גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: אני לא ביביסט, אבל השבוע יש מצב שהייתי ביביסט-יסט

בהפגנה בעד נתניהו קיבלתי קצת שנאה, אך גם אהבה, כנות וצלקות פתוחות ● דעה

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

א. אין לי מושג בכמה הפגנות הייתי בשנים האחרונות, אבל אני מוכן להתערב שיותר ממך, הקוראת (ההתערבות מיועדת לכל המינים והמגדרים). ימין, שמאל, אתיופים, חרדים, ערבים, נכים, מתנחלים, פועלים, דייגים, עובדים סוציאליים, טבעונים, בדואים, תומכי אזריה, חובבי טראנס, אריתראים, פיליפינים, תנועות נוער, אופנוענים - לא חושב שיש מגזר במדינה שלא עמדתי לצדו או מאחוריו בהפגנה, ותהא זו הפגנת המונים או הפגנת יחיד. ואם מול ההפגנה שאני נמצא בה מתקיימת הפגנת נגד, אעבור צד לראות מה קורה. בעיניי, לצאת להפגין זה אחד מהאקטים הכי פחות ציניים שאדם יכול לעשות והפעולה האזרחית החשובה ביותר. זו דרך נהדרת להכיר את החברה הישראלית. גם כשאני לא מסכים או מזדהה עם ההפגנה, מטרותיה והנאומים הנישאים בה, אני תמיד, אבל תמיד, בעד המפגין ותמיד, אבל תמיד, נגד זה שיושב בבית או באולפן ומלכלך עליו. כמובן שהתמיכה שלעיל לא כוללת אלימות, אם כי יש סוגים ורמות של אלימות לא ספציפית שלפעמים חיוניים להפגנות, כמו חסימות כבישים והפרעות לסדר. אני מציע לכל אחת ואחד ללכת פעם להפגנה של הצד השני, סתם לעמוד בצד.

איור: תמיר שפר

לעניות דעתי, הניסיון בהחלט הופך אותי מומחה להפגנות, ובתור שכזה, אני מעיד שההפגנה בעד נתניהו ונגד מערכת המשפט בשבוע שעבר ברחבת המוזיאון הייתה הפגנה ברמה גבוהה מאוד. הפער העצום בין ההפגנה כפי שחוויתי אותה לבין ההפגנה כפי שהוצגה ברוב אמצעי התקשורת צרב לי.

ולא בכדי. את השיעור הראשון שלי על עצמי בהפגנת התמיכה בראש הממשלה והכעס על מערכת המשפט קיבלתי איך שהגעתי למוזיאון ופגשתי חבר מהשכונה. מה אתה עושה פה, שאל. עיתונאי, עניתי, ומה אתה עושה פה? מה ז'תומרת, ענה חברי, באתי להפגין. זו לא הפעם הראשונה בחיים שאני פוגש ימני או מתחכך בביביסט, כן? יש לי חברים ומשפחה, אני יודע שהם באים בכל מיני מודלים. ובכל זאת חשתי על פניו של חברי את הצריבה הקלה של השיפוט המוקדם - גרסה מוקדמת, מטרימה, לצריבה שחשתי אני מאוחר יותר. מאותו הרגע והלאה הסתובבתי בין המפגינים בראש פתוח, או לכל הפחות, פחות סגור, מנסה לראות את הדברים בצורה אחרת.

ב. חשוב לראות את הדברים אחרת. ולראיה: עיתוני כל העולם התאחדו מבלי דעת ובלי לבדוק יותר מדי פרסמו את אותה הידיעה בדיוק - ברפת ליד מוסקבה הלביש צוות חוקרים משקפי מציאות מדומה על פרה והקרינו לה נוף שפרות אוהבות במיוחד, שדה אלפיני ירוק ורחב טובל בשמש קיצית. כל זאת, במטרה לשפר את איכות החלב וכמות החלב שמפיקים מהפרה. "בדיקה ראשונה מעלה את האפשרות כי רמת החרדה אצל הפרות ירדה ומצב הרוח עלה", נכתב בידיעה.

רמת האמת בידיעה עדיין לא ברורה, כל מה שיש זו תמונה של פרה במשקפי מציאות מדומה, אבל הפיתוי הגדול לפרסם את הידיעה ברור לגמרי - הסמליות פשוט זועקת את עצמה לדעת, לא? המציאות כפי שהיא, האומללות האינסופית של חיי פרה חולבת ברפת תעשייתית, אומללות שגורמת לה - אבוי - להפיק פחות חלב, אל מול פתרון פשוט כל-כך: במקום לשנות את המציאות, פשוט נציג לה מציאות אחרת! הרי מהי המציאות מלבד מה שאתה רואה? כך, נוכל להמשיך ולשלוט. זה ממש המוּוווּטריקס, כמו שכתב בדחן אוסטרלי ברשת.

אין פה שום כוונה להשוות בין ביביסטים לפרות, חס וחלילה - אם חשבתם שזה המשל, באמת שלא הבנתם כלום. ההשוואה היחידה היא ביהירות לקבוע לצד השני מה המציאות ובחוסר היכולת לקבל עד כמה היא מורכבת, המציאות שלו, לא פחות משלך. ההשוואה היא בחוסר היכולת להבין שלפני שאתה בא לשים משקפי מציאות מדומה על מישהו אחר, תבדוק קודם מה יש על האף שלך. ולבסוף, לשים משקפיים על המציאות זה כמו להילחם בצונאמי עם מסננת.

ג. לא יודע מה איתכם, אבל כשאני רואה ששמים משקפי מציאות מדומה על פרה - קודם כול אני שואל מה זו מציאות, אבל אחר כך אני שואל: רגע, איך בעצם רואה הפרה? באתר "רפתנות מודעת" קראתי מאמר מרתק על עולם החושים של הפרות מאת ד"ר דורון בר וד"ר סיון לאקר, שממנו למדתי שראיית העולם של הפרה נגזרת מהיותה חיה נטרפת. כל-כולה חרדה מתמשכת. כל דבר בסביבתה - רעש, צל, ריח, תנועה - הוא איום, טורף. טכנית, אתה יכול לשים לה משקפיים ואולי היא אפילו תראה את האלפים - אבל בסוף, שום פרה לא תאכל את הבלוף. המציאות נקבעת על-ידי התודעה ונשפכת מכל עבר. היא ההיסטוריה, היא בגנים, לא תוכל לחסום אותה. גם אם תראה לה אלפים עד מחר, היא מבינה בדיוק איפה היא. עמוק בחרא.

הנמשל קצת כותב את עצמו שוב, לא? אנחנו מנסים להלביש כל אחד משקפי מציאות מדומה על השני, שיראה את המציאות הנכונה, המציאות שלנו. זה לא כל-כך הולך. מציאות מדומה זה חמוד, באמת, אני מאוד אוהב - אבל בסוף, חברות וחברים, זו לא המציאות, בואו. לכו להפגנה שאתם לא מסכימים איתה ותסכימו איתי.

ד. הכי קל לעיתונאי זה לתפוס בשולי ההפגנה, כל הפגנה, את המפגין הכי קיצוני והכי קולני, בדרך כלל הוא יבוא אליך וייתן לך כל מה שאתה צריך, ואת זה תעביר הלאה. אבל הרוב המוחלט של המפגינים כפי שאני חוויתי אותו היה ההפך הגמור מאספסוף אלים ומוסת. זה היה קהל קשוב, נרגש ובקיא שהגיע מכל רחבי הארץ וליבו בוער. קיבלתי קצת שנאה, חלקה לא אישית, ואיחולים אללה יוסטור לכל התקשורת, זה נכון, אבל קיבלתי גם אהבה וכנות וכאב וצלקות פתוחות. רוב הוויכוחים שלי נגמרו בחיבוקים. נכון שיש נסיבות מקלות, אני לא עיתונאי חשוב או מזוהה במיוחד וימנים רבים מחבבים אותי בזכות הופעות עבר בערוץ 20 וחברות אמיצה וארוכת שנים עם אראל סג"ל, ועדיין יש פער עצום בין הערב שלי למה שהצטייר במרבית הכתבות.

אני לא ביביסט, זה כבר לא יקרה לי בחיים האלה. אני לא משונאיו, חלילה, הרבה מהטענות נגד הפרקליטות נכונות, וגם את הרדיפה המגמתית וארוכת השנים אחר נתניהו קשה להכחיש ובכשלים שנחשפו חובה לטפל, אבל בסוף, לדעתי הלא קובעת, גדשה סאת השחיתות, ואם לא פלילית אז ערכית. התמונה שמצטיירת בבהירות מכתב האישום ושלל התמלילים והחקירות שפורסמו, פשוט מבהילה. הגיע הזמן ללכת הביתה, ועדיף בבחירות.

זו דעתי על ביבי, לכל אחד יש דעה על ביבי כמו שלכל אחד יש מרפק. אבל דעתי על הביביסטים זה כבר סיפור אחר לגמרי. ההפגנה במוזיאון בשבוע שעבר ובעיקר פערי התיווך שלה שינו בי משהו. אני רואה את הדברים אחרת. בלי להסכים עם הביביסטים - כל העניין הזה של להסכים כבר מזמן יצא משליטה - אני עומד לצדם בשעתם הקשה ביותר, כשהם (לפחות בסביבה שלי) מותקפים מכל עבר, סופגים התנשאות ולעג בכמויות, ולא תמיד בצדק. העלבון שחלקתי איתם השבוע קשר אותנו בעבותות של חוסר הבנה. אז אני לא ביביסט - אבל השבוע יש מצב שהייתי ביביסטיסט. נראה כמה זמן זה יחזיק.

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"