גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האירופים מצננים את ההתלהבות: מבול של רגולציה מגביל השימוש בקורקינטים ואופניים שיתופיים

למרות שהיבשת מאוהבת באופניים רגילים, האירופים מיהרו לאמץ את הקורקינט החשמלי ● אחרי גל ההצלחה הראשוני, הגיעה תגובת הנגד בצורת זינוק במספר הנפגעים ותלונות של הולכי הרגל ● בקרוב גם יגיע גנרל החורף - בואו נראה את הכלים החשמליים מתמודדים איתו

רוכבי קורקינטים בקופנהגן/ צילום:  Shutterstock
רוכבי קורקינטים בקופנהגן/ צילום: Shutterstock

הקורקינטים החשמליים חדרו לשוק האירופי במהירות שלא מאפיינת את האטיות שבה היבשת מגיבה בדרך כלל לחידושים טכנולוגיים. רכובים על גל של דאגה לאיכות הסביבה ועל הבטחות לצמצם את השימוש בכלי רכב בתוך הערים, התפרסו בשנה האחרונה כלים צבעוניים של קרוב לעשר מפעילות להשכרה קצרת-טווח בעשרות ערים אירופיות - מהאיים הקנריים ועד לפינלנד.

קצב ההתרחבות היה מהיר. בגרמניה, למשל, הכריע בית המשפט העליון במדינה רק במאי האחרון כי הם יכולים לנוע ברחובות המדינה. חודש לאחר מכן כבר היו אלפי כלים פרושים בכל צומת רחובות מרכזי בברלין, בסופה של כל שדרה, ליד כל תחנת רכבת תחתית. אחת המפעילות, חברת "ליים", דיווחה כי העיר "שברה את שיא הזמן להשגת מיליון נסיעות - 80 יום בלבד".

אבל אחרי ההתלהבות הראשונית, החלה בחודשים האחרונים תגובת-נגד מצד הציבור ומצד הרשויות. התושבים מתלוננים על חסימה נוספת של המרחב הציבורי, אחרי מקבצי האופניים להשכרה שהשתלטו על פינות מרכזיות בעיר, על "רעש עיצובי" שמפריע למראה העיר וחשוב יותר - על הסכנה הנשקפת להולכי רגל, לרוכבי אופניים וגם לנהגים מהכלים החדשים.

כלי התקשורת מלאו בדיווחים על חדרי מיון הומים ועל מספר הולך וגודל של פצועים, מספר מקרי מוות של רוכבים בספרד, בלגיה ובריטניה עלו לראש הכותרות, ומבול של החלטות רגולטריות יורד בימים אלה על מפעילות הקורקינטים החשמליים.

חלק מהרגולציה נובעת מחוקים קיימים באירופה לגבי הכלים החשמליים, שברובם מבוססים על חוקים והגבלות דומות שהוטלו על אופניים ואופניים חשמליים. חלק נחקק בימים אלה במיוחד כדי להגיב למצב התחבורתי החדש.

גרמניה - "חייבים להוריד אותם מהמדרכות"

בגרמניה, למשל, גיל הנהיגה בקורקינטים חשמליים מוגבל ל-14, המהירות המקסימלית שיבואני הכלים נדרשים לקבוע להם היא 20 קמ"ש, ואסורה באופן גורף נסיעתם על המדרכות. למגינת לבם של רוכבי אופניים רבים, שמתמודדים עם שבילים עמוסים, הקורקינטים מחויבים לנסוע בנתיבי האופניים. כשאין כאלה, הם צריכים לנסוע על הכביש עצמו. לא נדיר לראות שוטרים "מורידים" רוכבים על קורקינטים אל הרחוב, או עוצרים מי שנוסעים ביחד על קורקינט אחד, דבר שגם הוא אסור לפי החוקים.

עדיין, החל מהמועד שבו הושקו הכלים החשמליים בגרמניה ועד ממש לשבועות האחרונים, מלאה התקשורת הגרמנית בדיווחים על "מטרד הקורקינטים" וגם על הסכנות שבשימוש במה שנחשב בתרבות הגרמנית עד לאחרונה, בגרסה הלא-חשמלית שלו, כצעצוע לילדים. בעיר קלן נרשמו בארבעת החודשים האחרונים 104 תאונות עם נפגעים, שהצריכו טיפול ב-109 פצועים בבית חולים. 19 מהם הוגדרו כפצועים במצב קשה. במקומות אחרים במדינת המחוז (נורדריין-ווסטפליה) נרשמו 54 תאונות עם נפגעים בשלושה החודשים שאחרי השקת הקורקינטים.

בנוסף, בערים גרמניות צצים יותר ויותר "אזורים אסורים" לנוכחות ולרכיבת קורקינטים חשמליים. עיר הנמל ברמן היתה החלוצה בתחום זה, כשחוקקה ופירסמה בשבוע שעבר מפה שבה מוצגים אזורים שבהם לא ניתן להציב אותם, לרוב משום שמדובר באזורים צפופים והומי-אדם. העירייה עשתה זאת עוד לפני פתיחת השוק למפעילות, כתנאי לפעילותן. היא גם הגבילה את מספר הכלים למפעילה ל-500 בלבד. גם קלן מתכוונת לחסום אזורים שלמים במהלך חגים ואירועים ציבוריים - כמו הקרנבל או חגיגות חג המולד והשנה החדשה - כדי למנוע תאונות.

בברלין, שבה פועלים לפי הערכות כיום כ-15 אלף קורקינטים חשמליים להשכרה על ידי שש מפעילות - הודיע הסנאט המקומי בשבוע שעבר כי ייכנס בינואר "פסגת קורקינטים חשמליים", שבה ידונו בכירי העירייה בשינויים במצב הקיים. בין היתר, נשקלות הטלת מס על החברות שמפעילות אותם (על השימוש בדרכים הציבוריות), הטלת איסור חנייה באתרים, כמו אנדרטת השואה או שער ברנדנבורג, ואכיפה נוקשה יותר של ההוראה לנסוע בנתיבי אופניים או על הכביש. "חייבים להוריד את הכלים האלה מהמדרכה", אמרה הסנאטורית לענייני תחבורה בשבוע שעבר לעיתון ברלינאי מקומי.

עיריית ברלין הודיעה, כי היא מעוניינת לאמץ את החקיקה של ברמן, שבה השכרה שיתופית של הכלים מוגדרת כ"שימוש מיוחד" בכלים, מה שיאפשר לה להגביל אותו באופן חוקי ובדרכים חדשות. בנוסף, כלי התקשורת ציינו כי ההבטחות הסביבתיות של החברות המפעילות נלקחות בעירבון מוגבל, בין השאר מכיוון שברלינאים רבים רואים כיצד כלי רכב מסחריים מזהמים משנעים את האופניים ממקום למקום ברחבי העיר.

במינכן, שבה יש מצוקת תחבורה ופקקים בתוך העיר, פועלים כ-6,000 כלים להשכרה. בארבעה החודשים שאחרי השקת השירות ב-15 ביוני נרשמו 84 תאונות, מהן 57 שהסתיימו בפציעות. שלא במפתיע, חלק גדול מהן התרחש במהלך ה"אוקטוברפסט" - חגיגת הבירה השנתית. העובדה כי משתמשים רבים רוכבים על קורקינטים חשמליים בשכרות היא אחד הנושאים המרכזיים בסיקור התקשורתי שלהם. החוקים במדינה לגבי נהיגה בשכרות ברכב תקפים גם לגבי קורקינטים חשמליים. למרות זאת, כמעט כל תאונת קורקינט שלישית, לפי נתונים מקלן, מערבת רוכב עם רמת אלכוהול גבוהה מהמותר בדם.

צרפת - חוקים חדשים ומכרזים למפעילות

אחת הערים האירופיות שאימצו בהתלהבות רבה את הקורקינטים החשמליים היתה פריס. בירת צרפת ידועה בתור כר-ניסויים לתחבורה ציבורית משותפת, והייתה הראשונה שהשיקה מיזם אופניים להשכרה לטווח קצרים - כמו התל-אופן שפועל בתל אביב - לפני יותר מעשור. העירייה גם נחשבת לפורצת דרך ביצירת שיתוף פעולה עם חברות פרסום ונתנה בתמורה לפרויקט האופניים שטחי פרסום חדשים לחברת JCDECAUX, שמימנה אותו בתחילה. העסקה היתה ברורה - מרחב ציבורי תמורת כסף - והיא ממשיכה עד היום בשטחים ההולכים וגוברים המוקדשים לאופניים, לקורקינטים ולכלי רכב שיתופיים במרכזי הערים באירופה.

אבל גם בפאריז, אחרי ההתלהבות הראשונית שכללה פתיחת השוק לכל חברה ומהומה שנוצרה על ידי לא פחות מתריסר מפעילות - בימים אלה מנסה העירייה להגביל את מספר המפעילות של שירותי ההשכרה לטווח קצר, על ידי מכרזים שייקבעו אמות מדה ברורות של בטיחות ושימוש, ויעשו מעט סדר בתחום הפרוע.

בירת צרפת מנסה לחקות באופן זה את הצעדים שבהם נקטה עיריית מארסיי, שאישרה בעבר לשמונה חברות לפעול בתחומה, אבל בחודש האחרון צימצמה אותן לשלוש בלבד. בעיר הנמל נרשמו 283 תאונות בעשרה החודשים הראשונים של השנה שהובילו לטיפול בחדר מיון.

מארסיי עשתה זאת באמצעות מכרז אליו ניגשו רוב מפעילות הקורקינטים החשמליים הקיימות, אך זכו בו רק שלוש - Bird האמריקאית, Voï השבדית ו-Circ הגרמנית. "חברות הולכות ומבינות כי התחום הולך לקבל מכה מפטיש כבד של רגולציה", כתב באחרונה מגזין "פורבס".

צעדים מקומיים אלה מצטרפים לחוק חדש וגורף שעבר בצרפת, המונע לראשונה באופן מפורש מקורקינטים חשמליים לנסוע על המדרכה - ומטיל קנס של 135 אירו על מי שעובר עליו. החוק גם מגביל את המהירות שלהם ל-25 קמ"ש ואת גיל הנהיגה ל-12 ומעלה. החוקים החדשים יעודדו "שימוש אחראי יותר בכלים ויחזירו תחושה של שלווה להולכי הרגל, ובמיוחד לפגיעים ביותר ביניהם - הקשישים, הילדים והנכים", אמר שר התחבורה הצרפתי אחרי שהחוק עבר.

סקנדינביה - הגבלת מהירות מבוססת GPS

במקביל, חלק ממדינות סקנדינביה בוחנות בימים אלה דרישה מחברות השכרת הקורקינטים החשמליים להפחית את מהירות הכלים באופן אוטומטי, מבוסס מיקום, באזורים שבהם תנועת הולכי הרגל צפופה במיוחד, או שבהם יש בתי ספר. חלק מחברות ההשכרה אפילו כבר עושות זאת באופן וולונטרי. "בירד", למשל, הודיעה כי בעיר ליון בצרפת יופעל אלגוריתם שיפחית אוטומטית את מהירות הקורקינטים שלה ל-8 קמ"ש לכל היותר באזורים צפופים בהולכי רגל.

יש לציין, כי ברוב המדינות באירופה אין חובה ללבוש קסדה - חלק מתרבות האופניים רבת השנים שאינה מחייבת זאת. לפי מכון מחקר צרפתי, השימוש בכלים החדשים יצנח בשני-שלישים אם תהיה חובה כזו. בישראל יש חובה כזו, אך היא אינה נאכפת. בנוסף, כל השוואה בין המצב באירופה לישראל חייבת להתחשב בתשתית התחבורתית המפותחת יותר - לרוב - הקיימת בערים אירופיות בעבור רוכבי אופניים, כולל נתיבים מיוחדים, רמזורים וגם חוקי תחבורה מיוחדים למענם. בגרמניה, למשל, רכב הפונה ימינה חייב לתת זכות קדימה לכל כלי בנתיב האופניים שמימינו המעוניין להמשיך ישר.

בריטניה - הקורקינטים לא חוקיים

אחד המקומות יוצאי הדופן בנוף האירופי של "מיקרו-מובילטי", כפי שהתחום מכונה, הוא בריטניה. למרות ה"הייפ" האירופי והסביבתי, קורקינטים חשמליים אינם חוקיים למעשה ככלי-רכב בממלכה האירופית, ובאופן רשמי אסורה נסיעתם בדרכים ציבוריות. למרות זאת, בריטים רבים רוכשים כלים כאלה באופן עצמאי, דבר המותר על פי חוק.

ביולי האחרון נהרגה בתאונת דרכים כוכבת "יוטיוב" מקומית, אמילי הרטריג', כשרכבה על קורקינט חשמלי והתנגשה במשאית בכיכר. התאונה העלתה לראש סדר היום את הדאגות לגבי בטיחות כלים אלה. בגלל המצב החוקי, חברות השכרת הקורקינטים הגדולות הפעילות באירופה - Bird, Lime, Circ, Tier, Voï, Uber ,Jump ואחרות - נמנעות בשלב זה מעסקים בבריטניה. הממשלה הבריטית יזמה בחינה חוקית של המצב, והמצב עשוי להשתנות בשנה הבאה.

מתכוננים לחורף האירופי הכבד

כעת נערכות החברות המשכירות קורקינטים חשמליים ביבשת למבחן הרציני הראשון שלהם - חורף אירופי. תנאי הנסיעה בחורף שונים לחלוטין מהמצב בקיץ, ומכון התקנים הגרמני (TUV), האחראי לבדיקות ולבטיחות, אפילו קרא בשבועות האחרונים לחברות לחסום לחלוטין את השימוש בכלים שלהם במהלך כל החורף, או ליידע בקמפיינים ציבוריים את הרוכבים כיצד להתנהל על קרח, שלג, מעטה עלים רקובים חלקלקים ועוד ממפגעי החורף האירופי. "כאשר התנאים הופכים לקשים", אמר אחד ממומחי ה-TUV, "יש לדרוש שהמפעילים לא יאפשרו את שכירת הכלים".

נראה כי כמה מהחברות מודעות לכך. חברת הקורקינטים החשמליים Circ, שמקורה בברלין, צימצמה את כוח האדם שלה, בין השאר על רקע הגל הרגולטורי האחרון והחורף המתקרב. "השכרת קורקינטים חשמליים היא עסק עונתי", אמר מנכ"ל ומייסד החברה, "ויש פחות רוכבים בחורף מאשר בקיץ. אנחנו מצפים למחצית מכמות הנסיעות בקיץ, אבל ייתכן שזה ישתנה בעתיד". חלק מהחברות דיווחו כי יחליפו את הצמיגים לצמיגים מיוחדים שיאפשרו נסיעה בחורף. 

הגבלות ורגולציה על קורקינטים חשמליים באירופה

● הגבלת מהירות - מקסימום 20 קמ"ש ברוב מדינות אירופה, 25 קמ"ש בצרפת ובבלגיה
● "אזורים איטיים" - אזורים עירוניים שבהם מהירות הקורקינט מואטת על ידי המפעילה באופן אוטומטי, מבוסס GPS
● "אזורים אסורים" - אזורים עירוניים שבהם לא ניתן לשכור ולרכב על קורקינטים חשמליים
● הגבלת גיל - גיל 14 ומעלה בגרמניה, גיל 12 ומעלה בצרפת, גיל 16 ומעלה בהולנד
● נתיבי אופניים - בגרמניה חייבים לנסוע בנתיבי אופניים או על הכביש אם אין כאלה; בצרפת נאסרה נסיעה על המדרכה
● הגבלת מפעילים - צמצום מספר החברות המפעילות קורקינטים חשמליים בעיר על ידי מכרז
● הגבלת חורף - דרישה לצמיגים מיוחדים, או לאיסור השכרת כלים (על ידי המפעיל) בימים שבהם יש קרח, שלג או סכנת החלקה רבה
● קנסות על חנייה - חלק מהעיריות מטילות קנסות על החברות שכלים שלהם חונים באופן שמפריע לציבור
● קסדה - חובת לבישת קסדה במהלך רכיבה אינה מעוגנת בחוק ברוב מדינות אירופה

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הבורסות יורדות, הנפט מזנק ומה צפוי לשקל?

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● מחירי הנפט מזנקים: מחיר חבית ברנט קפץ ל-89 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים ● הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי מול השקל

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב