גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש ממשלות ב-17 יום: שיעור הודי מסמר שיער בפוליטיקה של כינון קואליציות

זו רק מדינה אחת בהודו, אבל חיים בה 116 מיליון אנשים ובחודש האחרון התנהל בה קרב ענקים על השלטון ● הממשלה המרכזית זייפה רוב, בית המשפט העליון אמר שמספיק ודי, וקואליציה של ימין דתי קיצוני ושמאל חילוני עולה לשלטון ● שיעור מרתק בפוליטיקה אם ישראלים זקוקים להשראה

אודהאב טאקרי, ראש הממשלה  המיועד של מדינת מהרשטרה/ צילום: רויטרס
אודהאב טאקרי, ראש הממשלה המיועד של מדינת מהרשטרה/ צילום: רויטרס

הודו היא תמיד גדולה, גם כאשר היא קטנה. קשה להתמודד עם המושג המקטין "מקומי", כאשר עיר "בינונית" מכילה שניים-שלושה מיליון תושבים, ומדינה יחידה (מתוך 27) היתה יכולה להיות מדורגת בין הגדולות בעולם.

קחו למשל את מהרשטרה, המדינה השניה בגודלה בהודו, עם 116 מיליון בני אדם. אילו היתה עצמאית, היא היתה הארץ ה-12 בגודלה בעולם - גדולה יותר ממצרים, מגרמניה ומטורקיה.

בחודש האחרון, מהרשטרה עצרה את נשימת הודו, ומה שקרה בה ראוי לתשומת לבנו, הן מסיבות רציניות והן מסיבות קוריוזיות. היא העניקה שיעור בפוליטיקה של הקמת ממשלה, או אולי אנטי-שיעור באנטי-פוליטיקה.

מאז השבוע האחרון של אוקטובר התנהל מאבק איתנים על השליטה במדינה הזו שהגדולה בעריה, מומבאיי, היא הבירה הפיננסית של הודו. ארבע מפלגות פוליטיות השתתפו בקרב, ונעצו סכינים זו בגבה של זו. גם בקני-המידה הנדיבים מאוד של הודו, שבה פוליטיקה וכחש שלובים זה בזה, החיזיון במהרשטרה היה יוצא דופן. ברגעיו הקיצוניים ביותר הוא לבש ממדים של פארסה.

צבא שיבאג'י חוזר

באוקטובר התקיימו בחירות במהרשטרה. מפלגת העם של הודו (BJP), שהיא מפלגת השלטון בהודו, כוננה ברית אלקטורלית עם מפלגה מקומית גדולה, הנקראת 'שיב סנה' (Shiv Sena), שפירושה בלשון המאראטי המקומית "צבא שיבאג'י". שיבאג'י היה שליט וגיבור מלחמה במאה ה-17, תור הזהב של המאראטים, לפני שהודו נפלה בידי הבריטים.

הלאומנים המאראטיים של ימינו אינם שוחרים עצמאות. הם הינדואים על פי אמונתם, כמו הרוב הגדול של ההודים. אבל יש להם השקפות עולם המעמידות אותם הרחק ימינה מן המרכז בענייני דת והגירה. במובן הזה, בריתם עם BJP היתה טבעית בהחלט, מפני שמפלגת השלטון של הודו מאז 2014 היא לאומנית, דתית וסמכותנית.

תוצאות הבחירות במהרשטרה נפלו מציפיותיה של ההנהגה בדלהי. ראש הממשלה נרנדרה מודי ניסה לשוות אופי לאומי כל-הודי לבחירות, ולדבר בהן על קשמיר הבוערת, ועל היחסים עם פקיסטן, במקום לעסוק בנזקי עונת המונסון ובייסורי החקלאים. הקואליציה איבדה 24 מושבים.

לא עלתה יפה תקוות מודי, שמפלגת הקונגרס הוותיקה של שושלת נהרו-גאנדהי תתרסק. היא הוכתה שוק על ירך בבחירות הכלליות באביב, אבל סירבה להיעלם. היא ותאומתה המקומית, מפלגת הקונגרס הלאומית (NCP), קיבלו יחד כמעט מאה מושבים באסיפה מחוקקת של 288. אבל מאחר של'מפלגת העם' ול'צבא שיבאג'י' היו 161 מושבים, לא היתה סיבה לדאגה: לקואליציה היה רוב ברור.

חוץ מזה שהשיבאג'ים החליטו להיעלב. הם טענו שמפלגת נרנדרה מודי הבטיחה להם שוויון מלא לאחר הבחירות, כולל רוטציה בראשות הממשלה. אבל רוטציה עם מפלגה, שמספר ציריה קטן בחצי, לא עלתה בדעתה של BJP.

נרנדרה מודי / צילום: רויטרס

ממשלת הימין החדש ומרצ

ההתקוטטות נראתה מלכתחילה כמו תקרית חולפת. סוף סוף איזו אלטרנטיבה היתה לשיבאג'ים? הם הרי לא יכלו לכרות ברית עם השמאל החילוני, שנוא נפשם מאז ומעולם. וההיפך, מה לשמאל וללאומנים הקנאים ושונאי הזרים?

האריתמטיקה אמנם נראתה מפתה. אילו הימין הדתי הקיצוני היה עושה יד אחת עם השמאל החילוני - נניח כמו קואליציה של 'הימין החדש', 'הבית היהודי' וש"ס עם מפלגת העבודה ועם מרצ - היה לקואליציה הזו רוב גדול בבית הנבחרים. אבל זה טירוף, ונשיאת מפלגת הקונגרס, סוניה גאנדהי, אמרה מייד שזה לא בא בחשבון.

עברו שלושה שבועות של משא-ומתן קדחתני, והחשבון דווקא בא. ביום חמישי שעבר הודיעו השיבאג'ים ושתי מפלגות הקונגרס, כי יכוננו ממשלת קואליציה. כותרות העתונים בשבת בבוקר עמדו להכריז, כי מנהיג השיבאג'ים, אודהאב טאקריי (Uddhav Thackeray), יהיה ראש הממשלה ('צ'יף מיניסטר').

בלילה שבין שישי לשבת התרחש מחטף מדהים. מנהיגי BJP, בהתערבות ישירה של ראש הממשלה מודי, הצליחו לשכנע את מנהיג הסיעה הפרלמנטרית של מפלגת הקונגרס הלאומית לערוק, ולהביא נדוניה של 54 צירים. ב-5:40 בבוקר, מושל מהרשטרה (מקביל לנשיא בישראל) הזמין את מנהיג BJP להרכיב ממשלה חדשה. ב-7:50, בחיפזון שהיה קצת מן השטן, המושל השביע את הממשלה החדשה. המנהיג העורק התכבד בתואר של סגן ראש הממשלה.

הודו שיפשפה את עיניה בתדהמה. אף כי הפוליטיקה שלה, בכל הרמות, מלאה עריקים, עריקה כזאת, באישון לילה, מעולם לא היתה.

"למי להאמין?״ שואלת הכותרת בעיתון במומבאיי בשיא הפארסה

הכול היה אחיזת עיניים

לכל הסיפור היה ממד בוליוודי, כיאה למומבאיי, מפני שהמנהיג העורק, אג'יט פאוואר, הוא אחיינו של מנהיג המפלגה הישיש, שאראד פאוואר, בוס נערץ ונשוא-פנים. בגידת האחיין בדוד היתה עוד פחות סבירה מבגידת השיבאג'ים במפלגת העם.

להלן התפתחה קדחת פוליטית, שהמעקב אחריה חייב התעדכנות אחת לחמש דקות. לא זו בלבד שמלחמת-אזרחים פרצה במפלגת הדוד והאחיין, אלא שקורבנות המחטף מיהרו אל בית המשפט העליון בדלהי, וטענו שהכול נעשה במירמה. איש לא ערק ממפלגת הקונגרס הלאומית, הכריזו נאמני הדוד, ודרשו הצבעת אמון מיידית, כדי להפיל את הממשלה החדשה.

בית המשפט העליון מתערב בפוליטיקה מעשה שיגרה, נוזף בפוליטיקאים ומתקן את דרכיהם. הוא דרש הוכחות בכתב שלממשלה החדשה יש רוב. וזה היה הסוף.

עריקים, שהצטרפו אל האחיין הסורר אג'יט יומיים קודם, מיהרו לחזור אל חיקו של הדוד הנבגד שאראד. אג'יט עצמו התפטר ביום השלישי של כהונתו "מטעמים אישיים". ראש הממשלה החדש-ישן של BJP התפטר 80 שעות לאחר השבעתו. מחר, יום ה', אם ירצו אלי הודו, תושבע הממשלה השלישית בתוך שבועיים וחצי.

אגב, דוד שאראד נוטה לסלוח לאחיינו; אבל בכירים בצבא שיבאג'י טוענים שעריקת אג'יט היתה תוצאה של סחיטה. לדבריהם, הממשלה המרכזית איימה להשליך אותו לכלא במהלך חקירה של פרשות שחיתות שהוא קשור בהן. בהודו זה איום רציני מאוד. זה שבועות ארוכים שהממשלה המרכזית מתעללת בשר אוצר לשעבר, מסרבת לשחרר אותו בערבות במהלך חקירה, ומעבירה אותו מבית סוהר לבית סוהר.

בכל רחבי הודו ננעצות עיניים משתאות בקרקס הפוליטי של מהרשטרה. עריקים נמצאים על הכוונת בשורה של מדינות. הממשלה המרכזית הצליחה זה לא כבר למשוך די עריקים, כדי להפיל את הממשלה הנבחרת במדינת קרנאטאקה, שבאנגאלור, קריית הטכנולוגיה של הודו, היא עיר בירתה. הממשלה רוצה להשיב אל חיקה לפחות עוד שתי מדינות גדולות, שאבדו לה בבחירות בשנה שעברה.

האופוזיציה מצידה רושמת לפניה, שכל שותפות פוליטית, סהרורית כאשר תהיה, באה בחשבון. אפשר שיום אחד, אם גם די רחוק, השלטון המרכזי עצמו יתחלף מכוח שותפות לא-טבעית בין הפכים ובין אויבים.

הודו מוסיפה להיות "הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם", אבל מאורעות מהרשטרה גוזלים מהילתה. התכחשות מסיבית להבטחות בחירות, שוד פוליטי באישון לילה, ניסיון של הממשלה לזייף רוב, סכינים ובגידות סופם שימלאו את צופיהם בשתי תחושות עיקריות: גועל נפש וציניות. אלה הן האויבות הגדולות ביותר של דמוקרטיה באשר היא.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה