גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה המצביעים האפרו-אמריקאים פשוט לא מתעניינים בפיט בוטיג'ג' כמועמד לנשיאות ארה"ב

פיט בוטיג'ג', הכוכב העולה של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, מכה את כל יריביו בשתי המדינות הפותחות את עונת הבחירות המקדימות לנשיאות אבל מצביעים אפרו-אמריקאים אינם מתעניינים במועמד - ובלי תמיכה מסיבית שלהם שום דמוקרט אינו יכול לנצח

פיט בוטיג'ג' / צילום: בריאן סניידר, רויטרס
פיט בוטיג'ג' / צילום: בריאן סניידר, רויטרס

שטות הייתה להניח באיזושהי נקודה במהלך הקיץ ש"מוקדם מדי" להעריך את סיכויי המתמודדים במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב. לפחות מאז הבחירות של 1988, שנתיים מלאות של עבודה מפרכת נחוצות כדי להגיע אל קו הסיום. הנשיאות אינה נופלת בחיקו של איש או אישה ברגע האחרון.

אנחנו נמצאים עכשיו בשלהי הסתיו, ואיש אינו חושב ברצינות ש"מוקדם מדי". הסיבוב הראשון של המקדימות רחוק מאיתנו רק כדי חודשיים וחצי. הוא יהיה במדינת איווה, ב-3 בפברואר, והשני יהיה בניו המפשייר שמונה ימים אחר כך.

אנחנו עוד נחזור ונשמע, ונחזור ונשמיע, שאף אחת מהן אינה מייצגת חתך דמוגרפי של החברה האמריקאית. שתיהן קטנות מאוד באוכלוסין ובשטח, שתיהן לבנות מאוד בארץ המשחימה והולכת, שתיהן משונות בטעמיהן הפוליטיים. יש להן מסורת של דווקאיות. הן אוהבות להצביע בעד מועמדים לא צפויים.

לפנים נהגו להגיד ששום נשיא אמריקאי לא נבחר מבלי לנצח במקדימות של ניו המפשייר. זה חדל להיות נכון עוד בשנות ה-90. כיוצא בזה, איווה, שאפילו תהליך ההצבעה בה משונה (אין בחירות חשאיות), חזרה והצביעה לטובת מועמדים שלא הרחיקו לכת. אבל זה קרה בדרך כלל בין הרפובליקאים. משום מה, כמעט בכל הבחירות לנשיאות מאז 1972, המנצח הדמוקרטי באיווה נעשה מועמד מפלגתו בבחירות הכלליות (עם שני יוצאים מן הכלל, המוכיחים את הכלל).

משחק עם הגדולים

וזה הטעם שכדאי לעיין בתוצאות של שלושת הסקרים האחרונים באיווה, אשר התפרסמו בשבועיים האחרונים. הם מעניקים יתרון ברור לצעיר המתמודדים, אלמוני גמור עד לפני כמה חודשים, פיט בוטיג'ג'. הוא ראש העיר היוצא של סאות'-בנד במדינת אינדיאנה במערב התיכון של ארה"ב, הגדולה רק טיפ-טיפה מהרצליה. הוא בן 37, רק שנתיים מעל מינימום הגיל שדורשת החוקה. והוא גם הומוסקסואל מוצהר, הנשוי לגבר.

הוא העפיל ליתרון באיווה כמעט פתאום. עד החודש שעבר הוא נהנה מתשומת לב מסוימת, אבל פיגר הרחק אחרי שלושת הדמוקרטים המובילים במרוץ הארצי: סגן הנשיא לשעבר ג'וזף ביידן, הסנאטורית אליזבת וורן והסנאטור ברני סנדרס. כל השלושה נמצאים בשנות ה-70 שלהם. פיט צעיר מביידן ומסנדרס ב-40 שנה. בסוף אוקטובר, התמיכה בו התחילה לגאות באיווה. הוא מוביל עכשיו בהפרש של 10% על פי הסקר האחרון.

סקר חדש בניו המפשייר שערכה אוניברסיטה מקומית הראה בשבוע שעבר שאף שם בוטיג'ג' רוכש יתרון מפתיע של 10%. גם אם זה לפי שעה הסקר היחיד המראה יתרון כזה, וגם אם הנתונים מעוררים פקפוק הכרחי, ברור למדי שבשתי המדינות האלה בוטיג'ג' נחלץ מן הקטגוריה הלא-מבטיחה של "מועמדי השורה השנייה". עכשיו הוא משחק עם הגדולים.

הסיבות לעליית בוטיג'ג' מחייבות דיון נפרד. כאן אנחנו נוגעים בעניין קונקרטי, הנוגע לו - ולמפלגה כולה. על פי כל הסקרים, הצלחת בוטיג'ג' מוגבלת למצביעים לבנים. באיווה ובניו המפשייר הלבנים הם רוב עצום של האוכלוסייה. מעבר לשתי הראשונות, חלקם של האפרו-אמריקאים גדל והולך.

בתור לתיאטרון לינקולן

הרביעית במחזור היא דרום קרוליינה, ש-28% מתושביה הם אפרו-אמריקאים. זו מדינה שמרנית מאוד, שרוב עצום של לבניה מצביעים בעד הרפובליקאים. רוב גדול של המצביעים הדמוקרטים שם הם אפרו-אמריקאים, 61% בבחירות של 2016. הילרי קלינטון קיבלה אז 82% של קולות האפרו-אמריקאים (טראמפ ניצח ללא קושי). לפי סקר מן השבוע שעבר, אילו הבחירות המקדימות בדרום קרוליינה היו נערכות עכשיו, פיט בוטיג'ג' היה מקבל, פלוס-מינוס, פחות-או-יותר, בדיוק-בערך 0% של קולות האפרו-אמריקאים. אפס.

האפס קצת מפתיע, מפני שבכל זאת, אתם יודעים. אבל הוא אינו מדהים לחלוטין. נכחתי זה לא כבר בעצרת של בוטיג'ג' באולם תיאטרון לינקולן במרכז וושינגטון. זה היה לפנים אחד התיאטראות האפרו-אמריקאים המפורסמים באמריקה. הוא היה מלא מפה לפה, ראיה לעניין הגובר בבוטיג'ג'.

בעומדי בתור ספרתי את האפרו-אמריקאים הממתינים איתי. ספרתי וספרתי, ומשום מה תמיד הגעתי לאותו המספר: 0. וזה בעיר שחצי מתושביה אפרו-אמריקאים. בסופו של דבר הופיעו אחדים, ובוטיג'ג' עשה מאמץ ראוי להערצה להעניק להם מקום בולט בניהול העצרת. שני סטודנטים מאוניברסיטת הווארד המקומית (הווארד, לא הרווארד), אחד מבתי האולפנה האפרו-אמריקאים המפורסמים ביותר באמריקה, הוזמנו להנחות.

זו נקודת התורפה של "ראש העיר פיט" (Mayor Pete), כפי שקוראים לו כדי לדלג על שמו המלטאי הקשה להיגוי - אביו בא מן האי מלטה. ברור בהחלט שאין לו כל סיכוי להמריא מעבר לשתי הראשונות אם לא ישפר במידה ניכרת את מעמדו בין האפרו-אמריקאים.

כמה יגיעו לקלפי?

בעיית בוטיג'ג' היא תזכורת שדמוקרטים אינם מנצחים באמריקה בלי תמיכה מסיבית של אפרו-אמריקאים. אפרו-אמריקאים מצביעים תמיד בעד מועמדים דמוקרטים. מאז 1984 שיעור האפרו-אמריקאים שתמכו במועמדים רפובליקאים לנשיאות נע בין 4% ל-12%.
אבל השאלה אינה ההתפלגות; השאלה היא כמה אפרו-אמריקאים יטרחו להגיע לקלפי.

ב-2016 שיעורם פחת עד 59%, או 7% פחות מ-2012 (שנת בחירתו החוזרת של ברק אובמה). לירידה הזו אפשר לייחס את הפסדיה הקריטיים של הילרי קלינטון בשלוש מדינות מפתח במערב התיכון, בהפרשים קטנים או קטנטנים. אם ההפסדים ההם יישנו בעוד קצת פחות משנה, טראמפ כמעט ללא ספק יחזור וייבחר.

מה יביא אפרו-אמריקאים לקלפי? ב-2008 וב-2012 אובמה הוא שהביא אותם. ואף כי רוב האפרו-אמריקאים רחשו חיבה להילרי קלינטון, היא לא ריגשה מספר מספיק שלהם ב-2016.

מי ירגש אותם הפעם? הסקר שזקף אפס לחובת בוטיג'ג', הראה כי ביידן נהנה משיעור התמיכה הגבוה ביותר בין האפרו-אמריקאים בדרום קרוליינה, 44%. לזכותו נזקפים הילת אובמה, שהוא היה סגנו הנאמן, ורקורד פוליטי ארוך בסנאט. מפתיעה היא אי הצלחתם של טוענים אפרו-אמריקאים לנשיאות לזכות בנתח הגון של קולות האפרו-אמריקאים. הסנאטור קורי בוקר מניו ג'רזי והסנאטורית קמאלה האריס מקליפורניה מדשדשים בתחתית הרשימה, או סמוך לה, עם 6% ופחות.

תחרות מתפתחת עכשיו על קולות האפרו-אמריקאים. ויכוח הטלוויזיה הדמוקרטי ביום רביעי שעבר נערך באטלנטה, מרכז היסטורי של התנועה לשיווי זכויות האזרח. המועמדים יצאו מגדרם להיראות בחברת אפרו-אמריקאים, להצטלם על רקע אפרו-אמריקאים ולנאום על עניינים הנוגעים אפרו-אמריקאים.

אמריקה רחוקה מאוד מעיוורון צבעים, ממש כפי שהיא רחוקה מעיוורון מגדרים וזהויות. ראש העיר פיט הוא צעיר, הוא רהוט, הוא לבן, הוא גאה, ואין לו מושג איך לדבר אל אפרו-אמריקאים. כמה שאמריקה פשוטה, ככה מסובכת.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הפגנות בתל אביב למען העסקה לשחרור חטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

דיווח: המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר לדון בעסקת החטופים

סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה