גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלת הדמעות של מגדלי הקפה: איך מוכרים סיפור שירגש את הצרכנים?

הביקוש לקפה איכות הציל חקלאים רבים בברזיל, אך הרווחה היחסית באה עם מחיר: הצורך למכור סיפור אותנטי שירגש את הצרכנים ● הסוציולוגית נועה ברגר, שחקרה את תעשיית קפה האיכות, חושפת את הלחצים המופעלים על המגדלים ואת הדמיון ביניהם לבין המשתתפים בתוכניות ריאליטי

מטע קפה / צילום: תמונה פרטית
מטע קפה / צילום: תמונה פרטית

כשנועה ברגר, אנתרופולוגית של קפה איכות, ראיינה חקלאי קפה בברזיל, הייתה תופעה אחת שהפתיעה אותה: "רבים מהחקלאים, גברים בוגרים, בעלי עסקים, החלו לבכות כשדיברו איתי. הם הזילו דמעות של ממש כשתיארו מה המעבר לגידול של קפה איכות (לעומת קפה מסחרי) עשה להם".

אולי הדמעות לא צריכות להפתיע. שוק הקפה הקלאסי בעולם נמצא במצוקה, ובעקבות זאת קילו קפה נמכר לעתים בבורסת הקפה העולמית בסכום נמוך מכפי שעולה לגדלו. הירידה במחירי הקפה, שנבעה בעיקר מעודף היצע, הובילה חוות קפה רבות אל סף פשיטת רגל, או אפילו מעבר לכך.

גם משבר האקלים פוגע ביצרני הקפה. תנאי מזג אוויר כאוטיים מובילים לכך שלא כל צמחי הקפה מבשילים בבת אחת, ולכן יש לבצע כמה סבבי קטיף (עניין יקר) או לוותר על חלק מהתוצרת.

קפה איכותי, קפה "ספשיאלטי", מניב לחקלאים בברזיל מתח רווחים גבוה יותר. במקרים מסוימים הוא הציל מקריסה עסק משפחתי שקיים דורות רבים ואיפשר רווחה כלכלית, עצמאות וגאווה אישית לכל בני המשפחה. לא מפליא, אם כך, שהחקלאים בוכים מהקלה כשהם מתארים מה הכניסה לתחום הזה עשתה להם.

הדמעות הללו מסמלות אולי גם משהו אחר. מנקודת מבט אנתרופולוגית, הן חלק מהמוצר שאנחנו צורכים. כשאנחנו יושבים בבית קפה, בפריז נניח, ושותים קפה מיוחד, אנחנו שותים גם את הדמעות של החקלאים, ביותר ממובן אחד. למעשה, אומרת ברגר, אנחנו משלמים עבור הדמעות הללו, לא פחות מכפי שאנחנו משלמים על טעם הקפה, על הרגיעה שמשרה עלינו בית הקפה עצמו, או על התמונה שנצלם ונעלה לאינסטגרם, ותניב לנו לייקים שניתן גם אותם להמיר למזומנים. כל אלה הם חלק מהעסקה, גם אם המרכיבים הללו אינם טחונים לתוך הקפה עצמו. הסיפור של החלקאי הוא רק מרכיב נוסף.

נועה ברגר / צילום: תמונה פרטית

ברגר היא חוקרת ומרצה ב-EHESS, בית הספר הגבוה למדעי החברה בפריז שפועל למען מחקר, הוראה ויישום מעשי של מחקרים במדעי החברה. בימים אלה, היא עורכת את הדוקטורט שלה העוסק בחקר הקפה, בהנחיית פרופ' אווה אילוז. מחקר הדוקטורט של ברגר הוא חלק מפרויקט בהובלתה של פרופ' אילוז, שעוסק בתחום ה-Emodities, מוצרי צריכה ושירותים שאנחנו משלמים עליהם כדי לעבור שינוי רגשי. אילוז הרחיבה את הדיון במוצרים אלה כאשר טענה שגם רגשות שאיננו נוטים לראות כמוצרים, כמו אהבה, יכולים להיות חלק מכלכלה של רגשות.

הרעיון שמוצר יכול להיצרך עבור תועלת שאינה רק גשמית ודאי אינו חדש, אומרת ברגר ומוסיפה כי "במוצרים גשמיים כמו קפה, נהוג לדבר על החוויה הרגשית כחלק משיווק המוצר או כנלווה לצריכת המוצר". במחקר שלה, היא לוקחת את הגישה הזאת צעד קדימה וטוענת שבצריכת "קפה איכות" אנחנו בעצם רוצים לצרוך, בנוסף לקפה איכותי בעל טעם מיוחד, גם שינוי רגשי. הכוונה היא לחוויה הקשורה לאופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו: "תחום קפה האיכות דומה לתחום היין, בכך שאנחנו לא צורכים כוהל בטעמים, אלא את הסיפור של היין, או את הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו סביב חוויית הצריכה של היין".

סיפור הוא היום חלק בלתי נפרד מחוויות קולינריות. הדוגמה הקיצונית של זה היא תוכניות ריאליטי בישול, כמו "מאסטר שף", המוכרות סיפור קוליני במקום אוכל. "הצופים בבית לא יכולים לטעום את האוכל, והמתמודדים, לעומת זאת, מציעים ללא היסוס את העבר שלהם, את הסיפור שלהם ואת החוויה הרגשית שלהם כבסיס לחוויה הקולינרית המדומיינת של הצופה".

השיח על "משמעות" הגיע לחווה

ברגר עצמה, לא תמיד הייתה צרכנית נלהבת של קפה, אבל כשישבה בבתי קפה, בלי הקפה, היא החלה לשאול מה היא צורכת בעצם. "שאלתי את עצמי מה זו 'אווירה' מנקודת מבט חברתית-צרכנית. איך אפשר לצרוך משהו שאי-אפשר לשים עליו את האצבע, שהוא סובייקטיבי, ובכל זאת אפשר להפוך אותו למשהו שקונים.

בדיוק באותה תקופה, עבר ענף הקפה שינוי, בעיקר בפריז, שבה עשתה ברגר את המחקר שלה ומאז ומתמיד נחשבה לבירת הצריכה של קפה. פתאום הגיעו מומחים שהסבירו לפריזאים שהקפה שהם צרכו עד כה לא היה הקפה הנכון ועליהם לצרוך קפה "מיוחד". "שאלתי את עצמי, איך זה שמוצר צריכה בסיסי מוגדר מחדש כ'איכותי', מה אנחנו אומרים כשאנחנו קוראים לקפה מסוים 'מיוחד', איך מייצרים את החוויה של ייחוד ואיכות, ועושים זאת תוך דיאלוג עם המסורת הקיימת".

ברגר התכוונה תחילה להתמקד במתרחש בין הצרכן לבתי הקפה, אולם עם הזמן החלה להתעניין במה שמתרחש במעלה שרשרת הערך. "המהפכה בעצם מתחילה בחווה, בגידול של הקפה".

ברגר ביקרה בברזיל ביותר מ-40 חוות קפה. "ראיתי זליגה של חוויית האיכות הפריזאית אל החיים של האנשים שמייצרים את המוצר", היא אומרת, ולא רק בהקשר של מתח הרווחים.

החקלאים שאיתם דיברה טענו שייצור קפה איכות נתן להם לא רק יציבות כלכלית, אלא גם "משמעות". איך הגיע השיח על משמעות לענף החקלאות? "נראה שכאשר הצרכנים מייחסים לקפה אחד מסוים ערך ומשמעות, גם החקלאים מתחילים ליחס לו משמעות, ולראות בו מוצר הדומה יותר ליצירת אמנות, ופחות מוצר צריכה".

אבל זה לא כל הסיפור. ברגר מצאה שמתרחש מעין תהליך של ברירה טבעית בקרב החקלאים: יצואנים שרוכשים מהם את הקפה מעדיפים חקלאים "מחויבים", בעלי "תשוקה" לתחום קפה האיכות, וזה מה שהם מקבלים.

"הפרופיל הקלאסי של חקלאי קפה האיכות הוא אדם צעיר יחסית שהייתה לו גישה לעולם. הוא נסע מחוץ למדינה ונחשף לתחום הקפה האיכותי, ואז חזר לחווה, שבה הוא דור רביעי או חמישי, וניסה את מזלו.

"לגדל קפה איכות זה הימור. שיטות הייצור הן הרבה יותר יקרות, ואף אחד לא מבטיח לך שהקפה יזכה אותך במתח רווחים משופר. אז בדרך-כלל החקלאי הזה מתחיל את דרכו לבד בין כל החוות הקפה שסביבו, שממשיכות לייצר קפה 'רגיל'. הוא צריך לקבל החלטות, לפעמים אפילו מתוך מרד בדור המבוגר. אבל נניח שהוא זוכה באיזו תחרות יצרני קפה ומתפרסם. פתאום תהיה לכך השפעה על כל האזור, והחקלאים האחרים יראו שלא מדובר באיזה צעיר משוגע שמציף את הקפה במים או קוטף ידנית כשכולם כבר קוטפים עם מכונות. יש לכך אחיזה במציאות.

"בינתיים, היצואנים, ברזילאים או לא ברזילאים, סוקרים את האזורים בעלי הפוטנציאל, כדי לבחור את קבוצות החקלאים שאיתם הם יכולים לעבוד. הם בדרך כלל יבחרו בדמות כריזמטית שיש לה, בנוסף לקפה ממש טעים, גם סיפור. היחסים בין החקלאי ליצואן הם חלק חשוב בהחלטה של היצואן עם מי לעבוד. היצואנים דיברו איתי על 'תשוקה', ועל כך שהחקלאי מאמין במוצר שלו והוא הגיע לתחום לא רק כדי לעשות כסף, אלא מתוך רצון אמיתי להשתתף בתנועה למען קפה איכותי".

מה אכפת ליצואן אם החקלאי מייצר את הקפה עם תשוקה או בלעדיה?

"כאן מגיעה הסוגיה של ה-Emodity, של שיווק הרגש. שוק קפה האיכות מבוסס לכאורה על חיבור ישיר בין צרכן אחד ליצרן אחד. זה כמובן לא כל הסיפור, כי המוצר עובר מהחקלאי לקואופרטיב, יצואן, יבואן למדינת היעד, הוא עובר מיליון ידיים. ואז השאלה היא איך התחום בעצם משמר את הערך הרגשי".

בעת שיווק הקפה, מה אכפת למוכר מה החקלאי הרגיש? הוא לא יכול להלביש על הקפה איזה סיפור שהוא רוצה?
"לא בדיוק. צרכני קפה האיכות יכולים לחפש את החקלאי הזה באינסטגרם ולראות אם הוא באמת קיים, ולקרוא את הסיפור שלו על ההשקעה והתשוקה שלו בקפה, ועל האופן שבו המעבר לקפה איכות שינה את חייו".

זה הפך לסוג של "מאסטר שף".

"לא כל מוכרי הקפה ממתגים את הקפה בעזרת סיפור אישי של חקלאי, אבל חלק מהם כן. כאמור, התחום הזה ממדל את עצמו על בסיס תחום היין. אלא שיין 'מיוחד' מיוצר עבור אנשים עשירים על-ידי אנשים עשירים (או כך לפחות הוא נתפס), ואילו קפה עדיין מיוצר על-ידי אנשים שהם עניים ביחס לצרכן, והוא נטוע במסורת עמוקה של קולוניאליות. האי-שוויון עדיין קיים והוא אינהרנטי לייצור המוצר. כך שמבחינה חברתית, אי-אפשר להעתיק את ה'אמוטיזציה' של היין לקפה אחד לאחד. יש כאן שאלה אתית, אם אפשר למכור את המוצר עם הערך הרגשי שלו בלי לרדד את הסיפור ובלי באמת להפוך את החקלאי למוצר צריכה".

פרפורמנס של אותנטיות

לדברי ברגר, הצרכנים מחפשים את האותנטיות ואת המסורת, אבל זו מלכודת: "אם מרכזים את תשומת-לב בקושי של החקלאים ומציגים על אריזת הקפה תמונת קלוז-אפ של ידיים כהות מחזיקות את דובדבני הקפה האדומים, נופלים למלכודת הרומנטיזציה של העוני. מצד אחר, אם מתמקדים בחקלאים המבוססים יותר, בעיקר באלה שהצליחו לצאת מהמצוקה בזכות המעבר לגידול קפה איכות, אז בעצם עושה פינק וושינג ונותנים לצרכנים תחושה שיש להם השפעה גדולה יותר מכפי שיש להם באמת.

"יש בעיה אינהרנטית ביחסי הכוח בין היצרן לצרכן. הצרכנים רוצים להרגיש שהם קנו מוצר אתי או מוסרי, זה מה שמוכרים להם. אבל הם לא תמיד מבררים עד הסוף, ובאמת איך אפשר להאשים אותם? למי יש זמן לברר שכל המידע המוצג הוא נכון?"

האם יכול להיות שמציגים מצג-שווא?

"לא, כי החקלאי לרוב מודע לאופן שבו מוכרים את המוצר הסופי. לכולם יש סמארטפונים, והם יכולים להסתכל ולראות. אבל בין לא להציג מצג-שווא לבין להראות את כל התמונה, על כל המורכבות שלה, עדיין יש פער".

החקלאים רוצים שהמוצר יימכר עם הסיפור שלהם, או שהם נאלצים לעשות זאת כי זה מה שהשוק רוצה?

"לכל אחד יכולים להיות רצונות שונים. אפשר להגיד בהכללה שבני אדם אוהבים שמתעניינים בהם ונותנים להם כבוד. לגבי סוג הסיפור, חלקם רוצים שיראו את ההצלחות שלהם וחלקם רוצים שיראו את הקשיים שלהם. אבל הם לא תמיד מדברים אנגלית או צרפתית, והמידע שבסופו של דבר מגיע לצרכן הוא מתווך, ולא תמיד מספרים עליהם את מה שהתכוונו".

לפעמים יש מפגש בלתי אמצעי בין החקלאי לקונה של המוצר, אבל לא תמיד זה משפר את המצב. "החקלאים שאיתם דיברתי הזכירו את ההשקעה האדירה שלהם באירוח. יש היום יותר מוכרים מקונים בשוק הזה, והיצואנים מביאים לברזיל משלחות של קוני קפה ממדינות המערב, שמרגישים שמחובתם ללכת 'עד המקור' כשהם מוכרים מוצר כה אותנטי. הם מגיעים 'לבדוק את הקפה' אצל החקלאי, אבל אין באזור מלון, אז החקלאי מוצא את עצמו משקיע חלק עצום מהזמן באירוח משלחות הקונים - גם בערבים, גם בסופי שבוע.

"בתקופת האירוח, החקלאי צריך לבצע מה שמכונה בסוציולוגיה 'עבודה רגשית'. הוא חייב להיות נחמד, הוא לא יכול להגיד לקונה שהוא עייף ונמאס לו מחברתו. עבור העבודה הזו לא משלמים, אבל מבחינת מי שעושה אותה, יש לה מחיר. היא חלק מהכלכלה, כי מי שלא יחייך ולא יארח ב'אותנטיות', לא יצליח לסגור את העסקה. החקלאים עוסקים הרבה בפרפורמנס של אותנטיות". ממש כמו בתוכניות הריאליטי, שבהן המועמדים למדו לנשום עמוק, לעפעף בריסיהם ולמחות דמעה, בדיוק על-פי התסריט. "אנשים לומדים להשתמש בגוף בצורה שאפשר לשים עליה מחיר", אומרת ברגר. "אם אתה חשוד בכך שאינך אותנטי, אם היצואן אומר ש'אתה לא באמת שם', אז לא תצליח כמגדל קפה איכות. זה שיח ששומעים לכל אורך שרשרת הערך של התחום".

הרגש הוא חלק מהכלכלה

ככלל, בכלכלות שבהן יש דגש על "תשוקה" לייצור המוצר יש יותר סיכוי למצוא מצבים של ניצול. אמנם החקלאים המייצרים את מוצרי האיכות בתשוקה נהנים ממתח רווחים גבוה יותר ממי שמייצר קפה רגיל, אך לפעמים, כאשר היצואן מחפש חקלאי ש"עושה את זה לא רק בשביל הכסף אלא בשביל האמנות", הוא מצפה ממנו לקחת סיכונים עסקיים על חשבונו. כמו הסטארט-אפיסט הישראלי, אולי.

אצל החקלאים הצעירים הכריזמטיים שהובילו את המעבר לקפה איכות בברזיל המצב טוב יחסית. אצל המצטרפים החדשים, המצב בעייתי יותר כי ההיצע של קפה איכות מתחיל גם הוא לעלות על הביקוש, ואותם מצטרפים פחות מחוברים לצרכנים הסופיים ולאופנות, ומוזנים יותר מן המידע שמגיע מן היצואנים.

הצרכן מבין שהוא קונה בעצם את הרגש של החקלאי?

"הצרכן יודע שהוא משלם על חוויה ולא על קפה. לא עובדים עליו. אבל האשליה היא שאולי יש משהו בחוויה האותנטית שמגיע עם ערך אמיתי מחוץ לכלכלה, וזה לא נכון. בכל פעם שאנחנו מרגישים רגש ועובר כסף, הרגש שלנו הוא חלק מהכלכלה. אם אנחנו חושבים שלצרוך חוויות זה פחות קפיטליסטי מלצרוך מוצרים, זו האשליה שלנו".

מילדים יפנים לקולינריה ישראלית

נועה ברגר הגיעה לחקר הקפה כמעט במקרה. היא עברה לצרפת בעקבות בן זוגה במהלך לימודי התואר השני, שבהם חקרה דווקא דפוסים משפחתיים ביפן. "באופן היסטורי, אנתרופולוגיה היא תחום שבו לא חוקרים את הבית", היא מסבירה מדוע דווקא ישראלית חוקרת את יפן. "אנתרופולוגיה עוסקת בהפיכת הזר למוכר, בעוד הסוציולוגיה עוסקת במבט זר על המוכר. באופן ייחודי, דווקא בישראל, המחקר האנתרופולוגי התמקד גם הוא לאורך השנים דווקא בבית. אולי זה משום שכל אנתרופולוג יכול למצוא בישראל מגוון שבטים 'זרים' מבחינתו, או אולי כי התרבות הישראלית באופן מיוחד מתעניינת בעצמה. זה כנראה בא עם היהדות, שמאופיינת בשיח מאוד חזק של ניתוח עצמי".

במחקר שלה על יפן, ברגר ראיינה משפחות שבהן זוג הורים וילד אחד, השוקלות אם ומתי להביא ילד נוסף. "הורים צעירים בטוקיו חווים הרבה צרימות שהם צריכים לנווט ביניהן. זה נכון לגבי מדינות רבות בעולם, אבל בולט ביפן במיוחד. המסר הוא שכדאי לעשות דברים כמו קריירה ומשפחה באופן מופרד. כל דבר בזמנו, אולי כחלק מהתרבות הבודהיסטית שמרבה לעסוק בזמן הנכון לכל דבר. לנשים ביפן נאמר שלא כדאי להביא ילדים כל עוד הן לומדות, אבל גם לא מאוחר מדי. בעבר הגבול התרבותי ללידה היה בערך סביב 25. היום כבר מדברים על 30. מאוד קשה להתארגן לזוגיות והבאת ילדים בדיוק בזמן, וישנם גם קשיים לוגיסטיים, למשל דירות קטנות שלא מתאימות למשפחה גדולה, ומקומות עבודה שלא מתאימים לגידול ילדים.

"הורים יפנים צעירים מוצאים את עצמם במכבש לחצים של דרישות סותרות (כמו כל ההורים הקרייריסטים בעולם, אבל יותר)". עם זאת, בניגוד לאירופה, לא כל-כך מקובל ביפן להביא לעולם רק ילד אחד.

"נשים יפניות לעתים פותרות את הדילמה בכך שהן בוחרות בין חתונה וילדים לקריירה. אז הן לא יולדות ואפילו לא מתחתנות, כי חתונה אמורה להוביל בהכרח לילדים. זו אחת הסיבות לשיעורי הילודה הנמוכים ביפן - רק 1.3 ילדים לנפש".

מה המחקר הבא מבחינתך?

"במקביל לדוקטורט שלי ואחריו, אני מאוד מאמינה בהנגשה של מחקר. בינואר אני עורכת אירוע בישראל, בשיתוף אנשים מסצנת הקולינריה והקפה המקומית. הכוונה היא לשלב בין ידע אקדמי, חוויות חושיות ודיון. אנחנו רוצים לקחת את הרעיונות על ההיסטוריה והתרבות של אוכל ולחבר אותה לחושים". 

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט