גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנאי פלוס: רכבי הכביש שטח נוהרים לכאן בהמוניהם

כמעט כל רכב שני שנמכר בישראל הוא בתצורת כביש–שטח, קרוס–אובר, פנאי - או כל שם אחר שבתעשיית הרכב מדביקים לו. וזו רק ההקדמה למתקפה שצפויה ב–2020. הנה כמה דוגמאות

מאזדה CX-30: פיצוי על ה-3?

הנהירה ההמונית של הלקוחות הישראלים לפלח ה-SUV גובה מחיר גם מסמלים ותיקים של שוק הרכב כמו מאזדה 3, שהדור החדש שלה הושק בישראל זה עתה. את הלקוחות המשפחתיים האבודים תנסה החברה להחזיר לחיקה באמצעות CX-30, שמבוסס על הפלטפורמה של ה-3.

הרכב חולק את העיצוב העגלגל-מלוטש של משפחת הדגמים הנוכחית של מאזדה וניצב על בסיס גלגלים קצר בכ-4 סנטימטרים מזה של ה-3 המשפחתית. ממדיו החיצוניים - אורך של 4.4 מ’ - ממקמים אותו בין ה-CX3 ל-CX5 וזה לא מפתיע לאור המרווח השיווקי הדי-צפוף בין השתיים הללו.

עמדת הפיקוד ועיצוב התא משוכפלים כמעט מה-3 החדשה, כולל מערך הבטיחות והסיוע המתקדם, ותא המטען מציע נפח של 430 ליטר. מאזדה טוענת גם שכיול השלדה נועד להעניק תחושה ספורטיבית ולתגמל נהגים נמרצים ממש כמו האחות המשפחתית.

באירופה, מאזדה מציבה במרכז הבמה את מנוע ה-2 ליטרים עם תגבור של מערכת הנעה היברידית "קלה" ואת מנוע הסקייאקטיב X המתקדם והספורטיבי, שמשלב חיסכון של דיזל וביצועים של טורבו-בנזין. המנוע העתידני הזה, שדילג על מאזדה 3 החדשה בישראל, יעשה את השקת הבכורה המקומית שלו ב-CX-30 לצד מנוע ה-2 ליטרים המסורתי ויהיה גם מנוע דיזל וגם אופציה להנעה כפולה.

באירופה, עולה ה-CX-30 רק בסביבות 7% פחות מה-CX5 הגדולה יותר משמעותית. בארץ, המחירים יתחילו בכ-150 אלף שקל. בהתחשב בעובדה ש-CX5 היא מובילת המכירות המסורתית של מאזדה בישראל, היבואנית תצטרך לחולל ניסים כדי להימנע מקניבליזציה אגרסיבית בין שני הדגמים.

שברולט טרייל-בלייזר: שם גדול לרכב קומפקטי

גם ג’נרל מוטורס מאמצת את הטקטיקה של "כיסוי כל נישה" בפלח רכבי הפנאי, והטרייבלייזר החדש, למרות שמו הקרבי, נועד להשתחל ברווח השיווקי הצר שבין ה-TRAX לבין ה"אקווינוקס". לרכב יש עיצוב "גם אני" טיפוסי, שמזכיר קצת את וולוו XC40 וקצת את הבלייזר הגדול, והוא לא מחמיץ שום סממן אופנתי של הפלח, החל מגג "צף" עם אופציה לצביעה דו-גונית, עבור דרך פגושים וקשתות גלגלים מודגשים ומושחרים לטובת מראה קשוח וכלה בפנסי LED צרים.

עיצוב הפנים עדכני ונראה כמו גרסה מוקטנת של התא ב"בלייזר" עם מסך מולטימדיה גדול וחד במרכז, לוח מחוונים שמשלב תצוגה אנלוגית קלאסית עם צג נתונים גדול ושילוב של חומרים רכים איכותיים עם מגוון אפשרויות להתאמה אישית של גוונים.

כמקובל כיום, מגיע הרכב עם מערכת מקיפה מאוד של עזרי נהיגה מתקדמים כולל בלימה אוטונומית משוכללת, סיוע להיגוי, חיישנים היקפיים ועוד. אופציה די חריגה בפלח היא "חבילת שטח" המכונה ACTIV, שכוללת מרווח גחון מוגבה, הנעה כפולה, צמיגים רב תכליתיים ובולמי זעזועים, שמכוילים במיוחד לנסיעה על דרכי עפר.

באגף המנועים יוצעו מנועי 1.2 או 1.3 טורבו בנזין עם הספק של עד 155 כ"ס כאשר משום מה בחרו האמריקנים לשדך אותו לתיבה רציפה (CVT). טווח המחירים בארה"ב ינוע בין כ-20 ל-27 אלף דולר, מה שאומר מחיר פוטנציאלי של 140-130 אלף שקל בארץ הקודש, עם אופציה להפתעות.

יונדאי VENUE: סוגרים כל פער

יונדאי עושה חיל בשיווק רכבי פנאי מכל הסוגים, במיוחד בארצות הברית, והיא ממשיכה להרחיב את ההיצע שלה במרץ - הפעם כלפי מטה. ה-VENUE החדש, שיגיע אלינו בתחילת השנה הבאה, מיועד להציע אלטרנטיבה אופנתית לרכבי סופר-מיני והוא מוצב מעט מתחת לקונה מול האחות קיה סטוניק ומתחרות דוגמת סיאט ארונה ושות’.

לרכב יש פרופורציות פנאי קלאסיות ועיצוב "כביש-שטח" מוקצן יחסית, ולמרות הממדים החיצוניים הקומפקטיים, תא הנוסעים אמור להיות מרווח ברמה משפחתית ולהציע תא מטען גדול מזה של דגמי סופר-מיני נפוצים.

הרכב הושק בארצות הברית עם מנוע ה-1.6 ליטר המוכר, אבל יחידת ההנעה העיקרית בישראל תהיה ככל הנראה מנוע 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר בספק של כ-115 כ"ס, עם שידוך לתיבה כפולת מצמדים כמו ב-I20, סטוניק וכו’.

כמקובל אצל יונדאי, אבזור בטיחותי מקיף נכלל כסטנדרט והחבילה כוללת בין השאר סיוע אקטיבי לשמירה על הנתיב ובלימה אוטונומית. גם כאן קיים סימן שאלה סביב המחיר ואפשר להניח שהיעד יהיה בין סיאט ארונה לקצה הנמוך של סוזוקי ויטארה.

ניסאן ג’וק: פחות מהפכנית

לג’וק של ניסאן שמורה זכות ראשונים כמי שהוביל את פריצת הדרך של רכבי הפנאי-שטח הקומפקטיים בעשור האחרון. הוא עשה זאת באמצעות עיצוב אופנתי שובר-שגרה ופרופורציות "נכונות" שמקיפות ממדים ומכללים של מכוניות סופר-מיני נפוצות. מאז, עבר הרכב כמה מתיחות פנים, אך ניסאן הקפידה שלא לבצע בו שינויים מהותיים.

גם הדור החדש, שיגיע בשנה הבאה, שומר על המראה הייחודי של קודמו, אבל מציע קווים יותר יוקרתיים ובוגרים, שמושפעים לא מעט מהלהיט המתחרה CH-R של טויוטה. הכלי ארוך ורחב מקודמו, מעט גבוה יותר וניצב על בסיס גלגלים מוארך. הוא מציע תוספת משמעותית למרחב הברכיים והראש מאחור - בעיה מוכרת של הדגם היוצא - ותא המטען שלו גדול יותר ב-20%.

גם עמדת הפיקוד מאמצת מראה יותר בוגר ופחות "ילדותי" מהדגם היוצא עם קווי דמיון בולטים לטויוטה CH-R. חידוש מרכזי אחד הוא אימוץ מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 117 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות - מקביל לזה של סיאט ארונה, שתהיה אחת המתחרות המרכזיות של הג’וק בארץ.

באירופה לפחות, הרכב יגיע עם חבילה מתקדמת של מערכות סיוע לנהיגה כולל התערבות בשמירה על הנתיב, בלימה אוטונומית ומערכת להתערבות אוטומטית בהיגוי במקרה של ניסיון לסטות לתוך "נקודה מתה". עדיין לא ברור מה תהיה רמת המחיר בישראל.

קיה סלטוס

התחרות הפנימית בין המותגים האחים יונדאי וקיה תלך ותחריף בשנה הבאה כאשר תושק כאן ה-SELTOS, שתוצב בין ה"סטוניק" ההתחלתית לבין הספורטאג' הגדול יותר. היא מיועדת להחליף את ה"סול" בליין הדגמים ותתחרה ישירות מול יונדאי קונה.

הממדים - 4.38 מ' לאורך, 1.8 לרוחב, 1.65 מ' לגובה ובסיס גלגלים של 2.61 מ' - מציבים אותה בערך מול מיצובישי ASX ומעל הקונה והעיצוב נראה יותר קשוח ופחות "אורבאני" מזה של הסטוניק אם כי עדיין מצויד בשלל קישוטים ואופציות אופנתיות. עמדת הפיקוד די מזכירה את הקונה, כולל מערך עדכני של מערכות בטיחות ומערכת מולטימדיה בעלת מסך מרכזי גדול וגם באגף ההנעה אין הרבה חדש.

האופציות כוללות את מנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין בהספק 177 כ"ס של קבוצת יונדאי מוטורס, את מנוע ה-2 ליטר בנזין המוכר ואת הטורבו-דיזל 1.6 ליטר. לא פחות משלוש תיבות אוטומטיות יוצעו בגרסאות השונות, כולל אוטומטית 6 מהירויות רגילה, תיבה כפולת מצמדים (עם הטורבו-בנזין) וגם תיבה רציפה. המכונית תיוצר במקביל בהודו ובקוריאה והמחירים עדיין לא ידועים אבל בהודו היא עולה קצת יותר מסוזוקי ויטארה בגרסאות הבכירות. משהו כמו 130-135 אלף בישראל.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה