גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה לא מחכה לממשלה: למה לא כדאי להתלהב מנתון הצמיחה הגבוה של הרבעון השלישי

אומדני הלמ"ס שדיווחו על צמיחה של 4.1% ברבעון השלישי של 2019 הפתיעו את השווקים, שציפו למספר נמוך הרבה יותר • אלא שמבט עומק לתוך רכיבי הצמיחה מגלה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, והאפשרות להורדת ריבית בשבועות הקרובים עדיין על הפרק

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

אומדן הצמיחה החיובי והמפתיע לרבעון השלישי של 2019 שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זרע לא מעט בלבול בשווקים ובקרב האנליסטים. מצד אחד, צמיחה של 4.1% היא הרבה מעבר לתחזיות של כל המומחים והאנליסטים במשק. מצד שני, החשש הגדול הוא כי מדובר בנתון שייתכן שמושפע מאירועים שאינם מעידים על התמונה האמיתית.

מה אם כן, מסתתר מאחורי נתוני הצמיחה המפתיעים שפורסמו היום? "גלובס" מנסה לעשות קצת סדר בנתונים, לבחון מה צפוי לעשות בנק ישראל בהמשך הדרך, והאם ייתכן בכל זאת שמצבנו קצת פחות טוב ממה שמצטייר בדיווח של הלמ"ס.

הנתון המסתורי ששיבש את התוצאה

פרסום האומדן הראשון של הלמ"ס הפתיע את האנליסטים. התחזיות נכון להבוקר צפו צמיחה שבין 2.6% ל-2.8%. נכון, מדובר רק באומדן ראשון שמתפרסם על-סמך נתונים חלקיים ואינו כולל למשל ניתוח עומק של המקורות, אלא רק של ההוצאות. אומדן אחד ורבעון אחד עדיין לא מבשרים על האביב, בהשאלה מהפתגם על הסנוניות, ועדיין התחושה הכללית היא שהצמיחה במשק במגמת היחלשות - והנתון שפרסמה הלמ"ס היום עומד בניגוד מוחלט למגמה ולתחושה הכללית. התוצאה המיידית של הנתון המפתיע היא עדכון למעלה בקצב הצמיחה השנתי - מסביבות 3.1% ל-3.2%.

נתוני הצמיחה במשק

אחרי שהתאוששו מהפתעתם, מיהרו האנליסטים לצלול לתוך הלוחות וטבלאות האקסלים שצורפו להודעת הלמ"ס, הנתון הבולט והמפתיע ביותר מבחינתם היה גידול חד בהיקף המלאים. במספרים מוחלטים מדובר על גידול של 2.7 מיליארד שקל במלאי העסקי.

ממה נובע הגידול במלאים ומה אפשר ללמוד ממנו על מצב המשק נכון להיום? עדיין מוקדם להגיד. כל מי שלמד שנה א' כלכלה יודע שגידול במלאי יכול להיות דווקא סימן להאטה - העסק נתקע עם סחורה לא מכורה. מצד שני, גם גידול בהשקעות בחברות הזנק (סטארט-אפים) נרשם בישראל כגידול במלאי (במקרה הזה קניין רוחני) - ומדובר בנתון חיובי מאוד מבחינת הפעילות הכלכלית.

הבעיה שהניתוח של הלמ"ס הוא ראשוני, בשל היעדר נתונים מספיק מלאים. ברבעון הקודם נרשמה ירידה חדה במלאים, כך שייתכן למשל שחברה אחת ענקית (במונחי המשק) ביצעה הזמנה גדולה וחד-פעמית, שהקפיצה את נתוני הצמיחה ויצרה תמונת מצב מעוותת לפיה עלינו על מסלול של צמיחה.

ברבעון הקודם זה קרה בכיוון ההפוך. בגלל הקדמת יבוא כלי רכב לרבעון הראשון, נרשמה ברבעון השני צמיחה אפסית של 0.7%. ללא הרעש שיצרו כלי הרכב היה המשק צומח ברבעון השני ב-2.7%. לא צמיחה משמעותית, אבל בכל זאת צמיחה הקרובה לפוטנציאל.

האם הפעם מילאו המלאים תפקיד הפוך? ללא הגידול החד במלאים, תמונת הצמיחה הרבה פחות מעודדת. לפי סימולציה שעשה יונתן כץ, אנליסט מלידר שוקי הון, המשק היה מתכווץ ב-2% ללא הזינוק במלאים. אמנם נרשמה עלייה של כ-3% וכ-4% בצריכה הפרטית והציבורית בהתאמה, אבל היצוא ללא יהלומים וחברות הזנק ירד ב-3.5%; והיצוא כולל היהלומים והסטארט-אפים צנח ב-8.4%. ההשקעות בנכסים קבועים ירדו ב-6.1%. בסך השימושים במשק נרשמה ירידה של 1.2%.

הצריכה לנפש עלתה ב-0.8%, אבל כשמורידים ממנה את יבוא כלי הרכב מקבלים גידול אפסי, שלא לומר שלילי.

אז בשורה התחתונה מה היה לנו? "5% צמיחה בתמ"ג העסקי זה וואו", אומר הכלכלן עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. "יש לנו נתון צמיחה חזק עם הרכב צמיחה חלש, או במילים אחרות נתונים סותרים. מה שצריך לעשות במקרה כזה - זה פשוט לחכות".

השאלה: מה יעשה בנק ישראל?

השאלה הזאת - אז מה צריכים לעשות עכשיו? - רלוונטית בימים אלה רק לכתובת אחת בממשל הישראלי, למוסד היחיד שעדיין מתפקד באופן מלא ומקבל החלטות שמשפיעות על המשק: בנק ישראל.

ב-25 בנובמבר תתכנס הוועדה המוניטרית של הבנק כדי להחליט מה תהיה הריבית עד לסוף השנה. בישיבה הקודמת היה חסר לתומכי הורדת הריבית בוועדה קול אחד כדי להכריע, וברוב של שלושה נגד שניים החליט הבנק להשאיר את שער הריבית ללא שינוי.

הפעם, לקראת הדיון, תמחרו השווקים הסתברות של כמעט 80% להורדת ריבית. מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר שהתפרסם אתמול לא היה חד-משמעי: מצד אחד, 0.4% עלייה - בהתאם לתחזיות. מצד שני, אינפלציית הליבה - זו שמעידה על הלחצים האינפלציוניים בצורה הכי נקייה - המשיכה לרדת ל-0.5% (אחרי 0.7% בספטמבר ו-0.9% באוגוסט).

גם אחרי נתוני הצמיחה ישנם אנליסטים רבים שצופים הורדת ריבית. השקל המשיך להתחזק ורשם עלייה של 1.9% מול סל המטבעות האפקטיבי, והנגיד פרופ' אמיר ירון מתעקש שלא להשתמש בנשק ההתערבות בשוק המט"ח כדי לרסן את ההשתוללות - מה שמשאיר לבנק ישראל רק את נשק הריבית.

מצד שני, צריך לזכור שלבנק ישראל אין הרבה הורדות ריבית במחסנית. על ריבית שלילית לא מדברים כאן בינתיים (חוץ מבנק השקעות אחד), ולכן בנק ישראל לא יוכל להוריד את הריבית יותר מפעמיים. האם דווקא החלטת הריבית הקרובה היא ההזדמנות הנכונה להוריד ריבית?

סביר להניח שלבנק ישראל יהיה קשה להתעלם מהנתון הגבוה שפורסם היום, וכל עוד תמונת המצב מורכבת ולא חד-משמעית סביר להניח שהבנק יעדיף להמתין ולא לקבל החלטה דרמטית.

בהחלטת הריבית האחרונה שלה הבהירה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, כי היא "מעריכה שלאור סביבת האינפלציה בישראל, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ההתמתנות בכלכלה העולמית, והמשך הייסוף - יהיה צורך להותיר את הריבית ברמתה למשך זמן ממושך, או להפחיתה על מנת לתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ושהמשק ימשיך לצמוח בקצב נאה".
איך אמר ראש השב"כ לפני ימים אחדים בנושא אחר לחלוטין: עד שכל הכוכבים יסתדרו.

הגירעון והתקציב: אין בשורה לציבור

הנקודה האחרונה, שאולי הכי רלוונטית לאזרח הקטן, היא מה כל זה אומר מבחינת הגירעון ותקציב המדינה 2020. כלומר, מהן ההשלכות מבחינת הגזרות הכלכליות הצפויות בתקופה הקרובה.

תזכורת קלה למי ששכח: הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, כבר הכריז על כוונתו להביא לאישור הממשלה הבאה תקציב מהגיהנום, ובו שורת צעדים שנועדו לצמצם את הגירעון התקציבי ב-25 עד 30 מיליארד שקל. וזה עוד לפני שדיברנו על הגדלה אפשרית בתקציב הביטחון, כפי שדורשת צמרת הצבא בתמיכת ראש הממשלה נתניהו ומנהיגי כחול לבן.

נכון להיום עומד הגירעון על 3.7% תוצר, והוא צפוי לגדול ל-4% במהלך שנת 2020. כל חודש שעובר ללא ממשלה מתפקדת, הופך את הבעיה שממתינה לממשלה הבאה למורכבת עוד יותר.

על רקע המציאות העגומה הזאת, האצה בקצב הצמיחה היא בשורה של ממש לציבור. למה? כי יותר צמיחה משמעה יותר הכנסות ממסים; ויותר הכנסות ויותר תוצר משמעם פחות גירעון ופחות צורך בקיצוצים ובגזירות.

העניין הוא שהרכב הצמיחה ברבעון השלישי לא מבשר כנראה על שינוי מגמה במשק, וגם ההכנסות ממסים אינן צפויות לגדול כתוצאה מהגידול במלאים. מצטערים, אבל כנראה שהנס שיציל אותנו מהעלאות מסים, היטלי גודש, קיצוצים רוחביים ושאר מרעין בישין - לא קרה היום.

האנליסטים משוכנעים: הפחתת ריבית בדרך

האנליסטים, מצידם, מנסים להסביר את נתוני הצמיחה המפתיעים של הרבעון, ומסבירים מדוע גם אחרי הנתונים הללו עדיין האופציה של הורדת ריבית נמצאת על הפרק.

עפר קליין מהראל מסביר כי "קצב הצמיחה שפורסם היום הוא אכן מהיר מהצפי. בנוסף, נתוני הרבעון הקודם עודכנו כלפי מעלה. יחד עם זאת, הרכב הצמיחה היה פחות טוב, כאשר הצריכה הפרטית המשיכה להוביל את הצמיחה עם עלייה של 2.8% בשיעור שנתי, לצד עלייה משמעותית בצריכה הציבורית. "מנגד, נרשמה ירידה של 8% ביצוא הסחורות והשירותים (במונחי שקלים) לצד ירידה של כ-6% בהשקעות בנכסים קבועים, כאשר למעשה המלאים היו התורם העיקרי לצמיחה ברבעון".

רפי גוזלן, אסטרטג ראשי בבית ההשקעות IBI, אומר: "נתון הצמיחה שפורסם היום מייצר, לדעתי, תמונה ורודה מאשר המציאות. הרכב הצמיחה מעלה תמונה חלשה יותר, שכן הביקושים (שימושים) בניכוי המלאים ירדו בשיעור של 1.2%, כלומר - העלייה במלאים שיחקה תפקיד מרכזי בצמיחה ברבעון השלישי. בגלל שמדובר בתמהיל חלש עם ירידה בביקוש, תהיה לנתון הצמיחה השפעה נמוכה. לכן, ירידה בקצב האינפלציה הבסיסית ושקל חזק יובילו לכך שהריבית תופחת בשבוע הבא ל-0.1%".

יונתן כץ מלידר שוקי הון מסביר כי "הצמיחה במשק היא אמנם מעל הציפיות המוקדמות בשוק. יחד עם זאת, הסתכלות על מרכיבי הצמיחה פחות מעודדת. מה שתרם מאוד לצמיחה היה גידול חד בהשקעות במלאי. ללא גידול במלאי הצמיחה הייתה בכלל שלילית: ירידה של 2.1%. נהוג לחשוב שגידול במלאי מהווה באופן חלקי הקדמת ייצור על חשבון הרבעונים הבאים, כך שלא מדובר בנתון מעודד במיוחד. בסך הכול, אנחנו עדיין צופים הורדת ריבית בשבוע הבא, על רקע סביבת אינפלציה מאוד מתונה ורחוקה מהיעד".

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח


דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"