גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנציגה השבדית לא צריכה לייקים: עסקת החבילה של הוולוו החדשה

ביצועים של מכונית ספורט אימתנית, עידון ואיפוק של מכונית מנהלים וזיהום נמוך יחסית ● תמורת 290 אלף שקל, עד לעדכון הצפוי במס, השבדית הנטענת של וולוו מציעה תמורה מרשימה לכסף

וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ
וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ

כאשר קבוצת גילי הסינית השתלטה על וולוו לפני כעשור, רבים בתעשיית הרכב העריכו שמדובר בתחילת הסוף של המותג השבדי הוותיק והעצמאי. הדעה הרווחת הייתה שהסינים יחלבו את הטכנולוגיות של וולוו וישתמשו בה לפיתוח דגמים סיניים זולים שמתהדרים בתקינה אירופאית.

בדיעבד הכיבוש האסיאתי היה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו לוולוו בעשורים האחרונים. הקבוצה הסינית העניקה לשבדים עצמאות מלאה, הזרימה לה משאבים כמעט בלתי מוגבלים למחקר וייצור וסייעה לה בחדירה לשוק הסיני הענק.

מערכות היחסים הזאת העניקה לוולוו נגישות מוקדמת לטכנולוגיה של חשמול כלי הרכב, תחום שבו סין נחשבת למובילה עולמית. כיום וולוו מקדימה בכמה שנים את רוב המתחרים בשוק ויש לה אפילו תת מותג יוקרתי-ספורטיבי (פולסטאר), שעתיד לקרוא תגר על טסלה.

בעלי הבית הסינים של וולוו השכילו לשמר את שפת העיצוב הסקנדינבית והנקייה של וולוו וה-S60 החדשה היא דוגמה קלאסית, תרתי משמע. למרות שזו אחת ממכוניות הסלון המתקדמות והמהירות ביותר (אפס ל-100 ב-4.6 שניות), שנעות כיום על הכבישים, אין לה תפיחות אגרסיביות כמו בחלק מדגמי ה-AMG של מרצדס ו-M של ב.מ.וו, אין לה גריל ענק ומושחר נוסח אאודי וגם לא קימורים דרמטיים וידיות דלתות קופצות כמו אצל יגואר.

וולוו S60

יש אמנם חישוקי ספורט עם צמיגים מסיביים, כמתחייב במכונית אולטרה מהירה, אבל בשורה התחתונה זה אותו מראה רגוע ואופייני למותג עם פרופורציות מאוזנות ונעימות - יותר מאלה של האחות הגדולה S90 - ונגיעות של עיצוב עילי שמתבטא למשל בפנסים הקדמיים החצויים. העיצוב הזה קולע לטעמנו האישי אבל לא בטוח, שזו הבחירה השיווקית הנכונה עבור דור האינסטגרם של ימינו, שרודף אחרי לייקים.

הקו הבוגר ממשיך גם לתא הנוסעים, שם הוא משכפל די במדויק את סממני העיצוב של ה-S90 ודגמי ה-XC של החברה. לוח המחוונים מבוסס כולו על מסך LCD אך הגרפיקה מונוטונית ומאופקת, מערך המתגים סימטרי והגיוני ודיפוני הפלסטיק והעץ, שעוטפים את עמדת הפיקוד, שומרים על מראה סולידי ולא מנסים להחצין עושר טכנולוגי או פיננסי.

הקריצות היחידות לשוק הסיני, השוק הגדול ביותר של וולוו בעולם, היא מסך מגע אנכי וגדול מהסוג שחביב על הסינים, שמציג מערכת תפריטים צפופה ומבולגנת (אל תשכחו את משקפי הקריאה בבית) ומוט הילוכים שראשו עטוי יציקת קריסטל זוויתית ושקופה. המוט שייך לתא הנוסעים כמו צלחת חומוס לשולחן של מסעדה עם שלושה כוכבי מישלן.

המושבים מפיגים את העייפות

כמו בכל דגמי וולוו לדורותיהם, המושבים הקדמיים מעוצבים ומתכווננים בצורה מושלמת ומפיגים את העייפות בנסיעות קצרות וארוכות. בסיס גלגלים נדיב של 2.87 מ' מעניק מרחב רגליים טוב מהממוצע לשני נוסעים מבוגרים מאחור, אך הנוסע האמצעי מאחור צריך להסתגל לריפוד קשוח יחסית ולמנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו. למרות הסוללה והמנועים החשמליים תא המטען מציע נפח סביר של 442 ליטר.

הטבה של כ-50% במס הקנייה בישראל מבטיחה, כמקובל בפלח, רמת אבזור תקנית גבוהה. זה אומר, בין השאר, ריפוד עור עשיר, גג פנורמי, מושבים חשמליים מתקדמים, מערכת קול רצינית ומערך מרשים של עזרי בטיחות עדכניים, שמתאים למוניטין של המותג. רוב מערכות הסיוע לנהיגה מבצעות את מלאכתן כהלכה אבל מערכת הבלימה האוטונומית בנסיעה לאחור סובלת מרגישות יתר ועלולה להקשות על השתלבות בתנועה הישראלית חסרת ההתחשבות, למשל בעת יציאה בהילוך אחורי ממפרצי חניה.

ה-S60 הבכירה מצוידת בדור האחרון והעדכני של מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של וולוו, שאותה כבר פגשנו במגוון דגמים של החברה. זה אומר מנוע 2 ליטר טורבו בנזין שמניע את הגלגלים הקדמיים, מנוע חשמלי שמניע את הגלגלים האחוריים ויוצר מעין הנעה כפולה וסוללת ליתיום של 12 קילוואט-שעה, שאותה ניתן לטעון גם מהרשת הביתית. על כל העסק מנצחת מערכת ניהול מחוכמת, שברירת המחדל שלה היא חיסכון ועידון.

מי שישמור על רגל קלה, יטען את הסוללה כמו בספר, בערך שלוש שעות לטעינה מלאה במטען ביתי, ויבחר במצב התכנות ההיברידי - כמו שעושים האזרחים המהוגנים של שבדיה - עשוי לתהות היכן 390 הסוסים המובטחים והמומנט האימתני. הרכב מחליק בשקט מוחלט על חשמל בלבד עד מהירות בין עירונית ויכול לנוע כך עשרות קילומטרים עד התרוקנות הסוללה עם צריכת דלק של עשרות קילומטרים לליטר.

אבל אנחנו כידוע בישראל ולא בשבדיה ומי שיגדיל את הלחץ על הדוושה הימנית יקבל פלאשבק לימים שבהם מכוניות הטורבו הכחולות הפרועות של קבוצת המרוצים של וולוו חרכו את מסלולי המרוצים באירופה והשאירו אבק למתחרים. התאוצות מגיעות כאן ללא דרמה של חריקות צמיגים ונביחות מפלטים אבל עם גל אדיר וחלק של כוח, שמריץ את הספרות שעל מד המהירות בקצב הזוי. זו חוויה ממכרת שמזכירה נהיגה בסימולטור במיוחד לאור העובדה, שהמכונית מבודדת את הנהג לחלוטין גם ב-180 קילומטר לשעה. אבל להבדיל מסימולטור כדי לזכור שמסביב יש נהגים אמיתיים, שוטרים אמיתיים ובתי משפט מאוד אמיתיים.

בידוד היא מילת המפתח גם בהקשר של ההתנהגות הדינמית. ההיגוי כבד ומאוזן אבל הוא לא מצטיין בכל הנוגע להיזון עדין ומדויק כפי שניתן לצפות ממכונית של 1.9 טון עם הנעה כפולה והמון אלקטרוניקה. השלדה שומרת בפניות הדוקות על התנהגות ניטרלית לחלוטין, גם אם משתדלים לעצבן אותה.

"שב, תירגע, תיהנה מהתאוצות"

בניגוד לב.מ.וו אין כאן אפשרות לשליטה ידנית על התיבה האוטומטית, למעט הורדת הילוכים לצורך בלימה והבלמים מרגישים קצת מלאכותיים ודורשים דריכה די מסיבית, כמקובל בדגמים היברידיים עם מערכות מיחזור אנרגיה. ייתכן שגרסת הפולסטאר הקרבית של המכונית הזו, שטרם הגיעה לארץ, מערבת יותר את הנהג בתהליך. אבל בינתיים המסר הוא "שב, תירגע, תיהנה מהתאוצות ותן לאלקטרוניקה לעשות את העבודה עבורך". נוחות הנסיעה טובה מאוד יחסית לביצועים ולמרות הגלגלים הקרביים. ה-T8 אולי לא נוחה כמו ה-330 אבל עדיין מנטרלת היטב כבישים משובשים.

במחיר של 290 אלף שקל על הכביש, לפחות עד עדכון הטבות המס הירוק, גרסת ה-T8 של ה-S60 מעניקה תמורה יוצאת דופן לכסף. יש לה ביצועים שקשה להשיג במכוניות שעולות 50% יותר והיא עדיין ייצוגית ירוקה וצנועה מספיק כדי לקבל את אישור מועצת המנהלים בחברות הכי שמרניות. מרשים. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 508 פלאג-אין

פיז'ו פעילה בשוק הסיני ואחד התוצרים הוא גרסת פלאג-אין של ה-508 החדשה, שמושקת בימים אלה באירופה. המכונית משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת ויש לה הספק כולל של 221 כוח סוס, טווח חשמלי של יותר מ-50 קילומטר ופליטה נמוכה. באירופה היא זולה ב-20% מהוולוו.

פיז’ו 508 פלאג-אין  / צילום: יח"צ

מרצדס A סדאן פלאג-אין

מרצדס מתקיפה את שוק הפלאג-אין בשני אגפים: לגרסה הנטענת של סדרה C, שכבר משווקת בארץ, תצטרף בקרוב A קלאס סדאן בגרסת A250E, עם מנוע 3.1 ליטר טורבו בנזין, מנוע חשמלי וסוללה נטענת. הטווח החשמלי כמעט 60 קילומטר, צריכת הדלק מזערית והתאוצה ל-100 קילומטר לשעה אורכת 6.6 שניות. המחיר המשוער יעמוד על 270 אלף שקל

מרצדס A סדאן פלאג-אין / צילום: יח"צ

ב.מ.וו 330e

לגרסת הפלאג-אין של סדרה 3 החדשה יש מנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי חזק והיא מסוגלת להגיע בשיא להספק של כ-290 כוח סוס. הביצועים נמרצים אם כי מתונים מאלה של ה-T8 אבל התחושה יותר ספורטיבית. תא הנוסעים מפואר ונהגים קלי רגל יראו את תחנת הדלק לעיתים רחוקות

ב.מ.וו 330e / צילום: יח"צ

עוד כתבות

הפגנת פועלים נגד דניה סיבוס בשהם: "לא זזים עד שמשלמים" / צילום: תמונה פרטית

הפגנת פועלים נגד דניה סיבוס בשוהם: "החמורים עבדו קשה ולא קיבלו כסף"

כמה עשרות פועלים, מרביתם עובדים זרים מטורקיה, מקיימים הפגנה בפתח פרויקט מגורים בטענה כי חלק ממשכורתם לא שולמה ● דניה סיבוס: "מדובר בעובדים של קבלן משנה שקיבל את מלוא התשלום המגיע לו"

יוסי מימן / צילום: תמר מצפי

אחרי עשור של מחלוקת: יוסי מימן ישלם לרשות המסים 117 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הליך שנמשך כעשור, ויתרה רשות המסים על מחצית מדרישת החוב שתפח ל-245 מיליון שקל ● מכירת ההחזקות בחברת EMG, שבגינה נדרש המס, התבצעה בשנים 2007-2006 ● "הפלונטר" נפתר בזכות העסקה למכירת צינור הגז של EMG ליצחק תשובה

מושל ניו יורק אנדרו קואומו מגיב לתקיפה בבית הכנסת / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

18 מרכזים קהילתיים יהודיים בארה"ב אוימו: יש לכם פצצה בבניין

המרכז היהודי באולבני, בירת ניו יורק, פונה ● מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו: "אנו רואים יותר ויותר תופעות מכוערות כאלה"

גבעת הקפיטול  / צילום: Shutterstock צ א.ס.א.פ קרייטיב

הצעת חוק בארה"ב עלולה לפגוע בפרטיות המשתמשים

הצעת חוק חדשה בארה"ב, שעשויה לחשוף פלטפורמות טכנולוגיות לתביעות בשל תכנים המתפרסמים בהן, תעלה להצבעה בבית המחוקקים בשבועות הקרובים, כך לפי פרסום ב"רויטרס"

פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

"השווקים לא מתמחרים נכון את הנזק שעלול לגרום נגיף הקורונה. ההתאוששות לא תהיה מהירה כמו אחרי הסארס"

הכלכלן פרופ' סטיבן רואץ', בכיר לשעבר במורגן סטנלי ומומחה עולמי לכלכלת אסיה, מזהיר כי ההתאוששות ממשבר הקורונה לא תהיה מהירה כמו בסארס, ולא מבין מדוע השווקים שברו שיאים עד לאחרונה, אבל מציע לשמור על פרופורציות ● "כשאתה בתוך המשבר, הוא נראה תמיד יותר קשה ממה שהוא באמת"

שי נוביק / צילום: תמר מצפי

תרופה למניה החבוטה? אנלייבקס מפתחת תרופה שעשויה לטענתה לסייע לחולי קורונה

החברה הישראלית מפתחת את התרופה Allocetra לחולים עם קריסת מערכות הקשורה לספסיס - בדומה לקורונה ● הודיעה היום כי החלה בתוכנית להגדלת תפוקת הייצור, ייתכן שעל בסיס אינדיקציות מהגורמים המטפלים בקורונה בישראל כי יהיה ביקוש לטיפול שהיא מפתחת

וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עד שוך הסערה: באפט לא נלחץ מהקורונה, הנה העצה שלו למשקיעים

למרות שאחוז מאוד משמעותי מעסקיו מושפעים מהקורונה, באפט, כמאמין בהשקעות לטווח הארוך, מפציר במשקיעים לא לשפוט את המצב של ההשקעות לפי הכותרות הערב

 דוד גודובסקי / צילום: רפי קוץ

מורשעי פרשת ישראל ביתנו מציגים: כמה שווים ארבעה חודשים בכלא?

דאוד גודובסקי, אחד הנאשמים העיקריים בפרשת "ישראל ביתנו" ובכיר במפלגה, ניהל מאבק נגד גזר דין של שבע שנות מאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בשוחד • העליון הפחית את התקופה בשנה, אך לאחרונה התקבלה בקשתו להמיר קנס של 120 אלף שקל שהושת עליו במאסר נוסף

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן / צילום: רפי קוץ

מנדלבליט מגן על מ"מ פרקליט המדינה: “לא פעל משיקול פוליטי בפרשת המימד החמישי”

היועמ"ש תיאר בכנס של עיתון "בשבע" את ההליך שקדם להחלטה לפתוח בחקירה פלילית נגד החברה שבראשה עמד בני גנץ, וגיבה את החלטת מ"מ פרקליט המדינה בעניין • על מעורבותו בפרשת הרפז אמר מנדלבליט: "פסיקתם של שופטי העליון פה-אחד מדברת בעד עצמה"

ליאל בריינארד / צילום: Evan Vucci, Associated Press

בכירה בפדרל רזרב מציעה מפת דרכים חדשה לקביעת יעד אינפלציה

ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב, מציעה שינוי שלפיו הבנק המרכזי ייקח בחשבון פספוסים קודמים של יעד האינפלציה שלו כשהוא מחליט איך לקבוע את מדיניותו

דירות חדשות בבניינים שעברו תמ"א 38 לעומת דירות בפרויקט חדש / צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רוצים חדש מהניילון? האם הקונים מעדיפים דירות חדשות בתמ"א 38 או בפרויקטים חדשים

מה הפרש המחירים בין דירה חדשה שהוקמה בפרויקט תמ"א 38 לכזו שנבנתה בפרויקט חדש? השמאי אייל נקב בדק שורה של עסקאות נדל"ן שבוצעו בכמה פרויקטים במרכז נתניה והגיע לממצאים מעניינים ● ניתוח עסקה

התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP

העצמאים טוענים: "המדינה שוב מפקירה אותנו"

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "משרדי הממשלה יוצרים מסך ערפל וחוסר ודאות כלפי מגזר העצמאים"

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: יח"צ

אלקטרה מתגאה כי לא תייקר את המותגים שהיא מייבאת מאירופה בחודשיים הקרובים

אלקטרה מוצרי צריכה הייתה החברה הראשונה שהעלתה מחירים על המזגנים שלה, והיום היא מתגאה כי את מוצרי החשמל של המותגים הבינלאומיים שהיא משווקת, היא דווקא לא צפויה לייקר ב"חודשיים הקרובים"

כפר בדואי בנגב /  צילום: רויטרס

בשורת הסטארט אפ ניישן סוף סוף מגיעה לפזורה הבדואית: נפתח אקסלרטור ראשון

כ-250 אלף בדואים חיים בנגב, ומתוכם כ-50 בלבד מועסקים בתעשיית ההייטק, לפי הערכות של חברת ההייטק הבדואית סיראג' טכנולוגיות ● המספר הנמוך נובע מפערים עמוקים במיוחד בחינוך ובתשתיות העומדים לרשות החברה הבדואית, בהשוואה לחברה היהודית

תרופות / עיבוד מחשב - צילומים: Gettyimages ישראל, רויטרס - George Frey

פוליפיד מנסה שוב להגיע לוול סטריט: מתכוונת להגיש טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה לציבור

חברת התרופות, שמפתחת אנטיביוטיקה הארוזה במטריצה העשויה פולימרים וליפידים, דחתה הנפקה בנאסד"ק ברגע האחרון לפני כשנתיים ● היקף הגיוס והשווי המבוקש בהנפקה המתוכננת לא נמסרו

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיע לבר בתל אביב והשוויץ בקרבות עם היועמ"ש. אכן מהפכה?

במפגש שנערך לאחרונה בבר בת"א טען שר המשפטים כי "הממשלות הפכו את היועץ לפוסק". מה באמת קרה במקרים שבהם התנגשו עמדות הממשלה והיועמ"ש? • המשרוקית של גלובס יוצאת לשטח

אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

למרות משבר הקורונה: בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי; הנגיד ירון מספק הערכה לגבי השפעות הנגיף

בבנק צופים שקצב האינפלציה ירד מתחת לאפס בחודשים הקרובים אך הדבר לא יוביל כשלעצמו להפחתת ריבית

עבודה בסטארט אפ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

ההזדמנות שיוצרת הטכנולוגיה לעובדים שנמצאים על הספקטרום

עובדים שנמצאים על הספקטרום מתקשים לעתים למצוא עבודה, אך דווקא הקדמה הטכנולוגית והמעבר לבינה מלאכותית יכולים לספק לחלקם משרה מתאימה בחברות סטארט-אפ בתור מתייגי נתונים • תמר דביר, מייסדת פוינט AI:"אם ללקוחות יש סבלנות, התוצאות טובות מהמצופה"

בניין בבידוד לאחר שדייריו נדבקו בנגיף הקורונה / צילום: Kham, רויטרס

מי ישלם לכם על ימי הבידוד? מדריך הקורונה לעובדים ולמעסיקים

האם מעסיקים יכולים לתבוע פיצוי בגין נזקי הנגיף ומה הסיכוי שעובדי רשות התעופה יקבלו תוספת סיכון ● עו"ד מידן גריסרו, מומחה לדיני עבודה, מסביר מהם הזכויות והחובות של עובדים ומעסיקים בהתנהלות סביב מגפת הקורונה

דוחות כספיים בדקה ה-90 / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK

כשיש בעיה בתחזית, כדאי להתכונן גם ליום סגריר

המתכונת של דוח התזרים החזוי שמתפרסם ע"י חברות שמתגלים אצלן סימני אזהרה ספוגה בבעיות מובנות ● המנעד שבין תחזית שמרנית למופרכת תלוי בהנהלת החברה וטובל בניגודי אינטרסים ● מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון שמשקיעי האג"ח יופתעו לרעה? ● כתבה אחרונה בסדרה