גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הופכים את ישראל למעצמת בינה מלאכותית?

על שאלה זו ואחרות ניסה לענות פרופ' יצחק בן ישראל בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן ● עוד הסביר על בעיית התחבורה, על האינטרנט של הדברים ועל הסכנות שבשימוש בבינה המלאכותית

פרופ' יצחק בן ישראל, ראש המרכז למחקר סייבר בין תחומי / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' יצחק בן ישראל, ראש המרכז למחקר סייבר בין תחומי / צילום: איל יצהר, גלובס

איך הופכים את ישראל למעצמת בינה מלאכותית? פרופ' יצחק בן ישראל, ראש המרכז למחקר סייבר בין תחומי וראש סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה ובטחון, אונ' תל אביב ניסה לענות על שאלה זו בשיחה עם אורי ברקוביץ' מ"גלובס" בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן שהתקיים היום (ג').

למה דווקא בינה מלאכותית?

"הטכנולוגיה מתפתחת מהר וצריך להיכנס לתחום שיוכל להפוך למנוף כלכלי, על מנת שישראל תהפוך למרכז טכנולוגי שגם ימשוך לפה כסף", השיב בן ישראל. "כמו למשל בסייבר, שם 18% מההשקעות של הסקטור העסקי בעולם הגיעו בשנה שעברה לישראל, לפי בלומברג. צריך גם תחום שיוכל לעזור לביטחון המדינה ושיתאים לאילוצים שיש לנו - בלי קווי יצור גדולים ותשתיות כבדות. לתחום הבינה המלאכותית יש את מה שמתאים לכל האילוצים האלה, וישראל יכולה להוות מרכז עולמי בתחום. לבינה המלאכותית יש את הפוטנציאל הכי טוב להיות הנושא העיקרי שסביבו אפשר לקחת את סביבת ההייטק בישראל ולרכז פעילות לאומית".

איך הופכים בינה מלאכותית למשהו שמשיא תועלת?

"סייבר הוא תחום מוגבל, תחום היישומים שלו די תחום. בינה מלאכותית היא תחום בלתי מוגבל כמעט. אם נצליח לעשות מכונות באמת אינטליגנטיות, אין גבול למה שהיא יכולה לעשות. למשל אנחנו, בני האדם. אני יודע שיש אנשים שלא אוהבים להיקרא מכונות, אבל אנחנו גם מכונות שעשויות לא מסיליקון אלא מחומרים ביולוגיים, ואנחנו נורא אינטליגנטיים. כל מה שאנחנו עושים בתחום ה-AI, אין לו יישום מוגבל. הוא יכול גם לשפר את תחומי החיים שלנו, גם להיות מנוף כלכלי שתעשיית ההייטק שואבת מהעולם ומייצאת מוצרים וידע, ויכול לפתוח יישומים שהיום הם מעבר ליכולתנו.

"אמנם המוח שלנו הוא יצירה מופלאה ועד היום כמות הנוירונים שהמוח יורה היא יותר גדולה משל כל מחשב על על פני כדור הארץ, אבל לצערנו אי אפשר לקחת ולהקדיש את כולו למשימה אחת, הוא צריך לדאוג לפעילות התקינה של הגוף ולכן הוא הרבה יותר איטי. אם נוכל לבנות מכונה טובה עם יתרון המהירות שיש לנו במחשבים, נוכל לעשות הרבה יותר משבנאדם מסוגל לעשות".

אתה יושב בראש ועדת ה- AI . מה הן ההמלצות הבולטות של הדוח שפרסמתם?

"מה שפורסם הוא טיוטה ראשונית, שעוד לא אושרה על ידי חברי הוועדה. ההמלצות שלנו נעות בשלושה צירים. הציר הראשון הוא ציר הטכנולוגיה. בדרך כלל כשאומרים בינה מלאכותית אנשים חושבים על מחשבים, רשתות ונוירונים, ומתחברים לזה כל הנתונים שקוראים להם כיום 'דאטה סיינס'. אנחנו חושבים שיש עוד חמישה תחומים אחרים שגם הם קשורים ליכולת להכניס לחיינו מכונות חכמות. אחד זה כוח מחשוב. הרעיונות של ה-AI הם רעיונות משנות החמישים, אבל רק בשנים האחרונות כלי המחשוב איפשר את המימוש שלהם. ציר אחד הוא ציר הטכנולוגיה, שבכל ציר כזה יש מומחים מהתחום הטכנולוגי שמדברים על מה חסר. לא כל דבר שחסר אנחנו צריכים לעשות לבד, אז צריכים להחליט מה הגיוני שנעשה ומה לא הגיוני.

"ציר שני הוא ציר היישומים שיותר מעניין את הקהל הרחב. בחרנו את תחומי הבריאות, התחבורה, הפיננסים והתעשייה 4.0 - עזרה של מכונות אוטונומיות לתעשייה הקלאסית, וחקלאות וכמובן ביטחון. לכל תחום יש ועדת מומחים מהתחום, ולאו דווקא מהטכנולוגיה, שעשתה לנו מיפוי למה אפשר לשפר אם אם נכניס מכונות חכמות לתוך התחום ומה יאפשר לעשות את זה. בכל תחום כזה יש לנו פרויקט דגל".

מה הפרויקט הכי בולט?

"אני חושב שהבעיה שנוגעת לכולם זו בעיית התחבורה. אין שום סיבה בעולם שהרמזורים לא יהיו מחוברים בינם לבין עצמם עם אינטרנט של הדברים, ועם אינפורמציה שעוברת בין רמזור לרמזור. הם צריכים להיות מחוברים למערכת אינטליגנטית שתשפר מאוד את הזרימה בתוך העיר. זו דוגמה פשוטה שהיא בהישג ידנו.

האם לדעתך יש מקום להפוך את מודל הוועדות של הבינה המלאכותית והסייבר למנגנון פורמלי שיעזור לישראל לראות ולתכנן לטווח רחוק?

"אם אתה לוקח מודל לא פורמלי ואומר 'הוא טוב אז בוא נעשה אותו פורמלי', כבר הרגת את הרעיון המרכזי שאי אפשר לעשות באופן פורמלי, כי יש שם אינטרסים וגופים שונים וצריך לשמור על הסמכויות שלא יפגעו. כשאתה חושב על להפוך את ישראל למעצמת בינה מלאכותית, תוך כמה ימים אתה יודע בדיוק מי האנשים במדינה איתם צריך לדבר, ותוך שבוע אתה יכול לראות את כולם בחדר אחד וכולם בהתנדבות. באופן הלא פורמלי הזה, לא כל דבר אנחנו מתחילים ראשונים. עם הסייבר התחלנו ראשונים - עם להפוך אותו לכלכלי. עם AI לא התחלנו ראשונים אבל בזכות מה שתיארתי אנחנו רצים יותר מהר.

הסברה שבישראל אין תכנון לא נכונה. ישראל נולדה לפני 70 שנה בערך, במלחמה קשה וביחס כוחות לא הגיוני לחלוטין, וכעבור 70 שנה היחס נשאר אותו הדבר. ישראל עמדה בכל האתגרים הביטחוניים, ומבחינה כלכלית אנחנו רמה אחת מעל כל מדינות הייחוס שלנו במזרח התיכון. איך היא עשתה את זה? או שאתה מאמין שזו ההשגחה העליונה או שקיבלו החלטות נכונות כל הזמן. בתור אחד שהיה שותף לדברים הללו לא מעט בחמישים השנה האחרונות, אני יכול להגיד לך שרוב המהפכות שנעשו בארץ - למשל עד אמצע שנות ה-80 - הייטק לא היה חלק משמעותי מהכלכלה בארץ. זו הייתה תוצאה של שורה של תכנונים, ועדות ותהליך שהתחיל ב-67 בסוף מלחמת ששת הימים".

כבר היום בינה מלאכותית משמשת לקבלת החלטות. מה דעתך על ההשפעה האפשרית של שימוש יתר בבינה מלאכותית? האם אין סכנה של פגיעה ביצירתיות? מה עם הקצוות? מה עם הגאונים שמנסים משהו והוא פתאום מצליח? האם תהיה לנו גוגל הבאה?

"יש סיכון בשימוש בבינה מלאכותית ללא סוג של ביקורת. הבינה המלאכותית, בגלל שהיא חובקת כל, היא הרבה יותר מסוכנת. הרבה יותר אנשים נהרגים היום בתאונות רכב משנהרגו מנפילה מסוסים לפני מאה שנה. בבינה מלאכותית יש כל מיני בעיות. למשל, אחד העומסים על בתי המשפט בארה"ב הוא הנושא של השחרור בערבות. יש רקורד של מאה שנה אחורה על מה קרה עם השחרורים בערבות - האם אנשים ברחו או לא.

"לקחו בינה מלאכותית ונתנו לה לעשות את החישוב, וגילו שהיא לא אתית - המערכת משחררת לבנים בהרבה יותר קלות משחורים. אז כמה צעקה גדולה, וזו בעיה מדומה לדעתי, כי המכונה למדה את כל מה שהשופטים עושים ועושה בדיוק כמוהם. היא למדה שבעבר זו הייתה הנטייה של השופטים האנושיים, ומחקה אותם. הבעיה היא לא במכונה אלא בנו, בבני האדם. חלק מהבעיות הן לא מדומות.

"בעתיד, למכונה יהיה כושר שיפוט על מצבים מורכבים ובלתי צפויים. אנחנו עוד רחוקים ממצב כזה, אבל תהיה סכנה שאכניס מערכת שמקבלת החלטות במקומי ואז תהיה קטסטרופה. אחת הוועדות שלנו נקראת אתיקה ורגולציה. הרגולציה צריכה להיגזר מהאתיקה. האתיקה היא מורכבת כמעט כמו אתיקה של בני אדם".

יש יוזמה לתכנית לאומית למחשוב קוונטי שגם בה אתה מעורב, והיא עדיין בחיתוליה. תעשה לנו סדר: איך הדברים מתחברים לבינה מלאכותית, אם בכלל.

"הפיזיקה הקוונטית אומרת לנו שברמה המיקרוסקופית האטומים מתנהגים אחרת לגמרי ממה שאנחנו רואים בחיים המאקרוסקופיים שלנו. אני יכול להיכנס לחדר באחת משתי הדלתות. אני לא יכול שחלק ממני ייכנס בדלת אחת וחלק בשנייה. בעולם האטומים זה לא ככה - ההתנהגות שלהם היא לא קבועה עד שהיא נמדדת.

"היום אין לנו מחשבים קוונטים מלבד דוגמאות קטנות מדי. בעיית הגודל, אנחנו עוד רחוקים מלהגיע למאה קיוביטס (יחידת המידע הבסיסית של מחשב קוואנטי, כפי שקילובייט היא יחידת הבסיס של מחשבים קלאסיים. י"י). ברור לכולנו שביום שיהיו מחשבים כאלה, זה לא רק הבינה המלאכותית. כל דבר שכשור למחשבים ישתנה מקצה לקצה. אני לא מדבר על הגדלת כושר המחשוב פי מאה או פי אלף, אלא מיליארד פעמים מיליארד מיליארדים כפול אלף. משהו כזה.

"בכל הקשור לבינה מלאכותית צריך גם לתגבר את יכולות המחשוב הקלאסיות שלנו, אבל ברגע מסוים המחשוב הקוונטי יבשיל. אמנם עוד אין היום מחשבים קוונטיים אבל זו אולי הנקודה האחרונה בציר הזמן בה אפשר לבנות את התשתית, כי אחרת בעוד חמש או עשר שנים כשזה כבר יהיה מעשי - יהיה מאוחר מדי".

עוד כתבות

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"