גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבטחת הטיסות היא פרה קדושה. האם בקרוב כולנו נשלם עליה אפילו יותר?

מאז 2013 מממנת המדינה 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות, כמיליארד שקל בשנה, סכום שמקבלת אל על שאמונה על הנושא ● מדוע החליטה הרשות לתחרות דווקא כעת לבדוק את הנושא, והאם ממצאי בדיקתה יוכלו לשנות את המצב?

מטוס ראש הממשלה / צילום: יואב וויס, תע"א
מטוס ראש הממשלה / צילום: יואב וויס, תע"א

מאחורי דיון טכני למדי שנערך היום (א') בישיבת הממשלה, חבויה החלטה שיכולה לטלטל את ענף התעופה בישראל. אמנם בשלב זה, ההסכם בין משרד האוצר ובין אל על בנושא אבטחת חברות התעופה הוארך בשלושה חודשים עד ל-31 למרץ 2020 (היות שבממשלת מעבר אין אפשרות לערוך בו שינוי) אבל לא מן הנמנע ששינוי משמעותי נמצא באופק - מאז 2013 מממנת המדינה 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות, כמיליארד שקל בשנה, סכום שמקבלת אל על שאמונה על הנושא. ההסכם של המדינה ושל אל על שהיה תקף לחמש שנים מסתיים בסוף 2019 ומבחינת האוצר נדרש לפתוח את ההסכם מחדש ולבחון את שיעור ההשתתפות של המדינה בעלות זו, על רקע הגרעון ובכלל. גם אל על העריכה ששינוי כזה עלול להגיע ולגרוע מקופתה מיליוני דולרים. בדוחות השנתיים של 2018 הגדירה אל על שינוי בשיעור ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון כבעל "השפעה שלילית מהותית על תוצאותיה הכספיות". בתוך כך, גם הרשות לתחרות החליטה לנבור בנושא אבטחת הטיסות ולגלות האם הוא כולל פגיעה בתחרות.

מדוע החליטה הרשות לתחרות דווקא כעת לבדוק את נושא אבטחת הטיסות שנמצא בידי אל על והאם ממצאי בדיקתה יוכלו לשנות את המצב? אגף הביטחון של אל על אמון על נושא אבטחת הטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות, אל על (כולל סאן דור), ארקיע וישראייר. ההחלטה להפקיד בידי אל על את הנושא התקבלה עוד בשנות ה-70 של המאה הקודמת ומאז היא שנויה במחלוקת. את נוהלי הביטחון והדרישות מכתיב השב"כ כאשר מי שמוציא את הדרישות אל הפועל הם המאבטחים שמוצבים הנמלי תעופה שונים בעולם והמועסקים על ידי משרד החוץ. עלויות האבטחה גדלות מדי שנה בהתאם לגידול בפעילות התעופתית של החברות הישראליות ולדרישות של השב"כ. נציין כי הכיסוי הכמעט מלא של עלויות האבטחה על ידי הממשלה התחיל ב-2013, אז עלה שיעור ההשתתפות מ-70% בעקבות פתיחת השמים לתחרות וכניסת חברות תעופה רבות לישראל.

האוצר אמנם מבקש לדון בשיעור ההשתתפות של המדינה בעלויות האבטחה אלא שאחת לכמה שנים עולה השאלה האם יש להפקיע את הנושא מידי אל על ולהעבירו לידי ישות עצמאית או לידי רשות שדות התעופה. הסיבה העיקרית נעוצה בטעם לפגם בתחרות כאשר ישראייר וארקיע נאלצות לחשוף מדי עונה את תכניות הטיסה שלהן למתחרה אל על בכדי לקבל הקצאת מאבטחים לנמלי התעופה מהם הן ימריאו (יצוין כי אגף האבטחה של אל על מתנהל כיחידה נפרדת). הרשות לתחרות אף התייחסה לנושא בינואר 2018 כאשר הודיעה כי לא תאפשר את מיזוג ישראייר ואל על. בין הנימוקים להחלטה היא התייחסה לבעייתיות בהיבט התחרות מול החברות הישראליות האחרות כשהיא טענה כי ארקיע תופלה לרעה. אם כבר אז עלה העיוות שסיפק עילה שלא לאשר את המיזוג בגלל הטענה לפגיעה בתחרות - מדוע לא בדקה הרשות בשעתו את הנושא?

נתח השוק של החברות הישראליות בפעילות הבינלאומית בנתבג

לצד האיומים, דרישות האבטחה עולות

הרשות לתחרות גם בוחנת אפשרות שהחברות הישראליות מופלות לרעה מול חברות התעופה הזרות. נחסוך לרשות את הבדיקה - הן אכן מופלות לרעה בהיבט התחרות. הדוגמה הממחישה ביותר היא בקו שעליו מתחרות אל על ואייר אינדיה בטיסות ישירות להודו. האחרונה מורשית לטוס מעל שמי ערב הסעודית ולקצר את המסלול ואת המחיר ואילו אל על טסה במסלול עוקף ויקר יותר. חרף קריאותיה של אל על לאפליה בחסות המדינה - הרי שהמצב הזה קיים לשם התחרות ולטובת הנוסעים. אז נניח שהרשות לתחרות תבוא ותגיד שהתחרות לא הוגנת - מה האפשרויות לסדר את השוק? לכופף את דרישות השב"כ? לבקש שיקל בדרישות הביטחון שלו? או לאסור על החברות הזרות להתחרות ולהיטיב עם הנוסעים הישראלים? נדמה שמדובר בבדיקה שממצאיה לא יוכלו לשנות דבר בשטח. אם לשב"כ יש דרישות משלו בנושא האבטחה, לא רכיב התחרות יכופף החלטה שהיא בבחינת 'פרה קדושה' - אבטחת המטוסים. דרישות האבטחה, עולות מדי שנה יחד עם התראות וחשש לפיגוע במטוסים ישראלים.

החוזה של המדינה ושל אל על לאבטחת הטיסות פג בסוף 2019 והוא אמור להתחדש ל-5 שנים נוספות. מדי חמש שנים נפתח חלון הזדמנות לבדוק את תקינות תמונת המצב, אולם המציאות בשטח מלמדת שהבדיקות לא הוליכו לשינוי. בהצבעת ממשלה שנערכה היום (א') הוארך ההסכם בין המדינה לאל על עד לסוף חודש מרץ 2020 בתקווה כי עד אז תורכב ממשלה שתאפשר לקיים דיון בנושא, דיון שבו יבקש משרד האוצר לבחון את הנושא התקציבי של אבטחת הטיסות. התקציב כאמור תופח מדי שנה ובקצב הגידול של תנועת הנוסעים הוא ימשיך לגדול עד להכפלתו תוך כמה שנים. בממשלה שמתנהלת עם גרעון מדובר בעלויות לא מבוטלות.

הביטחון הוא פרה קדושה, וכולנו משלמים

הנוהל של מדינת ישראל למימון האבטחה של חברות התעופה שלה (שאינן חברות לאומיות, נזכיר) חריג בתעופה העולמית. נושא הביטחון הוא כאמור פרה קדושה. יש להניח שהאיום על מטוסים ישראלים הוא בדרגה גבוהה יותר מאשר מטוסים זרים, וגם אם לא, איש לא ייקח אחריות להקל ראש בנושא. מבחינת התחרות, הביטחון הנוקשה של החברות הישראליות בא לידי ביטוי בשטח. לצד הנוסעים שנותנים יתרון לחברות הישראליות, יש רבים שרואים בכך חיסרון - בהם אזרחים ערביים שיעדיפו להימנע מתשאול משפיל או אזרחים זרים שלא רוצים את החיטוט בחייהם לפני שהם עולים על מטוס ישראלי. וכשיש אלטרנטיבות - לא מן הנמנע שזהו שיקול שהנוסעים לוקחים בחשבון. אם האוצר יעלה בדרישה להקטין את שיעור המימון של המדינה בעלויות האבטחה מבלי לשנות את נוהלי האבטחה, תנחת מכה נוספת על התעופה הישראלית - אם השב"כ קובע שמאבטח חייב לשבת בטיסת אל על, ואל על היא שתצטרך לממן את זה, בסופו של דבר העלויות הללו יתגלגלו למחיר הטיסה.   

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק