גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אל תנסי אותי": חשיפת "גלובס" הציתה מלחמה בין הממונה על שוק ההון ליו"ר לשכת רואי החשבון

עקב הפרסום ב"גלובס", הממונה על שוק ההון משה ברקת שלח מכתב חריף לנשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק, בתגובה להוראה שהעבירה לרואי החשבון שלא לציית לנוהל חדש שפרסם בנוגע למתן רישיון לצ'יינג'ים ● שוקל לקדם הקמת גוף פיקוח על רואי החשבון

איריס שטרק (מימין) ומשה ברקת / צילומים: כדיה לוי, רפי קוץ, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
איריס שטרק (מימין) ומשה ברקת / צילומים: כדיה לוי, רפי קוץ, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"תמוהה ולא ברורה בעיניי התנהלות לשכת רואי החשבון ברשותך, כפי שבאה לידי ביטוי במכתב שפרסמתם לחברים, שעליו נוגע לי רק מכתבה שהתפרסמה בעיתון 'גלובס'. התנהלות זו סותרת באופן מוחלט את מכתבך שנשלח אליי ב-11.8.19 וחורגת מהשיח המקצועי, המכובד והמוסכם שערכנו בנושא".

כך כותב הבוקר (ג') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, לנשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, בתגובה להוראה שהעבירה ל-15,000 רואי החשבון חברי הלשכה שלא לציית לנוהל חדש שפרסם ד"ר ברקת בנוגע להוצאת רישיון לנותני שירותי מטבע (הידועים בשמם העממי "צ'יינג'ים").

ברקת אף מוסיף איום לעבר נשיאת הלשכה ומבהיר כי בעקבות התנהלותה, והעובדה כי רואי החשבון הם אדון לעצמם, ללא גוף מפקח עליהם, הוא מתכוון לקדם הקמת גוף פיקוח על רואי החשבון.

עד אתמול התנהל המאבק בין לשכת רואי החשבון לממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון מתחת לרדאר התקשורתי. אתמול (ב') חשף "גלובס" את המחלוקת לראשונה. המחלוקת התעוררה על רקע פרסומו של נוהל חדש לצ'יינג'ים, הכולל גם דרישות כלפי המייצגים שלהם, רואי החשבון ועורכי הדין. הנוהל הצליח לעצבן את נשיאת רואי החשבון, לאחר שלטענתה הוא כולל דרישות מוגזמות ולא חוקיות מרואי החשבון.

בין הדרישות שעוררו את המחלוקת הייתה הדרישה שרואה החשבון יאשר כי לקוחו משלם את חבות המס בגין כל פעילות שלו, וכי הוא מדווח לרשויות המס לפי דין וכן הדרישה כי רואה חשבון יצרף לבקשת הרישיון תצהיר המאשר היעדר רישום פלילי והיעדר הליכים מינהליים או משמעתיים התלויים ועומדים מולו.

תחילה פנתה הנשיאה לברקת במכתב בנושא, ואף נעשו תיקונים שונים בעקבות פנייתה. ואולם לגישת לשכת רואי החשבון לא היה די בתיקונים אלה, ולכן בתגובה לפרסום הנוהל "המתוקן", בשבוע שעבר הורתה הנשיאה לרואי החשבון שלא לציית להוראותיו של הנוהל, עד שיתוקנו ההוראות "הבעייתיות" הנוספות.

ברקת גילה על ההנחיה האמורה רק בעקבות פניית "גלובס" שביקש את תגובתו, והוא לא נותר חייב. במכתב ששיגר הבוקר לשטרק, הוא תוקף את התנהלותה וכותב לה: "כאילו הלשכה של הקיץ אינה הלשכה של הסתיו, התהפכו היוצרות בין-לילה באופן המבטא התנערות מאחריותו של רואה החשבון. אחריות בסיסית עליה סומך הציבור וגם אנו ברשות שוק ההון. הדבר תמוה ביותר ומעלה שאלות. האם עלינו ללמוד מגישתך שלא עשינו נכון שעירבנו באופן כזה את רואה החשבון בתהליך? שהסתמכנו באופן כזה על רואה החשבון? אני מקווה מאוד שתתעשתו ותוכיחו לנו אחרת".

נוהל המריבה

המחלוקת מתנהלת בחודשים האחרונים בתגובה לפרסומה של "טיוטת נוהל רישוי שירותים פיננסיים מוסדרים" ביולי השנה. הנוהל פורסם להערות הציבור בתוך שבעה ימים וכלל דרישות מרובות להגשת מסמכים ופרטים נוספים שנראים טכניים במהותם, ואולם הוראותיו הצליחו לעורר מחלוקת קשה בין הלשכות המקצועיות - לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין - לבין הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

בתוך ימים ספורים מפרסום טיוטת הנוהל, שיגרה נשיאת רואי החשבון שטרק מכתב חריף לברקת, התוקף את הוראותיו של הנוהל וכן את העובדה שניתנו שבעה ימים בלבד להגשת הערות עליו. רו"ח שטרק ציינה במכתבה כי בבחינה ראשונית בלבד היא הבחינה במספר נקודות בעייתיות בנוהל, ובהן העובדה שבטיוטת הנוהל נדרש רואה החשבון לאשר כי מבקש הרישיון משלם את חבות המס החלה עליו לפי הדין בגין כל פעילות שלו, וכי הוא מדווח לרשויות המס על-פי הדין. לטענת שטרק, הדרישה האמורה עומדת בסתירה לחוק רואי חשבון.

שטרק ציינה במכתב, בין היתר, כי "נאסר על רואה החשבון לאשר שלקוחו משלם את חבות המס החלה עליו לפי הדין בגין כל פעילות שלה, וכי הוא מדווח לרשויות המס לפי דין".

בנוסף תקפה רו"ח שטרק במכתבה את הדרישה שעוגנה בטיוטת הנוהל לקבל תצהיר מרואה חשבון בדבר היעדר רישום פלילי, וכן היעדר הליכים מינהליים או משמעתיים תלויים ועומדים מולו מטעם מועצת רואי החשבון. "לדעתי מדובר בדרישה בלתי סבירה הפוגעת בחופש העיסוק של רואי החשבון המעוגן בחוק יסוד. הפגיעה הנ"ל איננה מידתית ואיננה ראויה", כתבה שטרק לברקת.

לאחר קבלת התייחסות לשכת רואי החשבון ביצעו ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שינויים קלים בנוהל. הנוהל הסופי פורסם בראשית חודש אוגוסט, אך בלשכת רואי החשבון סברו כי השינויים אינם מספקים, כיוון שטענות מרכזיות שהעלתה רו"ח שטרק במכתבה לא זכו להתייחסות. לאור פניית נשיאת הלשכה, בוטלה בטיוטת הנוהל הדרישה לתצהיר על היעדר רישום פלילי והיעדר הליכים מינהליים או משמעתיים התלויים ועומדים מול רואי החשבון, אך הנוהל עדיין כולל את הדרישה לאישור רואה חשבון לצורך קבלת רישיון למתן שירותים פיננסיים, העומד לטענת שטרק בסתירה לכללים והחוק.

"האישור אינו עומד בכללים המקצועיים"

ובשלב הזה הפך הדיון המקצועי למלחמת כוחות של ממש, כאשר - כפי שנחשף אתמול ב"גלובס" - בתגובה לפרסומו של הנוהל "המתוקן" שיגרה שטרק הודעה לכלל חברי הלשכה - כ-15 אלף רואי חשבון, מתוך 19 אלף רואי חשבון פעילים בישראל - שכותרתה: "הודעת מניעות מלחתום על אישור רואה חשבון לצורך קבלת רישיון למתן שירותים פיננסיים". בהודעה הסבירה שטרק לחברי הלשכה כי האישור הנדרש מהם בנוהל הצ'יינג'ים אינו עומד בכללים המקצועיים החלים על רואי חשבון, ולפיכך רואה חשבון מנוע מלחתום על אישור בנוסח זה.

באשר לביטול הדרישה לתצהיר על היעדר רישום פלילי והיעדר הליכים מינהליים או משמעתיים התלויים ועומדים מול רואי חשבון, אמרה שטרק ל"גלובס" כי "תיקון זה שבוצע הוא בכיוון הנכון, אך איננו מספק את לשכת רואי החשבון, היות שהדרישה הקיימת כי רואה החשבון יצהיר כי הרישיון שהוא מחזיק בתוקף, וכי לא מתנהל הליך לביטול רישיונו או להתלייתו, מיותרת ומכבידה" .

ברקת, כאמור, החליט שלא לעבור בשתיקה על הכרזת המלחמה של שטרק ושיגר היום מכתב תגובה חריף לצעד שנקטה.

ברקת מציין במכתבו כי הוא הופתע מהתנהלותה של שטרק ,שניהלה מולו דיון מקצועי בנושא השינויים המבוקשים בנוהל, ואף שיגרה לו מכתב בו היא מודה לו על השינויים שכבר נעשו - ופתאום היא מקיימת מהלך תוקפני חד-צדדי נגד הנוהל ומורה לחברי הלשכה שלא לציית להוראותיו. בעניין זה הוסיף ברקת גם איום לא מאוד מרומז במכתבו וציין כי "לעניין ציות - היי סמוכה ובטוחה שהרשות בראשותי תחמיר את האכיפה והסנקציות על גורמים מפוקחים. איני מציע לאף אחד לנסות אותנו בעניינים אלה. יש לנו אחריות כלפי הציבור".

ברקת מודה במכתבו כי הרשות בראשותו אינה הגורם המפקח על רואי החשבון, אך מוסיף כי מדובר בנקודה כואבת שדרושה פתרון. "כידוע לך ולי, רואי החשבון אינם מצייתים לרשות, אלא לחוק ולכללים המקצועיים, שנכתבים על-ידי רואי החשבון עצמם. אולי, מבלי משים, נגעת בנקודה רגישה. נקודה בוערת וכואבת בשוק ההון ובמשק הישראלי - והיא שאלת הפיקוח על רואי החשבון בישראל".

ברקת מוסיף כי הציע ופעל בעבר להקמתו של גוף פיקוח על רואי חשבון בישראל והגיע אף להסכמות בעניין על המשנה ליועמ"ש דאז, עו"ד אבי ליכט, אך אז סיים את תפקידו הציבורי והנושא נזנח. על כך כותב ברקת כי "נושא הפיקוח על רואי חשבון הוא אינטרס מרכזי ומשותף של כלל הרגולטורים בישראל, ובוודאי של שוק ההון, ולכן אני מתכוון לפעול לקידומו של נושא זה, יחד עם גופי רגולציה אחרים וכלל גורמי המקצוע. באופן זה הסדרת הכללים והציות להם ייעשו על-פי הליך תקין ומפוקח". 

שטרק: "בטוחים שנצליח להגיע לפתרון" 

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, מסרה בתגובה: "אנו בטוחים שנצליח להגיע לפתרונות בנושא הנוהל עם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. אנו, כלשכה מקצועית, מחויבים לעדכן את רואי החשבון על דרישות לאישורים החורגות מהחוק ומהתקנות, שעליהם להימנע מלחתום עליהם. כך אנו פועלים בכל תחום, וזו מחויבותנו. האישורים שאנו מספקים כרואי חשבון הם רבים ומקיפים, ואנו עושים מלאכתנו נאמנה.

"עם זאת, עלינו להיזהר שלא לחרוג מתקנות הביקורת,שהן היסודות של מקצוע ראיית החשבון. מקצוע רואי החשבון פועל על-פי חוק רואי חשבון ומפוקח באופן מקיף על-ידי מועצת רואי החשבון, שאוכפת את החוק ואת התקנות של רואי החשבון".

עוד כתבות

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה ב-4%, טסלה יורדת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים