גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרטת אירועי הספורט הלאומיים היא לא אופציה

אבל לפני שממהרים לנסות להעביר גם את ניהול משחקי הנבחרות הלאומיות לחברות פרטיות, צריך לחשוב מה יקרה למחירי הכרטיסים

קון אגוארו חוגג את השער הראשון של נבחרת ארגנטינה./ צילום: רויטרס
קון אגוארו חוגג את השער הראשון של נבחרת ארגנטינה./ צילום: רויטרס

מיד אחרי המשחק בין אורוגוואי לארגנטינה השבוע בבלומפילד נשמעו לא מעט קולות ששיבחו את האירוע הנפלא. הסופרלטיבים היו יוצאי דופן. אין ספק בכלל, זו הייתה הפקה של אירוע כדורגל שלא נראתה בארץ הרבה שנים וכנראה בכלל. לזכות חברת קומטק, מארגנת האירוע, שיחק גם הקלף החשוב ביותר: ההפקה התחברה למשחק כדורגל מצוין שבו כל השחקנים על המגרש נותנים הכול כאילו מדובר במשחק רשמי קובע. כובשי השערים היו כמו בהזמנה. הכוכבים הגדולים ליאו מסי, קון אגוארו, לואיס סוארז ואדיסון קבאני.

כבר תוך כדי המשחק ולאחריו החלו להישמע דיבורים של אנשים שהיו שותפים לחוויה על כך ש"אולי הגיע הזמן לתת לחברות הפקה פרטיות להרים פה גם את משחקי הנבחרת הלאומית". כלומר להוציא את הנבחרת מהידיים של ההתאחדות לכדורגל. ובכלל שכל אירוע ספורט משמעותי בישראל צריך להיות מונח בחיקן של חברות מקצועיות שזה ייעודן.

למשל, כמו הג'ירו דה איטליה בישראל, שנעשה באופן טבעי על ידי חברת הפקה ולא על ידי איגוד האופניים.

הדברים לא נאמרו בחלל ריק. יומיים לפני המשחק בבלומפילד שיחקו נבחרות ישראל ופולין באצטדיון טדי בירושלים במשחק רשמי, שבינו לבין האירוע בבלומפילד לא היה שום קשר ברמת ההפקה והנראות. אוהדים לא עמדו בתור לרכוש כרטיסים, טדי הוא לא בלומפילד המשופץ, אוהד פרץ לדשא וגרר אירוע מביך, ובסופו של דבר היה זה עוד משחק נבחרת עגום ואפרורי כמו עשרות או מאות קודמים לפניו.

האם אפשרי בכלל להעביר אירועי ספורט גדולים לגופי הפקה ייעודיים? בואו לא נהיה תמימים. הפקת המשחק בבלומפילד התאפשרה בעיקר בגלל הכיס של המיליארדר סילבן אדמס. פחות או יותר כל מה שההפקה חלמה עליו באירוע כזה קיבל גיבוי כספי שאיפשר אותו. וכדי לגשר על הפער בעלויות לא הייתה שום בעיה מוסרית לחברת ההפקה להעמיד בפני האוהדים שרצו להגיע לבלומפילד מחירי כרטיסי יקרים. זו לא הנבחרת של העם שצריך להנגיש לכלל הציבור במחירים עממיים אלא עניין פרטי. מועדון סגור לאנשים שיש להם כסף ולמוזמנים.

מישהו חושב שחברת הפקה פרטית שכל עניינה הוא להרוויח כסף תהיה מסוגלת ללא הכיסים העמוקים של סילבן אדמס להפיק משחק של נבחרת ישראל? כזה שאליו הקהל הרי לא מאוד רוצה לבוא, עם עלויות אבטחה מטורפות, עם דרישות מחמירות של אופ"א או פיפ"א ומחויבות לשעת משחק מאוחרת שמוכתבת מלמעלה.

כדי לסיים אירוע כזה של נבחרת ישראל בברייק-איבן תצטרך חברת הפקה להעלות את מחירי הכרטיסים לשיעור בלתי נתפס. ומי יהיה מוכן לשלם מחירים מופקעים עבור משחק נבחרת? איזה ספונסרים אפשר יהיה לגייס למשחקים כאלו?

לפני קצת יותר מעשור התקשרה ההתאחדות לכדורגל עם חברת "ספורטפייב", חברת ענק שנחשבה אז לאחת הגדולות בעולם בכל הקשור לשיווק של ספורט. זה היה ניסיון ראשון משמעותי לבצע "אאוט-סורסינג" לחלק גדול מפעילות הנבחרת הלאומית. ההתקשרות נעשתה בעיקר לצורך מכירת זכויות השידור של ההתאחדות ולגיוס ספונסרים לנבחרת ולהתאחדות מתוך הנחה שאין להתאחדות כלים מקצועיים מספיקים לעשות את הדברים הללו לבד. גורם בינלאומי מוכר בוודאי יעשה עבודה טובה יותר.

החברה פתחה נציגות בישראל והחלה לפעול מול גופים מקומיים בניסיון להכניס כסף לקופת ההתאחדות. זה לא עבד. די מהר הבינו בהתאחדות שגם לחברה כזו אין יכולת לעשות כאן קסמים, וב"ספורטפייב" הבינו שאין דין נבחרת ישראל כדין של נבחרות גדולות אחרות בעולם. בסופו של דבר, בעולם האמיתי, זו ישראל מול לטביה, אזרבייג'אן או אנדורה. לא אורוגוואי-ארגנטינה.

זכייני השידור המקומיים לא היו מוכנים לשלם סכומים גדולים כמו שקיוו בחברה, הספונסרים לא התייצבו בשורה. ובתום כמה שנים, כשפג ההסכם, החברה סגרה את הנציגות בישראל ועזבה.

לא כדאי להתרגל לכוכבים הגדולים

מה בכל זאת נותר מהאירוע בבלומפילד? בעיקר מבט קדימה. אנחנו צפויים מן הסתם לראות הרבה יותר ניסיונות להביא לכאן קבוצות ונבחרת גדולות מחו"ל. כבר עכשיו החלו פרסומים שונים על מו"מ להבאת נבחרת ברזיל ארצה. ממש כמו הופעות רוק שמגיעות לפארק הירקון. מה הסיכוי שהניסיונות הללו יצליחו? אל תבנו על זה.

הבעיה העיקרית היא שהפרמיה להבאת קבוצת כדורגל או נבחרות גדולות לישראל תהיה יקרה מאוד. בכל העולם מתחרות מדינות וגופים עתירי ממון על הבאת הקרקס הנודד הזה. כולם רוצים לראות את ברזיל, ארגנטינה, צרפת, ברצלונה או ריאל מדריד. ולוח השנה העמוס של השחקנים מצמצם את האפשרויות לקיום אירועים כאלו לימים ספורים בלבד בשנה.

הבאה של נבחרת או קבוצה גדולה לישראל עדיין תדרוש חבירה לאיש עסקים שיסכים לסבסד אירוע כזה בישראל במיליוני דולרים מכיסו.

ובישראל כמו בישראל, ניאלץ לשלם על זה הרבה יותר מאשר במדינות אחרות. הפרמיה תצטרך לכלול את המרכיב של המרחק, ואת העובדה שחלק גדול מהקבוצות והנבחרות מראש יוותרו על כאב הראש התדמיתי שייגרם להן מהגעה לישראל ומהלחצים הפוליטיים שיפעילו עליהן גופים כאלו ואחרים.

ואחרי כל אלו, אי הוודאות של המצב הביטחוני בישראל. לא היה חסר הרבה שגם ארגנטינה ואורוגוואי יעשו ברגע האחרון סיבוב פרסה בעקבות סבב הלחימה בעזה.

תחרות ספורטיבית? הכסף מדבר

השבוע הזה עמד גם בסימן עוד כישלון של נבחרת ישראל בכדורגל. בעולם ספורט אופטימלי, נבחרת ישראל שסיימה את מוקדמות היורו במקום החמישי מתוך שש נבחרות, אחרי קמפיין גרוע, הולכת הביתה להדממה שנמשכת חודשים ארוכים עד לתחילת הקמפיין הבא במוקדמות המונדיאל.

בפועל עומדת נבחרת ישראל, אחת הגרועות שהיו כאן לדורותיה, בפני צמד משחקי פלייאוף על העלייה טורניר היורו. זה יקרה דרך אותו טורניר ליגת האומות ששוחק פה לפני כמה חודשים ואף אחד לא באמת מבין איך הוא עובד.

הרעב של ארגוני הספורט להכניס עוד ועוד כסף, במקרה הזה אופ"א, מייצר דברים מוזרים שנוגדים כל ערך של רוח הספורט. כדי להכניס עוד כמה מיליוני אירו ולחסל את משחקי הידידות חסרי הערך הכלכלי, ייסדה אופ"א את טורניר ליגת האומות. הרעיון בבסיסו הוא כלכלי בלבד - עוד שלב תחרותי שדרכו יוכלו נבחרות להיכנס לטורניר האירופי בוודאי יצליח לייצר עניין אצל גורמים מסחריים, מספונסרים ועד זכייני שידור. על מזבח הכסף אפשר להעביר כל החלטה.

בכדורסל אלו טורנירי "ההזדמנות האחרונה", עבור הנבחרות החלשות שלא העפילו ומקבלות את הצ'אנס האחרון אחרון, אבל ממש אחרון לעלות לטורניר גדול. שארית הצ'אנס הזו שווה כסף. גם שיטות הקיזוז והפלייאוף שנועדו לייצר עוד מתח כדי לגרוף עוד צ'אנסים ולהרחיב את העונה, את האפשרות לנצח, שוות עוד כסף. הן מרחיבות עת עונת המשחקים, ומאלצות את הזכיינים להציע בעת מכרזי השידורים יותר כסף, רק מהסיבה שהם "מקבלים" בתמורה יותר משחקים. כך מצאה את עצמה ישראל בפני אפשרות עלייה לפלייאוף.

זה לא נגמר בנבחרת ישראל. טורניר היורו שבעבר שוחק עם שמונה נבחרות בלבד צמח מהר מאוד ל-16 נבחרות ואחר כך ל-24. ההצדקה למהלך הייתה בין היתר ההתפרקות של מדינות הגוש הסובייטי, יוגוסלביה ורוסיה, לעשרות מדינות נוספות. בפועל, הרעיון איפשר להכניס יותר כסף מתוך חישוב מתמטי פשוטה: יותר נבחרות בטורניר מייצרות יותר משחקים; יותר משחקים שווים יותר חשיפה לספונסרים ויותר כסף מזכויות שידור.

גם פיפ"א נוהגת באופן דומה. למה להישאר בעידן האבן שבו מעפילות למונדיאל 16 נבחרות שמבטיח טורניר של 38 משחקים בלבד. כך הורחב הטורניר ב-1982 ל-24 נבחרות (52 משחקים); בצרפת 1998 כבר שיחקו 32 נבחרות ו-64 משחקים; ובטורניר של 2026 שאותו יארחו במשותף ארה"ב, קנדה ומקסיקו כבר ישחקו 48 נבחרות.

כך תוכל פיפ"א, לפי "פורבס", לסדר לעצמה במונדיאל 48 הקבוצות של 2026 הכנסה של 14 מיליארד דולר. לא רע בכלל בהתחשב שאת שנת המונדיאל של 2018, שבו השתתפו "רק" 32 נבחרות היא סיימה עם מחזור של 4.6 מיליארד דולר. 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● לאומי פרסם דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; יוניליוור מפרידה את יחידת הגלידה

הניקיי עלה ב-0.7% ● לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית במדינה ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"