גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט "דרך ערך" חוזר: נהגים שיפחיתו שימוש ברכבם הפרטי יתוגמלו ע"י המדינה

המאמצים להוריד את העומס הקשה בכבישים נמשכים והפעם הגיע תורו של החיזוק החיובי • כיצד זה יעבוד ומי יכול להשתתף בפרויקט? "גלובס" עושה סדר

פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף
פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ונתיבי איילון מרחיבים את פרויקט "דרך ערך" לעידוד נסיעה שיתופית ושינוי הרגלי נסיעה של מחזיקי המכוניות הפרטיות. החל מהשבוע יעלה קמפיין לגיוס 15 אלף משתתפים נוספים לפרויקט התמריצים, שבו נהגים שימנעו משימוש ברכב הפרטי יוכלו לזכות באלפי שקלים בשנה. בנוסף, כל אחד מהמשתתפים יקבל החזר עבור נסיעה בתחבורה ציבורית - עד 50% מגובה הכרטיס שקנה, כשהבדיקה תתבצע לפי נתוני כרטיסי ה'רב קו'.

"המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל. הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון. "גלובס" עושה סדר כיצד יעבוד הפרויקט.

איך זה יעבוד וכמה כסף יקבלו המשתתפים?

בכל אחד מהרכבים תותקן יחידת ניטור. היחידה שתותקן ברכב יודעת לומר מתי יצאנו לעבודה ומתי חזרנו, ולפי כך נקבע התקציב. ככל שהמשתתף ישתמש פחות ברכבו הפרטי כך הוא יקבל בסוף השנה סכום גבוה יותר. משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקל בשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם.

באמצעות יישומון שפותח על ידי חברת "VIA" יוכלו המשתתפים לצפות בזמן אמת בתקציב שלהם. הסכום יופחת מתקציב וירטואלי של 4,500 שקל שיקבל כל משתתף בתחילת הפרויקט. בהמשך, התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוים בהרגלי הנסיעה: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים, יקטין משמעותית את תקציבו.

בפרויקט יוכלו להשתתף נהגים מכל הארץ ובפרט אלו הנוהגים להגיע באופן יומיומי עם רכבם למטרופולינים הגדולים: חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע.

בנוסף יעודד פרויקט "דרך ערך" נסיעה שיתופית באמצעות הוספת תקציב למי שייקח מידי יום ברכבו שלושה נוסעים ומעלה (כולל הנהג), כך שבסוף השנה הוא יוכל ליהנות מסכום של עד 10,000 שקל.

איך מצטרפים לתוכנית?

אם אתם 'מקדמי גודש' -כלומר - יוצרים פקקים, אתם יכולים להצטרף לתוכנית. כדי להצטרף, יש ליצור קשר עם שירות הלקוחות של אחד משלושת המפעילים שנבחרו - פוינטר, פנגו ומוטורולה. כל חברה תוכל לגייס 5,000 משתתפים ובסך הכל יוכלו להשתתף בפרויקט בשלב זה 15 אלף משתתפים. התהליך יבוצע בהדרגה עד הגעה ל- 100 אלף משתתפים.

האם מדובר בניסוי או בתוכנית קבועה או לזמן מוגבל?

מדובר בפרויקט של משרד התחבורה, כשהמשרד מקווה שבעתיד יהפוך הפרויקט לתוכנית לאומית. לסיום הפרויקט אין דד ליין אך יש הגבלת משתתפים - 100 אלף לכל החברות שנבחרו להפעיל את הפרויקט.

האם יש לפרויקט יעד מדיד?

5% של שינוי התנהגות אצל הנהגים שמשתתפים בפרויקט. לפי חוקרים העוסקים בתחבורה, זהו הנתון הנדרש לשם הקלה משמעותית במצב הפקקים. לדוגמה - בל"ג בעומר, כשיש הקלה בכבישים, נוסעים רק 5% פחות בכבישים.

באילו שעות תעבוד התוכנית?

לפי הפרויקט, שעות העומס מוגדרות בבוקר בשעות 6:45 עד 9:30, ובשעות החזרה מהעבודה מ-15:30-18:30.

על מה מתבססת התוכנית?

הפרויקט מתבסס על ניסוי 'נעים לירוק' שביצע המשרד בשנים 2013-2017. במסגרת הניסוי, ניתן תגמול כספי למשתתפים לפי טבלת מחירים, בהתאם לאזור ולשעות הנסיעות שביצעו. בממוצע, קיבלו המתנדבים כ-1,300 שקל בחודש. מתוצאות הניסוי עלה כי מתן התמריצים וההטבות השפיע על התנהגות הנוסעים.

לפי נתוני 'נתיבי איילון', ברמה השבועית הפחית כל משתתף בניסוי בממוצע 11 ק"מ של נסיעות באזורי הגודש בשעות השיא. בהינתן תמריץ כספי, משתתפים רבים בניסוי גילו אפשרויות שלא ניסו קודם, המאפשרות להימנע מנסיעה בשעות הגודש. בנוסף, 50% ממשתתפי הפרויקט הפחיתו 10% מעלויות הנסיעה שלהם. חלק מהמשתתפים העידו בנוסף כי הניסוי שינה את הרגלי העבודה שלהם, וגרם להם לעבוד יותר מהבית.

מה הפוטנציאל של התוכנית?

עולה השאלה האם באמת יש בכוחם של התמריצים החיוביים לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל, מדינה שבה נסמך רוב הציבור על הרכב הפרטי ככלי התחבורה העיקרי שלו. לאחרונה ספג משרד התחבורה ביקורת נוקבת על רפורמת 'נתיב פלוס', שהפקיעה נתיבים בכביש החוף ובאיילון לטובת נסיעה משותפת ותחבורה ציבורית. 

עוד כתבות

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

חברת Run:AI הישראלית מפתחת טכנולוגיה המאפשרת לארגונים וחברות למצות את תשתיות הבינה המלאכותיות שלהן ● ההערכה היא כי סכום הרכישה יעמוד על מאות מיליוני דולרים ● המייסדים: "אנחנו אולי החברה היחידה בעולם שמאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מהתשתית שלהם"

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מהומות בירושלים: מפגינים חסמו רכבים של שרים בדרך לקבינט

הרמטכ"ל מסר הצהרה מיוחדת לתקשורת שבה התייחס לשורה של נושאים ● בני משפחות חטופים מפגינים סמוך לקריה בתל אביב ולקריית הממשלה בירושלים ● גלנט: "בזכות הפעולה הקרקעית הגענו למידע שהביא לסיכולים ולהצלחות - זה נכון לצפון עזה, למחנות המרכז בנוסיראת' ולרפיח" ● דיווח: בעזה מודים - מרוואן עיסא נפגע בתקיפת צה"ל ● עדכונים שוטפים

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה