גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הסיפור ההוא של אמא שלי הפך אותי לסופרת שיושבת מול אמזון הענקית"

הסופרת שרה אהרוני מאוכזבת מההתעלמות של התקשורת מההצלחה הבינלאומית שלה ומספרת על הלקח שלמדה מהעבודה מול אמזון

שרה אהרוני / צילום: כפיר זיו
שרה אהרוני / צילום: כפיר זיו

ההצלחה של הספר "אהבתה של סלטנאת" הפתיעה את שרה אהרוני. אחרי שנים של הוצאת ספרי מידע על ארץ ישראל עם בעלה, מאיר, היא כתבה סיפור שנשען על עובדות וזיכרונות ששמעה מאמא שלה על החיים בטהראן, אבל הרשתה לעצמה להיסחף רחוק משם. מכיוון שהייתה בטוחה שזו תהיה אפיזודה חד פעמית, ואחריה תשוב לנבור בספרי ההיסטוריה ולראיין אנשים, לא דמיינה לעצמה שעשר שנים אחר כך שמה יככב ברשימת רבי המכר של אמזון במשך חמישה חודשים ברציפות והיא תהפוך למרצה מבוקשת ברחבי העולם".

שום דבר בביוגרפיה שלה לא כיוון אותה לשם. בת לעולים מאיראן שנולדה ברמתיים הסמוכה לכפר סבא, עבדה 20 שנים במערכת החינוך כמורה ביסודי ורכזת שכבה בחטיבת ביניים, הייתה שליחת חינוך מטעם הסוכנות היהודית בלימה, פרו, ובתחילת שנות ה-90 עזבה את ההוראה, הצטרפה להוצאה לאור המשפחתית ובמקרה הפכה לסופרת.

כש"אהבתה של סלטנאת" הפך ללהיט, פנתה אהרוני ל"מכון הישראלי לתרגום ספרות עברית", מוסד ממשלתי העוסק בתרגום ספרים לשפות זרות, כדי שיתרגמו אותו, ונדחתה. אחר כך ניסתה את מזלה בחברת תרגום פרטית וגם שם סירבו בנימוס. "ומאז", היא אומרת, "קיבלתי רגליים קרות. עם הספרים הבאים כבר לא פניתי יותר".

שבע שנים מאוחר יותר, אחרי שספרה השלישי, "אהבתה של גברת רוטשילד", כיכב 28 שבועות ברשימת רבי המכר, מתוכם 22 שבועות במקום הראשון, קיבלה טלפון מ"המכון לתרגום ספרות עברית". הם הציעו לייצג אותה ברחבי העולם עם הספר. היא לא הזכירה להם את הדחייה ההיא.

"שלחו לי חוזה ועברנו עליו. נילי כהן, מנכ"לית המכון, אמרה לי שאחרי שהספר יצליח - כי הוא יצליח, אין ספק - נחזור ל'אהבתה של סלטאנת'. היא אפילו לא זכרה שלא רצו אותו. כשהוצאתי את הספר בהוצאת ידיעות אחרונות, הגעתי איתם לסיכום שהזכויות שלהם הן רק לשפה העברית".

את ספרי המידע הוצאתם ב"מיקסם" - ההוצאה הפרטית שהקמתם. למה לא הוצאת את ספרי הפרוזה שלך דרכה? יכולת לחסוך כסף.

"להפך. זה היה עולה לי יותר. כדי לשווק ספר נכון צריך מנגנון רציני, ולהוצאה גדולה כמו ידיעות אחרונות יש את הכוח והקשרים לעשות את זה באופן מיטבי. ההוצאות הקטנות מדפיסות את הספרים וזהו. לצערי, כותבים מצוינים נופלים בגלל חוסר היכולת שלהם להגיע להוצאות הגדולות. בגלל שחשבתי שהספר הראשון יהיה מקרה בודד, שלחתי את כתב היד לשלוש הוצאות והלכתי עם הראשונה שענתה לי תשובה חיובית".

אבל אז עברת להוצאת "מעריב".

"כתבתי את ‘כשהשמיים התקרבו לאדמה', שמספר את סיפור ההתנתקות וגוש קטיף, וכשהגשתי אותו ל'ידיעות אחרונות' נאמר לי שהוא מצוין, אבל צריך לחכות חמש שנים כדי שיקבל פן היסטורי; שזה קרוב מדי לאירוע. אצה לי הדרך וכשהציעו לי ב'מעריב' תנאים שכל סופר יכול רק לחלום עליהם, הסכמתי. הספר מאוד הצליח, במשך חודשיים-שלושה נמכרו אלפי עותקים, ואז הוא נעלם מהמדפים. כששאלתי מה קרה, התשובה הייתה שהוא נמכר מצוין וצריך לתת הזדמנות לאחרים, מה שלא היה מקובל עליי. מכיוון שהיה לי שחרור מ'ידיעות' לספר הספציפי הזה, חזרתי אליהם בשמחה".

הדרך לשוק הבינלאומי נפתחה כש"המכון לתרגום" כתב תקציר באנגלית של הספר ושלח אותו להוצאות ספרים ברחבי העולם. הראשונה שזיהתה את הפוטנציאל הייתה "פינגווין רנדום האוס" במקסיקו, אחרי שהמנכ"ל, נצר למשפחת רוטשילד, קרא והתאהב בו. בחברה הבת של "פינגווין" בספרד החליטו להוציא אותו בנפרד, עם עריכה ועיצוב מחודש, ואז התקבלה הפנייה מ"אמזון קרוסינג", חברת ההוצאה הפרטית של "אמזון", שבדרך כלל עוסקת בשיווק של ספרים שיצאו בהוצאות אחרות. את אהרוני הם רצו לעצמם.

"לא האמנתי שזה קורה לי. כמו חלום. ההוצאה שלהם היא מאוד דקדקנית ומכובדת, והספר עבר עריכה מחודשת. שלחו אליי מאות שאלות שעליהן הייתי צריכה לענות באנגלית. חלק מהן היו לשוניות, ואחרות היו קשורות לעובדות היסטוריות. זה היה תהליך של כמה חודשים שבהם פשוט ריחפתי. אני כל הזמן חושבת איך הסיפור ההוא של אמא שלי, שהעליתי על הכתב ב'סלטנאת', הפך אותי לסופרת שיושבת מול אמזון הענקית ועונה להם על שאלות עם סימוכין, כי זה מה שדרשו. למדתי לקח, ובספר החדש שאני כותבת, אני מציינת את המקור של כל עובדה כדי שיהיה לי קל למצוא אותו בעתיד".

ההצלחה הייתה מיידית. הספר יצא לאור באמזון באמצע יוני, ובתשעה ביולי כבר עמד בראש רשימת רבי המכר, בקטגוריית "רומן היסטורי". אהרוני הגיעה למכירות של 90 אלף עותקים, כמויות עצומות במונחים ישראליים, אבל אמזון זה עולם אחר לגמרי, וכן, היא כועסת - או מדויק יותר: נעלבת - מכך שמתעלמים מההישג הפנומנלי שלה כאן.

"אני עדיין לא מודעת לסדר הגודל", היא אומרת, "אבל הוא נע כל הזמן בין המקום הראשון לעשירי ברשימת רבי המכר ונמכר טוב. אין הרבה סופרים ישראלים שהגיעו לאמזון, אבל יש סופרים מקושרים בתקשורת שמקבלים הרבה יותר חשיפה ממני וזה לא נוח ולא נעים, כי אין כאן הגינות. אין הלימה בין ההדהוד הציבורי לבין האהדה שאני מקבלת אצל הקוראים".

שזה אומר, מכירה של כמה עותקים בינתיים?

"חצה את ה-20 אלף, אבל כדי להרוויח ממש, ספר צריך להיות רב מכר גדול ולאורך זמן".

ההתעלמות התקשורתית ממך היא גם פגיעה כלכלית. את מתפרנסת מהרצאות וכשאין חשיפה תקשורתית, יש פחות הרצאות.

"אני מסכימה לגמרי. המזל שלי הוא שהספרנים מכירים את הספרים שלי והם מושאלים הרבה, אז בזכותם אני מוזמנת למפגשים רבים על אף התקשורת. בעולם אני בתחילת הדרך. עם יציאת הספר בספרדית, הוזמנתי למדריד לשבוע של ראיונות לתקשורת והרצאות, מבוקר עד ערב, חוויה מרגשת. בסוף החודש אהיה במקסיקו לאותו פורמט, עם קבלת פנים בבית השגריר שלנו בארוחת ליל שבת ואבקר ביריד הספרים השני בגודלו בעולם בגוודלחרה. אמזון מתכננים לי ביקור בארה"ב ואני מניחה שאגיע גם לאירופה, כי הספר נמכר טוב גם באמזון בריטניה וגם באוסטרליה".

למשפחת רוטשילד, העומדת במרכז "אהבתה של גברת רוטשילד", הגיעה במקרה, במסגרת איסוף חומר לספר מידע על מושבות הברון. ככל שקראה יותר על הנדיב הידוע, נשבתה בסיפורו של אבי השושלת, מאיר אנשל רוטשילד, שחי בעוני בגטו בפרנקפורט והפך לראש אימפריה כלכלית חובקת עולם.

"אביו הועיד אותו להיות רב גדול, אבל כשהתייתם בגיל 13 משני הוריו, הפך לשוליית בנקאי ומהר מאוד הפך לפקיד בבנק וכל הזמן למד ולמד. כשחזר הביתה אחרי שש שנים, ראה את אחיו סוחר בחפצים משומשים והבטיח לאשתו הטרייה גיטל, שלו זה לא יקרה. בעזרת תושייה, התמדה ורצון חזק הוא התחיל את דרכו בהלוואה בריבית, הפך לבנקאי, שלח את חמשת ילדיו להקים סניפים בבירות אירופיות, ולימד אותם לאסוף מידע ולשמור אותו בסוד, מתוך הכרה שידע זה כוח. כשכולם חיקו אותו, הוא כבר היה בשלב הבא.

"הוא מינה קרובי משפחה למשרות ניהול בכירות וגם כשהיו חילוקי דעות, המשפחה המלוכדת, שהתחתנה בתוכה מתוך ציווי לשמור על ההון המשפחתי, כולם התגייסו והתגברו עליהם".

הבעיה בעסקים משפחתיים היא המעבר לדור השלישי והרביעי. גם משפחת רוטשילד לא הצליחה לנצח את הסטטיסטיקה.

"מאיר אנשל אסר על נישואי תערובת, אבל הציווי הזה, הלכידות המשפחתית, התפורר. ההון המשפחתי מצא את דרכו החוצה".

עוד כתבות

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

יהודה בר און מנכ''ל נת''ע לשעבר / צילום: כדיה לוי

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?

השבוע פורסם המכרז לאיתור מחליף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק ● זאת רק לאחר שיו"ר הדירקטוריון זומנה לשיחות "יישור" אצל שרת התחבורה ● שמו של יהודה בר און, האיש שהוציא את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לדרך ונחשב למנכ"ל דומיננטי, עלה כמועמד אפשרי להחליף בתפקיד את גליק

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

חברת Run:AI הישראלית מפתחת טכנולוגיה המאפשרת לארגונים וחברות למצות את תשתיות הבינה המלאכותיות שלהן ● ההערכה היא כי סכום הרכישה יעמוד על מאות מיליוני דולרים ● המייסדים: "אנחנו אולי החברה היחידה בעולם שמאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מהתשתית שלהם"

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה