה הטיפולית יגיע מצד המטופל. לרוב, הגישה הפסיכודינמית כוללת מפגשים קבועים אחת לשבוע, בעוד שבגישה הפסיכואנליטית תדירות המפגשים תהיה בין 3 ל-5 פגישות בשבוע.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא הטיפול הנפוץ ביותר כיום במקרים של חרדה ודיכאון, והוכח במחקרים קליניים רבים כבעל יעילות גבוהה להפחתת הסימפטומים. הגישה מתייחסת לחרדה ולדיכאון כאל תוצאה של דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים. בהנחת הבסיס עומדת התפיסה כי הדרך שבה נחווה את העולם מושפעת מהאופן שבו נפרש לעצמנו את המציאות.

בפן הקוגניטיבי, הכוונה לאופן שבו המחשבות היומיומיות שלנו - שמושתתות על הדרך שבה האדם תופס את עצמו (טוב או לא, בעל מסוגלות עצמית או לא), את האחרים (כטובים או כרעים) ואת העולם/העתיד (כמקום בטוח או מסוכן) - משפיעות על החוויה הסובייקטיבית שלנו בעולם האובייקטיבי. כלומר, על-פי גישה זו, כמה אנשים יכולים לחוות אותה הסיטואציה בדיוק, אך בדרכים שונות. מה שמבדיל בין אדם אחד לאחר באופן התגובה לסיטואציה הוא הפרשנות האוטומטית שלו לגביה. 

הפן ההתנהגותי מתייחס לאופן שבו תפיסות ופרשנויות אלו משפיעות על מה נעשה או ממה נימנע מלעשות ביומיום. כשאנו עושים משהו ומרגישים טוב לגביו, נוצרת התניה חיובית שמעודדת לעשות עוד ממנו. כשנרגיש לא טוב עם עצמנו בסיטואציה, תיווצר התניה שלילית שתוביל אותנו לנסות ולהימנע מסיטואציות דומות בעתיד.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מתמקד בסימפטומים המובילים למצוקה או לפער בין הדרך שבה אנו חיים לעומת הדרך שבה היינו רוצים לחיות. כאן הטיפול אינו מתמקד בחקירת עומק של הנפש, אלא בדפוסי החשיבה וההתנהגות היומיומיים שמובילים לתוצאה הלא רצויה, על-ידי ערעור של התפיסות הלא מועילות שלנו והבניה קוגניטיבית חדשה ואדפטיבית יותר.

החלק ההתנהגותי כולל חשיפה בדרכים שונות לאותן סיטואציות לא נעימות, תוך שינוי האופן שבו נפרש אותן. גם כאן, הטיפול בדרך כלל כולל פגישות בתדירות של אחת לשבוע, כשבין המפגשים המטופל מקבל משימות לבצע.

הגל השלישי. מתייחס לגישות טיפול נוספות, המושתתות על אותם עקרונות מנחים של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית, אבל כשהדגש הוא לא על הניסיון לשנות את התפיסות, אלא ליצור הרחקה קוגניטיבית מהן. פיתוח יכולת להתבונן על המחשבות שלנו מבחוץ וליצור הפרדה בין המחשבות שלנו לבין המציאות האובייקטיבית. יש מגוון גישות מסוג זה, כשהשתיים הבולטות מביניהן הן:

ACT - תרפיה מבוססת קבלה ומחויבות (Acceptance and Commitment Therapy) ששמה דגש על פיתוח גמישות פסיכולוגית, קבלה של מחשבות וסיטואציות שעליהן אין לנו שליטה ומחויבות לפעול על-פי הערכים שלנו בסיטואציות שעליהן אנו כן יכולים להשפיע.

מיינדפולנס - אימון לפיתוח מודעות קשובה ותשומת לב למה שקורה כאן ועכשיו, ללא שיפוטיות, התנגדות או ניסיון לשנות.

טיפול תרופתי. לצד הגורמים הקוגניטיביים והרגשיים, חרדות עלולות להיות מושפעות מחוסר איזון במערכות הנוירו-כימיות במוח, דבר שמשפיע על החוויות הרגשיות. הטיפול כולל תרופות שמשפיעות ברמה הביולוגית על מערכות אלו ומווסתות אותן.
הטיפול מתבצע רק על-ידי פסיכיאטר מוסמך וניתן לכל אדם אישית בהתאם למצבו. הטיפול התרופתי הוכח כיעיל ובעל יכולת למזער את רמת המצוקה בזמן קצר יחסית, אך חשוב להדגיש: הטיפול אומנם משפיע על הסימפטום, אך אינו משנה את דפוסי החשיבה שלנו ואינו כולל כלים ומיומנויות להרגעה עצמית.
ולסיום, המסר הכי חשוב: מעבר לכל גישת טיפול, טובה ככל שתהיה, יש מטפל. הצלחת הטיפול קשורה באופן ישיר לקשר הבינאישי שנוצר. אל תתפשרו על בחירת מטפל שאתם מרגישים חיבור וביטחון מולו, גם אם הדבר אומר לעבור מספר מטפלים עד שמוצאים את המתאים.

רויטל שוורץ, עובדת סוציאלית קלינית, מומחית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית