גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך נסגור את הגירעון בתקציב? גדעון סער חושף את משנתו הכלכלית והמדינית

שנתיים וחצי לאחר שחזר לפוליטיקה, גדעון סער מתכונן לקרב על הנהגת הליכוד ● בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי הוא לא מעלה על דעתו שלא יתקיימו פריימריז בליכוד אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, ומסביר איך הדברים שייעשה יוציאו את ישראל מהבעיות בהן היא נמצאת

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף
גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

גם אם זה לא יקרה בפריימריז קרובים על ראשות הליכוד, כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מובילים ככל הנראה להחלפת העומד בראש המפלגה ומחנה הימין, וגדעון סער מסתמן כמועמד המוביל לתפקיד. בראיון עמו הוא חושף את עמדותיו בעניינים שעד כה לא התבטא לגביהם כמעט, והתמונה העולה מדבריו היא של נץ מדיני המחזיק עמדות ליברליות בתחומים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים.

סער מסמל מעין חזרה לליכוד הליברלי והעממי. זה המצוי בקשר עם מגוון מגזרים מסורתיים של הליכוד ומתפקדיו, מחזק את הקשר עם השלטון המקומי - ולכן זה לא מפתיע שיש גל של תמיכה בו מצד ראשי ערים - ומשתמש בהתבטאויות ואמירות ממלכתיות יותר ומשתלחות פחות, בעיקר נגד יריבים פוליטיים, מכחול לבן ועד הרשימה המשותפת אף שיש לו הרבה ביקורת גם עליה. לא נשמע ממנו ביטויים כמו "בוגדים" כלפי הערבים, בוודאי לא כביטוי מכליל. אחד מראשי הרשויות מהליכוד אמר לי לאחרונה "אפילו לנו, תומכי נתניהו, סער מסמל מין חזרה לשפיות ולממלכתיות, מה שאולי קצת ירגיע את האווירה במדינה ובליכוד".

אבל הפוליטיקה בראש - סער מגלה כי לפי ההסכמות בין יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ לנתניהו, אם וכאשר הכנסת תפוזר יכונס מיד אחר כך מרכז המפלגה לקביעת מועד הפריימריז לראשות הליכוד. בהנחה שההכרזה על בחירות תהיה בשבוע הבא, פריימריז סער מול נתניהו צפויים להתקיים באמצע ינואר. סער מזהיר מפני נסיגה של נתניהו מההסכמה הזו: "אני לא מעלה על דעתי שלא יתקיימו פריימריז לראשות הליכוד, חושב שהדמוקרטיה בליכוד היא מיסודות עוצמתו וצריך לחזקה".

על מה שיקרה אם וכאשר יעמוד בראש הליכוד ואולי בראשות הממשלה לסער יש משנה סדורה ותוכניות מפורטות, לרבות כלכליות. הגירעון התקציבי מטריד את סער מאוד וזו אחת מהסיבות להתנגדותו לבחירות השלישיות. אבל את הפתרון לגירעון הוא לא מוצא בהעלאת מסים. לדבריו, "אני מתנגד עקרונית להעלאת מסים שלה השפעות שליליות מדכאות צמיחה, ולכן צריך בעת הדיונים על תקציב 2020 לעשות כל מה שניתן להימנע מכך".

ישראליזציה לפי סער

שני המגזרים החלשים במשק הם הערבים והחרדים ולסער יש תוכניות לקדמם. לגבי הערבים הוא דוגל בהמשך ההשקעות הממשלתיות כפי שעלו בתוכנית החומש 922 כדי לקדם את שילובם בחברה ובכלכלה: "יש היום רצון בקרב חלק ניכר מאזרחי ישראל הערבים לאינטגרציה הרבה יותר משמעותית בחברה הישראלית ובמדינה. זה אינטרס לא רק שלהם אלא של המדינה. יש אמנם זרם בדלני בקרבם שייצוגו בכנסת יותר חזק מאלה המבקשים להשתלב. צריך ואפשר לעשות עוד פעולות דוגמת החלטה 922 והשקעות במגזר הערבי".

בביקורת עקיפה על התבטאויות נתניהו נגד הערבים הוא מוסיף כי "צריך גם לקיים דיאלוג עם החברה הערבית בישראל. אני מקיים אותו שנים ארוכות. בידינו לקדם אינטגרציה טובה יותר בחברה ובכלכלה ויהיו לכך השלכות חיוביות גם עם הערבים מסביב ממדינות ערב".

לגבי החברה החרדית הוא אומר כי צריך למצוא דרכים לאפשר לחרדים להיכנס לשוק העבודה כמו בתי ספר טכנולוגיים למי שנפלט מהישיבות. "עשיתי זאת כשר חינוך והביקוש לכך גדול. הצעירים הנפלטים מהמסגרות הקיימות נשארים ללא מסגרת בכלל. בתי ספר כאלה מובילים לשירות צבאי ולהשתלבות בשוק העבודה. יש הרבה צעדים להשתלבות בשוק. המדינה צריכה לממן לימודים אקסטרניים באנגלית ומתמטיקה כדי לאפשר שילובם של החרדים הרוצים בכך בשוק העבודה. כמו כן צריך להתאים מדיניות לשינויים המתחוללים בקרב החרדים, כמו תהליך ה"ישראליזציה" והיציאה לעבודה, ולפעול כדי להעצים אותם ולתת כלים פרגמטיים למגמה הזו".

לגבי החרדים שעימם יש לו קשר מצוין הוא מציע ליצור סטטוס קוו חדש וארוך טווח. "אני מאמין בכיוון ההידברות והגעה לאמנת סטטוס קוו חדשה. צריך לשבת ביחד כולם - חרדים, דתיים, מסורתיים וחילוניים - וליצור חזון חדש ולנסח קווים משותפים לישראל לעשורים הבאים. המריבות היומיומיות על נושאים שונים כמו אופי השבת, פתיחת מרכולים, תחבורה ציבורית וכו' - אינן מועילות. צריך לייצר בסיס משותף מתוך הבנה שזו מדינה יהודית, ומצד שני שכל אחד בן חורין לבחירת אורח חייו ללא שום מרכיב של כפיה.

"צריך להבין היטב את התפיסה החרדית, שהיא הלכתית שלא מאפשרת ברוב המקרים להגיע לפשרות. יש דברים שאפשר לעשות תוך הגעה לאיזון רצוי, אבל אל תבקש את הסכמת החרדים כי לא תקבל אותה. יש דברים שהם שנויים במחלוקת אבל לא הלכתיים. למשל סיפור הארכת שעון הקיץ, שהם התנגדו לזה מסורתית אבל בסוף זה עבר. גם הם רואים שבהיעדר אמנה חברתית כוללת בסופו של דבר החיים מטים את הסטטוס קוו לכיוון אחד בלבד, הכיוון החילוני, ולכן זה אינטרס שלהם להגיע להסכמות ארוכות טווח למנוע את המשך שחיקת הסטטוס קוו".

סער נתפס כאחד ממחזיקי דגל הליברליות בליכוד והוא אומר כי צריך לשמור על מדינה עם צביון יהודי אבל מדינה מודרנית המבטיחה את חירויות הפרט. לזכותו בתחום הזה עומדת ההחלטה התקדימית כשר פנים שבה הנחה את רשות האוכלוסין להכיר בבני זוג חד מיניים לצורך חוק השבות, קרי בני זוג של להט"בים קיבלו זכאות לעליה ולאזרחות ישראלית. כשר חינוך קידם פרויקטים של קידום הסובלנות והעניק לראשונה תקציבים ל"איגי" תנועת הנוער הגאה. "השקפת עולמי הבסיסית דוגלת בזכותו של אדם לחיות את חייו לפי בחירתו, וכשר אני יכול לסייע ולנקוט פעולות המקדמות השקפה זו", הוא אומר.

"אשליית שתי המדינות"

במישור המדיני סער הוא נץ ידוע שהצביע בין השאר נגד תוכנית הנסיגה מרצועת עזה. הוא מחזיק בדעה כי אין מקום להקמת מדינה פלסטינית. "אני לא מאמין במה שמכונה פתרון שתי המדינות, שלו אני קורא two state illusion (אשליית שתי המדינות). זה לא רק שלא יפתור את הסכסוך בננו לבין שכננו, זה ירחיק אותנו מהשלום, יפגע ביציבות האזור ויפגע פגיעה קשה מאוד בביטחון ישראל ואזרחיה.

"בכל מקום שנסוגנו ממנו השתלטו עליו גורמי טרור, והוא משמש בסיס למתקפות על ישראל ואזרחיה. זה מה שקרה בעקבות הסכמי אוסלו, תוך שנים מעטות יהודה ושומרון הפכו למעבדת טרור אחת גדולה שגרמה לנו למאות הרוגים ורק מבצע חומת מגן ב-2002 פירק את תשתיות הטרור.

"מאז ועד היום נמשכת שם פעילות של צהל. באותן שנים מעטות שבהן לא נכחנו באותן ערים בשטחי איי איבדנו את היכולות המודיעיניות והמבצעיות, ולכן אין כל ספק שהקמת מדינה ערבית נוספת, שאין לה יכולת קיום כלכלית עצמאית אמיתית בתוך ארץ ישראל, היא דבר מטורף מבחינת האינטרסים של ישראל. אני מתנגד לזה - הפתרון הוא אזורי ולא הקמת מדינה פלסטינית", הוא אומר.

הפתרון של סער הוא "הקמה של אוטונומיה פלסטינית בשטחי הרשות, שיש לה זיקה מדינית לירדן, מה שייתן עומק כלכלי ואזרחי. בתוך זה ייחתמו הסכמים טרילטרליים - ישראל ירדן והאוטונומיה - בתחומי כלכלה, תיירות והגנת הסביבה ועוד".

נגד הסדרה בעזה

בנוגע להתנחלויות הוא אומר כי "אני תומך בהחלת הריבונות הישראלית על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וכמובן גם בבקעה, שם אפשר להתחיל. היום ביהודה ושומרון חיים כחצי מיליון אזרחים ישראלים וזה הגיוני לפחות בשטחי ההתיישבות עצמם להחיל את החוק הישראלי. המצב הנוכחי אבסורדי. בעופרה הרסו שמונה בתים שהיו על קרקע פלסטינית, הבעלים לא יכולים להרוויח מזה ומי שגר בבתים שנהרסו נזרק משם. החוק הישראלי היה מאפשר להפקיע את השטח ולתת פיצויים לבעלים בכפוף להוכחת בעלות. כיום אפשר להפקיע שם רק מטעמי ביטחון. החלה כזו לא סוגרת את הדלת לפתרונות מדיניים בעתיד, וגם לא משנה מהותית את המצב בשטח".

לגבי רצועת עזה סער לא תומך בהסדרה. לדבריו, "פירושה של ההסדרה הוא המשך ההתעצמות ובניין הכוח של ארגוני הטרור ברצועה, והמשך ירי הטילים על הישובים הישראלים בדרום. אם זה חלק מההסדרה ברור שאני לא תומך בה. אני לא מתנגד לשיקום עזה והעלאת רמת החיים שם, אבל רק בהנחה שאנו מוצאים דרך איך להגביל את ההתעצמות של חמאס והג'יהאד".

להערכתו בשלב מסוים לא תהיה ברירה, אלא לפעול גם באופן קרקעי ברצועה. "בסופו של דבר אנחנו נצטרך לפרק את התשתיות הצבאיות של החמאס והג'יהאד, במהלך קרקעי משמעותי ולא קצר - נצטרך לעשות במוקדם או במאוחר. כפי שללא חומת מגן לא הצלחנו לפרק את תשתיות הטרור בגדה שהיו קטנות בהרבה".

בשורה התחתונה לסער אין אולי עדיין את הכוח הפוליטי המספיק כדי להחליף את נתניהו, אבל היכולת שלו לתקשר באופן בלתי אמצעי עם מתפקדי הליכוד - אם השטח ה"ליכודי" - מבססת אותו כמועמד מוביל. מתפקדי הליכוד רואים בתמיכה שסער מקבל מחוץ לליכוד יתרון, שכן הדבר ממצב אותו כמי שיכול להנהיג מדינה, ולא רק את המפלגה. 

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו