גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סערה בזירה הפוליטית לאחר החלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד רה"מ נתניהו

פוליטיקאים וחברי כנסת מגיבים להחלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד רה"מ נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים ● ח"כ ניצן הורוביץ: "אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף. מדובר בשפל היסטורי" ● ח"כ מיקי זוהר: "עצב גדול. כואב לי על רה"מ, איזו מתנה 'נהדרת' העניקה לו המדינה על כך שנתן את מיטב שנותיו למעננו"

רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רויטרס ואיל יצהר, גלובס
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רויטרס ואיל יצהר, גלובס

חברי הכנסת והפוליטיקאים הבכירים מיהרו להגיב היום (ה') להודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

להודעה המלאה של היועמ"ש

לכתב האישום המלא

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, פרסם תגובה ראשונה בחשבון הטוויטר שלו, וכתב בקצרה: "יום עצוב מאוד למדינת ישראל".

 

חשבון הטוויטר המפלגתי פרסם את קטע הווידאו של נתניהו מלפני עשור. "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל. כי קיים חשש, אני חייב להגיד, אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו, ולא על בסיס האינטרס הלאומי".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: "יום קשה למדינת ישראל. אנחנו צריכים לתת לטחנות הצדק לבצע את עבודתם ולתת לראש הממשלה את ההזדמנות להוכיח את חפותו בבית המשפט". 

 

יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, מיהר להכין עתירה לבג"ץ ובו בקשה להורות על נבצרות מיידית של ראש הממשלה: "כתבי האישום של נתניהו הם הסיבה שלא קמה בישראל ממשלה. בדמוקרטיה - לא נוכל להשלים עם ראש ממשלה תחת כתב אישום. רק בגלל כתבי האישום נוצר הפלונטר הפוליטי בישראל. אם נצליח למנוע מנתניהו להיאחז בקרנות המזבח, נמנע בחירות בפעם השלישית תוך שנה".

יאיר נתניהו צייץ: ‏"אם היה חוק שיועמ"ש ופרקליט המדינה לא יכולים לכהן כשופטי בג"ץ בהמשך, לא רק שלא היה כתבי אישום, כל החקירות המטורפות האלה לא היו נפתחות".

 

מספר 2 בסיעת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, פרסם גם הוא הודעה. "להודעת היועץ המשפטי לממשלה יש רק משמעות אחת: בנימין נתניהו אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלת ישראל".

לדבריו, "זהו יום עצוב למדינת ישראל וגם לי באופן אישי. לא ייתכן שראש הממשלה יפציץ בלילה בסוריה וילך בבוקר להתעמת עם ניר חפץ. לא ייתכן שמי שאחראי על מערכת החינוך של ילדינו יהיה נאשם בעבירות פליליות חמורות. לא ייתכן שמי שאמור להגן על המערכת המשפטית, משיקולים זרים, יאשים את המערכת המשפטית בשיקולים זרים. בעיקר לא ייתכן שהוא יגרור איתו מדינה שלמה לסחרור מסוכן שייגמר באלימות ובמשבר פנימי חסר תקדים. עד לשנים האחרונות בנימין נתניהו הקדיש את רוב חייו לחיזוק מדינת ישראל. אם עדיין אכפת לו ממנה, הוא צריך לעשות למענה עוד דבר אחד: להתפטר".

שר הביטחון נפתלי בנט אמר "לילה כואב לעם ישראל. רבים חשים שמה שקרה הערב לא מגיע לראש הממשלה נתניהו, אדם שהקדיש את כל חייו למען מדינת ישראל. ‏למעננו. ‏בערב זה חשוב לזכור את זכויותיו הגדולות. ‏הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל, ועומדת לו חזקת החפות. ‏בתקופה סוערת זו נמשיך לשמור על ישראל בטוחה, מאוחדת וחזקה".

העבודה גשר מבקשת להקים ועדת כנסת שלה תהיה הסמכות לדון בשאלת החסינות של חברי הכנסת

בשל כתב האישום שהוגש הערב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הורה יו"ר העבודה גשר עמיר פרץ להכין צוות משפטי שיעתור לבג"ץ בכדי לדון במצבו המשפטי של ראש ממשלה תחת כתב אישום, ועוד בזמן ממשלת מעבר. את הצוות תוביל ח"כ עו"ד רויטל סוויד.

העבודה גשר תטען כי מאחר ומדובר בראש ממשלת מעבר ולא בכזה שקבל את אמון הכנסת, יש להודיע על נבצרותו כמתבקש לפי הדין לשרי ממשלה.

סיעת העבודה-גשר מנסה להקדים תרופה למכה, ולמנוע עיכוב בהגשת כתב האישום נגד נתניהו בשל אי הקמת הממשלה. הסיעה פנתה ליועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון בדרישה להקים את ועדת הכנסת שסמכותה לדון בשאלת חסינותו של ראש הממשלה, בשונה מהועדה המסדרת הזמנית שהוקמה.

בפנייה נכתב כי מכיוון שלנתניהו הזכות לבקש חסינות ובשלב הזה נראה כי לא יעלה בידי אף אחד מחברי הכנסת הנוכחית להקים ממשלה ועדת הכנסת בכנסת ה-23 תוקם רק בעוד כחצי שנה. משמע, דחייה בהתחלת ההליך המשפטי נגד נתניהו.

לפי הפנייה, הנסיבות הנוכחיות בהן ראש הממשלה מואשם בשלוש פרשיות שונות בגין עבירות חמורות, מביאות את הכנסת ואת המדינה כולה לקיפאון מדיני, חברתי ופוליטי ולבחירות שלישיות מיותרות בתוך שנה אחת. העבודה גשר מבקשת לכן להקים ועדת כנסת שלה תהיה הסמכות לדון בשאלת החסינות של חברי הכנסת "מתוך תקווה שלאחר שעניינם הפרטי יוסדר יוכלו תושבי המדינה לנשום לרווחה ויימנעו בחירות שלישיות לכנסת ולמנוע עיכוב מיותר בהליכים הפליליים התלויים ועומדים נגדם."

במצב הנוכחי לוועדה המסדרת הזמנית, סמכות לדון רק בסוגיות דחופות הנוגעות לעבודת הכנסת בשלב הביניים, וספק אם היועץ המשפטי יוכל לאפשר הקמת ועדה כפי שמבקשת העבודה גשר.

הורוביץ: "אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף"

יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ ניצן הורוביץ אמר שנתניהו חייב ללכת. "למען אזרחי ישראל והמדינה, למען הדמוקרטיה ושלטון החוק, אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף. מדובר בשפל היסטורי. בפעם הראשונה בתולדות ישראל נאחז ראש ממשלה בכיסאו תחת כתב אישום חמור. זוהי קריאה אחרונה לכל נבחרי הציבור, לסיעות הכנסת ולחברי הליכוד בפרט: אמרו בקול ברור - עד כאן! תם עידן נתניהו. בגסיסתו הפוליטית ישרוף ראש הממשלה היוצא כל חלקה טובה של יושר וממלכתיות. מי שידבוק בנאמנות עיוורת אליו, ייזכר כמי שנתן ידו להשחתה החמורה ביותר של הדמוקרטיה הישראלית ולפגיעה ישירה במדינה".

מתוך הליכוד, ח"כ מיקי זהר אמר: "‏הרגש הראשון שעולה בי: עצב גדול. כואב לי על ראש הממשלה, איזו מתנה 'נהדרת' העניקה לו המדינה על כך שנתן את מיטב שנותיו למעננו. הכל היה ידוע מראש, ידענו שהיועמ"ש לא יעמוד בלחץ שהופעל עליו, ידענו ששי ניצן נאבק במלוא העוצמה שיגישו נגד ראש הממשלה כתבי אישום חמורים בכל מחיר. לא נשתוק. לא נוותר".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר הערב: "ביום שנתניהו ישלם על פשעיו הפליליים נוכל להתחיל לתקן את הנזק שהסב בפשעיו החברתיים. הגזענות ושנאה שהפיץ לא ייעלמו איתו למעשיהו, וזה תלוי בנו - ערבים ויהודים - לבנות יחד חברה שוחרת שלום, ודמוקרטיה שוויונית שתשרת את כלל אזרחי המדינה".

 

גם גבי אשכנזי הגיב: "יום שבו מוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, הוא יום עצוב למדינת ישראל. אני מקווה בשביל נתניהו ובשביל אזרחי ישראל שייצא זכאי, אבל אין ספק שכעת הוא צריך להתרכז בניהול המשפט שלו ולא בניהול המדינה. ‏העניינים המשפטיים של נתניהו משתקים את מדינת ישראל כבר 3 שנים. ודי. הגיע הזמן להסקת מסקנות ולחשבון נפש. הגיע הזמן לשים את ישראל לפני נתניהו".

מתנועת ש"ס נמסר: "אנו תומכים ומחזקים את ידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, איש בעל זכויות עצומות בביטחון ובבניין מדינת ישראל. אדוני ראש הממשלה, אנו מאמינים ובטוחים שחפותך תוכח והצדק יצא לאור. חזק ואמץ, אל תערוץ ואל תחת. זה יום קשה למדינת ישראל. אנו מתפללים שמדינת ישראל תצא מהמשבר הקשה חזקה ומאוחדת".

מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מסרה כי היא קוראת לבעלי העיתון "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס "להודיע לאלתר כי הוא משעה את עצמו מכל היבט של עריכה וניהול בעיתון עד לסיום ההליך המשפטי עליו החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המועצה קוראת למוזס לאפשר לצוות המקצועי בעיתון להתנהל בחופש פעולה עיתונאי מוחלט גם בסיקור תיק זה ותיקים שיבואו לערכאות בפרשיות נתניהו והתקשורת.

"המועצה מביעה זעזוע מן הפגיעה בחופש העיתונות בישראל העולה מכתבי האישום נגד ראש ממשלת ישראל אשר שב ותקף את התקשורת בהכללה גם בנאום התגובה שלו. המועצה מגנה כל הטיה בסיקור עיתונאי ואת השחתת שיקול-הדעת העיתונאי".

 *** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים ארנון (נוני) מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק