גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תנו למחירים לנהל את התחבורה בישראל

יש לאפשר למי שרוצה לנסוע או להסיע אחרים, לעשות זאת

פקקי תנועה באיילון / צילום: איל יצהר
פקקי תנועה באיילון / צילום: איל יצהר

מעשה בשיחת טלפון שהתקבלה במשרדי עיריית לונדון סמוך להתפרקות ברית-המועצות. פקיד בכיר בעיריית מוסקבה ביקש לדבר עם הממונה על אספקת הלחם בלונדון. לאחר חיפוש נענה הרוסי ש"אין תפקיד כזה". הרוסי לא האמין. הייתכן שאין אחראי על אספקת מוצר חיוני כזה. המידע היה מדויק. שוק הלחם בלונדון מתנהל מעצמו, המגוון גדול, המחירים סבירים, אין מחסור, ואין עודף. "היד הנעלמה" מנהלת את שוק הלחם שמתפקד היטב. תחרות ומערכת מחירים גמישה עושות את העבודה. ליצרנים כדאי לספק מוצרים טובים ומגוונים, בכמות המבוקשת ובמחירים שהצרכנים מוכנים לשלם.

"החוויה התחבורתית" של הציבור היא של מחסור ושירות נמוך: הכבישים גדושים, מצוקת חניה ושירותי התחבורה הציבורית אינם מספקים. שורש הבעיה - ניהול מרכזי מדי ואי-הסתמכות על מנגנוני שוק, תחרות ומחירים כמו בשוק בלונדון. פקידים, שכוונתם טובה, קובעים את היקף ומאפייני התחבורה הציבורית - אילו קווי אוטובוס ורכבת יהיו, מסלולם ותדירותם, כמה נשלם לנסיעות ובכמה תסבסד אותם המדינה. הפקידים קובעים גם את מחירי החניה הציבורית והמסים שישלמו הנהגים. עם הגודש בכבישים מנסים להתמודד באמצעות נתיבי העדפה למכוניות המסיעות כמה נוסעים. פתרון שאינו משפר את מצבם של רוב הנוסעים, ואף לחלקם מרע אותו.

למרות המאמץ הניהולי והשקעות עתק, התוצאה גרועה. האם ניהול מקצועי יותר או יותר כספי ציבור, יפתרו את הבעיה? להפך. המערכת סובלת מניהול-יתר. אנחנו זקוקים לפחות ניהול מרכזי וליותר תחרות חופשית.

אמנם אי-אפשר להקים כבישים מתחרים, אבל ניתן ונכון להקצות כבישים באמצעות הליך תחרותי ומנגנון למחירי "שיווי-משקל". מחיר שיווי-משקל לקטע דרך, הוא המחיר שבו מספר כלי-הרכב המבקשים לעבור בקטע וקיבולת הקטע שווים, ולכן אין פקק, ויש ניצול מלא של כושר ההעברה בקטע. על 80% מהנסיעות יחול מחיר אפס, שכן הן מתבצעות בזמן ובמקום שאין בהם פקקים. בניגוד לתחושת הבטן של רובנו, מנגנון מחירי שיווי-משקל יגדיל את מספר כלי-הרכב שיצליחו לעבור בחלקים הפקוקים היום בכבישים.

הסיבה: כשהכבישים נסתמים, מספר כלי-הרכב שמצליחים לעבור נופל בחדות. למשל, בנתיבי איילון עוברים באחת בצהריים כ-8,000 כלי רכב לכיוון, בעוד בשעה ארבע אחר-הצהריים, בשיא הביקוש, עוברים כ-4,000 כלי רכב. כלומר, הקצאת קיבולת רשת הכבישים באמצעות מחירי שיווי-משקל תמנע את בזבוז הזמן העצום בפקקים, תקטין את זיהום האוויר שהוא גורם, ותזניק את תפוקת רשת הכבישים. התפוקה תגדל במונחי מספר כלי רכב שיעברו ברשת ובמספר הנוסעים. מאחר שמחירי שיווי-המשקל מוטלים על כלי הרכב, ככל שמספר הנוסעים ברכב יהיה גדול יותר, כך העלות לנוסע תהיה קטנה יותר, וייווצר תמריץ חזק להגדלת מספר הנוסעים ברכב. ואכן, למתכנני תחבורה העוסקים בנושא יש כיום אומדן של מערכת מחירי שיווי-משקל בכל קטעי רשת הכבישים הארצית.

את ההכנסות שייווצרו מהטלת מחירי השיווי-משקל יש להחזיר לציבור הנהגים, בדרך של הפחתת חלק מהמסים הכבדים המוטלים עליהם.

בהינתן מערכת מחירי שיווי-משקל יש לאפשר למי שרוצה לנסוע או להסיע אחרים, לעשות זאת. באוטובוסים, במוניות ובכלי רכב פרטיים. לאפשר לכל אחד לגבות תשלום כראות עיניו, ולהגביל את התערבות המדינה בשירותים ובפיקוח על המחירים רק למקומות שבהם לא תיווצר תחרות מספקת.

אך אין בכך די כדי שתיווצר תחרות ממשית בתחבורה הציבורית. לשם כך יש ליצור תנאי תחרות שווים לכל. כיום התחבורה הציבורית "הממוסדת" מסובסדת באגרסיביות. נסיעה באוטובוס מסובסדת בממוצע בשני שלישים, כ-6 שקלים לנסיעה. ברכבת הסבסוד הוא כ-84%, כ-65 שקל לנסיעה! בתנאי סבסוד כאלה יוזמה פרטית אינה יכולה להתחרות. לפיכך, יש להעביר את הסובסידיה לציבור הנוסעים באמצעות חשבון ה"רב-קו", ולאפשר להם לשלם באמצעותו למי שיבחרו לקנות ממנו שירותי הסעה, לרבות לנהגים פרטיים המבצעים נסיעות משותפות. פעם קראו לזה "סבסוד הנצרך ולא המצרך".

ולקינוח עוד תיקון אחד. את מחירי החניה הציבורית יש לקבוע כך שבהסתברות גבוהה ניתן יהיה למצוא חניה בכל מקום ועת. גם את תוספת ההכנסה הזאת יש להחזיר לנהגים באמצעות הפחתת מסים. 

הכותב הוא יוזם "נעים לירוק" ויו"ר הוועד המנהל של האגודה הישראלית למחקר תחבורה

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"