גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיבא משיק מרכז חדשנות דיגיטלית: "נקדם כל פתרון ראוי לבעיות כמו תורים וטעויות"

בית החולים שיבא פתח את מרכז ARC כחלק מרשת בינלאומית שהוא מקים מסביב לעולם ● לסטארט-אפים הוא מציע מימון, מקום לעבוד בו ואפשרות לנסות מוצרים חדשים ● סמנכ"ל רפואה וחדשנות איל צימליכמן: "שותפות היא מילת המפתח. לא כל אחד שומר רק על האינטרסים שלו"

מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי
מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי

בתחילת החודש השיק בית החולים תל השומר את פרויקט החדשנות השאפתני שלו, רשת ARC, ובכך הצטרף לבתי חולים רבים בארץ ובעולם שמקדמים פרויקטים של חדשנות במטרה לשתף פעולה בתחום המידע ובתחומים נוספים עם בתי חולים אחרים, סטארט-אפים וחברות גדולות. הגישה של כל בית חולים לנושא משתנה בהתאם לתפיסת עולמם של מנהליו, אבל המודל של שיבא בולט במיוחד בפתיחות שלו לשיתופי פעולה בינלאומיים.

גישה וידע תמורת תמלוגים

"כשהתחלנו לתכנן את מרכז החדשנות, הבנו כמה דברים", אומר איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות בבית החולים. "כלומר, אנחנו לא רק מגיבים לצרכים של החברות החיצוניות ולרעיונות שמביאים אלינו הרופאים מתוך המרכז מיוזמתם, אלא מקדמים חדשנות באופן מכוון. כמו כן, הבנו שבתקופה הקרובה הדבר הכי משמעותי הוא לקדם במתכונת הזאת את הבריאות הדיגיטלית.

"החלטנו שבניגוד לתדמית השמרנית שיש לפעמים למערכות בריאות, נקדם באופן מכוון כל פתרון בריאות דיגיטלית שנמצא כראוי, כדי להיות חלק משינוי הרפואה בעשור הקרוב, כדי לפתור בעיות כמו תורים בתוך בתי החולים, המתנה לבדיקות, טעויות, ועוד מגוון של צרכים שאנחנו כמערכת מכירים היטב.

סגן מנהל המרכז לחדשנות בשיבא, איל צימליכמן / צילום: תמר מצפי

"הבנו גם שלא ניצור את השינוי בעצמנו, על ידי צוות פיתוח פנימי. ישנם גורמים מתאימים לכך הרבה יותר, אבל הם חייבים שותפות צמודה איתנו. עד כדי כך צמודה, שרצוי שהם יפעלו ממש מתוך הקמפוס שלנו כדי להגיע למקסימום חשיפה למשאבים שלנו - בעיקר מומחים, מידע ואתר ניסוי".

התוכנית קיבלה את השם ARC, (ראשי תיבות של Accelerate Innovation to Redesign Healthcare and Collaborate With Partners). שותפות היא מילת המפתח, אומר צימליכמן. "כל אחד שומר לא רק על האינטרסים שלו. אנחנו נותנים לסטארט-אפים מה שצריך, וכך הם ייענו לצרכים שלי ושל החולים".

חברות שנבחרו על ידי שיבא או חברות שנולדו בבית החולים יוכלו להתמקם בקמפוס של ARC במקום - שטח של 35 אלף מ"ר הכולל חמישה בניינים (שניים כבר מוכנים לפעולה). "אנחנו חוסכים להם שכירות ב-Wework בתל אביב", אומר צימליכמן, "ומציעים להם לשבת כאן, קרוב לכל מה שהם צריכים".

כבר היום פועלים 20 סטארט-אפים ב-ARC, רובם ממוקמים במתחם, והם יפעלו לצד פרויקטים של חדשנות מטעם בית החולים, או באופן עצמאי או בשיתוף עם חברות בינלאומיות. "אנחנו שומעים מהסטארט-אפים שתהליכי הפיתוח שלהם הואצו משמעותית מאז המעבר. מה שלקח בעבר חודשים רבים, לוקח כעת חודש חודשיים".

בתמורה לגישה לידע ולתשתיות של בית החולים, באמצעות מנגנונים שהוקמו במיוחד ומטרתם לוודא שצוות בית החולים אכן משתף פעולה עם המיזם, מקבל בית החולים תמלוגים ממכירת המוצר. "זה מודל שהסטארט-אפים אוהבים, כי אם הם לא מכרו, הם לא משלמים".

כמו כן, שיבא מטמיעה את המערכות אצלה ראשונה וללא תשלום.

המשרדים של קרן הון הסיכון שהקימה שיבא עם קרן Triventures, שזכתה לא במקרה לשם Triventures ARC, נמצאים גם הם בקמפוס בשיבא. הקרן מקבלת זכות הסתכלות ראשונה על הפרויקטים שמוקמים או נכנסים לרשת. "בכירי הקרן מעורבים עוד לפני שהפרויקטים האלה ממש הופכים לחברות", אומר צימליכמן. כתוצאה מכך, בנוסף לחשיפה לידע של בית החולים, גם הניסיון של הקרן יכול לכוון אותם ליישום הכי אטרקטיבי עבור הטכנולוגיה שלהם".

זה אומר שסטארט־אפ יגיע אליכם בשלב ראשוני ממש?

"יש לנו שני מסלולים: האחד הוא פיתוח בתוך הקמפוס של רעיונות שמגיעים בשלב ראשוני ומקבלים מימון פיתוח מקרן פילנתרופית. הרעיונות מגיעים מבית החולים ומהשותפים שלנו - אוניברסיטת תל אביב, שהיא השותפה האקדמית שלנו, או קופות החולים לאומית ומאוחדת השותפות ב-ARC, כמו גם חיל הרפואה בצה"ל ומשרד הבריאות. במסלול השני, מגיעים אלינו סטארט-אפים בוגרים".

השותפויות שנוצרות הן מקומיות ובינלאומיות, אומר צימליכמן, וזה כבר קורה בפועל. בשבועות האחרונים שמענו מכמה גורמים בינלאומיים משמעותיים, חברות תרופות בינלאומיות ומערכות בריאות, שהם החלו לבחון שיתוף פעולה או שכבר החלו בשיתוף פעולה עם ARC.

"הרשת שיצרנו כוללת גם בתי חולים, כמו בית החולים של אוניברסיטת סטנפורד, מיו קליניק, מאס ג’נרל. יש לנו כ-15 כאלה, וכן חברות תרופות ומכשור רפואי גדולות: בוסטון סיינטיפיק, ג’ונסון אנד ג’ונסון, מרק אסטרהזנקה. אנחנו מחליטים באיזה תחום אנחנו רוצים לשתף פעולה, ועושים סיעור מוחות יחד. למשל, אנחנו מפתחים עם מיו קליניק מוצר קרדיולוגי. שיתוף הפעולה נולד כשרופא שלנו היה בהתמחות אצלם, חשב על הרעיון שם, חזר לכאן ואנחנו זיהינו את המוצר כפרויקט משותף, והוא ייצא לשוק בשנה הבאה. גם חברות הטכנולוגיה הן שותפות ברשת, למשל חברת מיקרוסופט שהיא שותף טכנולוגי מוביל".

במקרה הזה, המוצר הוא מכשיר רפואי קלאסי לניתוחי אבלציה (צריבה) ולא מוצר בריאות דיגיטלית, אך המסלול יכול להיות דומה. לפני הקמת ARC, המוצר היה עובר דרך חברת המסחור של שיבא, וגם כעת זו התוכנית, אלא שחברת המסחור גם הפכה חלק מהרשת ותכלול את השם ARC בשמה.

"שיתוף פעולה נוסף עם בתי החולים הבינלאומיים, הוא הטמעת מוצר שפיתח סטארט-אפ בפרויקט ARC, אחרי שכבר הוטמע בשיבא. בית החולים יכול ליהנות מהניסיון של הצוות הרפואי של שיבא בעבודה על הפרויקט, וגם לפעמים ממענק של רשות החדשנות להטמעה של טכנולוגיית בריאות דיגיטלית ישראלית בבתי חולים.

לדברי צימליכמן, חברות התרופות נותנות למרכז תקציבי מו"פ כדי לפתור בעיות. "למשל, חברה שפיתחה מוצר אולטרסאונד תוך עורקי, IVUS, נתקלה בבעיה שקרדיולוגים לא יודעים לקרוא אולטרסאונד, אין להם ניסיון בזה. אז החברה ביקשה מצוות הבריאות הדיגיטלית שלנו לבנות שכבת ממשק משתמש על גבי האולטרסאונד, שתפענח אותו באופן שבו קרדיולוגים רגילים לראות מידע".

גם הסטארט-אפים מגיעים מכל העולם. "הגיע אלינו סטארט-אפ גרמני, שמכוון בכלל לשוק האמריקאי, אבל המו"פ יושב בשיבא ומעסיק ישראלים. יש לנו עכשיו גם פרויקט איטלקי, שווייצרי ואולי יהיה גם אמריקאי".

"נהיה בית חולים מבוסס מציאות מדומה"

מעבר לקשר עם הסטארט-אפים והחברות, רשת ARC ממלאת תפקיד פעיל בקשר עם משרד הבריאות והאוצר, כדי ליצור תשתית רגולציות חיובית יותר לחברות הבריאות הדיגיטלית - אחת המשימות שנמצאת על סדר היום גם של ארגון חברות הבריאות הדיגיטלית, שאת בכיריהם ראיינו כאן לאחרונה.

"המידע היום לא נמצא בחוץ בצורה שמאפשרת לנצל אותו באופן חיובי. בינתיים, אנחנו בית החולים הראשון שקיבל אישור לעבוד בענן, ואנחנו מנצלים את זה".

אתם מציעים לסטארט־אפים להשתמש בתשתיות בית החולים ולהיעזר בצוות, וגם מציעים להטמיע את כל החידושים. בזמן אמת, האם יש לצוות מספיק זמן וקשב להתייחס לסטארט־אפ, ולארגון באמת ישנה אפשרות להטמיע כל כך הרבה שינויים בבת אחת?

"נושא ההטמעה הוא משמעותי, ואנחנו משקיעים בתכנון שלה המון מאמץ. אנחנו מוודאים לגבי כל מערכת שהיא לא מוסיפה עבודה לאחות אלא מפחיתה אותה; שהיא לא מקבלת החלטה במקום רופא אלא עוזרת לו. אנחנו משתפים את הקלינאים כבר בתחילת הדרך, ובוחרים לכל פיילוט צ’מפיון אחד שמאוד רוצה להטמיע, ומחלקה אחת שהיא יותר פתוחה לכך, אפילו אם זו לא בהכרח הסביבה שתהווה בעתיד את השוק הכי אטרקטיבי לאותו מוצר. אחר כך, כשההצלחות מוכחות, מתרחבים למחלקות אחרות".

מה ייחשב בעיניכם הצלחה של התוכנית?

"אנחנו מודדים כמה כסף הצלחנו לחסוך לבית החולים באמצעות הטמעת הטכנולוגיות וכמה כסף הצלחנו להכניס למערכת דרך השותפויות שלנו".

לדברי צימליכמן, שיבא שותפה גם למגמה של הכנסת טכנולוגיות של מציאות מדומה ורבודה לבית החולים, שכתבנו עליה כאן לאחרונה.

"ב-2020 נהפוך את שיבא לבית חולים מבוסס מציאות מדומה. מוצרים בתחום הזה ישמשו הן לאימון הצוות, הן להעשרת חדר הניתוח בהדמיה ובגישות חדשות למידע, והן ישירות עבור המטופלים, לצורך טיפול בכאב באופן שחוסך בתרופות משככות כאב, טיפול בדיכאון ובחרדה". 

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות