גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-OECD: הפתרון המיידי לבעיית הפקקים בישראל הוא אגרות גודש

ארגון ה-OECD מציע בדוח חדש אפשרויות לעיצוב ויישום מערכת אגרות גודש שיכולה להתאים לישראל ולצמצם בפועל את העומס בכבישים ● הנזק השנתי בגין הגודש בכבישים מוערך בכ־35 מיליארד שקל, ואם לא יבוצע שינוי מהותי הוא צפוי להיות כפול מכך עד 2040

פקקים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגון ה-OECD פרסם היום (א') דוח חדש העוסק בדרכים להפחתת גודש התנועה המחריף בישראל. לאחר שבחודשים האחרונים חזר נושא אגרות הגודש לשיח הציבורי, וכששר התחבורה החדש בצאל מקדם צעדים בפועל בכדי להפחית את העומס על הכבישים לטובת העדפת התחבורה הציבורית, הדוח החדש מספק תובנות ומסקנות בנוגע לאפקטיביות של מערכות אגרות הגוש והשימוש בהן בערים שונות בעולם, כשהוא טוען כי בלונדון, במילאנו, בסינגפור ובשטוקהולם אגרות הגודש הפחיתו באופן משמעותי את העומס, וניו יורק כעת מתכננת תוכנית דומה אף היא.

אשתקד, פרסם הארגון דוח בו נמצא כי המצב התחבורתי בישראל חמור ביחס למדינות ה-OECD וילך ויחמיר בקצב מואץ, אלא אם כן יינקטו צעדים משמעותיים לריסונו. כעת, בדוח חדש המוקדש לישראל, מציע הארגון אפשרויות לעיצוב ויישום מערכת אגרות גודש שיכולה להתאים לישראל ולצמצם בפועל את העומס בכבישים.

לפי הדוח, מערכת אגרות גודש שמתוכננת היטב יכולה להקל על עומס קיים, כששיפור התחבורה הציבורית במקביל יכול לסייע גם לצמצם את הגודש לטווח הארוך. התשלום עצמו צריך להיות מותאם לאפשרויות תחבורה שונות אותן רוצים לעודד כמו קארפולינג ואלטרנטיבות אחרות לרכב כמו אופניים, בעוד ההכנסות מאגרות גודש, יכולים לייצר השקעות נוספות בתחבורה הציבורית, ולעודד פיתוח בר קיימא שלה.

לדברי מחברי הדוח, שהוצג היום לראשונה בכנס שיזמו Future Mobility IL, ישנן שתי מערכות שיש לשקול כעת בישראל - חיוב בשלושה מעגלים סובבי תל אביב או חיוב בק"מ אחד מסביב לעיר שמחירו ישתנה בהתאם לעומס. אלה יכולים להוביל להפחתה ניכרת בגודש ובחסכון בזמן. בנוסף, יש לבחון טכנולוגיה מבוססת GPS כדי להגביר את היעילות וכדי לאפשר גמישות בעיצוב והטמעת אגרות הגודש. ייתכן כי המערכת המוטמעת כעת בפיילוט "דרך ערך" של משרד התחבורה, תוכל לשמש בהמשך עבור גביית האגרות.

ממסקנות הדוח עולה כי יש לשקול הטמעת אמצעים נלווים לאגרות הגודש - אלה יכולים לכלול שיפורים בטווח הזמן הקצר באיכות שירותי האוטובוס, אמצעים להקל על נסיעות שיתופיות (שמוגבלות היום בשל רגולציה על הרווחים של אפליקציות לנסיעות שיתופיות) וכן שיפורים בתשתיות לאופניים. אמצעים נוספים כוללים מתן אישור לרשויות מקומיות לגבות מחיר גבוה יותר עבור חנייה והסרת פטורים והטבות שונות במס המעודדים כיום שימוש ברכב פרטי.

לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2018, הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול כשהנסועה השנתית גדלה ב-63% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-84%. לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב-45% בלבד ואורך הכבישים גדל ב-19% בלבד. פקקי תנועה לא גורמים רק לנזק כלכלי עצום, אלא גם לנזקים בריאותיים וחברתיים, וישראל - העומדת להפוך למדינה הצפופה בעולם המערבי - נדרשת למצוא פתרונות להקלת העומס בכבישים, בכדי להימנע מהחרפה משמעותית של הגודש בכבישים. זאת, בזמן שהתחבורה הציבורית לא מצליחה להדביק את פערי גידול האוכלוסייה, ולהוות תחליף מבחינת הציבור לרכב הפרטי.

מבחינת ממשלת ישראל, המרחק עד אגרות גודש עוד רב. בסקר שערך בחודש שעבר מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי 53.5% מהציבור הישראלי מתנגדים לכך שתונהג אגרת גודש במרכזי הערים הגדולות, לעומת 33.5% התומכים במהלך. לעומת זאת, 55% מהישראלים תומכים בהנהגת נתיבי נסיעה משותפת (carpool) בכניסה לת"א (נתיבי נסיעה בהם יכול לנוע רכב בו 2 או 3 נוסעים לפחות), לעומת 26% המתנגדים לכך.

מה הפלא, אם כן, ששר התחבורה הודיע כי לא יקדם אותן לעת עתה, למרות שהתוכנית ליישומן נשלפה ממגירות משרד האוצר כשעזב ישראל כ"ץ את משרד התחבורה. במשרד האוצר מצביעים על כך שהנזק השנתי בגין גודש מוערך בכ־35 מיליארד שקל, ואם לא יבוצע שינוי מהותי הוא צפוי להיות כפול מכך עד 2040, ומצביעים על אגרות הגודש כפתרון שלא רק יפחית את העומס בכבישים אלא יאפשר השקעות גדולות יותר בתחבורה הציבורית. אך לעת עתה, למרות המודלים העולמיים המוצלחים ועמדות כלכלנים ואנשי תחבורה, לא ניכר כי הפוליטיקאים הישראלים ימהרו לעסוק בתפוח האדמה הלוהט ולשלם, אולי, מחיר ציבורי אישי בשל כך.

אורי יוגב, יו"ר Future Mobility IL ואיש אוצר לשעבר בעצמו, אומר כי "כדי לפתור את משבר הפקקים והגודש בישראל הממשלה חייבת להציג תוכנית הוליסטית המשלבת יישום אגרות גודש, שיפור התחבורה הציבורית, פתיחת השוק לתחבורה שיתופית והשקעה בתשתיות אופניים. יישום מהלכים אלה יכול להפחית את הגודש בכ-50% תוך שנתיים".

עוד כתבות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות