גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שמעתי 'קנאק' בכתף ולא הבנתי מה קורה לי": עם מי באים בחשבון כשנהג קורקינט פוגע ונעלם

מה קורה כשמאבדים שליטה בכלי ממונע חשמלי? ● חוויות מפי נפגעים שהגיעו לחדרי המיון ● שני מוסדות רפואיים נוספים פנו ל"גלובס" והודיעו כי הם נערכים לדיווח יומי על נפגעי קורקינטים ואופניים חשמליים שיפורסמו אצלנו

בשעה 8:35 בבוקר ב-14 בנובמבר, עלה פוסט בעמוד הפייסבוק של המרכז הרפואי איכילוב, שהוא בבחינת אגרוף בבטן: "בוקר רע, שמי דורית אברהם, מרמת גן. הבוקר עולמי חרב. בני הבכור, רועי, הלך לעולמו לאחר שנפגע מרכב בזמן שרכב על קורקינט חשמלי. הפגיעה הייתה ביום שבת לפנות בוקר, חמישה ימים היטלטלנו בין החיים ומוות ביחידה לטיפול נמרץ כללי ואתמול נקבע מותו.

"בדקות אלו, בזמן שאתם קוראים את הפוסט, גופו נמצא בחדר ניתוח כדי לתרום את איבריו להצלת אחרים. אני קוראת לכל מי ששומע אותי, שימו לקורקינטים החשמליים האלו סוף. אני כמה ימים באיכילוב ושומעת רק על עוד טרגדיות ואסונות כמו שקרה לנו ועל מה? על מה הלך לי הילד אני זועקת הבוקר? זה מרתיח לי את הדם שהכניסו את הכלי הארור הזה כמו ברווזים במטווח כשהם חשופים לפגיעות על הכביש, אין חובה וגישה לקסדות, אפוד זוהר ואורות. המינימום של המינימום. אל תעצמו עיניים כי המחיר שאני משלמת היום לא צריכה אף אימא לעבור. הבוקר אנחנו יוצאים אחרי שבוע מאיכילוב למסע לוויה, שבעה ואחר כך החיים בלי רועי. לא יודעת איך אשרוד ולאן ילכו חיי, אני רק יודעת היום שאני זועקת זעקה של אימא ומתחננת: עצרו את הקורקינטים החשמליים!!!".

הפוסט הזה, מדם ליבה של אימו של רועי אברהם, זכה לאלפי תגובות, שרבות מהן הצטרפו לקריאה להוציא את ה'כלים הרצחניים' האלה כלשון המגיבים, מהחוק. קריאה שגם הגיעה לראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, שייכנס ביום שני הקרוב דיון שבמהלכו ייקבע עתיד הקורקינטים השיתופיים בעיר.

שאמה-הכהן, שבעצמו רוכב בקורקינטים השיתופיים, מודע היטב ליתרונות של הכלים הללו לטובת הסביבה והעומס שבכבישים, אלא שהוא מכיר בחסרון הגדול הנוגע לביטחון הרוכבים, ההולכים והנהגים האחרים, שנובע בין היתר מתשתיות לרוכבים - שברמת גן המונה כ-1,000 קורקינטים שיתופיים - כמעט שלא קיימות.

פוסט אחר שזכה לתהודה נכתב על ידי טל יהלומי בת ה-31, שאושפזה למשך 82 ימים באיכילוב בעקבות תאונת דרכים קשה שעברה בעודה רכובה על קורקינט חשמלי. הפוסט המרגש הזה חשף את השלכות הפגיעה החמורה, שבה שברה, בין השאר, את רגלה ואת החולייה החמישית בצווארה.

"הקצב השתנה. האיטיות הופכת להיות שם מרכזי בחיים שלי", חשפה יהלומי את השינוי הדרסטי שעברה בעקבות תאונה שהתרחשה בצומת נמיר בתל אביב. רכב פגע בה בשעה שחצתה מעבר חצייה רכובה על הקורקינט שלה.

המסר שהעבירה יהלומי בפוסט, שזכה לתגובות רבות, הוא "חבשו קסדה. בלי קסדה סביר להניח שלא הייתי בין החיים. צאו לרחובות עם קסדות ותצעקו על מי שלא שם. ובבקשה בבקשה תהיו סובלניים על הכביש. אף אחד לא מוגן, הכביש הוא מכונת הרג מטורפת ואולי שווה לכם לעשות סיבוב במחלקת שיקום לראות מה קורה למי שנפלט מהכביש או שפלטו אותו".

בין התגובות הרבות לא נעדרו קריאות כי "הקורקינטים והאופנים הם סכנת חיים!!". אחרים דרשו "לחוקק חוק שיאסור נסיעה בקורקינטים במדינת ישראל כיוון שהמדינה לא ערוכה עם מסלולי רכיבה".

שאלה של תשתיות, בורות ושלוליות

נושא התשתיות הוא אכן נושא כאוב. אמנם הגורם האנושי ובעיקר כשהוא עסוק בסלולרי על ההגה או על הכידון - אבל לפעמים אלו התשתיות. בור בכביש או שלולית.

ב-30 ביוני השנה רכב אדם שניידר בן ה-29 על הקורקינט שלו ברחוב אבן גבירול בתל אביב, בשעת ערב מאוחרת. שלולית לא צפויה על הכביש ביום קיץ טיפוסי הובילה לאבדן שליטה: "היה מאוחר מדי לבלום", נזכר שניידר, "החלקתי וריסקתי את כף הרגל שלי. התפניתי עם אמבולנס, עברתי ניתוח לקיבוע השברים והשתלת פלטינות. כרגע אני מוגבל, נעזר בקביים ובינואר צפוי לעבור ניתוח שני".

שניידר לא רואה את עצמו שוב רוכב על קורקינטים. עם זאת, הוא אומר "למרות שנפלתי ואני הכי פצוע שאפשר, קורקינטים הם כלי תחבורה יעיל בתל אביב. הבעיה היא שכמו כל כלי תחבורה אחר, צריכים להיות לא רק זהירים אלא להקים תשתית מתאימה לרכיבה".

"לפני הקורקינט החשמלי רכבתי על אופניים חשמליים ויש כמה צמתים שהם בבחינת סכנת חיים. אין שבילים ויש הרבה אוטובוסים שחולפים במקום", הוא אומר, "העיר לא ממש ערוכה לזה. אני חושב שנכון יהיה לסגור חלק מהכבישים לכלי רכב ולאפשר רק תנועה של תחבורה ציבורית וכלים דו גלגליים".

עוד אומר שניידר, כי "בחוויה שלי, אופניים הם כלי תחבורה בטוח בהרבה מקורקינט. גם עם אופניים יצא לי להחליק ויצאתי בלי פגע. הרגליים שנוגעות ברצפה מאפשרות לייצר שיווי משקל ושליטה שבקורקינטים פשוט אין. רק כשהגעתי לאיכילוב הבנתי שמדובר במגפה של ממש. כשהגעתי למיון, 8 מתוך 10 אנשים היו עם פציעות אורתופדיות שנבעו מאופניים חשמליים או קורקינטים. המחלקות האורתופדיות היו בתפוסה כל כך מלאה עד שאשפזו אותי במחלקת עיניים".

הרבה תאונות "פגע וברח"

גם תת אלוף במיל' שמעון חפץ לא ישכח את בוקרו של יום שמש אחד בחודש יוני. חפץ היה בדרכו לתערוכה ביטחונית בנמל תל אביב. בכניסה למתחם, בעודו משוחח עם המאבטח שבכניסה, נכנס בו קורקינט חשמלי בעוצמה רבה. הרוכב הסתלק מהמקום במהירות וחפץ נזרק לקרקע.

"שמעתי 'קנאק' בכתף ולא הבנתי מה קורה לי. סייעו לי לקום והבנתי שלאירוע אני כבר לא הולך. פיניתי את עצמי למוקד של קופת חולים, שם אחרי צילום אובחן לי שבר בכתף והופניתי לבית חולים. המליצו לי להמשיך לתל השומר ולא ללכת לאיכילוב 'כי שם יש מלא כמוך והעומס גדול'. בתל השומר, אחרי צילום סי.טי אמר לי האורתופד כי השבר נמצא באזור שמפאת גילי (69) אי-אפשר לשחזר בניתוח וכי 'אין מה לעשות'. חודשיים וחצי הסתובבתי עם סד ועד היום אני בהליך שיקומי פיזיותרפי. אני מוגבל בתנועה וברור שלא אחזור לתפקד כמו בעבר".

במקרה של חפץ, מאחר שאין "צד שני" אחרי שהנהג נעלם מהמקום - הנושא של הכיסוי הביטוחי לוט בערפל. "אתה נמצא במצב של 'לא לפה ולא לפה' אתה לא יודע מאיפה זה נחת עליך ומי יכול לכסות את זה". המסר של חפץ הוא לא רק להשלטת סדר מתבקש בכאוס התחבורתי, שבו "אין אכיפה ואין הרתעה", אלא גם בנושא הזיהוי. "הלכתי למסור עדות במשטרה וגם שם אמרו לי שאין מה לעשות עם זה. חייבים להסדיר נושא של זיהוי לכלים", הוא אומר.

הנושא הזה צפוי להיות מוסדר לפחות חלקית בקרוב. החל מעוד חודשיים תחייב עיריית תל אביב את חברות ההשכרה להצמיד לוחית רישוי לכלים. הלוחית הזו תאפשר לזהות את הרוכבים בהתאם למועד השימוש וגם לדווח ישירות לעיריה על מפגע שקשור לכלים. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

תרופה ראשונה לכבד שומני, המחלה שאולי לא ידעתם שיש לכם

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב