גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לחוק המזומן: בסקנדינביה מדברים על "חברה ללא מזומן", בגרמניה לא נוטשים את הארנק

בזמן שאכיפת ההגבלות על המזומן בישראל עולה שלב, מעניין לבחון מה קורה בעולם בתחום ● בשבדיה היקף העסקאות במזומן ב–2018 עמד על 6% בלבד; ובברלין ביקשו לפני שלוש שנים להגביל את העסקאות במזומן, אך מחאה ציבורית החזירה את הגלגל לאחור

תשלום בסופרמרקט בגרמניה / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
תשלום בסופרמרקט בגרמניה / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

כדי להשתמש בשירותים הציבוריים בתחנת הרכבת של ארהוס שבדנמרק צריך כרטיס אשראי. אין צלוחית חרסינה קטנה עם מטבעות, אין מכונה שמוציאה אסימונים תמורת מזומן, רק מכשיר הבולע את כרטיס האשראי - מחייב אותו בשקל וחצי - ומחזיר פתק עם ברקוד. זה משום שבסקנדינביה אין פעילות בסיסית מדי או עסקה קטנה מדי כדי להתבצע באשראי. בין אם מדובר בשירותים, בתשלום בדוכן מאולתר בצדי הדרך על שק תפוחי אדמה או בקניית בירה בקיוסק באמצעות הטלפון הנייד - הדנים כמעט ולא מחזיקים מזומן, ומבצעים את רוב הרכישות השוטפות שלהם באמצעות הכרטיס או הטלפון.

דנמרק הגיעה למצב זה בעקבות חקיקה ופעולות עקביות של הממשלה במדינה, שנועדו להקל ולהוזיל את השימוש בכרטיסי דביט ואשראי ובאפליקציות להעברת כסף מתוך מטרה ברורה - למנוע כלכלה שחורה במדינה, למנוע העלמות מס ולמקסם את המע"מ הנגבה במשק. למעשה, השימוש בכרטיסי אשראי הוא כה נפוץ, עד שכמה אלפי סקנדינבים, לפי ההערכות, כבר השתילו צ'יפ אשראי (בטכנולוגיית RFID, כמו זה הממוקם בכרטיסי הפלסטיק) מתחת לעורם, כדי לחסוך בזמן. העתיד של הכסף בסקנדינביה הוא אלקטרוני, והתושבים - כמו גם הממשלות והבנקים - מדברים בגאווה על חזון של "חברה ללא מזומנים".

בשבדיה הסמוכה, החזון הזה כבר קרוב מאוד למציאות. שילוב של חקיקה מצד הממשלה, כיסוי סלולרי מקיף ושיעור גבוה של אחזקת טלפונים חכמים הביאו לכך שרק 6% מהעסקאות במשק השבדי ב-2018, לפי נתונים רשמיים שהתפרסמו החודש, התבצעו במזומן. למעשה, אחוז הכסף המזומן כחלק מהתמ"ג בשבדיה עמד בשנה שעברה על 1% בלבד - עשירית מהשיעור ברוסיה או בארה"ב. ביפן, שבה כסף מזומן זוכה ליחס הפוך לחלוטין, שיעור השטרות והמטבעות במחזור עומד על לא פחות מ-20% מהתמ"ג. בישראל הוא עומד על כ-6%. בשבדיה כולה, נכון להיום, רק מחצית מסניפי הבנקים מאפשרים להוציא כסף. כמובן שניתן לקבל מזומן גם תמורת חיוב כרטיס (דביט) בחנויות שונות - אך השבדים אינם מרבים, או צריכים, לעשות זאת.

היתרון לממשלות הנורדיות הוא בשקיפות שנוצרת במערכת הכלכלית כתוצאה מזרימת הכסף באפיקים דיגיטליים בלבד, הניתנים לפיקוח. בנוסף, הם יכולות ליהנות מהפחתת העלות של הדפסת, חלוקת ושמירת הכסף המזומן עצמו. הבנקים מצדם חוסכים כסף רב על כספומטים, על שמירת ואבטחת הכסף בסניפי הבנקים, ובעידן שבו הנדל"ן נמצא במגמת התייקרות, הם יכולים גם לסגור סניפים ולחסוך בעלויות.

בעוד שבסקנדינביה הרעיון זוכה לאהדה רבה, בגרמניה הסמוכה הגישה שונה לגמרי. היא דוגמא, אולי, לכך שהיחס לכסף במדינות שונות הוא תוצר של תרבות ונסיבות ההיסטוריות יותר מאשר גיאוגרפיה או טרנדים בינלאומיים. נסיבות אלה, כולל משברים כלכליים והיפר-אינפלציה הובילו את תושבי גרמניה להיות "אלופי המזומן" של אירופה.

כאשר הממשלה בברלין הציעה לפני שלוש שנים לאמץ חוקים דומים לאלה שאימצה ממשלת ישראל בהתאם להמלצות ועדת לוקר - ולהגביל עסקאות במזומן לתקרה של 5,000 אירו (19 אלף שקל) - האדמה רעדה. "הסירו את הידיים שלכם מהמזומנים שלנו", קראה הכותרת הראשית דאז של ה"בילד" הנפוץ ושורת מומחים כלכליים, פוליטיקאים והיסטוריונים התגייסו להסביר מדוע היוזמה מהווה למעשה "התערבות בזכויות הפרט", ופגיעה באזרחים במדינה. "כל מי שרוצה להגביל את השימוש בשטרות ובמטבעות חייב להיות ברור", כתב עיתון האיכות ה"זידויטשה צייטונג", "הדבר יאפשר שליטה מוחלטת של החברות ושל הממשלה (על הציבור)".

לפי סקר שנערך אז בגרמניה, כ-80% מהתושבים הביעו התנגדות לחוק המוצע והיו מעוניינים להמשיך לעבוד במזומן. וזו הסיבה שבעוד שבסקנדינביה ניתן למצוא בשנים האחרונות חנויות שמקבלות רק כרטיסי אשראי או תשלום באמצעות הנייד (על ידי העברה לפי מספר טלפון), בגרמניה ניתן למצוא חנויות רבות שמקבלות אך רק מזומן. סקר שהתקיים לפני שנתיים מצא כי הגרמני הממוצע מחזיק בארנק 103 אירו בכל זמן נתון, פי שניים כמעט מהממוצע האירופי. קרוב ל-80% מעסקאות הרכישה המיידית (כמו קנייה בחנות בגדים או קיוסק), התבצעו בשנה שעברה בגרמניה במזומן.

ביטול המזומן:  כך זה עובד באירופה

ברלין חוזרת בה מהיוזמה להפחית מזומן

כתוצאה מהזעם הציבורי, חזרה בה הממשלה בברלין מהיוזמה, והיא הוקפאה. ממילא, בפועל רוב העסקאות הגדולות והמשמעותיות במדינה - בין אם בין תושבים או בין לקוחות לחברות - נעשות באמצעות העברות בנקאיות מתועדות ומדווחות בזמן אמת, אבל הדבר אינו מעוגן רשמית נכון לעכשיו בחוק ספציפי. הגורם המשפיע ביותר על כך הוא החובה החוקית של מוסדות פיננסיים וגורמים שונים המעורבים בעסקאות שבהן הסכום עובר תקרה של 15 אלף אירו לברר את מקור הכסף ולקבל אישור לכך שמדובר בכספים שמנוהלים באופן חוקי, כחלק מחוקים שאומצו נגד הלבנת הון.

לעומת גרמניה, מי שכן הקדימו ואימצו חקיקה דומה לזו הקיימת בישראל הן מדינות דרום ומרכז אירופה. הוועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק כללה דיון מקיף במצב החוקי במדינות אלה - כולל סכום ההגבלה והקנסות המוטלים על מי שעובר על החוקים - אולי משום שהן קרובות יותר לישראל מבחינת האקלים העסקי בהן והנכונות של התושבים להעלים מסים (לפי מחקרים כלכליים).

עד לאחרונה, המחמירה שבהן הייתה איטליה, שבה נאסרה כל עסקה של יותר מ-1,000 אירו, אך הממשלה הפופוליסטית ששלטה במדינה העלתה את הסכום חזרה ל-3,000 אירו. באיטליה, אגב, כל תשלום עבור דיור (כולל דירות לתיירים) חייב להתבצע בהעברה בנקאית, צ'ק (למוטב בלבד) או כרטיס אשראי, ואסור שיהיה במזומן. גם ביוון ובספרד הסכומים נמוכים, והם מטפסים עד להגבלה של 5,000 אירו בבלגיה. בישראל, לשם השוואה, עומד הסכום המקסימלי על 11 אלף שקל (2,800 אירו). סוג ההגבלות משתנה בין מדינה למדינה, וכך - עסקה ישירה במזומן בין שני תושבים בספרד אינה מוגבלת באותה צורה שבה מוגבלת עסקה בין לקוח לחברה. המשותף ליוון, לאיטליה ולספרד, שגם בה יש הגבלות על עסקאות במזומן, הוא המאבק שלהן בהעלמות מס ובכלכלה השחורה.

אבל נדמה כי במצב הנוכחי, המעבר לתשלומים דיגיטליים וצמצום המזומן - בין אם באופן מינורי או משמעותי - משיג תוצאות טובות יותר באמצעות הגברת האטרקטיביות שלהם בעבור הצרכנים מאשר על ידי רגולציה מחמירה כזו או אחרת.

לפי תחזית של כמה ענקיות מסחר, כולל "גוגל", בעוד כחמש שנים כל דולר שני שייצא בדרום-מזרח אסיה יהיה בתשלום דיגיטלי, ומדינות רבות באזור צועדות בנתיב דומה לזה שבו החלו מדינות סקנדיביה לצעוד עוד בעבר. הטלפונים החכמים והאפליקציות לתשלום שינו את התמונה. בווייטנאם, כבר היום כשני-שלישים מהאוכלוסייה משתמשים בנייד לתשלום, ובערים הגדולות בסין חלק גדול מהתשלומים השוטפים נעשים באמצעות הטלפון. דרום-קוריאה, למשל, שבה רק 20% מהעסקאות במשק נעשות במזומן, הודיעה בעבר כי היא מתכננת להיפרד לשלום ממטבעות (אך לא משטרות) בשנה הבאה, בניסיון הדרגתי להתקדם לעבר חברה ללא מזומן.

בחודשים האחרונים: תגובות נגד בעולם

צעדים אלו ברחבי העולם הביאו לתגובת-נגד בחודשים האחרונים, שהצביעה על הבעיות הטמונות בעתיד ללא כסף מזומן. הבנק האירופי המרכזי פירסם החודש הודעת תמיכה מפתיעה בשימוש במזומן, ואמר כי הדבר חשוב "במקרה של הפרעה במערכות התשלום האלקטרוניות". הוא שם דגש על הסכנה הנשקפת כתוצאה מהתקפות סייבר או מפריצה לחשבונות דיגיטליים והעברת כספים במרמה. במקביל, ציין המוסד הפיננסי של המדינות החברות בגוש האירו שיש לאפשר נגישות לעסקים ולכסף לחלקים באוכלוסייה שאינם "מחוברים-דיגיטלית". הבנק אף מנה את הקבוצות, וכלל בהן "מבוגרים, מהגרים ופליטים, נכים, תושבים במצב סוציו-אקונומי נמוך ומי שאין להם גישה לשירותים דיגיטליים". הוא גם המליץ לשמור כסף מזומן בבית למקרי חירום.

אפילו שבדיה מקדמת בשנה האחרונה חוק שייגן על מי שעדיין מעוניין להשתמש במזומן. נגיד הבנק המרכזי במדינה הודה בראיון כי למרות ששבדיה היא מדינה מתקדמת בכל הנוגע לעתיד ללא מזומן, כסף פיזי הוא כלי טוב להתמודד עם מצבי חירום, והזכיר קריסה אפשרית של רשתות החשמל או מתקפת סייבר מקיפה נגד המדינה. גם בארה"ב, גל של מסעדות ובתי עסק נאלצו לחזור ולאפשר תשלום במזומן בחודשים האחרונים, אחרי שהרשויות המקומיות חייבו אותן לעשות זאת. הן נימקו את הצעד בכך שההגבלות יוצרות אפליה כלפי אוכלוסייה קשת-יום שאין לה חשבון בנק או טלפון חכם, ומתקיימת ממזומן. 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד