גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה סולידית או לא: מאיפה נשיג תשואה בשוק האג"ח?

משקיעים בשוק המקומי צריכים לבחור כיום בין השקעה באג"ח ממשלתיות ארוכות, החלטה שלמעשה רוכבת על גל ירידת עקום התשואות באפיק זה, לבין אימוץ אסטרטגיית השקעה שמעניקה פיצוי גבוה לצד סיכון נמוך יחסית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר

2019 היא אחת השנים המוזרות ביותר שעברו על שוקי האג"ח, גם בארץ וגם בעולם. מצד אחד, כשסורקים את מרבית איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות באיכות הגבוהה, קשה למצוא אפילו איגרת אחת שגלומה בה תשואה שנתית שמושכת את העין. מצד שני, כמעט כל משקיע ש"ישב" השנה על איגרות חוב מהסוג הזה בישראל או בחו"ל, הרוויח תשואה פי כמה וכמה יותר גבוהה מזו המגולמת בהן.

מעניינת לא פחות העובדה שבשנה האחרונה היה זה דווקא האפיק הממשלתי, זה שהתשואה הפנימית שלו היא הנמוכה ביותר, שהניב את התשואה המשמעותית ביותר בשוק האג"ח.

מבט מהיר ללוח איגרות החוב הממשלתיות יגלה נתון מדהים - 8 איגרות רשמו מתחילת 2019 תשואה חיובית דו-ספרתית! מדובר באג"ח שהתשואה השנתית הגלומה בהן נעה בין מינוס (באג"ח הצמודות למדד) ל-2% לכל היותר באג"ח השקלית ל-30 שנה.

למעשה, כל הסדרות של ממשלת ישראל בריבית קבועה הניבו השנה למשקיעיהן תשואה חיובית משמעותית. מה הכוונה משמעותית? הרבה יותר מהריבית האפסית של בנק ישראל. 

מי אמר שאגח ממשלתיות זה השקעה סולידית

תשואה גבוהה מלווה בתנודתיות

כמובן ש"החגיגה" באפיק הממשלתי עשויה להימשך אל תוך שנת ההשקעות 2020, בוודאי אם בנק ישראל יחליט להפחית את הריבית במשק ואולי אף לחקות את הבנקים המרכזיים באירופה וביפן ולקבוע ריבית שלילית על הפיקדונות.

התפתחות נוספת שתומכת בהמשך ירידת התשואות באג"ח מדינה מקומיות היא כניסתה הקרבה של ישראל למדד האג"ח העולמי של FTSE בתחילת חודש אפריל. מהלך זה צפוי להכניס לשוק האג"ח המקומי השקעות זרות בהיקף כספי מכובד של כמה מיליארדי שקלים לכל הפחות.

אולם, למרות שלל הגורמים התומכים בהשקעה באפיק הממשלתי בתקופה הנוכחית, כדאי גם לבחון את התהליך שליווה את הביצועים הנאים של אפיק זה השנה.

פה מתגלה תמונה פחות סימפטית - איגרות החוב הממשלתיות אכן רשמו תשואה גבוהה (ואף חריגה) השנה, אך מהלך זה לווה בתנודתיות גוברת באפיק שמכונה לעתים קרובות "סולידי". קצת קשה להשתמש במונח זה לאיגרת כמו "ממשלתי צמוד 0545", שאופיינה השנה בסטיית תקן של קרוב ל-9% אחוזים.

רק לסבר את האוזן, מדובר ברמת תנודתיות שנרשמה השנה בסדרות אג"ח קונצרניות ללא דירוג אשראי כמו חלל תקשורת ו', להב ב' ומניבים ריט ב'.

לבחור בין הבטוח לבטוחה

בהינתן העלייה ברמת הסיכון של שוק האג"ח, משקיעים בשוק המקומי צריכים לקבל החלטה בין שתי חלופות: האחת, האם ברצונם להיצמד לביצועים של איגרות החוב הממשלתיות הארוכות, תוך כדי הבנה שהם למעשה "מהמרים" על המשך ירידת עקום התשואות על מנת לייצר לעצמם רווחי הון באפיק זה (מכיוון שמהתשואה השוטפת כנראה שלא תבוא הישועה). מנגד, באפשרותם לאמץ אסטרטגית השקעה שתאפשר להם לקבל פיצוי גבוה תוך כדי סיכון נמוך יחסית.

המכנה המשותף בין שתי האפשרויות הללו הוא רמת הביטחון של המשקיע. באג"ח מדינה הידיעה כי כספנו "בטוח", כלומר, יוחזר לנו במלואו בתוספת ריבית בעוד X שנים, נוסכת בנו המשקיעים ביטחון.

מאפיין דומה קיים באיגרות חוב עם רכיב בטוחה. הן מגובות בנכס משמעותי כלשהו: מניירות ערך סחירים, דרך כלי רכב ועד לנדל"ן, אשר משועבד לבעלי האג"ח, צעד שמטרתו להגביר את רמת הביטחון שלנו בהשקעה באותה אגרת חוב.

קיום בטוחה באג"ח מגדיל את ההסתברות שהלווה (מנפיק האג"ח) יעמוד בהתחייבויותיו לבעלי החוב, שכן אחרת הוא ייאלץ להעביר להם את זכויותיו בנכס שהעמיד כבטוחה. יתרון נוסף בהשקעה באג"ח עם רכיב בטוחה, הוא הרצפה שיוצרת הבטוחה למחזיק האג"ח במקרה של פשיטת רגל או הסדר חוב.

יש לכך חשיבות אדירה, שכן מראש תקרת הרווח למשקיעי אג"ח מוגבלת בהתאם לשיעור התשואה לפדיון שבה רוכשים את האג"ח. מנגד, פוטנציאל ההפסד באג"ח קונצרנית דומה למניות, עד מלוא גובה ההשקעה שלנו. לכן, אם יש נכס שעומד כבטוחה לטובת מחזיקי האג"ח, הרצפה כבר אינה "אפס", אלא שווי הבטוחה.

שוק של יותר מ-100 איגרות

עד לפני מספר שנים, הדרך העיקרית שבה בחרו החברות להבהיר את רמת הסיכון של איגרות החוב שהן הנפיקו הייתה באמצעות תשלום לחברת דירוג שתעניק "ציון" לאיגרות החוב שלה. מן הסתם, ככל שהדירוג גבוהה יותר, אם זה AA או AAA, אזי סביר שסיכון ההשקעה נמוך יותר.

אולם, במקביל, לא מעט מנפיקים ראו עדיפות לרשום לטובת בעלי האג"ח "בטוחה" על פני ביצוע דירוג לאג"ח. מנפיקים אחרים החליטו לעשות גם וגם, כאשר בימינו חברות הדירוג נותנת ציון בונוס לאיגרות חוב עם בטוחה ביחס לאיגרת חוב של אותו מנפיק ללא בטוחה.

כך הגענו כיום לשוק עם מספר תלת-ספרתי של סדרות מגובות בבטוחות, רובן שעבודים קבועים מדרגה ראשונה על נדל"ן, ניירות ערך ונכסי מטלטלין (לרוב, כלי רכב).

בניגוד לאפיק הממשלתי שנסחר כיום בתשואה פנימית ממוצעת של כחצי אחוז בלבד ועם סיכון מח"מ משמעותי (7 שנים), במדד אג"ח עם רכיב בטוחה, התשואה הפנימית עומדת על כ-3%. מדובר בפיצוי אדיר של 2.7% ביחס לאיגרת ממשלתית במח"מ דומה של 3 שנים.

וזו למעשה תמצית הדילמה שעומדת כיום בפני המשקיעים בשוק האג"ח. האם לקוות שהראלי באפיק הממשלתי יימשך, או שמא עדיף לנקוט באסטרטגית השקעה שקולה שתשאיר הרבה פחות מקום למזל.

לי אין ספק שהשקעה באג"ח קונצרניות מגובות בבטוחות היא בעלת פוטנציאל סיכוי-סיכון עדיף על פני השקעה באיגרות חוב ממשלתיות ארוכות. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"