גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מצליחים לשרוד בפקקים? תוך עשור יעלו על הכבישים עוד 1.8 מיליון כלי רכב

הגידול באוכלוסייה והצמיחה בתמ"ג יהפכו את הכבישים ב-2030 לגיהנום ● מחקר חדש טוען כי מספר כלי הרכב בכבישים יזנק ל-5.2 מיליון ● השקעות העתק בתחבורה הציבורית והפנטזיות על רכב ללא נהג ישפרו את המצב אבל לא ימנעו קטסטרופה

פקקי תנועה באיילון / צילום: איל יצהר
פקקי תנועה באיילון / צילום: איל יצהר

ועדת הכספים של הכנסת עסקה השבוע בכשלים של התחבורה הציבורית. בזה אחר זה דיברו חברי כנסת, מימין ומשמאל, על המציאות התחבורתית העגומה. הם דיברו על כשלים, שמקורם בפיגור מתמשך בהשקעות בתחבורה ציבורית והיעדר אלטרנטיבה מוצלחת לנסיעה ברכב פרטי.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שזומן לוועדה הודה כי "אין פתרון קסם. יש מצוקה אמתית. יש משבר". לדבריו האשמה העיקרית היא הביורוקרטיה, שאיתה ניתן להתמודד באמצעות "הוראת שעה לכמה שנים כדי לפתור את הפלונטר. אתם יודעים כמה שנים לוקח רק להכין מכרז ברכבת? אני חושב שאת רוב המכרזים אנחנו צריכים לקיים אצלנו בחברות המבצעות ולא בחשב הכללי. זה שינוי במערכת הביורוקרטית הישראלית שחייבים לבצע". לדברי סמוטריץ' הפתרון למצב החירום, שנובע משנים של הזנחה, הוא לעקוף את משרד האוצר ואת חוקי המכרזים והתחרות.

אף אחד מהנוכחים לא הזכיר את ישראל כ"ץ, שר התחבורה היוצא, שבשלוש הקדנציות הרצופות שלו הגיע המצב התחבורתי לאן שהגיע, למרות שבתקופתו הוזרמו כ-50 מיליארד שקל נטו לפיתוח תחבורה ציבורית - ויותר מכפול מכך לתקציב הכולל של משרדו. אף אחד לא הזכיר את העשור האבוד ולא שאל לאן בעצם הלך הכסף.

אל תצפו לפתרונות דרסטיים

על העבר כבר אי אפשר להשפיע וכנראה שוועדת הכספים ומשרד התחבורה לא יספקו בקרוב פתרונות דרסטיים לבעיות. אבל מה צפוי בהמשך? תשובה אפשרית נמצאת במחקר של הכלכלן נדב כספי, שקיבל את הכותרת "סקירה כלכלית של שוק הרכב ותחזית ל-2030".

המחקר יוצא מנקודת הנחה שהמגמות, שהכתיבו את מצב התחבורה בעשורים האחרונים, ימשיכו לפחות עד סוף העשור הבא. הוא בוחן את התפתחות הביקוש לרכב פרטי ואת התפתחות ההיצע של האלטרנטיבות - מתחבורה ציבורית ועד תחבורה שיתופית ו/או אוטונומית - ומגיע למסקנה, שהביקוש לכלי רכב פרטיים בישראל ולשימוש בהם יתגבר בשנים הקרובות.

נדגיש שהמחקר הוזמן על ידי גוף בעל אינטרס מסחרי מובהק אבל עדיין קשה להתעלם מהמסר והמתודולוגיות, במיוחד לאור אזלת היד של הרגולטור בטיפול בבעיה.

הנחת הבסיס היא, שהגידול באוכלוסייה ובתוצר בעשור הקרוב ישפיעו ביחס ישר על גידול הביקוש למכוניות פרטיות, בהתאם למגמה העקבית ב-30 השנים האחרונות. בהנחה של קצב צמיחה קבוע פחות או יותר של התוצר, התוצר בישראל יעלה בכ-50% עד שנת 2030.

אם מוסיפים לכך את קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה, ובהנחה שלא יופיעו משברים קיצוניים, המחקר שבכבישי ישראל ייסעו עד 2030 כ-5.2 מיליון כלי רכב, תוספת של 1.8 מיליון כלי רכב בהשוואה להיום.

גם מצבת המכוניות לכל אלף נפש צפויה לגדול בכ-21%. זה יקרה למרות שהמחקר צופה שקצב הגריטה (הורדת כלי רכב ישנים מהכביש) יעלה בשיעור חד של כ-56% עד סוף העשור, בבשל מעורבות ממשלתית או בשל התיישנות מואצת. הפער הזה יקוזז על ידי עלייה משמעותית ביבוא ובמכירות השנתיות של רכב חדש. המכירות צפויות להגיע לכ-450 אלף מכוניות בשנה ב-2030, בהנחה שמרנית.

אנחנו נוסיף הערה משלנו ונזכיר שהנסועה תלויה במידה רבה בעלויות הדלק והאנרגיה. אם יחול עוד משבר נפט ומחירי הדלק יזנקו לרמתם מסוף העשור הקודם (בסביבות 100 דולר לחבית), המצב עשוי להקטין גם את הנסועה וגם את קצב הרכישות. מנגד, אם וכאשר תתחיל בישראל חדירה מאסיבית של כלי רכב חשמליים פרטיים, שעלות הנסועה בהם נמוכה דרמטית מזו של מנועי בנזין, הרי שתגדל משמעותית המוטיבציה להשתמש בהם כאלטרנטיבה לתחבורה ציבורית יקרה יותר ופחות נוחה. כלומר, המגמות יבטלו זו או. נזכיר שעל פי תחזיות משרד האנרגיה כלי רכב חשמליים אמורים לקחת חלק דומיננטי מהמכירות בשוק הרכב הישראלי החל מהמחצית השנייה של העשור הבא.

לא מספיק תחבורה ציבורית

מה שיכול למתן את הביקוש לכלי רכב פרטיים, הוא עלייה משמעותית בהיצע של האלטרנטיבה המרכזית לרכב פרטי - תחבורה ציבורית.

גם כאן אין נקודת אור במחקר, שמעריך כי למרות ההשקעה ומגוון הפרויקטים המתוכננים, התחבורה הציבורית לא תוכל לספק את כל העלייה בביקוש לנסועה. המחקר עושה שימוש במדד של פיצול נסיעות, כלומר היחס בין כמות הנסועה המסופקת על ידי תחבורה ציבורית לנסועה המסופקת על ידי רכב פרטי, ומצטט נתונים רשמיים, שלפיהם במטרופולין גוש דן היחס הזה עומד על כ-20% נסועה בתחבורה ציבורית מול 80% נסועה ברכב פרטי. זאת בהשוואה ליחס שנושק לכ-50% במטרופולינים באירופה.

המחקר מעריך כי למרות שבעשור הקרוב ההשקעות האדירות יכפילו את היצע התחבורה הציבורית - בין השאר בזכות "הקו האדום" ושאר קווי המטרו, אם וכאשר יתחילו לפעול - הם עדיין לא ידביקו את הביקוש, שצפויים לגדול בקצב מהיר הרבה יותר.

מגוון פרויקטים מסילתיים שנמצאים כיום על הפרק, כמו רכש מואץ של קרונות, הקמת מסילה חדשה מזרחית לכביש החוף, הקו לנצרת וכו', יעלו עשרות מיליארדי שקלים וחלקם עשויים להימשך עד סוף העשור.

הרכב השיתופי? השפעה שולית

המחקר לא פוסח על מגמות גלובליות שעשויות להשפיע על הביקוש לרכב פרטי, בהם מעבר הדרגתי לרכב שיתופי נוסח אובר ושות', ושירותי "תחבורה כשירות" (MAAS) על בסיס כלי רכב ללא נהג, שצפויים לצבור תאוצה במחצית השנייה של העשור.

המחקר מעריך כי "למרות היותה של תחבורה שיתופית מגמה מדוברת, מהמידע הקיים כיום בעולם עולה כי אפשרויות לשיתוף רכב ושיתוף נסיעה אינן משפיעות משמעותית על הביקוש למכוניות. להערכתנו תחבורה שיתופית בפני עצמה אינה אמורה להשפיע בטווח הקצר והבינוני על רכישת מכוניות, ולא נראה כי צפוי שינוי מבחינה מספרית בכמות כל הרכב הנמכרים".

השפעת המעבר לרכב ללא נהג, שאמור להיות זמין לרוכשים פרטיים מהמחצית השנייה של העשור הבא, אינה ודאית בשל חסמים טכנולוגיים, רגולטוריים, בטיחותיים ובעיקר בשל שיקולי מחיר. נזכיר כי מובילאיי העריכה החודש בכנס המשקיעים שלה כי המחיר של ערכה טכנולוגיות מלאה לרכב ללא נהג יגיע במחצית השנייה של העשור לכ-4,000 דולר לפני מס. אומנם ירידה דרמטית מהמחירים כרגע, אבל רחוק מלספק תמריץ לחדירה המונית לשוק העממי.

בשורה התחתונה המחקר מציג תמונה מטרידה של האתגרים האובייקטיביים הכבירים, שיעמדו בפני הרגולטור הישראלי בשנים הקרובות בניסיון לגמול את הלקוחות הפרטיים מהתמכרות לרכישת רכב פרטי. אבל אולי בשל רגישות פוליטית המחקר נמנע מלציין את העובדה הבעייתית מכל: ההתמכרות לרכב פרטי ולשימוש בו היא לא רק של האזרחים אלא של המדינה, שחייבת להזריק לעצמה כמויות הולכות וגדלות של הסם הממכר שקרוי הכנסות ממיסוי רכב ומדלק.

רק השנה ההכנסות הללו, סידרו למערכת הפוליטית נתוני צמיחה אופטימיים של התוצר והצילו אותה מהורדת דירוג. אז למה שלמדינה יהיה אינטרס לבלום את המגמה? אם אתם חושבים שהכבישים היום במצב בלתי נסבל, תחשבו איך הם ייראו עם תוספת של 1.8 מיליון כלי רכב. 

עוד כתבות

פרופסור סאמי מיעארי, מעורכי המחקר / צילום: פרטי

מחקר חדש מצביע על הבעיה הגדולה בתעסוקת החברה הערבית

מחקר שערך הפורום הכלכלי הערבי קובע כי צעירים שמוגדרים "חסרי מעש" נמצאים בהכשרות או בדרך לאקדמיה ● אולם בהמשך הם סובלים ממחסור בהזדמנויות תעסוקה איכותיות ליד מקום המגורים

ירושלים. עלות המימון שחישבה שפיר גבוהה מהעלות שהוערכה בבדיקה הכלכלית / צילום: Shutterstock

העירייה ביצעה התאמות במכרז, אבל האם זה יספיק כדי להציל את פרויקט הדיור להשכרה בירושלים?

העירייה הזמינה הצעות להקמת פרויקט דיור בר־השגה במתחם בית העם, אך ההצעה היחידה, של חברת שפיר, הייתה גבוהה ביותר מ־55 מיליון שקל מאומדן העירייה ● כעת המכרז מפורסם שוב, עם יותר דירות ועם אומדן מעודכן למענק ההקמה

פרויקט עיר גלים של הכשרת הישוב / הדמיה: טוטם

קריית ים מציגה: יותר מ־6,000 דירות בהתחדשות עירונית וקפיצה במחירים

העיר הסמוכה לים, שנחשבה במשך שנים לשכונה אפורה בפאתי חיפה, צפויה להוסיף בשנים הקרובות אלפי יחידות דיור חדשות ● המחירים עלו ב־56% בפחות מארבע שנים, אבל המכפילים בפרויקטים עדיין גבוהים

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

חלל חטוף נוסף הועבר לישראל, הודעה תימסר למשפחה לאחר הזיהוי

צה"ל מכחיש את הדיווחים: "אין בידינו מידע הקובע שגופתו של הדר גולדין נמצאת במנהרה שבה נמצאים מחבלי חמאס" ● הצעת ממשל טראמפ לפתרון משבר המחבלים במנהרות ברפיח: המחבלים ייכנעו וימסרו את נשקם לגורם שלישי ● חמאס: נשיב חלל חטוף הערב בשעה 21:00 ●  חוסל המחבל זיד זכי עבד אל-האדי - שהחזיק ב-6 חטופים ישראלים ● החטוף החלל סמ"ר איתי חן ז"ל הושב הלילה לישראל ● עדכונים שוטפים

צוות פיטנגו / צילום: ביאנה קארו ויטקין

פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בשלבים מוקדמים

אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל מודיעה על גיוס של 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בחברות בשלבים מוקדמים - Pitango First ו-Pitango HealthTech ● מאז הקמתה השקיעה פיטנגו ביותר מ-300 חברות וביצעה כ-100 אקזיטים ● ומה הצעד הבא?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

האקזיט הגדול בתולדות ישראל מתקרב לקו הסיום: גוגל קיבלה אישור רגולטורי מרכזי לרכישת וויז

משרד המשפטים האמריקאי סיים את בדיקת ההגבלים העסקיים לעסקה הגדולה בתולדות אלפאבית ● עם זאת, הבדיקות בעולם נמשכות

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Richard Drew

מסלול עוקף ישראל: המהלך של ארדואן להקמת מסדרון יבשתי למפרץ

שר המסחר הטורקי הצהיר על פתיחת המסדרון היבשתי למפרץ דרך סוריה וירדן כבר בשנה הבאה ● במקביל, אנקרה פועלת לחדש את מסילת הרכבת החיג'אזית ולהוציא לפועל את "דרך הפיתוח", בניסיון להפוך למוקד הובלה אזורי מול יוזמות הסחר של הודו וישראל

פרויקט 'מבנה הסוללים' בתל אביב / צילום: באדיבות החברה

חברת ההייטק ששוכרת 13 אלף מ"ר במתחם הסוללים

עוד רכישה בעולם ההתחדשות העירונית: מהדרין רוכשת את פי הנדסה ובנייה תמורת 27 מיליון שקל ● חברת ההייטק פיירבלוקס נכנסת לשטחי המשרדים במתחם הסוללים ● קריית גת בדרך להתרחבות ● וגם: העיר הערבית השנייה בישראל שמוכרז בה פינוי־בינוי ● חדשות השבוע בנדל"ן 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יועמ"שית משרד המשפטים לבהרב-מיארה: את בניגוד עניינים בפרשת הפצ"רית

במכתב ששלחה היועצת המשפטית של משרד המשפטים יעל קוטיק ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, טענה קוטיק כי על בהרב-מיארה להימנע מהשתתפות בליווי חקירת פרשת הפצ"רית ובפיקוח עליה • עם זאת, קוטיק הבהירה: "אין בעמדה זו בשום אופן הטלת דופי או נקיטת עמדה ביחס למעורבות היועמ"שית"

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

הדיחו את צוקרברג: אלו הם המיליארדרים הצעירים ביותר בעולם


המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: שלושת מייסדי הסטארט־אפ מרקור גייסו בשווי ענק והפכו למיליארדרים הצעירים אי־פעם בוול סטריט, החברה של הישראלי בצעד גדול לקראת הנפקה, מייסד ויקפדיה נגד הערך של "רצח העם בעזה", וחוזה ענק מהפנטגון לחברת החלל של אילון מאסק ● חדשות ההייטק 

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המערכת הפיננסית בארה"ב הרימה דגל אדום, והנגיד פאוול בפלונטר

מצוקת הנזילות בשוק מביאה למצב שבו הריביות על ההלוואות בפועל (מחיר הכסף) אינן יורדות בקצב התואם את הורדת הריבית של הפד ● הבנק המרכזי בארה"ב נזהר ממשברי נזילות כלקח ממשבר 2008, ולכן הפסיק לצמצם את המאזן, ומשאיר אצלו טריליוני דולרים בנכסים

זוהרן ממדאני נושא את נאום הזכייה שלו / צילום: ap, Yuki Iwamura

בוול סטריט נערכים: איך ייראו יחסי העבודה עם ממדאני?

דמויות מובילות בעולם הפיננסי הוציאו מיליונים כדי לקדם מועמדים אחרים במרוץ לראשות עיריית ניו יורק – אך התושבים בחרו דווקא במועמד הדמוקרטי זוהרן ממדאני ● כעת וול סטריט נערכת לעידן של אי-ודאות מול ראש העיר החדש

מנכ''ל פייבר מיכה קאופמן, מנכ''לי למונייד דניאל שרייבר ושי ויניגר, ומנכ''ל טאבולה אדם סינגולדה / צילום: יואב הורנונג, בן קלמר, יח''צ

פייבר, למונייד וטאבולה: איך היו הדוחות של הישראליות בוול סטריט?

פייבר, המפתחת זירת מסחר לחיבור בין פרילנסרים למעסיקים, צמחה ב-23% ברווח ● למונייד עקפה את התחזיות ברבעון השלישי ומעלה את תחזית ההכנסות וה-EBITDA ● טאבולה ממשיכה ברכישה עצמית אגרסיבית של מניות

מורי ארקין / צילום: שלו אריאל

שוק הביומד מתעורר? מורי ארקין מגייס קרן של 40 מיליון דולר

בין המשקיעים בגיוס של קרן ארקין דיגיטל נמצאות הקרנות וינטג' פרטנרס וקבוצת הראל ● הסכום אומנם לא גדול מאוד, אך מדובר בחדשות משמעותיות לסקטור הביומד בישראל, בו גויסה מתחילת המלחמה רק קרן אחת

הנהלת Vast Data / צילום: Vast Data

ואסט דאטה הישראלית חתמה על חוזה ענק בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר

חוזה ענק לחברת ואסט דאטה הישראלית: תספק שרתי אחסון נתונים עבור שרתי AI של ענקית הבינה המלאכותית האמריקאית קורוויב ● המהלך עשוי לגלם עבור החברה גידול בקצב ההכנסות של עד 390 מיליון דולר בשנה

תקיפות צה''ל בדרום לבנון / אילוסטרציה: ap, Hussein Malla

בדרך לגל תקיפות נוסף בלבנון: דובר צה"ל בערבית בהודעת פינוי לשלושה כפרים בדרום המדינה

דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי, פרסם אזהרה דחופה לתושבי דרום לבנון ● דיווח ברויטרס: צבא ארה"ב נערך להתבסס בנמל התעופה בדמשק כדי לקדם את ההסכם הביטחוני בין ישראל לסוריה ● צה"ל: תקפנו מחבלים ותשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון ● החלל החטוף ג'ושוע לואיטו הושב מעזה לישראל ● שר הביטחון הנחה: גבול ישראל-מצרים - שטח צבאי סגור ● עדכונים שוטפים

התחרות בענף תחנות הדלק מתחממת: המהלך החדש של סונול

קבוצת האנרגיה סונול משיקה שפה מיתוגית חדשה לרשת חנויות הנוחות Sogood בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ● חברת התעופה אל על בחרה במותג רנואר כאחראי לעיצוב המדים החדשים ● וגם: זה המנכ"ל החדש של חברת הבנייה משהב ● אירועים ומינויים

איור: Shutterstock

מתי כדאי למכור נכס ואיך להיערך לחזרתו של מס הרכוש: מדריך למיסוי השקעות נדל"ן

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - נדל"ן להשקעה ● איך להעביר אליכם נכסים מחברה מפורקת, כיצד לבחור מסלול לתשלום מס על השכרה, ומה לעשות במקרה שמס רכוש יחזור ● כתבה רביעית בסדרה

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

ארמיס דחתה את הצעת הרכישה: מגייסת 435 מיליון דולר לפי שווי של 6.1 מיליארד

הגיוס יאפשר לחברה אורך נשימה להמשיך ולהתכונן להנפקה המתוכננת להערכתה בין סוף שנת 2026 לבין תחילת השנה שלאחריה ● ארמיס דחתה עסקאות השקעה אחרות שהונחו על שולחנה, כולל הצעה לרכישת השליטה בה בשווי מוערך של 5 מיליארד דולר