גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט "דרך ערך" חוזר: נהגים שיפחיתו שימוש ברכבם הפרטי יתוגמלו ע"י המדינה

המאמצים להוריד את העומס הקשה בכבישים נמשכים והפעם הגיע תורו של החיזוק החיובי • כיצד זה יעבוד ומי יכול להשתתף בפרויקט? "גלובס" עושה סדר

פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף
פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ונתיבי איילון מרחיבים את פרויקט "דרך ערך" לעידוד נסיעה שיתופית ושינוי הרגלי נסיעה של מחזיקי המכוניות הפרטיות. החל מהשבוע יעלה קמפיין לגיוס 15 אלף משתתפים נוספים לפרויקט התמריצים, שבו נהגים שימנעו משימוש ברכב הפרטי יוכלו לזכות באלפי שקלים בשנה. בנוסף, כל אחד מהמשתתפים יקבל החזר עבור נסיעה בתחבורה ציבורית - עד 50% מגובה הכרטיס שקנה, כשהבדיקה תתבצע לפי נתוני כרטיסי ה'רב קו'.

"המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל. הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון. "גלובס" עושה סדר כיצד יעבוד הפרויקט.

איך זה יעבוד וכמה כסף יקבלו המשתתפים?

בכל אחד מהרכבים תותקן יחידת ניטור. היחידה שתותקן ברכב יודעת לומר מתי יצאנו לעבודה ומתי חזרנו, ולפי כך נקבע התקציב. ככל שהמשתתף ישתמש פחות ברכבו הפרטי כך הוא יקבל בסוף השנה סכום גבוה יותר. משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקל בשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם.

באמצעות יישומון שפותח על ידי חברת "VIA" יוכלו המשתתפים לצפות בזמן אמת בתקציב שלהם. הסכום יופחת מתקציב וירטואלי של 4,500 שקל שיקבל כל משתתף בתחילת הפרויקט. בהמשך, התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוים בהרגלי הנסיעה: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים, יקטין משמעותית את תקציבו.

בפרויקט יוכלו להשתתף נהגים מכל הארץ ובפרט אלו הנוהגים להגיע באופן יומיומי עם רכבם למטרופולינים הגדולים: חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע.

בנוסף יעודד פרויקט "דרך ערך" נסיעה שיתופית באמצעות הוספת תקציב למי שייקח מידי יום ברכבו שלושה נוסעים ומעלה (כולל הנהג), כך שבסוף השנה הוא יוכל ליהנות מסכום של עד 10,000 שקל.

איך מצטרפים לתוכנית?

אם אתם 'מקדמי גודש' -כלומר - יוצרים פקקים, אתם יכולים להצטרף לתוכנית. כדי להצטרף, יש ליצור קשר עם שירות הלקוחות של אחד משלושת המפעילים שנבחרו - פוינטר, פנגו ומוטורולה. כל חברה תוכל לגייס 5,000 משתתפים ובסך הכל יוכלו להשתתף בפרויקט בשלב זה 15 אלף משתתפים. התהליך יבוצע בהדרגה עד הגעה ל- 100 אלף משתתפים.

האם מדובר בניסוי או בתוכנית קבועה או לזמן מוגבל?

מדובר בפרויקט של משרד התחבורה, כשהמשרד מקווה שבעתיד יהפוך הפרויקט לתוכנית לאומית. לסיום הפרויקט אין דד ליין אך יש הגבלת משתתפים - 100 אלף לכל החברות שנבחרו להפעיל את הפרויקט.

האם יש לפרויקט יעד מדיד?

5% של שינוי התנהגות אצל הנהגים שמשתתפים בפרויקט. לפי חוקרים העוסקים בתחבורה, זהו הנתון הנדרש לשם הקלה משמעותית במצב הפקקים. לדוגמה - בל"ג בעומר, כשיש הקלה בכבישים, נוסעים רק 5% פחות בכבישים.

באילו שעות תעבוד התוכנית?

לפי הפרויקט, שעות העומס מוגדרות בבוקר בשעות 6:45 עד 9:30, ובשעות החזרה מהעבודה מ-15:30-18:30.

על מה מתבססת התוכנית?

הפרויקט מתבסס על ניסוי 'נעים לירוק' שביצע המשרד בשנים 2013-2017. במסגרת הניסוי, ניתן תגמול כספי למשתתפים לפי טבלת מחירים, בהתאם לאזור ולשעות הנסיעות שביצעו. בממוצע, קיבלו המתנדבים כ-1,300 שקל בחודש. מתוצאות הניסוי עלה כי מתן התמריצים וההטבות השפיע על התנהגות הנוסעים.

לפי נתוני 'נתיבי איילון', ברמה השבועית הפחית כל משתתף בניסוי בממוצע 11 ק"מ של נסיעות באזורי הגודש בשעות השיא. בהינתן תמריץ כספי, משתתפים רבים בניסוי גילו אפשרויות שלא ניסו קודם, המאפשרות להימנע מנסיעה בשעות הגודש. בנוסף, 50% ממשתתפי הפרויקט הפחיתו 10% מעלויות הנסיעה שלהם. חלק מהמשתתפים העידו בנוסף כי הניסוי שינה את הרגלי העבודה שלהם, וגרם להם לעבוד יותר מהבית.

מה הפוטנציאל של התוכנית?

עולה השאלה האם באמת יש בכוחם של התמריצים החיוביים לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל, מדינה שבה נסמך רוב הציבור על הרכב הפרטי ככלי התחבורה העיקרי שלו. לאחרונה ספג משרד התחבורה ביקורת נוקבת על רפורמת 'נתיב פלוס', שהפקיעה נתיבים בכביש החוף ובאיילון לטובת נסיעה משותפת ותחבורה ציבורית. 

עוד כתבות

ריקול בסדרת מוצרי פסטה של המותג הפרטי של שופרסל / צילום: יח"צ

שופרסל מודיעה על ריקול לעשרות מוצרי פסטה של המותג הפרטי

הסיבה: חשד להימצאות חרקים זעירים ● החרקים נמצאו במספר אריזות ממוצרי הפסטה של המותג הפרטי בתוצרת "ברוטו" איטליה

אביגדור ליברמן / צילום: טל שניידר, גלובס

ליברמן: "לצערי הולכים לבחירות, רק נס חנוכה יכול עוד לעזור"

חבר הכנסת אמר הבוקר כי אין לו כוונה לשבת בממשלה צרה, וכי נתניהו וגנץ "קיבלו את ההחלטה ללכת לבחירות בעיניים פקוחות" ● עוד ציין כי לא יחתום על טפסי ה-61 לאף אחד מן הצדדים

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אג"ח חברת הנדל"ן אול-יר חזרו לצנוח אחרי הפסד של 45 מיליון דולר ברבעון השלישי

להפסדי החברה הזרה, שגייסה יותר מ-2 מיליארד שקל באג"ח בת"א, תרמו בעיקר מחיקה של 10 מיליון דולר בערך הנדל"ן להשקעה של החברה וזינוק של 180% בהוצאות המימון

"גינת ההסתדרות" / הדמיה: חוי לבנה

אחרי עשרות שנים: המדשאה של בניין ההסתדרות בת"א נפתחת לציבור; ככה זה הולך להיראות

אחרי עשרות שנים בהן בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב היה תחום בגדר, החליטו בארגון העובדים להסיר את הגדרות המקיפות אותו ולאפשר מעבר חופשי ושימוש ציבורי במדשאה רחבת הידיים שבמתחם ● המהלך קודם בעזרת עיריית ת"א

הטרדה במקום עבודה, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

עובדים צעירים חווים ושמים לב לאפליה יותר מאשר עמיתיהם המבוגרים

כך לפי סקר חדש של גלאסדור ומכון האריס שסקר 1,100 עובדים מקבוצות גיל שונות ● הצעירים דיווחו יותר גם על אפליה על רקע גיל (גילנות)

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

בקשה לדיון נוסף בפסק-הדין שעורר את "סערת אפרופים"

חברת "ביבי כבישים ועפר" הגישה בקשה לקיים דיון נוסף בפסק-הדין של ביהמ"ש העליון שהכריע לרעתה בסכסוך על עשרות מיליוני שקלים עם רכבת ישראל. לטענתה, מדובר בפסק-דין המהווה "שינוי דרמטי" ● בכתבה שפורסמה ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע טענו משפטנים בכירים אחרת

משפחת פליטים סורים / צילום: Alia Haju, רויטרס

דוח חדש: מדי שתי שניות אדם נאלץ לברוח מביתו בגלל אסון טבע

לפי דוח חדש של ארגון אוקספאם, יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים ● ד"ר משה טרידמן: "המזרח התיכון נמצא בסיכון רב"

דן בודנר, מנכ"ל ורינט / צילום: איל יצהר

הלחץ עבד: ענקית הטכנולוגיה ורינט מתפצלת לשתי חברות - אזרחית וביטחונית

הפיצול מגיע מספר חודשים לאחר שבעלת מניות מיעוט בחברה טענה שאין סינרגיה בין העסקים, אך ורינט דחתה את טענותיה ● למתחרה נייס זה עבד היטב: ב-2015 היא יצאה מהתחום הביטחוני ומאז שווייה יותר מהוכפל

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה  / צילום: יוסי זמיר

פרשנות: בדיקת מדיניות החילוטים חשובה, למרות שהמניע שלה לא ברור

ל"מהפכת החילוטים" מטרות ראויות, כמו סגירת צינור הכספים לעבריינות כלכלית ולארגוני פשיעה ● אולם נדמה שרשויות האכיפה איבדו קצת את הדרך לאחרונה ● פרשנות

צוללת צבאית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כתבי האישום עשויים לשים קץ לשלושה עשורים של עסקאות צוללות בין ישראל לגרמניה

לאחר החשדות שפורסמו בהרחבה בשנתיים האחרונות, גרמניה הכניסה סעיף לאופציית רכישת הצוללות הבאות של חיל הים הישראלי, שככל הנראה מתנה את ההתקדמות בכך שלא התגלתה שחיתות ב"לב העסקה" ● פרשנות

טראמפ ומקרון בוועידת נאט"ו / צילום: רויטרס

בשולי כנס 70 שנה לנאט"ו: במערב יש קצת חדש

הדמוקרטיות המערביות מציינות 70 שנה לברית שהצילה אותן מן הקומוניזם ● אבל התקוטטות טראמפ-מקרון מעיבה על המסיבה ● נשיא צרפת חושב שנאט"ו סובלת ממוות מוחי, ונשיא ארה"ב חושב שמקרון צריך להתבייש לו ● האם הגיע הזמן להחליף את "האופציה האטלנטית" ב"אופציה אירופית"?

מה אפשר לקנות ב- 800 אלף שקל בצפון הארץ / צילום: בר אל, עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

איזו בית תוכלו לקנות ב-800 אלף שקל בצפון הארץ?

דירת 5 חדרים בטבריה, קוטג' בבית שאן או דירת 4 חדרים בכרמיאל

טקס השבעת חברי הכנסת ה־22 / צילום: רפי קוץ

הכנסת תצטרך להשיב לבג"ץ תוך שבועיים: מדוע לא הוקמה ועדת הכנסת

עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם הגישו עתירה לבג"ץ בשאלה מדוע לא הוקמה ועדת הכנסת מזה חודשים ארוכים ובמקומה מצויה בכנסת ועדה מסדרת ● "אנחנו במצב חירום חוקתי"

ערן יסעור, מוריס קאהן, רוני צארום, מתי כוכבי ואתי עמיעד  / צילום: פרי מנדלבוים

מוריס קאהן מתריע: "אם לא ניזהר, נהיה אפיזודה היסטורית חולפת"

וגם: קבוצת הראל מציעה לעובדים: צמצום היקף העבודה ל-4 ימים בשבוע

 

מורן שוחט שניר

הקוד הגנטי שלנו, האקזיט ב-50 מיליון דולר שלה: ראיון עם מייסדת קליר ג'נטיקס מורן שוחט שניר

מורן שוחט שניר הבינה שאפשר לפתח טכנולוגיה שתיתן לציבור הרחב תמונת מצב גנטית מיידית ● יחד עם בן זוגה היא הקימה את 'קליר ג'נטיקס', פלטפורמה אינטרנטית שמנגישה למטופלים את המידע האישי ● החודש נמכרה החברה ב-50 מיליון דולר ● ראיון בלעדי לליידי גלובס

אוקסיקונטין (Oxycontin) של פרדו פארמה / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס

שמה של משפחת סאקלר הוסר מאוניברסיטה בבוסטון בצל פרשת משככי הכאבים בארה"ב

אוניברסיטת טאפטס בבוסטון תסיר את השם סאקלר מכל התוכניות והמתקנים בקמפוס מדעי הבריאות ● נשיא האוניברסיטה: "בהתחשב בנזק שגרמה מגיפת האופיואידים בה קשורים בני משפחת סאקלר והחברה שבבעלותם, פרדו פארמה, ברור כי המשך הצגת השם סאקלר אינו עולה בקנה אחד עם ערכינו"

חקלאי בוחן שתילי קַנַבּוֹס, הצמח שממנו מופק קנאביס, לקראת הקציר / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

החקלאים בארה”ב התנפלו על הפוטנציאל של גידולי הקנאביס - עכשיו הם נאלצים להתמודד עם היצף והפסדים צפויים

מזה שנים רבות, מחפשים החקלאים באמריקה גידולים רווחיים יותר מתירס ופולי סויה ● הלגליזציה של הקנאביס הלהיבה מגדלים רבים והביאה להתנפלות על הצמח ● אבל לשוק כידוע יש חוקי היצע וביקוש משלו, ועכשיו חלק מהחקלאים עומדים בפני מציאות עגומה

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס

היועמ"ש על מינוי מ"מ לפרקליט המדינה: "איני מעוניין בעימות עם אוחנה, אך לא אתפשר על עקרונות שלטון החוק"

בדברים שנשא בכנס בחיפה, התייחס אביחי מנדלבליט למחלוקת עם שר המשפטים בנוגע לשאלה מי יהיה מ״מ פרקליט המדינה במקום שי ניצן ● "משקלה של עמדת היועץ המשפטי יהיה רב ומשמעותי"

פריז / צילום: Shutterstock

אלפי ביטולים של טיסות בצרפת - שביתת עובדי התחבורה הגיעה לנמלי התעופה

לפי אתר מעקב הטיסות FlightAware לאורך היום הזה בוטלו 13% מהטיסות המתוכננות בנמל התעופה הגדול של פריז, שארל דה גול ו-30% מהטיסות בנמל התעופה אורלי בפריז

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא