גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפרופסור לרפואה ועד הפנסיונרים שלא דיווחו על כספים בחו"ל: מי שילם למדינה כופר על העלמת הכנסות ב-2017

רשות המסים פרסמה את קובץ החלטות ועדות הכופר לשנת 2017 ● כוכבי הדוח הם בעלי דירות שהעלימו הכנסות משכירות; 49 החלטות מתוך 283 עסקו בהשמטת הכנסות משכר דירה ● 8 החלטות נוגעות לפרשת UBS שווייץ ● וכמה שילם שאול מזרחי, בעלי מועדון "הבארבי" בת"א?

בנק UBS שווייץ / צילום: רויטרס
בנק UBS שווייץ / צילום: רויטרס

אבי שלנגר, תושב חוץ, נחשד על-ידי רשות המסים באי-דיווח על הכנסות משכר דירה בשנים 2005-2014 בסך של כ-3.8 מיליון שקל. החשדות נגדו נסגרו לאחר ששילם כופר מס בסך של 570 אלף שקל למדינה. גם סנדרה ומייקל קהן, תושבי חוץ שנחשדו באי-דיווח על הכנסות משכר דירה בסך של כ-1.1 מיליון שקל ובסיוע לאחרים להתחמק ממס בגין הכנסות משכר דירה בסך של כ-3 מיליון שקל במשך כשלוש שנים, סיימו את התיק בתשלום כופר בסך 465 אלף שקל.

אל תושבי החוץ שמרוויחים מהשכרת דירות בישראל אך לא מדווחים על ההכנסה לרשות המסים, הצטרף גם שארל מיימוני, תושב חו"ל, שנחשד בהשמטת הכנסות מהשכרות דירות ונכסים בסך של כ-2 מיליון שקל, במשך כשש שנים. למרות שנקבע כי אין לו הכנסה חייבת בישראל (סכום השכירות החודשי היה נמוך מדרישות רף המס), הוא שילם כופר בסך 50 אלף שקל בגין אי-הדיווח.

ציפורה מורבאי, תושבת צפון הארץ, נחשדה אף היא בהעלמת הכנסות מהשכרת דירות ונכסים בשנים 2008-2013 בסך כולל של 240 אלף שקל (שכר דירה) וכ-700 אלף שקל (הכנסות מהשכרה עסקית), ושילמה כופר כולל בסך של 246 אלף שקל. אהרון טבדיש, שכיר ממרכז הארץ, נחשד באי-דיווח על הכנסות משכר דירה בשנים 2010-2016 בסך של כ-436 אלף שקל, ושילם כופר בסך 66 אלף שקל.

גם טל ומירב רובינשטיין, שכירים מהמרכז, שנחשדו באי-דיווח על הכנסות משכר דירה בשנים 2008-2014 בסך של כ-526 אלף שקל, שילמו כופר בסך של 50 אלף שקל, וגם זלמן מלניק מהצפון, שנחשד באי-דיווח על הכנסות משכר דירה בסך של כ-1.25 מיליון שקל, שילם כופר בסך של 188 אלף שקל וסגר את החקירה הפלילית נגדו; כך גם שמואל בקר, שכיר מירושלים שסגר חשדות להעלמת הכנסות משכירות בסך של כ-724 אלף שקל, בכופר בהיקף כ-108 אלף שקל.

כל אלה ועוד עשרות משכירי דירות אחרים "מככבים" בדוח החלטות ועדות הכופר של רשות המסים לשנת 2017 המתפרסם היום (ד'). 49 החלטות מתוך 283 החלטות ועדות הכופר לשנת 2017 (כמעט 20%) עסקו בחשד להשמטת הכנסות משכר דירה. מתוך 114 תיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין שנידונו בוועדה, 42% תיקים היו בחשד להשמטת הכנסות משכר דירה.

זוהי השנה השנייה שבה "מככבים" בדוח החלטות ועדות הכופר מעלימי המס מהשכרת דירות. גם בשנת 2016 הם היו כוכבי "דוח הכופר", ולא בכדי. מדובר בתוצאות המאבק שהכריזה רשות המסים, בראשותו של מנהל הרשות לשעבר משה אשר, נגד מעלימי המס בשוק הנדל"ן, ובפרט המשקיעים בשוק הדיור.

במסגרת המאבק, בין היתר, שיגרה רשות המסים עשרות אלפי מכתבי דרישת מידע לבעלי דירות בישראל במטרה לברר האם הם מעלימים מס מדמי שכירות בגין דירותיהם, ובהמשך לכך, במהלך החודשים הראשונים של שנת 2015 וראשית 2016, נרשם גל מעצרים של עשרות משכירי דירות שאינם מדווחים על הכנסותיהם לרשות המסים.

קובץ החלטות ועדת הכופר חושף את זירת של העלמת ההכנסות בתחום השכרת הדירות, שהשחקנים בה הם לא אוליגרכים, טייקונים, אלא הציבור בכללותו, השכירים, העצמאים "הקטנים", משקיעים מחו"ל, האזרחים "הנורמטיביים" - אלה שהעלמות המס שלהם מתחילות בכמה מאות אלפי שקלים ומגיעות לכמה מיליונים בודדים. לכן, לא מפתיע למצוא אותם בדוח הכופר, ולא יושבים על ספסל נאשמים ומנהלים משפטים ארוכים. במקרים אלה הגיעו ברשות המסים למסקנה כי העלות של הליך פלילי ממושך עולה על התועלת.

הכופר הגבוה: 2.15 מיליון שקל

הכופר הגבוה ביותר שהוטל באותה שנה, בסך של כ-2.15 מיליון שקל, הוטל על חברה ובעליה מאזור המרכז העוסקים ביבוא טלפונים סלולריים. מהדוח עולה כי נועם סלע וחברת רמיניקום בע"מ מאזור המרכז, המייבאים טלפונים סלולריים, נחשדו בהגשת הצהרה כוזבת למכס בשנת 2014, על-מנת להתחמק מתשלום מס בסכום של כ-2.15 מיליון שקל. 

בין משלמי הכופר ב-2017 היה גם שאול מזרחי וחברת בארבי בית ליוצרי מוזיקה בע"מ - המפעילה את מועדון "הבארבי" המפורסם בתל-אביב - שנחשדו בהעלמת עסקאות וניכוי מס תשומות שלא כדין בין השנים 2005-2009, בסכום של 590 אלף שקל - עבירות על חוק מע"מ. על מזרחי והחברה בבעלותו הושת כופר כולל בסך 177,000 שקל.

לפי חוקי המס, אחת הדרכים לסיום תיקי חקירה בחשד לעבירות מס הוא הליך הכופר כחלופה להליך הפלילי. לצורך כך קיימות ברשות ועדות כופר הדנות בנושאי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין; וועדות כופר הדנות בנושאי מע"מ, מכס ומס קנייה. סכום הכופר המוטל הוא בנוסף לדרישת תשלום המס, המשולם במסגרת ההליך אזרחי.

לצורך קביעת סכום הכופר נשקלים, בין השאר, חומרת העבירה, מידת מעורבותו של החשוד בביצוע העבירה, הרשעות קודמות, תשלומי כופר בעבר, מצב אישי, בני משפחה התלויים בחשוד, העניין הציבורי בהעמדה לדין, הסרת המחדל, האם מדובר בעבירה של מייצג במסגרת מילוי תפקידו, האם מדובר בתחום שיש בו חובת אמון או נאמנות, הצורך בהרתעה באותו ענף, קיום עבירות לפי חוקים אחרים מעבר לעבירות לפי דיני המס ועוד.

קובץ החלטות ועדות הכופר לשנת 2017 כולל 114 תיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ו-169 החלטות בתיקי מכס ומע"מ. בין ההחלטות בקובץ - שמונה תיקים של אי-דיווח על חשבונות בבנק UBS בשווייץ. "פרשת UBS שווייץ", שהובילה למעצרים רבים ולחקירתם של עשרות ישראלים החשודים בהעלמת מס באמצעות החזקת חשבונות סודיים בבנק השווייצרי, התפוצצה ביוני 2014 עם מצרו של רוני אליאס, יועץ השקעות בבנק UBS השווייצרי. הוא נעצר בסיומה של פגישה עם לקוחות שנערכה במלון פאר בתל-אביב, שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים. אליאס נהג לגייס לקוחות עבור הבנק השווייצרי בישראל, באופן דיסקרטי וללא תיעוד.

בחיפושים שנערכו בחדר המלון של אליאס נמצאו רשימות של מאות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשווייץ, שהוא אחראי ישירות על הטיפול בהם. הפרשה הולידה שלל כתבי אישום, אשר חלקם מתנהלים כיום בבתי המשפט (בהם כתב אישום נגד בעלי "קליניקה און" לשעבר).

הפרופסור שהעלים הכנסות בחו"ל

חלק מהתיקים, כאמור, הסתיימו בתשלום כופר בשנת 2017, כאשר במרביתם הסכומים שהועלמו בבנק השווייצרי נעים בין 100 אלף שקל לכמיליון שקל. ביניהם: נאוה שאנן מאזור הצפון, שנחשדה באי-דיווח על חשבון בנק ב-UBS והכנסות פסיביות שצמחו בו בשנים 2013-2006 בסך כולל של כ-457 אלף שקל, ושילמה כופר בסך של 150 אלף שקל; בטי תלמי, גמלאית מחיפה, שנחשדה באי-דיווח על חשבון בנק (UBS) והכנסות פאסיביות בסכום שאינו ידוע, וכן השמטת הכנסות משכר דירה בשנים 2012-2010 בסכום כולל של כ-140 אלף שקל, ושילמה כופר בסך של 100 אלף שקל; ואלברט נחום, גמלאי מהמרכז, שנחשד באי-דיווח ללא הצדק סביר של חשבון בנק (UBS) והכנסות פסיביות בשנים 2012-2013 בסכום של של כ-950 אלף שקל, ושילם כופר בסך של 140 אלף שקל.

קובץ החלטות הכופר המתפרסם היום כולל גם 17 תיקים של העלמת עסקאות בתחום הבניין והקבלנות; 11 תיקים של שימוש בחשבוניות פיקטיביות; וכן החלטת כופר בעניינו של עופרי פינס, מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, שנחשד באי-דיווח על הכנסות בחו"ל בשנים 2016 עד 2019, בסך של כ-224 אלף שקל. הוא שילם כופר בסך 70 אלף שקל.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים