גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על מהמרת על אוסטרליה, למה זה מריח כמו גימיק וכמה תעלה טיסה?

את התוצאות החלשות שפרסמה השבוע "תיבלה" אל על בבשורה: החברה תחל בניסוי להפעלת קו טיסות מתל אביב לאוסטרליה ● האם מדובר בגימיק, תרגיל הסוואה או בבשורה אמיתית, וכמה עשויה לעלות טיסה? ● צ'ק אין לסופ"ש, מדור חדש

אל על  / צילום: סיון פרג'
אל על / צילום: סיון פרג'

זה לא היה השבוע של אל על. ביום רביעי האחרון איבדה החברה כרבע משוויה לאחר פרסום תוצאות כספיות לרבעון השלישי השנה והוא עומד כיום על 500 מיליון שקל, למרות העונתיות של הרבעון השלישי בשנה (הכולל את חופשת הקיץ והחגים) והירידה במחיר הדלק ובעלויות הדלק עם המעבר למטוסים חדשים יותר. התחרות הגוברת פגעו בביצועים והתוצאה לא איחרה להגיע - הרווח הנקי של החברה נחתך בכ-36% דווקא בעונה ברבעון שנחשב לעונת הנסיעות ה"חמה".

אלא שזו לא הייתה הבשורה היחידה. במקביל לתוצאות החלשות הודיעה החברה על פתיחה ניסיונית של קו תעופה לאוסטרליה - לא פחות.

זו לא הפעם הראשונה שאל על בוחרת לתבל את פרסום התוצאות הכספיות עם בשורה צרכנית. וככל שהמספרים קשים יותר היעדים מתרחקים. החברה הודיעה בעבר על פתיחת קווים לדיסלדורף ולדבלין, לאחר מכן פרסמה על השקה של טיסה ראשונה לטוקיו (שתחל לפעול במרץ 2020) והפעם הלכה רחוק, הרבה יותר כאשר הודיעה כי ברבעון השני של 2020 היא תחל בטיסות ניסוי ישירות מתל אביב לאוסטרליה.

המהלך הזה מעורר שורה של שאלות: האם מדובר בגימיק? תרגיל הסוואה לתוצאות החלשות או במהלך שיווקי וצרכני אמיתי? האם אל על תצטרף למועדון של הגדולים (מספר מצומצם של חברות תעופה שמפעילות קווי טיסה ארוכי טווח של 17 שעות ויותר ללא עצירה) והאם הצרכן בכלל יהיה מוכן לשלם על התענוג?

הנה המספרים: טיסה ישירה בין תל אביב למלבורן טיסות נמשכת כ-17 שעות בכיוון ההלוך מתל אביב וכ-18 שעות בכיוון החזור, 3 שעות יותר מאשר הקו הארוך ביותר שמפעילה אל על כיום - תל אביב-לוס אנג'לס.

גם בטיסות של 13-15 שעות, נוסעים רבים נרתעים מישיבה ממושכת במטוס, והבחירה בטיסות עם עצירה ביעד ביניים פעמים רבות נובעת לא רק משום שאין טיסה ישירה או במטרה להוזיל את המחיר אלא במטרה לעשות הפסקה ולפצל את הטיסה לשני מקטעים - אפילו עם לינה באמצע. במקרה של טיסות מישראל לאוסטרליה לנוסעים עומדות כמה אפשרויות לטיסה דרך הונג קונג, תאילנד או דרום קוריאה, טיסה שאורכת כ-12 שעות במקטע הראשון וממשיכים לעוד כ-10 שעות בטיסה לסידני, או טיסות דרך יעדים באירופה שעשויים לכלול 2 עצירות בדרך מתל אביב.

כך או כך בחינה של קו ישיר כזה, שמעולם לא היה בארץ, היא מעניינת ומחייבת בדיקה מעמיקה. לא רק לעמידות הנוסעים, אלא לפוטנציאל הכלכלי שלה עבור אל על, שלא יכולה לקצר את המסלול בטיסה מעל שמי סעודיה (כפי שעושה חברת אייר אינדיה בטיסות הישירות מתל אביב להודו). החברה שוקלת להפעיל תדירות של שתי טיסות על פני עשרה ימים. במתכונת כזו, המשמעות היא השבתה של מטוס מהצי של אל על (שמונה כיום 41 מטוסים) לימים ארוכים שבהם הוא יעמוד על הקרקע.

המוטו בענף התעופה הוא כזה: מטוס שלא באוויר מפסיד כסף. ואל על כבר משביתה את מטוסיה, כל שבוע, בשישי ובשבת. זאת ועוד: אל על תצטרך לממן כפל צוותים (לפחות) בטיסה הארוכה. לשם המחשה, בטיסות של קוואנטס מלונדון לסידני מתבצעת עצירה ביניים בסינגפור. הנוסעים יורדים לשעתיים לסיבוב בדיוטי פרטי, המטוס עובר ריענון, תדלוק וכל הצוות מתחלף.

קוואנטס, חברת התעופה המוצלחת של אוסטרליה, מחברת את היבשת המרוחקת בטיסות ארוכות טווח. את הארוכה שבהן, שזכתה לתואר הארוכה בעולם, היא הפעילה במתכונת ניסיונית פעמיים בתקופה האחרונה - טיסה ישירה שמחברת בין סידני לניו יורק ושנמשכת 19 שעות (16,200 קילומטר).

מנכ"ל קוואנטס אלן ג'ויס התייחס לטיסות הניסיוניות שהחברה הפעילה בחודש שעבר ואשר בחנו בין היתר את ההתמודדות ואת התנהגות הנוסעים בטיסה כה ארוכה - דברים שגם אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין עת פרסום דוחות החברה השבוע: אוסישקין שיתף כי החברה מתכננת לבצע טיסות ניסוי עם נוסעים (שיוכלו לרכוש כרטיסים) ברבעון הראשון של 2020 בכדי ללמוד את עמידותם לישיבה הממושכת במטוס.

"מדובר באירוע מבצעי. רק בהתאם לביצועים נוכל להמשיך ולבחון האם הניסוי יוביל לפתיחת הקו. נצטרך לבחון את הטיסה בהיבטים שונים הכוללים את הביצועים, את תצרוכת הדלק ואת ההתנהגות והבריאות הפיזית של הנוסעים והצוות", אמר ל"גלובס" והוסיף כי "הנוסעים הם שיקבעו אם הן ישמחו לטוס 18 שעות ולשלם את העלות. זה מה שייתן את הרוח הגבית להמשך. מדובר בטיסה שתפעולית היא יקרה. אם הצרכן יראה את הערך המוסף ויסכים לשלם את הפרמיה, שאני מאמין שלא תהיה גבוהה מדי (ביחס לטיסה הארוכה של אל על גיום ללוס אנג'לס), ובעיקר אם הוא יסכים לשבת ולטוס 18 שעות - נוכל לקבל החלטה אם להפעיל את הקו".

אל על ,בדומה לטיסות שהפעילה קוואנטס בין סידני לניו יורק, תבצע את הניסוי במטוס הדרימליינר 787-9. ואכן, סוגיית המחיר לצד יכולת השרידות של הנוסעים היא קריטית לבדיקת היתכנות הפעלת קו יקר כזה.

כמה עולות הטיסות הארוכות ביותר שכבר פועלות במפת התעופה? הטיסה הארוכה בעולם מחברת בין סינגפור לניו יורק (ניוארק) אורכת 18.30 שעות. הטיסה מופעלת במטוס האיירבוס A350-900ULR המותאם למרחקים ארוכים במיוחד. המחיר לטיסה זו, נכון לאמצע חודש דצמבר עומד על כ-2,500-2,700 דולר.

הטיסה השנייה בשיא המרחק היא של חברת התעופה קטאר איירוויז והיא מחברת בין אוקלנד בניו זילנד לדוחא בירת קטאר. הטיסה שאורכת כ-18 שעות מתבצעת במטוסי ה-LR 777-200. המחיר לטיסה הזו עומד על כ-2,800 דולר לנוסע.

הטיסה השלישית מבוצעת על ידי קוואנטס והיא מחברת בין פרת' ללונדון בטיסה שנמשכת כ-17.30 שעות במטוסי האיירבוס A380. המחיר לטיסה זו הוא כ-1,700 דולר.

גם חברת התעופה אמירייטס ברשימת הטיסות הארוכות בעולם עם טיסה המחברת בין דובאי לאוקלנד שנמשכת כ-17.10 שעות. גם טיסה זו מתבצעת במטוס האיירבוס A380 והמחיר שלה לאמצע דצמבר עומד על כ-1,900 דולר.

חמישית ברשימה היא סינגפור איירליינס עם טיסה מסינגפור ללוס אנג'לס. זוהי טיסה שנמשכת כ-17 שעות והיא עולה כ-2,200 דולר.

המסקנה העולה מבדיקת המחירים הזו היא שטיסת אל על לסידני, במידה ותבשיל לכדי מציאות ולא תסתיים כגימיק - תעלה לפחות 2,200 דולר לנוסע. האם הנוסעים יהיו מוכנים לשלם פרמיה של כ-500 דולר על טיסה ישירה ליעד הרחוק ביותר שעשוי להתברג על מפת היעדים מתל אביב? זו שאלת השאלות שאל על תצטרך לבחון. ובינתיים נסתפק בטיסות עם עצירת ביניים ומתיחת רגליים בשדה תעופה אחר (לפחות אחד) בדרך, גם לזה כאמור יש יתרונות.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר