גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול לדו-קיום תחבורתי: הקטנת מהירות הנסיעה לכולם ונתיבים מיוחדים לכלים הקלים

מומחים לתכנון עירוני מסבירים כי אף אחד לא מרוויח מכך שמכוניות וקורקינטים רבים על מקום בכביש, והפתרון הוא שבילי אופניים ● ואיפה שאלה לא קיימים, יש להוריד את מהירות הנסיעה לכולם - עד 30 קמ"ש

קורקינט / צילום: שלומי יוסף
קורקינט / צילום: שלומי יוסף

בשבועות האחרונים אנחנו עוקבים אחרי מספר הקורבנות כתוצאה משימוש באופניים ובקורקינטים חשמליים. אבל כלי התחבורה האלה כנראה כאן כדי להישאר. השאלה היא איך כדאי לשלב אותם במרחב הציבורי כך שניתן יהיה למזער את מספר הנפגעים ולאפשר לשלב אותם בכלל הנעים בדרך, בכל הגדלים: ממשאיות ואוטובוסים דרך מכוניות ועד כלי רכב קלים כמו קורקינטים ואופניים, חשמליים ולא חשמליים.

לדברי פרופ' קרל מרטנס מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בחיפה, מומחה לשילוב תחבורה במרחב העירוני, יש להתייחס בפרופורציות הנכונות לקורקינט החשמלי. "כשהרכב הגיע הוא הרג הרבה יותר אנשים, ופינינו את כל העיר בשביל הרכב בסוף, אף על פי שהוא היה דבר כל כך גרוע, ששירת בהתחלה רק קבוצה קטנה של אנשים עשירים. קורקינט הוא דבר הרבה יותר חיובי מהרכב".

הפתרון הברור לכולם הוא רשת של שבילי אופניים, שתשרת את כל כלי הרכב הקלים. אבל עד שזה יקרה, בעוד כ-20 שנה בערך, גם אם יתחילו בזה מחר בבוקר - יש גם פתרונות לטווח הקצר.

תל אביב מנסה להפריד בין הרוכבים לנהגים

לדברי מרטנס, "דוח של ה-OECD קבע כי המהירות המרבית של כלי רכב בערים צריכה להיות 30 קמ"ש. בריסל הודיעה כי תיישם את ההמלצה מ-2021, כשנה מהיום. ברגע שאתה אוכף את זה, אופניים וקורקינטים יכולים באופן תיאורטי לנסוע ברחוב עם המכוניות מבלי סכנה ממשית. המהירות המרבית יכולה להיאכף יחסית בקלות באמצעות מצלמות ואמצעים טכנולוגיים.

"דיווש בצד תנועת מכוניות יכול לעבוד היטב אצל צעירים בריאים. אבל מחקרים הראו שהרבה אנשים לא מרגישים בנוח לדווש תוך כדי תנועה, אפילו שהמהירות המרבית היא 30 קמ"ש. אז נתיבים נפרדים בכל זאת יהיו הכרחיים בהרבה רחובות. באופן ברור, הקטנת המהירות יכולה לפתור יחסית בקלות. אבל עד עכשיו יש בקושי אכיפה של המהירות המקסימלית הנוכחית בישראל".

"צריך להפריד בין הכביש לשבילי האופניים בחניית מכוניות. אפשר גם להפריד בשורת עצים"

לדברי אדריכל ומתכנן הערים גידו סגל, שקידם עבור עיריית תל אביב את נושא האופניים משנת 1996, הפתרון הזה קיים וידוע גם במשרד התחבורה, אבל פשוט לא מיושם. הפתרון שהוא מציע מופיע בווריאציות שונות במסמך שנקרא "הנחיות לתכנון רחובות בערים - תנועת אופניים" מאוקטובר 2009.

לפי הפתרון הזה, ברחובות קטנים - שהם 80% מהרחובות בערים - צריך לעשות מיתון תנועה. כלומר, להנהיג מהירות מרבית של 30 קמ"ש ולאפשר גם לקורקינטים ואופניים, שנוסעים 20 קמ"ש, לנסוע באופן חופשי. ברחובות האלה יוצרים איזו הגבהה, ש"מודיעה" לכלי הרכב שהם נמצאים באזור של מיתון תנועה ושעליהם להגביל את מהירות נסיעתם.

גם אם יש חלילה תאונה, התוצאות הן פחות קטלניות, וזה טוב גם לילדים ולזקנים שחוצים את הכביש. זה פתרון פשוט וזול שאפשר לעשות ב-80% מהרחובות.

ברחובות עם נפח תנועה גדול יותר, שבהם נוסעים עד 50 קמ"ש ועד 750 כלי רכב בשעות השיא - שם עושים נתיב על הכביש לאופניים. ברחובות סואנים יותר, עם תנועה של יותר מ-750 כלי רכב בשעות השיא - שם עושים הפרדה פיזית בין הנתיב לכלי רכב רגילים לכלי רכב קלים. "אלה פתרונות מקומיים זולים ובעיקר מה שצריך זו החלטה", אומר סגל.

איך צריכים להיראות שבילי האופניים העתידיים? רוחב אידיאלי של שביל אופניים הוא כמטר וחצי לכל כיוון - כלומר בשני צידי הכביש. אם הביקוש לנסיעה באופניים או קורקינטים הוא גדול יותר, יש להתחשב בכך כשמחליטים על רוחב הנתיב.

רמת ההפרדה בין נתיבי התחבורה והולכי הרגל - כבישים, שבילי אופניים ומדרכות - צריכה להיקבע על פי אופי התנועה. ככל שיש יותר כלי רכב בנתיב וככל שהם נוסעים מהר יותר ושהם כבדים יותר - אוטובוסים ומשאיות - ההפרדה בין הנתיב שלהם לנתיב רוכבי האופניים צריכה להיות יותר גדולה. חשוב להדגיש ששביל האופניים לא צריך להיות חלק מהמדרכה, אלא שביל נפרד ומופרד.

"במקרים רבים וכמה שזה נשמע מוזר", אומר מרטנס, "צריך להפריד בין הכביש לשבילי האופניים בחניית מכוניות. אפשר גם להפריד בשורת עצים".

"צריך לבחור בכלי התחבורה הכי יעילים בשטח שהם תופסים, וזה לא רכב"

האם הפתרון לשבילי האופניים צריך לבוא על חשבון חניה? הדבר נתון למדיניות הרשות, אבל לסגל יש דעה מוצקה בנושא. "אני חושב שבסופו של דבר צריך ללכת לתחבורה ציבורית ולא ממונעת ולצמצם מקומות חניה, או לבנות חניונים ולגבות כסף על החניה. במגילת העצמאות לא כתבו שהזכות לחניה היא זכות חוקתית. מי שרוצתה להחזיק אוטו במרכז העיר, זה עולה כסף".

גם לדעת מרטנס ברור למי צריכה להינתן העדיפות. "זו גיאומטריה, אנחנו בונים ערים צפופות עם המון אנשים, אז אתה צריך לבחור בכלי התחבורה הכי יעילים בשטח שהם תופסים, וזה לא רכב. ברור ששבילי האופניים צריכים לבוא על חשבון השטחים של הרכב, אפילו אם שמים בצד את הנזק לסביבה ואת אי-הצדק - הגיאומטריה אומרת שכבר אי אפשר. כשיחלקו מחדש את הרחוב יהיה הרבה יותר קל לכולם לזוז, אבל הרבה פחות מקום לרכב".

עיקרון חשוב נוסף בסלילת שבילי האופניים הוא ההמשכיות. "כמו שבכביש אתה אף פעם לא עוצר ודוחף את האוטו מעבר לצומת ואז ממשיך לנסוע עוד פעם, ככה צריכים לבנות שבילי אופניים", מסביר מרטנס. "במצב הקיים, אתה מגיע עם האופניים לצומת ואומרים לך 'תסתדר'. הרכב כל הזמן מקבל את השטיח האדום לפניו, וצריך לתת את זה גם לאופניים".

לדברי מרטנס, אחת הבעיות בתחבורה בארץ היא ה"ימין החופשי", כלומר האפשרות של מכוניות לפנות ימינה בצמתים ללא רמזור. האפשרות הזו משחקת לטובת מכוניות שיכולות להמשיך לנסוע ללא עצירה, אבל לדבריו של מרטנס זה הסדר שלא קיים ברוב הארצות.

ה"ימין החופשי" בעייתי גם לרוכבי אופניים, שלא יכולים להמשיך לנסוע ישר בצומת כי המכונית שפונה ימינה חוסמת את דרכם וגם מפריע ליצירת נתיבי תחבורה ציבורית זורמים.

"בהולנד, כשאתה לומד לנהוג, מלמדים אותך להסתכל מעבר לכתף הימנית לפני שאתה פונה בצומת ללא רמזור, כדי לראות אם יש שם אופניים. בצמתים מרומזרים יש ירוק לאופניים ולרכב בו זמנית. צריך לבטל את הימין החופשי כדי לייצר שבילים לכלי תחבורה קלים ולאפשר את זכות הדרך לאוטובוסים".

אבל לטווח הקצר יש למרטנס הצעה שהוא מאמין בה מאוד והיא מבוססת על הסכמה בין הנעים בדרכים. "צריך לצאת בקמפיין לקהל הרחב ולהסביר לו שברחוב יש גם אופניים, גם אופניים חשמליים וגם קורקינטים - והם משתמשים לגיטימיים ברחוב, שזה בסדר ואין בזה שום דבר רע. אנשים שרוכבים על כלי הרכב האלה יכולים להחליט איפה הם רוכבים - על המדרכה או על הכביש.

"ברגע שהם על הכביש לנהג רכב או משאית או אוטובוס יש חובה להיזהר מאוד ולתת כבוד לרוכבי הקורקינטים, וברגע שרוכב האופניים או הקורקינט בוחר לרכוב על המדרכה כי לא מרגיש נוח, אז הוא צריך להיזהר שלא לפגוע בהולך הרגל, שזכות הדרך היא שלו. חוק לא יעזור כי למשטרה אין זמן לאכוף אותו, אבל הסברה זה כן כלי לשנות התנהגות, להסביר לאנשים איך להסתדר ביחד, בארץ לא מאמינים בזה אבל אני מאוד מאמין בזה". 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים